poppop skrev:Om en högtalares frekvensgång inte spelar någon roll på inspelningen så borde väl inte era lyssningsrums frekvensgång heller göra det? Eller är det så att ni på något sätt kompenserar för bristerna i era lyssningsrum???
Jag tror att många gör det... är det i så fall möjligt att man vid mix via filtrering kompenserar för de frekvenser som man vill höja eller sänka, enligt vad högtalarna spelar och vad man själv upplever?
Om en högtalare t ex inte kan återge bas under 100Hz, då hör jag inte att mikrofonen puffar och skär därför inte bort puffarna. Kom igen nu... Varför vill man ha högtalare som ljuger och inte spelar upp ljudet så neutralt som möjligt när man ska anpassa en mix som ska låta bra, helst på så många ställen som möjligt?
Jag förstår att man kan testa att spela en mix i mono, i en liten bredbandare, och se att mixen funkar även där. Själv har jag sänt radio och balanserat via en transistorradios högtalare - just för att uppleva den balans som många lyssnare har... Men naturligtvis måste man byta till monitorlyssning då och då för att höra att allt låter som det ska.
Jag har mixat hur mycket som helst i dåliga kontrollrum med NS-1000, och filtererat efter detta. Har jag sedan spelat upp detta i en studio med bra akustik och bra högtalarte har jag märkt att jag filtrerat bort alldeles för mycket vid 280 Hz, just för att akustiken i det kontrollrum jag filtrerade hade en puckel just vid 280 Hz. Verkligheten var en helt annan... Hade jag trots den dåliga akustiken använt till exempel en närfältsmonitor så hade jag varit mer nära sanningen och hade inte dragir bort lika mycket vid den frekvensen. Hade jag haft bra akustik i kontrollrummet och en bra monitorering så hade jag säker filtrerat helt annorlunda ändå...
Jag är helt övertygad om att NS-10 är orsaken till att många produktioner låter sämre än de hade behövt göra... Sen finns det andra faktorer som påpekats tidigare - sämre inspelningsutrustning (analogt byttes mot den nya digitala tekniken, osv)... Men NS-10 är nog en av de större bidragande orsakerna.
Och hör sen

Poppop, jag tycker ditt inlägg är bra och konsekvent men jag saknar den sista analysen. Du skriver att;
poppop skrev:Jag är helt övertygad om att NS-10 är orsaken till att många produktioner låter sämre än de hade behövt göra...
man skulle kunna fortsätta denna mening.
... under förutsättning att...
Det är nu som det intressanta kan skrivas ner tycker jag. Det måste nämligen vara villkorat av något. Hur lyder dessa villkor? Under NS10 perioden så var det var en standard i studiomiljö sägs det.
Fanns det någon slags högtalarstandard innan?
Är det bra med en typ av högtalarstandard inom studiovärlden?
Är det så att vilken annan högtalare som helst hade varit bättre som standard än NS10?
Är det så att det hade varit bättre om samtliga studios hade haft olika högtalare d v s att man tar bort högtalarreferensen från studiovärlden?
Är det så att studioteknikerna kompenserade för högtalarnas fel på själva inspelningsmaterialet d v s på musiken som gavs ut?
Eller är det så att inspelningstekniker kompenserade högtalarna parallellt, vilket i så fall skulle betyda att själva musiken inte låg i serie med kompenseringen?
Om i så fall olika studios hade sin egen kompensering som inte var lika andra studios så var det i praktiken inte någon standard ändå.
Det finns väldigt många frågeställningar varav en är, hade det varit bättre om alla studios hade haft kvar de högtalare som NS10 trängde ut?
Om svaret ovillkorligen är JA på denna fråga så är NS10 en högtalare som försvårat arbetssituationen för studiovärlden. Men i så fall blir min följdfråga, varför valde då studiovärlden denna högtalare?
En annan fråga som dyker upp är vad skulle studiovärlden ha gjort i stället?
Som jag förstår prioriterades goda resultat på ”step response” och vattenfallsmätningar. Var det rätt eller felprioriterat?
Om det är felprioriterat, vad skulle man istället ha prioriterat så att skivorna skulle ha låtit bättre?
Låt säga att man hittade en annan parameter som man istället skulle ha prioriterat, skulle de människor som jobbade i industrin ha använt sig av dessa prioriteringar? Kan verkligen studiopersonal jobba professionellt med något som de inte tycker om att jobba med eller tror på?
Det är en massa frågor och man kan kanske tycka att det är meningslösa frågor eftersom saker redan har hänt. Men jag skulle faktiskt kunna tro att situationen hade kunna varit värre. Anledningen till detta påstående är just att man valde NS10 vid den tidpunkten. Man gjorde det för att förbättra, inte för att försämra. Det är liksom en del av utvecklingen eller evolutionen inom studiovärlden. Bytte men inte ut i stort sett hela studiomiljön under den perioden, från analogt till digitalt? Var detta nya en pådrivande faktor till att man ville ha ytterligare en snävare standardisering av högtalarna?
Jag tror också att om man ställer frågor och hittar de rätta svaren så har man också stakat ut en framkomlig och bättre väg inför framtiden.
Har studiovärlden de rätta svaren idag? Har studiovärlden ens en gång de rätta frågorna? Om inte, så famlar de fortfarande i blindo om man anser att det famlades i blindo tidigare.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.