yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:04

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:
Nattlorden skrev:
in terms of time-domain ... it was outstanding

Var då? Jag kollade igen och där var minst fyra andra som var bättre. Och bra mycket bättre kan det bli.

Du kan tydligen inte läsa?

Läsa? Jag kollade mätningarna. Någon för mig helt okänd persons uttolkande av dem är helt ointressant.

Pinsamheterna trillar ur dig..Aldrig hört talas om AES?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-06 00:06

LindeberG skrev: Nu missförstår du med flit antar jag eftersom de både testade NS10 i den ekofria kammaren och i en studio.
Jag påpekade att de mätnikngar alla hakar upp sig på inte ser likadana ut i en studio. Något alla här iofs borde veta redan. Men tydligen inte gör det.

De mätningar jag har gjort för ... hmmm ... 1000? inlägg sedan i den här tråden, dom är inte gjorda i en ekofri miljö. I dom mätningarna är högtalaren ruggigt dålig. Jag kan göra om dom ekofritt om du vill, eller i vilken miljö som helst.

Men nu ska vi se: Du menar alltså att NS10 mäter och låter helt OK i en studiomiljö? Fasintegrationen mellan elementen blir helt plötsligt väldigt bra i studion? Det vill jag nog att du visar hur det går till.
Senast redigerad av phon 2009-11-06 00:07, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:06

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Jag påpekade att de mätnikngar alla hakar upp sig på inte ser likadana ut i en studio. Något alla här iofs borde veta redan. Men tydligen inte gör det.

Precis... de blir bara SÄMRE i studio.

Det är kanske det dom inte blir, du har fortfarande inte läst texten...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:07

LindeberG skrev:Pinsamheterna trillar ur dig..Aldrig hört talas om AES?

Jo. Och? Slutar du källgranska bara för att en fin organisation stämplat det? Tror du på livsmedelsverket också?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:09

LindeberG skrev:Det är kanske det dom inte blir, du har fortfarande inte läst texten...

Men snälla människa TÄNK! Alla mixerbord är inte exakt likadana utformade så även om man för diskussionens skull, skulle kunna hitta ETT som hade motinterferenser sätt relative NS-10 så betyder det inte att nästa modell/märke har det. Och har man INTE det, så kommer interferenserna snarare att samverka. *ryyys*

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:10

phon skrev:
LindeberG skrev: Nu missförstår du med flit antar jag eftersom de både testade NS10 i den ekofria kammaren och i en studio.
Jag påpekade att de mätnikngar alla hakar upp sig på inte ser likadana ut i en studio. Något alla här iofs borde veta redan. Men tydligen inte gör det.

De mätningar jag har gjort för ... hmmm ... 1000? inlägg sedan i den här tråden, dom är inte gjorda i en ekofri miljö. I dom mätningarna är högtalaren ruggigt dålig. Jag kan göra om dom ekofritt om du vill, eller i vilken miljö som helst.

Men nu ska vi se: Du menar alltså att NS10 mäter och låter helt OK i en studiomiljö? Fasintegrationen mellan elementen blir helt plötsligt väldigt bra i studion?

Det har jag aldrig påstått men läs texten från länken, texten om att NS10 till viss del har måldesignats för placering på mixerbord i en studio.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-06 00:10

poppop skrev:Bra inlägg, bra frågor Peter... Jag ska läsa och begrunda - nu är jag för trött...

Kanske vore det bästa för hifivärlden om vi levde i ett DDR där alla hade samma högtalare, alla hade hifihandboken från det standardiserade "Hifiinstitutet för god återgivning" där det beskrevs hur det optimala lyssningsförhållandet tas fram i våra hem...

...men vad skulle vi då diskutera på detta forum? ;-)

...själv har jag på grund av småbarn gett upp och kör datorhögtalare med Spotify - har förpassat hifin till bokhyllan oinkopplad, CD-spelaren packade ihop för ett år sedan och hag har ännu inte köpt en ny... Men!!!! Jag lyssnar mer än nånsin på musik och framför allt - Min son på två och ett halvt älskar att sitta i mitt knä och aktivt - under tystnad - lyssna till musik!!! "Mera lyssna Pappa" säger han... utan att klaga på ljudåtergivningen! Just nu är han inne i en Kraftwerkperiod, sjunger med i både the Robots, Autobahn och Numbers! Tidigare var han inne på Judas Priest... Här om dan körde de Judas i Radion... Killen på två och ett halvt utbister "Hell bent for leather!" och leker vidare! Hallå! Två och ett halvt år! Det gör att man inser att det är musiken som är det viktigaste - inte ljudåtergivningen. Man se saker i perspektiv!

Köp en trumma till barnet. :D "My first drum" :lol: Syrrans barnbarn var i 2 ½ årsåldern och det är tre små jättegulliga flickor. Vi träffas varje Jul och jag får alltid vara nanny d v s lekfarbror :) Nu är de fem år och det är alltid lika roligt att leka med ungarna. Man skall ju köpa julklappar till ungarna och då brukar jag gå in på laksaksaffärerna och studera ungar i den åldern som det gäller. Det är alltid knökfullt och stressigt, speciellt för föräldrarna. Nåväl, för några år sedan så studerade jag de små i butiken och jag fastnade för en liten flicka som var väldigt intresserad av musikinstrumenten. Hon var i samma ålder som syrrans barnbarn och hennes ögon lyste och tindrade av glädje då hon såg alla instrumenten. Ok, jag stannade upp vid sidan av och såg att hon speciellt gillade en trumma :) Jaha, tänkte jag, vad spännande. Hennes mor var inte alls förtjust i trumman och tyckte att hon skulle ha en plastgitarr istället. Då hon tog trumman från barnet och tryckte plastgitarren i hennes händer så blev det kaos och total katastrof :lol: Den lilla flickan var helt bedrövad från att ha varit i sjunde himlen. Ja, saken var biff, det blev tre trummor :lol: :D som jag inhandlade :twisted: Nu djävlar tänkte jag, nu skall föräldrarna få det hett om öronen. Det visade sig att trumman blev en riktig hit. Inte nog med det, ena flickan trummade direkt vid första tillslaget en rytm fullständigt klockrent liksom en virvel. Ja det blev ett fasligt liv den julen men barnen älskade sina trummor. Sedermera har jag läst en bok om människa musik som bygger på forskningsresultat av hur hjärnan fungerar och speciellt hos barn. Det visade sig att just vid 2½ till 5 år är rytm väldigt viktigt. Melodi kommer efter 5 år. Det skall vara en riktig trumma som för ett dj-a liv :lol: Sorry :D En sak är säker, skall man återge rappheten som finns från en sådan trumma så duger det inte med en högtalare med trött och beslöjat ljud.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:11

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Pinsamheterna trillar ur dig..Aldrig hört talas om AES?

Jo. Och? Slutar du källgranska bara för att en fin organisation stämplat det? Tror du på livsmedelsverket också?

Du har ju uppenbarligen knappt granskat något alls.
Senast redigerad av LindeberG 2009-11-06 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:11

LindeberG skrev:Det har jag aldrig påstått men läs texten från länken, texten om att NS10 till viss del har måldesignats för placering på mixerbord i en studio.

Men det har den ju inte! Det är en sketen bokhyllehögtalare som fått nytt namn och etiketten vänd!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-06 00:11

LindeberG skrev:The River och Lets Dance är ju knappast illaljudande, Tattoo You's sound är nog precis så som Stones ville att den skulle låta och jag kan garantera att den plattan provlyssnats på mängder av högtalare innan den släpptes. Roxy och Church plattorna var det ett tag sedan jag hörde så de vill jag inte kommentera. Se nfår man ju tänka på att IÖ kanske kommer ihåg deras ljud från Hollandpressningar eller dåligt överförda CDs...

Jag har Rewind på Hollandspressning. Saxofonerna låter som kazoo och det
brusar ruskigt. Start me up låter korv, men fint på Tattoo You. Står förkla-
ringen till missnöjet månne att finna i sådana förhållanden, som du föreslår?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-06 00:13

Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:Det är synd om Öhlman, han kan inte njuta av musik.

Var det bra inlägg med ett shysst underlag för påståendet?

Eller var meningen bara att vara obstinat och provokativ?

Varför gör man sådanna här inlägg egentligen? Är det så viktigt att ha "rätt" att det är skitsamma om man beter sig som en neandertalare mot andra?

I all välmening; Neanderthalare, sådana. Känner du Öhlman, min granne som gillar öl? Jag tycker CODY har en stor poäng, det var ett mycket märkligt inlägg av IÖ. Istället för att skriva +1 kan man ju tillföra debatten något.

Jag måste missat grovt att ditt inlägg tillförde något till debatten.

Däremot tackar jag ödmjukt för rättningarna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:13

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Det är kanske det dom inte blir, du har fortfarande inte läst texten...

Men snälla människa TÄNK! Alla mixerbord är inte exakt likadana utformade

Nej självklart inte men de flesta mixerbord från 70/80 talet var väldigt snarlikt utformade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:14

LindeberG skrev:Nej självklart inte men de flesta mixerbord från 70/80 talet var väldigt snarlikt utformade.

och alla hade identiska stolar och var lika långa?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-11-06 00:14

LindeberG skrev:Fast samtidigt så finns det alltså väldigt rutinerade tekniker och guldöron som tycker att NS 10 har ett väldigt ärligt mellanregister

Det är fullständigt egalt vad dessa rutinerade tekniker och guldöron tycker, högtalaren har inte ett väldigt ärligt mellanregister. Mätningarna du själv har länkat till visar detta med all önskvärd tydlighet. Det finns dessutom gott om "väldigt rutinerade tekniker och guldöron" som tycker motsatsen, men det hör inte heller hit!

LindeberG skrev:och NS 10 må brista i djupbasåtergivningen men den bas som den återger, återger den vid lägre volymer tack vare den slutna lådan mer ärligt än i princip vilken basreflexhögtalare som helst.

Blir basen automatiskt ärlig p.g.a. den slutna lådan?

LindeberG skrev:Detta verkar många ha missat om dessa kontroversiella högtalare, en annan sak är att NS10 liksom alla högtalare behöver en bra förstärkare för att komma till sin rätt.

Vad har det med saken att göra?

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:15

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Det har jag aldrig påstått men läs texten från länken, texten om att NS10 till viss del har måldesignats för placering på mixerbord i en studio.

Men det har den ju inte! Det är en sketen bokhyllehögtalare som fått nytt namn och etiketten vänd!

Fast det där är struntprat som du fört vidare från Öhman du verkar ju inte ens veta att det finns ett antal varianter på NS10 de senare är de vi pratar om här inte ursprungsmodellen..

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:16

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Nej självklart inte men de flesta mixerbord från 70/80 talet var väldigt snarlikt utformade.

och alla hade identiska stolar och var lika långa?

Öh de flesta studios har ju höj och sänkbara stolar.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:17

Magnuz skrev:
LindeberG skrev:och NS 10 må brista i djupbasåtergivningen men den bas som den återger, återger den vid lägre volymer tack vare den slutna lådan mer ärligt än i princip vilken basreflexhögtalare som helst.

Blir basen automatiskt ärlig p.g.a. den slutna lådan?

Mer ärlig än från en basreflexlåda iaf..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:18

LindeberG skrev:Fast det där är struntprat som du fört vidare från Öhman

Visa mätningar på NS-10 och NS-615 (i samma riktning) så påvisar att de är olika då, tack! Öhman har fullt förtroende i min bok, det har inte du (ännu).

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:19

Magnuz skrev:
LindeberG skrev:Detta verkar många ha missat om dessa kontroversiella högtalare, en annan sak är att NS10 liksom alla högtalare behöver en bra förstärkare för att komma till sin rätt.

Ganska mycket eftersom de som verkligen har hört NS10 och varit missnöjda mycket väl kan ha hört dom drivna av en för klen förstärkare.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-11-06 00:19

LindeberG skrev:Mer ärlig än från en basreflexlåda iaf..

Det där får du gärna utveckla. Jag anar vad du far efter, men svarar med en motfråga: Hur kan bas som återges med fel nivå eller inte alls vara ärligt återgiven?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-11-06 00:20

LindeberG skrev:
Ganska mycket eftersom de som verkligen har hört NS10 och varit missnöjda mycket väl kan ha hört dom drivna av en för klen förstärkare.

Gäller inte det alla andra högtalare också?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:21

Ja, basreflex är ju hemskt:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-06 00:22

LindeberG skrev:
Magnuz skrev:

Just det. Varför är det så?

Jag vet, vet du?
Senast redigerad av phon 2009-11-06 00:23, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:22

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Fast det där är struntprat som du fört vidare från Öhman

Visa mätningar på NS-10 och NS-615 (i samma riktning) så påvisar att de är olika då, tack! Öhman har fullt förtroende i min bok, det har inte du (ännu).

Förstår att du avgudar Öhman men du kan väl knappast ge honom fullt förtroende efter att ha läst hela denna tråden han har ju gått från att påstå att NS10 är djävulens högtlalare som spritt så mycket elände över musikinspelningar att det är ren tragik till att bli betydligt mildare i uttrycket.

NS10 finns somn sagt i en del olika varianter och det rodde jag att du visste,men,men..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:24

LindeberG skrev:NS10 finns somn sagt i en del olika varianter och det rodde jag att du visste,men,men..

Ja och jag har sett tre mätningar - en i ditt papper, två i Öhmans... och där är ingen signifikant skillnad mellan dem.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:26

Magnuz skrev:
LindeberG skrev:

Gäller inte det alla andra högtalare också?

Jo men eftersom NS10 är så välbekanta och använda en masse i studios så är de också mer kritiserade. Både på goda och dåliga grunder.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-06 00:26

LindeberG skrev:Förstår att du avgudar Öhman men du kan väl knappast ge honom fullt förtroende efter att ha läst hela denna tråden han har ju gått från att påstå att NS10 är djävulens högtlalare som spritt så mycket elände över musikinspelningar att det är ren tragik till att bli betydligt mildare i uttrycket.

Det beror väl på vad målsättingen är. De flesta sätter den för lågt. Det skadar väl inte att man tar i lite grand för att väcka debatt... den pågår ju fortfarande! Är inte det skickligt, så säg?

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-06 00:26

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:NS10 finns somn sagt i en del olika varianter och det rodde jag att du visste,men,men..

Ja och jag har sett tre mätningar - en i ditt papper, två i Öhmans... och där är ingen signifikant skillnad mellan dem.

Kolla igen...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-06 00:26

Magnuz skrev:

Det där får du gärna utveckla. Jag anar vad du far efter, men svarar med en motfråga: Hur kan bas som återges med fel nivå eller inte alls vara ärligt återgiven?

Jag förstår faktiskt inte alls. Man kan ju inte jämföra en sluten lådas fasgång med en isåfall dåligt avstämd basreflexlösning.

För mig är det ett obegripligt uttalande, men jag kanske inte förstår..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-06 00:27

Den här tråden går i en låååång cirkel. )

Jag vill uppmana de flitigaste deltagarna i den att fundera lite på:
-vad de vill uppnå med sin närvaro i den
-om deras strategier tycks fungera
-om det finns någon utsikt att lyckas övertyga meningsmotståndarna om att ändra sig

...och sedan ta ett beslut om det kan anses vara värt att fortsätta.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi