yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:12

LindeberG skrev:
Nattlorden skrev:Vill gärna höra dig förklara med egna ord på vilket sätt instoppandet av högtalaren i en studio förändrar direktljudet....

Reflexerna från mixerbordet påverkar givetvis bl.a.

Reflexer är inte direktljud, hur vore det om du läste och begrundade frågan innan du svarade?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 22:13

Objektivisten skrev:Sitter här och spisar "Avalon", "Tattoo You" och "C'est Chic". Fantastiskt mixade, frågan är om det hade låtit så här bra utan NS-10?
Det kan man inte veta. Inte om de kunnat låta bättre heller.

Kul va?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:15

LindeberG skrev:Du får väl lära dig att läsa innan du kritiserar på felaktiga grunder.

Du skrev:

NS 10 må brista i djupbasåtergivningen men den bas som den återger, återger den vid lägre volymer tack vare den slutna lådan mer ärligt än i princip vilken basreflexhögtalare som helst.

Där stod inget som helst i den posten om att behöva använda andra högtalare. Du kan inte begära att jag skall ha memorerat alla dina inlägg i en 2000-posterstråd.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 22:15

Bob Clearmountains högtalare:

Speakers

5 Dynaudio BM-15s self-powered monitors: The bomb for 5 channel monitoring

1 KRK S-12 Self-powered Subwoofer: Great for the ".1"

1 pair Audix N5: Really nice, but they're in the outdoor kitchen now.

3 pairs Yamaha NS-11M Studio The old standard: - anyone got any spare drivers? (Ours go to 11)

3 pairs Apple Powered Computer Speakers: My personal faves (Click to see 'em)

5 Monitor Audio In the Lounge: - the best, inexpensive hi-fi speakers I've ever heard

1 pair Mackie HR-824 Self-powered: These make the live chambers sing
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-05 22:16

Såklart det blir bra om man inte vet vad man gör :D
Neil young säger att CD formatet är kasst, så det är alltså kasst 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 22:16

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:
Nattlorden skrev:Vill gärna höra dig förklara med egna ord på vilket sätt instoppandet av högtalaren i en studio förändrar direktljudet....

Vem har pratat bara om direktljud? Jag pratar om hur de mäter i en studio placerade på mixerbordet, då mäter de annorlunda.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 22:17

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Du får väl lära dig att läsa innan du kritiserar på felaktiga grunder.

Du skrev:

NS 10 må brista i djupbasåtergivningen men den bas som den återger, återger den vid lägre volymer tack vare den slutna lådan mer ärligt än i princip vilken basreflexhögtalare som helst.

Där stod inget som helst i den posten om att behöva använda andra högtalare. Du kan inte begära att jag skall ha memorerat alla dina inlägg i en 2000-posterstråd.

Jo

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:17

LindeberG skrev:
Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:

Vem har pratat bara om direktljud? Jag pratar om hur de mäter i en studio placerade på mixerbordet, då mäter de annorlunda.

Jag gjorde.... du citerar det ju själv! :mrgreen:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-11-05 22:18

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:Sitter här och spisar "Avalon", "Tattoo You" och "C'est Chic". Fantastiskt mixade, frågan är om det hade låtit så här bra utan NS-10?

Kul va?

Då kan det ju rätt gärna inte vara nån katastrof! Jättekul för alla! :)

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 22:19

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:
Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:

Jag gjorde.... du citerar det ju själv! :mrgreen:

Jo men jag pratade ju om hur de mäter i en studio inte i en ekofri testkammare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 22:19

Jag skall kolla vilka monitorer som används av EA som gör datorspel :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:25

LindeberG skrev:Jo men jag pratade ju om hur de mäter i en studio inte i en ekofri testkammare.

Innebär det att du anser dig kunna lämna blaha-svar på mina poster bara för att du vill prata om något annat?

Presentera gärna en mätning av dem med sådan placering, jag har väldigt svårt att se att ett mixerbord har den intrinsiska egenskapen att den filtrerar bort mellanregisterpuckeln ur reflexen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:26

phloam skrev:Då kan det ju rätt gärna inte vara nån katastrof! Jättekul för alla! :)

Eller så är all inspelad musik katastrofer.... så synd om oss alla!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-05 22:26

poppop skrev:Om en högtalares frekvensgång inte spelar någon roll på inspelningen så borde väl inte era lyssningsrums frekvensgång heller göra det? Eller är det så att ni på något sätt kompenserar för bristerna i era lyssningsrum???

Jag tror att många gör det... är det i så fall möjligt att man vid mix via filtrering kompenserar för de frekvenser som man vill höja eller sänka, enligt vad högtalarna spelar och vad man själv upplever?

Om en högtalare t ex inte kan återge bas under 100Hz, då hör jag inte att mikrofonen puffar och skär därför inte bort puffarna. Kom igen nu... Varför vill man ha högtalare som ljuger och inte spelar upp ljudet så neutralt som möjligt när man ska anpassa en mix som ska låta bra, helst på så många ställen som möjligt?

Jag förstår att man kan testa att spela en mix i mono, i en liten bredbandare, och se att mixen funkar även där. Själv har jag sänt radio och balanserat via en transistorradios högtalare - just för att uppleva den balans som många lyssnare har... Men naturligtvis måste man byta till monitorlyssning då och då för att höra att allt låter som det ska.

Jag har mixat hur mycket som helst i dåliga kontrollrum med NS-1000, och filtererat efter detta. Har jag sedan spelat upp detta i en studio med bra akustik och bra högtalarte har jag märkt att jag filtrerat bort alldeles för mycket vid 280 Hz, just för att akustiken i det kontrollrum jag filtrerade hade en puckel just vid 280 Hz. Verkligheten var en helt annan... Hade jag trots den dåliga akustiken använt till exempel en närfältsmonitor så hade jag varit mer nära sanningen och hade inte dragir bort lika mycket vid den frekvensen. Hade jag haft bra akustik i kontrollrummet och en bra monitorering så hade jag säker filtrerat helt annorlunda ändå...

Jag är helt övertygad om att NS-10 är orsaken till att många produktioner låter sämre än de hade behövt göra... Sen finns det andra faktorer som påpekats tidigare - sämre inspelningsutrustning (analogt byttes mot den nya digitala tekniken, osv)... Men NS-10 är nog en av de större bidragande orsakerna.

Och hör sen ;-)

Poppop, jag tycker ditt inlägg är bra och konsekvent men jag saknar den sista analysen. Du skriver att;
poppop skrev:Jag är helt övertygad om att NS-10 är orsaken till att många produktioner låter sämre än de hade behövt göra...

man skulle kunna fortsätta denna mening.

... under förutsättning att...

Det är nu som det intressanta kan skrivas ner tycker jag. Det måste nämligen vara villkorat av något. Hur lyder dessa villkor? Under NS10 perioden så var det var en standard i studiomiljö sägs det.
Fanns det någon slags högtalarstandard innan?
Är det bra med en typ av högtalarstandard inom studiovärlden?
Är det så att vilken annan högtalare som helst hade varit bättre som standard än NS10?
Är det så att det hade varit bättre om samtliga studios hade haft olika högtalare d v s att man tar bort högtalarreferensen från studiovärlden?
Är det så att studioteknikerna kompenserade för högtalarnas fel på själva inspelningsmaterialet d v s på musiken som gavs ut?
Eller är det så att inspelningstekniker kompenserade högtalarna parallellt, vilket i så fall skulle betyda att själva musiken inte låg i serie med kompenseringen?

Om i så fall olika studios hade sin egen kompensering som inte var lika andra studios så var det i praktiken inte någon standard ändå.

Det finns väldigt många frågeställningar varav en är, hade det varit bättre om alla studios hade haft kvar de högtalare som NS10 trängde ut?

Om svaret ovillkorligen är JA på denna fråga så är NS10 en högtalare som försvårat arbetssituationen för studiovärlden. Men i så fall blir min följdfråga, varför valde då studiovärlden denna högtalare?
En annan fråga som dyker upp är vad skulle studiovärlden ha gjort i stället?

Som jag förstår prioriterades goda resultat på ”step response” och vattenfallsmätningar. Var det rätt eller felprioriterat?
Om det är felprioriterat, vad skulle man istället ha prioriterat så att skivorna skulle ha låtit bättre?

Låt säga att man hittade en annan parameter som man istället skulle ha prioriterat, skulle de människor som jobbade i industrin ha använt sig av dessa prioriteringar? Kan verkligen studiopersonal jobba professionellt med något som de inte tycker om att jobba med eller tror på?

Det är en massa frågor och man kan kanske tycka att det är meningslösa frågor eftersom saker redan har hänt. Men jag skulle faktiskt kunna tro att situationen hade kunna varit värre. Anledningen till detta påstående är just att man valde NS10 vid den tidpunkten. Man gjorde det för att förbättra, inte för att försämra. Det är liksom en del av utvecklingen eller evolutionen inom studiovärlden. Bytte men inte ut i stort sett hela studiomiljön under den perioden, från analogt till digitalt? Var detta nya en pådrivande faktor till att man ville ha ytterligare en snävare standardisering av högtalarna?

Jag tror också att om man ställer frågor och hittar de rätta svaren så har man också stakat ut en framkomlig och bättre väg inför framtiden.

Har studiovärlden de rätta svaren idag? Har studiovärlden ens en gång de rätta frågorna? Om inte, så famlar de fortfarande i blindo om man anser att det famlades i blindo tidigare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 22:29

MagnusÖstberg skrev:

Kul va?

Jag skrattar hela tiden. Prova lägga på ett anti-NS-10-filter och lyssna igen... vem vet, då kanske det låter sämre?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-05 22:33

Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Kul va?

Jag skrattar hela tiden. Prova lägga på ett anti-NS-10-filter och lyssna igen... vem vet, då kanske det låter sämre?

Fast nu har ju IÖ sagt att felen skiljer mellan olika skivor. Så hur skall kompenseringen se ut som löser alla problem. Jag antar att en NS-10 fix är en ren gissning eftersom man inte vet hur stort felet var i den aktuella studion eller om teknikern justerat för felet redan. SÅ jag ser en sån fix som en justering man kan lägga till om man gillar den. Vill man vara mer flexibel så köper man en eq och justerar alla olika skivor.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:35

Japp... det kan visa sig att det rättar till sången och sabbar trummorna... om där bara har varit NS-10 påverkan på sången. som ett litet exempel.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-05 22:38

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:En annan sak ni verkar ha missat är att den uppmätta kurvan för NS 10 i Studio givetvis INTE ser ut som på de flesta mätningar ni har sett

Vill gärna höra dig förklara med egna ord på vilket sätt instoppandet av högtalaren i en studio förändrar direktljudet... vilket ju är vitsen med närfältslyssning.... inte bara hänvisa till någon som man hoppas förstår något (men kanske inte gör det).

Om man simulerar i Basta! så ser skillnaden mellan element (random 5") i låda (liggande, 20x40cm) och element i stor(vägg)baffel ut såhär:
Bild

I en studio blir det kanske något mellanting typ, med tanke på allt omkringliggande skräp därinne :)

Richard skrev:NS-10:s dåliga frekvensgång ( utan baffelstegskompensation och obefintlig bas) påverkar naturligtvis lyssningsresultatet negativt, om man lyssnar på neutrala grejor, hemmavid.

Högtalaren kanske är gjord för placering nära bakväggen i en studio?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 22:41

Harryup skrev:
Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Kul va?

Så hur skall kompenseringen se ut som löser alla problem.

Man låter högtalartyget sitta kvar vid kritisk lyssning?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:42

Den (NS-615) är kanske gjord för att stå i en bokhylla?

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2009-11-05 22:42

Bra inlägg, bra frågor Peter... Jag ska läsa och begrunda - nu är jag för trött...

Kanske vore det bästa för hifivärlden om vi levde i ett DDR där alla hade samma högtalare, alla hade hifihandboken från det standardiserade "Hifiinstitutet för god återgivning" där det beskrevs hur det optimala lyssningsförhållandet tas fram i våra hem...

...men vad skulle vi då diskutera på detta forum? ;-)

...själv har jag på grund av småbarn gett upp och kör datorhögtalare med Spotify - har förpassat hifin till bokhyllan oinkopplad, CD-spelaren packade ihop för ett år sedan och hag har ännu inte köpt en ny... Men!!!! Jag lyssnar mer än nånsin på musik och framför allt - Min son på två och ett halvt älskar att sitta i mitt knä och aktivt - under tystnad - lyssna till musik!!! "Mera lyssna Pappa" säger han... utan att klaga på ljudåtergivningen! Just nu är han inne i en Kraftwerkperiod, sjunger med i både the Robots, Autobahn och Numbers! Tidigare var han inne på Judas Priest... Här om dan körde de Judas i Radion... Killen på två och ett halvt utbister "Hell bent for leather!" och leker vidare! Hallå! Två och ett halvt år! Det gör att man inser att det är musiken som är det viktigaste - inte ljudåtergivningen. Man se saker i perspektiv!
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2009-11-05 22:44

Nattlorden skrev:
Det är alltså ett tillstånd som vare sig kan mätas eller exemplifieras?

Det kan väldigt exakt pekas ut, det kräver dock tillgång till allt studiomaterial, studio och dess utrustning + komplett historik över alla produktionsbeslut ned på enskilda rattvridningar och var teknikern hade sitt huvud i förhållande till högtalarna vid samma tidpunkt. Samt naturligvis en bättremonitorlyssning att jämföra varje produktionsbeslut med.

Glasklart, ska vi prata om något annat nu ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:44

poppop skrev:...men vad skulle vi då diskutera på detta forum? ;-)

Hur man smugglade in musik utifrån. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:45

mrk skrev:Glasklart, ska vi prata om något annat nu ;)

Tack! Men varför det? Detta gör under för min inläggsstatistik! 8)

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2009-11-05 22:47

Objektivisten skrev:Jag sitter här och fördjupar mig i Bob, här är hans hemsida, ber om ursäkt i fall det har länkats tidigare. Ett par NS-10 i kontrollrummet :) http://www.mixthis.com/index.html

Att en studio har ett par ns10 är ju inget konstigt, de har de flesta studios, det är ett faktum. NS-10 ÄR en referensmonitor.

Frågan är enligt mig INTE om den är bra eller inte, det är ju helt uppbart att folk är kluvna. Frågan är enligt mig VARFÖR det har blivit en referensmonitor när den enligt väldigt många (inkl. mig) inte alls är bra.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-11-05 22:48

@ popop

fina inlägg :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 22:51

henrikwiklund skrev:
Objektivisten skrev:Jag sitter här och fördjupar mig i Bob, här är hans hemsida, ber om ursäkt i fall det har länkats tidigare. Ett par NS-10 i kontrollrummet :) http://www.mixthis.com/index.html

Att en studio har ett par ns10 är ju inget konstigt, de har de flesta studios, det är ett faktum. NS-10 ÄR en referensmonitor.

Frågan är enligt mig INTE om den är bra eller inte, det är ju helt uppbart att folk är kluvna. Frågan är enligt mig VARFÖR det har blivit en referensmonitor när den enligt väldigt många (inkl. mig) inte alls är bra.

Tjaa, varför spelar så många gitarrister på Fender Stratocaster, det är ett skitinstrument.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 22:54

henrikwiklund skrev:Frågan är enligt mig VARFÖR det har blivit en referensmonitor när den enligt väldigt många (inkl. mig) inte alls är bra.

"Den har VIT kon... Det kan ju ingen vettig människa vilja ha hemma, alltså måste det vara något bra med färgen som vi proffs som inte bryr oss om utseendet kan ha nytta av,"

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 23:01

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Jo men jag pratade ju om hur de mäter i en studio inte i en ekofri testkammare.

Innebär det att du anser dig kunna lämna blaha-svar på mina poster bara för att du vill prata om något annat?

Nu var det ju jag som argumenterade för att de mäter annorlunda i en studio, sen kom du med direktljudsfrågan som var relativt ointressant.

Hur de mäter i en studio framgår av de seriösa länkar som jag mängder av gånger har refererat till men som du tydligen inte orkat läsa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 23:05

LindeberG skrev:[Nu var det ju jag som argumenterade för att de mäter annorlunda i en studio, sen kom du med direktljudsfrågan som var relativt ointressant.

Om den var ointressant är det väl bara att låta bli att svara?

Hur de mäter i en studio framgår av de seriösa länkar som jag mängder av gånger har refererat till men som du tydligen inte orkat läsa.

Den enda seriösa länken i denna tråden är IÖs MoLT-artikel. Jag frågar efter en riktig mätning, inte marknadsföring.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi