yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-05 23:09

Objektivisten skrev:Tjaa, varför spelar så många gitarrister på Fender Stratocaster, det är ett skitinstrument.

Något av det mest oinsatta uttalande som jag någonsin
läst på faktiskt.se :twisted: :twisted: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-05 23:09

LindeberG skrev: Reflexerna från mixerbordet påverkar givetvis bl.a.

Reflexerna i bordet är ett problem med alla monitorer på consolen, NS10 inget undantag. Det finns lösningar för det också. Så här ser reflexer ut i mitt bord med mina NS10, dämpade resp odämpade.

Bild

LindeberG skrev:Jo men jag pratade ju om hur de mäter i en studio inte i en ekofri testkammare.

Dom seriösa mätningar jag har sett är inte från ekofri kammare, mina egna mätning är det definitivt inte.
Senast redigerad av phon 2009-11-05 23:16, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 23:15

Laila skrev:
Objektivisten skrev:Tjaa, varför spelar så många gitarrister på Fender Stratocaster, det är ett skitinstrument.

Inte alls, du vet att instrumentet suger; stämmer ur sig, bred platt hals, hårt skärande diskantrikt ljud, feedback-känsligt. Istället för toapapper fick man doppa mickarna i vax, fila ner halsen etc... Hur bra hade inte Jimi Hendrix kunna låtit utan Stratan?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-05 23:17

Jimi skulle haft en stor Gretsch, kanske en Country Gentleman?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 23:17

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:[Nu var det ju jag som argumenterade för att de mäter annorlunda i en studio, sen kom du med direktljudsfrågan som var relativt ointressant.

Om den var ointressant är det väl bara att låta bli att svara?

Hur de mäter i en studio framgår av de seriösa länkar som jag mängder av gånger har refererat till men som du tydligen inte orkat läsa.

Den enda seriösa länken i denna tråden är IÖs MoLT-artikel. Jag frågar efter en riktig mätning, inte marknadsföring.

Men snälla lilla gubbe, du har ju inte läst dom alltså! För det handlar verkligen om riktiga mätningar. Gör det och sen kan du ju använda IÖs rätt oseriösa MoLT NS10-artikel på det sätt den bäst lämpar sig till nämligen på toaletten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-05 23:20

Objektivisten skrev:
Laila skrev:

Inte alls, du vet att instrumentet suger; stämmer ur sig, bred platt hals, hårt skärande diskantrikt ljud, feedback-känsligt. Istället för toapapper fick man doppa mickarna i vax, fila ner halsen etc... Hur bra hade inte Jimi Hendrix kunna låtit utan Stratan?

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 23:28

LindeberG skrev:Men snälla lilla gubbe, du har ju inte läst dom alltså! För det handlar verkligen om riktiga mätningar. Gör det och sen kan du ju använda IÖs rätt oseriösa MoLT NS10-artikel på det sätt den bäst lämpar sig till nämligen på toaletten.

Jag har haft den öppen flera gånger. Klart det är marknadsföringsmaterial... finns ingen chans man kan samla så många sorgliga högtalare för att försöka få NS-10 att se bra ut som det och ändå lyckas man inte.

Du har alltså ännu inte fattat den? Otroligt! 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 23:29

CODY skrev:Jimi skulle haft en stor Gretsch, kanske en Country Gentleman?

Min röst går på en Les Paul.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 23:30

CODY skrev:Jimi skulle haft en stor Gretsch, kanske en Country Gentleman?

Man kan ju tydligt se Jimi´s frustration över det tjutande gitarrhelvetet i den här filmsnutten med början vid 5:30 ungefär.
http://www.youtube.com/watch?v=YQM4e3SnKjU

Pete Townshend bjuder jag på... :)

http://www.youtube.com/watch?v=T2rolE9DlbA

Nu vet jag inte om BC eldade upp sina NS-10 i kontrollrummet, men gjorde han det är han värd all respekt. :lol:

Fan vad kul det är med musik.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-05 23:33

IngOehman skrev:
CODY skrev:
IngOehman skrev:Annars så får du välja exempel själv, vilken du vill. Känner du till en
inspelning som gjorts med hjälp av NS10, så tag då den som exempel!

(snip)

- Roxy Music: Flesh & Blood (H)
- Bruce Springsteen: the River
- Stones: Tattoo You (H)
- the Church: Of Skins & Hearts (H)
- D Bowie Let's Dance (H)

(snippa)

Bra val av fonogram förresten! Jag har hört nästan alla av dem.
Bra således att de allihopa (de jag hört) är illaljudande, men är både
bra musik och bra produktioner "soundmässigt"!

Toppenexempel, tack!

Och tack för att jag slapp peka på dem.

Efter flera år har således något slags besked kommit. Ovanstående skivor är illaljudande och mixade av BC med får man förmoda NS-10. Hur och varför
förklaras inte. Enligt Öhman.

Inlägget kan läsas i sin helhet ca fem sidor bakåt.

/CODY
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 23:40

CODY skrev:
Efter flera år har således något slags besked kommit. Ovanstående skivor är illaljudande och mixade av BC med får man förmoda NS-10. Hur och varför

/CODY

Det är synd om Öhlman, han kan inte njuta av musik.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 23:40

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Men snälla lilla gubbe, du har ju inte läst dom alltså! För det handlar verkligen om riktiga mätningar. Gör det och sen kan du ju använda IÖs rätt oseriösa MoLT NS10-artikel på det sätt den bäst lämpar sig till nämligen på toaletten.

Jag har haft den öppen flera gånger. Klart det är marknadsföringsmaterial... finns ingen chans man kan samla så många sorgliga högtalare för att försöka få NS-10 att se bra ut som det och ändå lyckas man inte.

Du har alltså ännu inte fattat den? Otroligt! 8O

ÖH realitycheck det testet är verkligen inget marknadsföringsmaterial utan genomfört i Southamptons universitets ekofria mätkammare av universitetets Dr. Keith Holland samma år som NS10 slutade tillverkas!
Läs gärna hela texten här denna gång speciellt slutet!

"Fast forward to 2001 (ironically, the year in which Yamaha discontinued the NS10), when studio and monitor designer Philip Newell, Julias Newell, and Southampton University's Dr Keith Holland presented a research paper to the Institute of Acoustics that constituted probably the first objective investigation of the NS10 phenomenon.

The Newells/Holland paper was based on acoustic measurements of 38 different nearfield monitors, carried out in the UK's premier research anechoic chamber at Southampton University. The acoustic measurements taken included frequency response, harmonic distortion and time-domain response (how quickly

Further Reading: The paper, The Yamaha NS10. Twenty Years A Reference Monitor. Why? is no longer available from the Institute of Acoustics but some of it is included in Philip Newell and Keith Holland's book, Loudspeakers For Music Recording And Reproduction. Anyone who gets to the end of this article without losing the will to live could do much worse than get hold of a copy. [Ed — Since this SOS article was first published, the authors have kindly given us permission to host the research paper PDF on our web site: www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf ]
Having said that the Newells/Holland paper was the first analysis of the NS10, Andy Munro presented a paper to the Audio Engineering Society in the early '90s, in which he examined in passing the acoustic effects on the NS10 of placing it on the meter bridge of a big desk. The paper showed that the NS10's frequency response flattens in such circumstances — reflection from the desk reinforces output in the upper bass and low-mid region.
a monitor starts and stops in response to an input). At the end of the exercise it's no exaggeration to say that one monitor stood out like the proverbial sore cliché: the NS10. While its frequency response wasn't particularly flat, and its low-frequency bandwidth was restricted in comparison to many others, in terms of time-domain and distortion performance it was outstanding"

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 23:46

CODY skrev:
IngOehman skrev:
CODY skrev:
IngOehman skrev:Annars så får du välja exempel själv, vilken du vill. Känner du till en
inspelning som gjorts med hjälp av NS10, så tag då den som exempel!

(snip)

- Roxy Music: Flesh & Blood (H)
- Bruce Springsteen: the River
- Stones: Tattoo You (H)
- the Church: Of Skins & Hearts (H)
- D Bowie Let's Dance (H)

(snippa)

Bra val av fonogram förresten! Jag har hört nästan alla av dem.
Bra således att de allihopa (de jag hört) är illaljudande, men är både
bra musik och bra produktioner "soundmässigt"!

Toppenexempel, tack!

Och tack för att jag slapp peka på dem.

/CODY

The River och Lets Dance är ju knappast illaljudande, Tattoo You's sound är nog precis så som Stones ville att den skulle låta och jag kan garantera att den plattan provlyssnats på mängder av högtalare innan den släpptes. Roxy och Church plattorna var det ett tag sedan jag hörde så de vill jag inte kommentera. Se nfår man ju tänka på att IÖ kanske kommer ihåg deras ljud från Hollandpressningar eller dåligt överförda CDs...
Senast redigerad av LindeberG 2009-11-05 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 23:50

Nattlorden skrev:

Sorgliga högtalare? Tillverkare som ADAM, ATC, HHB, FAR, K&H, Meyer, M&K, PMC, Tannoy och Westlake gör knappast sorgliga högtalare, du vet tydligen ännu mindre än vad jag trodde du visste...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 23:51

LindeberG skrev: Tattoo You's sound är nog precis så som Stones ville att det skulle låta och jag kan garantera att den plattan provlyssnats på mängder av högtalare innan den släpptes.

Tattoo You är ju lite speciell eftersom den består av tagningar i diverse studios som spänner över ett decennium. Att få ihop den till vad den blev är inget annat än en bedrift.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 23:53

Objektivisten skrev:Det är synd om Öhlman, han kan inte njuta av musik.

Var det bra inlägg med ett shysst underlag för påståendet?

Eller var meningen bara att vara obstinat och provokativ?

Varför gör man sådanna här inlägg egentligen? Är det så viktigt att ha "rätt" att det är skitsamma om man beter sig som en neandertalare mot andra?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-05 23:55

LindeberG skrev:Jo men jag pratade ju om hur de mäter i en studio inte i en ekofri testkammare.

... och sen skriver han ...

LindeberG skrev: ÖH realitycheck det testet är verkligen inget marknadsföringsmaterial utan genomfört i Southamptons universitets ekofria mätkammare av universitetets Dr. Keith Holland samma år som NS10 slutade tillverkas!

... snip ... "

Som du själv skriver: ÖH realitycheck

Skulle du ha dom seriösa mätningarna gjorda i en dämpad studio eller i en ekofri kammare?

Och hur var det med kamfiltereffekten av reflexerna i ett mixerbord egentligen? Tycker du att det är något bra, värt att sträva efter?

.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 23:56

MagnusÖstberg skrev:Varför gör man sådanna här inlägg egentligen? Är det så viktigt att ha "rätt" att det är skitsamma om man beter sig som en neandertalare mot andra?

Har du ingen spegel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 23:57

in terms of time-domain ... it was outstanding

Var då? Jag kollade igen och där var minst fyra andra som var bättre. Och bra mycket bättre kan det bli.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-05 23:57

Vi kanske kan pigga upp honom? Jag har en skiva inspelad på femtiotalet
där A Rubinstein spelar några sonater av Chopin. Den är i mono, men det
gör inte så mycket då det är piano. RCA är skivbolaget. På etiketten står att
det är Orthophonic sound. Den skall han få :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 23:57

Du kanske måste förklara vad kammfiltereffekten är om budskapet skall gå fram!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-05 23:58

LindeberG skrev:Sorgliga högtalare? Tillverkare som ADAM, ATC, HHB, FAR, K&H, Meyer, M&K, PMC, Tannoy och Westlake gör knappast sorgliga högtalare, du vet tydligen ännu mindre än vad jag trodde du visste...

De måste väl för helvete göra bättre modeller än de som är med där?

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-05 23:59

phon skrev:

... och sen skriver han ...

LindeberG skrev: ÖH realitycheck det testet är verkligen inget marknadsföringsmaterial utan genomfört i Southamptons universitets ekofria mätkammare av universitetets Dr. Keith Holland samma år som NS10 slutade tillverkas!

... snip ... "

Som du själv skriver: ÖH realitycheck

Skulle du ha dom seriösa mätningarna gjorda i en dämpad studio eller i en ekofri kammare?
.

Nu missförstår du med flit antar jag eftersom de både testade NS10 i den ekofria kammaren och i en studio.
Jag påpekade att de mätnikngar alla hakar upp sig på inte ser likadana ut i en studio. Något alla här iofs borde veta redan. Men tydligen inte gör det.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-05 23:59

MagnusÖstberg skrev:

Var det bra inlägg med ett shysst underlag för påståendet?

Eller var meningen bara att vara obstinat och provokativ?

Varför gör man sådanna här inlägg egentligen? Är det så viktigt att ha "rätt" att det är skitsamma om man beter sig som en neandertalare mot andra?

I all välmening; Neanderthalare, sådana. Känner du Öhlman, min granne som gillar öl? Jag tycker CODY har en stor poäng, det var ett mycket märkligt inlägg av IÖ. Istället för att skriva +1 kan man ju tillföra debatten något.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-06 00:00

MagnusÖstberg skrev:Du kanske måste förklara vad kammfiltereffekten är om budskapet skall gå fram!

Kamfiltereffekten syns på min bild ~10 inlägg högre upp.

Det är den taggiga responsen beroende på reflexer i bordsskivan som ömsom ligger i fas och ömsom ur fas med direktvågen som når örat. Miken är placerad där huvudet normalt är.
Senast redigerad av phon 2009-11-06 00:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:00

Nattlorden skrev:

Var då? Jag kollade igen och där var minst fyra andra som var bättre. Och bra mycket bättre kan det bli.

Du kan tydligen inte läsa?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:01

LindeberG skrev:Jag påpekade att de mätnikngar alla hakar upp sig på inte ser likadana ut i en studio. Något alla här iofs borde veta redan. Men tydligen inte gör det.

Precis... de blir bara SÄMRE i studio.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-06 00:01

phon skrev:Och hur var det med kamfiltereffekten av reflexerna i ett mixerbord egentligen? Tycker du att det är något bra, värt att sträva efter?

Nu förstår jag inte, har kamfiltereffekten något med NS10 att göra? Det trodde jag hade med placeringen av högtalaren gentemot omgivande reflekterande ytor, vilket torde vara lika med andra monitorer placerade på liknande sätt!?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:02

LindeberG skrev:
Nattlorden skrev:

Du kan tydligen inte läsa?

Läsa? Jag kollade mätningarna. Någon för mig helt okänd persons uttolkande av dem är helt ointressant.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:02

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Sorgliga högtalare? Tillverkare som ADAM, ATC, HHB, FAR, K&H, Meyer, M&K, PMC, Tannoy och Westlake gör knappast sorgliga högtalare, du vet tydligen ännu mindre än vad jag trodde du visste...

De måste väl för helvete göra bättre modeller än de som är med där?

Alla dessa högtalare som testats är av hög kvalitet men
det verkar som om du är van att titta mer på marknadsföringsmätningar är riktiga dito..

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi