Objektivisten skrev:Tjaa, varför spelar så många gitarrister på Fender Stratocaster, det är ett skitinstrument.
Något av det mest oinsatta uttalande som jag någonsin
läst på faktiskt.se

Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Tjaa, varför spelar så många gitarrister på Fender Stratocaster, det är ett skitinstrument.
LindeberG skrev: Reflexerna från mixerbordet påverkar givetvis bl.a.
LindeberG skrev:Jo men jag pratade ju om hur de mäter i en studio inte i en ekofri testkammare.
Laila skrev:Objektivisten skrev:Tjaa, varför spelar så många gitarrister på Fender Stratocaster, det är ett skitinstrument.
läst på faktiskt.se![]()
![]()
Nattlorden skrev:LindeberG skrev:[Nu var det ju jag som argumenterade för att de mäter annorlunda i en studio, sen kom du med direktljudsfrågan som var relativt ointressant.
Om den var ointressant är det väl bara att låta bli att svara?Hur de mäter i en studio framgår av de seriösa länkar som jag mängder av gånger har refererat till men som du tydligen inte orkat läsa.
Den enda seriösa länken i denna tråden är IÖs MoLT-artikel. Jag frågar efter en riktig mätning, inte marknadsföring.
Objektivisten skrev:Laila skrev:Objektivisten skrev:Tjaa, varför spelar så många gitarrister på Fender Stratocaster, det är ett skitinstrument.
läst på faktiskt.se![]()
![]()
Inte alls, du vet att instrumentet suger; stämmer ur sig, bred platt hals, hårt skärande diskantrikt ljud, feedback-känsligt. Istället för toapapper fick man doppa mickarna i vax, fila ner halsen etc... Hur bra hade inte Jimi Hendrix kunna låtit utan Stratan?
LindeberG skrev:Men snälla lilla gubbe, du har ju inte läst dom alltså! För det handlar verkligen om riktiga mätningar. Gör det och sen kan du ju använda IÖs rätt oseriösa MoLT NS10-artikel på det sätt den bäst lämpar sig till nämligen på toaletten.
CODY skrev:Jimi skulle haft en stor Gretsch, kanske en Country Gentleman?
CODY skrev:Jimi skulle haft en stor Gretsch, kanske en Country Gentleman?
IngOehman skrev:CODY skrev:IngOehman skrev:Annars så får du välja exempel själv, vilken du vill. Känner du till en
inspelning som gjorts med hjälp av NS10, så tag då den som exempel!
(snip)
- Roxy Music: Flesh & Blood (H)
- Bruce Springsteen: the River
- Stones: Tattoo You (H)
- the Church: Of Skins & Hearts (H)
- D Bowie Let's Dance (H)
(snippa)
Bra val av fonogram förresten! Jag har hört nästan alla av dem.
Bra således att de allihopa (de jag hört) är illaljudande, men är både
bra musik och bra produktioner "soundmässigt"!
Toppenexempel, tack!
Och tack för att jag slapp peka på dem.
CODY skrev:
Efter flera år har således något slags besked kommit. Ovanstående skivor är illaljudande och mixade av BC med får man förmoda NS-10. Hur och varför
förklaras inte. Enligt Öhman.
Inlägget kan läsas i sin helhet ca fem sidor bakåt.
/CODY
Nattlorden skrev:LindeberG skrev:Men snälla lilla gubbe, du har ju inte läst dom alltså! För det handlar verkligen om riktiga mätningar. Gör det och sen kan du ju använda IÖs rätt oseriösa MoLT NS10-artikel på det sätt den bäst lämpar sig till nämligen på toaletten.
Jag har haft den öppen flera gånger. Klart det är marknadsföringsmaterial... finns ingen chans man kan samla så många sorgliga högtalare för att försöka få NS-10 att se bra ut som det och ändå lyckas man inte.
Du har alltså ännu inte fattat den? Otroligt!
CODY skrev:IngOehman skrev:CODY skrev:IngOehman skrev:Annars så får du välja exempel själv, vilken du vill. Känner du till en
inspelning som gjorts med hjälp av NS10, så tag då den som exempel!
(snip)
- Roxy Music: Flesh & Blood (H)
- Bruce Springsteen: the River
- Stones: Tattoo You (H)
- the Church: Of Skins & Hearts (H)
- D Bowie Let's Dance (H)
(snippa)
Bra val av fonogram förresten! Jag har hört nästan alla av dem.
Bra således att de allihopa (de jag hört) är illaljudande, men är både
bra musik och bra produktioner "soundmässigt"!
Toppenexempel, tack!
Och tack för att jag slapp peka på dem.
Efter flera år har således något slags besked kommit. Ovanstående skivor är illaljudande och mixade av BC med får man förmoda NS-10. Hur och varför
förklaras inte. Enligt Öhman.
Inlägget kan läsas i sin helhet ca fem sidor bakåt.
/CODY
Nattlorden skrev:LindeberG skrev:Men snälla lilla gubbe, du har ju inte läst dom alltså! För det handlar verkligen om riktiga mätningar. Gör det och sen kan du ju använda IÖs rätt oseriösa MoLT NS10-artikel på det sätt den bäst lämpar sig till nämligen på toaletten.
Jag har haft den öppen flera gånger. Klart det är marknadsföringsmaterial... finns ingen chans man kan samla så många sorgliga högtalare för att försöka få NS-10 att se bra ut som det och ändå lyckas man inte.
LindeberG skrev: Tattoo You's sound är nog precis så som Stones ville att det skulle låta och jag kan garantera att den plattan provlyssnats på mängder av högtalare innan den släpptes.
Objektivisten skrev:Det är synd om Öhlman, han kan inte njuta av musik.
LindeberG skrev:Jo men jag pratade ju om hur de mäter i en studio inte i en ekofri testkammare.
LindeberG skrev: ÖH realitycheck det testet är verkligen inget marknadsföringsmaterial utan genomfört i Southamptons universitets ekofria mätkammare av universitetets Dr. Keith Holland samma år som NS10 slutade tillverkas!
Läs gärna hela texten här denna gång speciellt slutet!
... snip ... "
in terms of time-domain ... it was outstanding
Objektivisten skrev:Det är synd om Öhlman, han kan inte njuta av musik.
LindeberG skrev:Sorgliga högtalare? Tillverkare som ADAM, ATC, HHB, FAR, K&H, Meyer, M&K, PMC, Tannoy och Westlake gör knappast sorgliga högtalare, du vet tydligen ännu mindre än vad jag trodde du visste...
phon skrev:LindeberG skrev:Jo men jag pratade ju om hur de mäter i en studio inte i en ekofri testkammare.
... och sen skriver han ...LindeberG skrev: ÖH realitycheck det testet är verkligen inget marknadsföringsmaterial utan genomfört i Southamptons universitets ekofria mätkammare av universitetets Dr. Keith Holland samma år som NS10 slutade tillverkas!
Läs gärna hela texten här denna gång speciellt slutet!
... snip ... "
Som du själv skriver: ÖH realitycheck
Skulle du ha dom seriösa mätningarna gjorda i en dämpad studio eller i en ekofri kammare?
.
MagnusÖstberg skrev:Objektivisten skrev:Det är synd om Öhlman, han kan inte njuta av musik.
Var det bra inlägg med ett shysst underlag för påståendet?
Eller var meningen bara att vara obstinat och provokativ?
Varför gör man sådanna här inlägg egentligen? Är det så viktigt att ha "rätt" att det är skitsamma om man beter sig som en neandertalare mot andra?
MagnusÖstberg skrev:Du kanske måste förklara vad kammfiltereffekten är om budskapet skall gå fram!
LindeberG skrev:Jag påpekade att de mätnikngar alla hakar upp sig på inte ser likadana ut i en studio. Något alla här iofs borde veta redan. Men tydligen inte gör det.
phon skrev:Och hur var det med kamfiltereffekten av reflexerna i ett mixerbord egentligen? Tycker du att det är något bra, värt att sträva efter?
LindeberG skrev:Nattlorden skrev:in terms of time-domain ... it was outstanding
Var då? Jag kollade igen och där var minst fyra andra som var bättre. Och bra mycket bättre kan det bli.
Du kan tydligen inte läsa?
Nattlorden skrev:LindeberG skrev:Sorgliga högtalare? Tillverkare som ADAM, ATC, HHB, FAR, K&H, Meyer, M&K, PMC, Tannoy och Westlake gör knappast sorgliga högtalare, du vet tydligen ännu mindre än vad jag trodde du visste...
De måste väl för helvete göra bättre modeller än de som är med där?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster