poppop skrev:Bra inlägg, bra frågor Peter... Jag ska läsa och begrunda - nu är jag för trött...
Kanske vore det bästa för hifivärlden om vi levde i ett DDR där alla hade samma högtalare, alla hade hifihandboken från det standardiserade "Hifiinstitutet för god återgivning" där det beskrevs hur det optimala lyssningsförhållandet tas fram i våra hem...
...men vad skulle vi då diskutera på detta forum?

...själv har jag på grund av småbarn gett upp och kör datorhögtalare med Spotify - har förpassat hifin till bokhyllan oinkopplad, CD-spelaren packade ihop för ett år sedan och hag har ännu inte köpt en ny... Men!!!! Jag lyssnar mer än nånsin på musik och framför allt -
Min son på två och ett halvt älskar att sitta i mitt knä och aktivt - under tystnad - lyssna till musik!!! "Mera lyssna Pappa" säger han... utan att klaga på ljudåtergivningen! Just nu är han inne i en Kraftwerkperiod, sjunger med i både the Robots, Autobahn och Numbers! Tidigare var han inne på Judas Priest... Här om dan körde de Judas i Radion... Killen på två och ett halvt utbister "Hell bent for leather!" och leker vidare! Hallå! Två och ett halvt år! Det gör att man inser att det är musiken som är det viktigaste - inte ljudåtergivningen. Man se saker i perspektiv!
Köp en trumma till barnet.

"My first drum"

Syrrans barnbarn var i 2 ½ årsåldern och det är tre små jättegulliga flickor. Vi träffas varje Jul och jag får alltid vara nanny d v s lekfarbror

Nu är de fem år och det är alltid lika roligt att leka med ungarna. Man skall ju köpa julklappar till ungarna och då brukar jag gå in på laksaksaffärerna och studera ungar i den åldern som det gäller. Det är alltid knökfullt och stressigt, speciellt för föräldrarna. Nåväl, för några år sedan så studerade jag de små i butiken och jag fastnade för en liten flicka som var väldigt intresserad av musikinstrumenten. Hon var i samma ålder som syrrans barnbarn och hennes ögon lyste och tindrade av glädje då hon såg alla instrumenten. Ok, jag stannade upp vid sidan av och såg att hon speciellt gillade en trumma

Jaha, tänkte jag, vad spännande. Hennes mor var inte alls förtjust i trumman och tyckte att hon skulle ha en plastgitarr istället. Då hon tog trumman från barnet och tryckte plastgitarren i hennes händer så blev det kaos och total katastrof

Den lilla flickan var helt bedrövad från att ha varit i sjunde himlen. Ja, saken var biff, det blev tre trummor

som jag inhandlade

Nu djävlar tänkte jag, nu skall föräldrarna få det hett om öronen. Det visade sig att trumman blev en riktig hit. Inte nog med det, ena flickan trummade direkt vid första tillslaget en rytm fullständigt klockrent liksom en virvel. Ja det blev ett fasligt liv den julen men barnen älskade sina trummor. Sedermera har jag läst en bok om människa musik som bygger på forskningsresultat av hur hjärnan fungerar och speciellt hos barn. Det visade sig att just vid 2½ till 5 år är rytm väldigt viktigt. Melodi kommer efter 5 år. Det skall vara en riktig trumma som för ett dj-a liv

Sorry

En sak är säker, skall man återge rappheten som finns från en sådan trumma så duger det inte med en högtalare med trött och beslöjat ljud.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.