Större element

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Större element

Inläggav verdad » 2009-11-06 19:18

Fråga: Varför görs det inte fler högtalare med större element?

Med tanke på kopplingen till luft så borde det ju vara bättre med större membranyta, eller?

Det finns en uppsjö med 8,10,12 tumselement.
Är det för att ingen vill ha stora högtalare i sina hem, eller vad beror det på?

Vore intressant med lite tankar kring detta.
Förresten,är det fel tänkt (alltså tanken med kopplingen till luften och större membranyta), lite korrigering då tack.

Om det nu är bättre så borde det ju finnas massor av högtalare med stora element. typ 18,20 tums.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-06 19:39

Vad då jag kör med 15 tummare men då är det bas torn med dubbla 18 tums slavar

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Större element

Inläggav Ragnwald » 2009-11-06 19:51

verdad skrev:Fråga: Varför görs det inte fler högtalare med större element?

Det finns en uppsjö med 8,10,12 tumselement.
Är det för att ingen vill ha stora högtalare i sina hem, eller vad beror det på?

Nu tror jag du läst forumet dåligt. De allra flesta här sitter nöjda med kvadruppla uppsättningar av 10" - 18".
För att få en rak akustisk frekvensgång i rummet, ska det till ordentligt stor area på elementen som ska återge djupbasen 15Hz, sen minskar kravet på konarea allt efter frekvenssvepet tar sig upp till det lilla diskantelementet 20kHz, för att kunna spela musik starkt och med riktigt låg distorsion.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-11-06 20:37

Ragnwald skrev:
Nu tror jag du läst forumet dåligt. De allra flesta här sitter nöjda med kvadruppla uppsättningar av 10" - 18".

Ja visst, på faktiskt ja, Här finns det folk med Ino a lá 8x12' (nästan sinnessjukt ju.....:) men rent generellt så verkar det som det mesta i högtalarväg är 8 -10 tumselement.
Hur ska detta kunna återge hur det låter i verkligheten?

Måste även passa på att säga att den absolut mest trovärdiga återgivningen jag hört var hos Tengil här på forumet, men så har han också i28 och 4 st profundus y modeller. (Jag var helt blown away) Men då pratar vi delade system.(dessutom i specialbyggt rum) Om vi pratar fullregisterhögtalare då, i par?

Jag har själv ino piPs. Har haft väldigt många som lyssnat och varit helt betagna vad den "lilla lådan" presterar. Men det saknas ljudtryck, helt klart.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-06 21:20

Jo, du tänker rätt, men de allra flesta dimensionerar anläggningen för ett lyssningsavstånd på ca: 2 - 4 meter från högtalarna.
Ska man spela snorstarkt i mellanregistret, blir det allt att rigga med 8" eller dubbla 6,5" och ska det riktigt svida i öronen på 3m avstånd, kan man ju gå upp på 4x6,5" per enskild fronthögtalare. :? :wink:

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-11-06 21:28

Varför ska man ha flera små element? Skapar inte det en massa problem med fashomogeniteten? Är det inte bättre att ha ett 21 tums element?
Dessutom kan man ha högre känslighet på högtalarna så slipper man köpa slutsteg för 100.000 -tals kronor. Räcker med ett litet som inte kostar så mycket pengar :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-06 21:38

Kan du presentera ett 10"-element eller större som skulle fungera som mellanregister?
Tror inte att det finns, i alla fall inte i hifi-sammanhang.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-11-06 21:54

Näe, men baselement. Menar förstås baselement. Kanske i och för sig hornhögtalare då :?
Edit

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-06 21:55

Och vadå? Jo det finns nog oräkneliga att välja på som duger i hifisammanhang. Vad var frågan?

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-11-06 22:02

Frågan från början var "Varför det inte görs mer element med större area?
(Kanske då speciellt baselement)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-06 22:51

verdad skrev:Frågan från början var "Varför det inte görs mer element med större area?

det tillverkas element med stor area men tyvär så hittar dom inte alltid hit till våra breddgrader så svensken får nöja sig med sls,xls,xxxls och nån seas bas som i regel är över hypad.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 23:00

boom skrev:
verdad skrev:Frågan från början var "Varför det inte görs mer element med större area?

det tillverkas element med stor area men tyvär så hittar dom inte alltid hit till våra breddgrader så svensken får nöja sig med sls,xls,xxxls och nån seas bas som i regel är över hypad.

Du har väl både rätt eller fel. Visst är det trist men samtidigt, det är väl bara att köpa från utrikistan?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-06 23:11

Folk vill ha små högtalare till baffelmåttet. Sidmonterade element med 12" finns ju, men det är svårt att få till filtermässigt utan elektronisk delning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-06 23:35

Fjonkalicious skrev:
boom skrev:

Du har väl både rätt eller fel. Visst är det trist men samtidigt, det är väl bara att köpa från utrikistan?

Jo vill man ha något bättre så är det utrikistan som gäller

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-11-07 12:06

MagnusÖstberg skrev:
Folk vill ha små högtalare till baffelmåttet.

Svaret är helt enkelt att det är vad folk vill ha. Så det innebär att företagen gör inte högtalare efter vad som är bäst ur återgivningssynpunkt, utan vad folk vill ha 8O

verdad skrev:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-07 13:33

verdad skrev:Varför ska man ha flera små element? Skapar inte det en massa problem med fashomogeniteten? Är det inte bättre att ha ett 21 tums element?

Jag tänker mig att svaret är nej på bägge dina frågor, därför känns frågeställningen överhuvudtaget främmande för mig. Fashomgenitet vad är det enligt din mening?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-07 14:22

Ett problem med stora element är att de har sämre mellanregisteregenskaper än mindre element. Att dela en 8-tummare vid 2,5 kHz kan gå utmärkt, medan en 15-tummare knappast orkar över 1 kHz. Det innebär att man måste bygga trevägare med stora element, vilket är dyrare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-11-07 15:25

skrutten skrev:
Jag tänker mig att svaret är nej på bägge dina frågor, därför känns frågeställningen överhuvudtaget främmande för mig. Fashomgenitet vad är det enligt din mening?

Enligt min mening: hur elementen samverkar sinsemellan. (ungefär i fas med varandra) Är det inte svårare att få fler element att samverka, t.ex. en fyrvägshögtalare,
och att dessa kollektivt ligger i fas med varandra.

Det ljud som kommer ut ur högtalaren och når fram till lyssnaren är det totala intrycket av ljudet. om då inte elementen har en korrekt samverkan kommer man förmodligen uppleva det som om något inte stämmer.

Funderingen då: Alltså är det inte svårare att få fler element att samverka.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-07 17:01

verdad skrev:skrutten skrev:

Enligt min mening: hur elementen samverkar sinsemellan. (ungefär i fas med varandra) Är det inte svårare att få fler element att samverka, t.ex. en fyrvägshögtalare,
och att dessa kollektivt ligger i fas med varandra.

Det ljud som kommer ut ur högtalaren och når fram till lyssnaren är det totala intrycket av ljudet. om då inte elementen har en korrekt samverkan kommer man förmodligen uppleva det som om något inte stämmer.

Funderingen då: Alltså är det inte svårare att få fler element att samverka.

vid en första anblick ter sig nog mångvägaren svårare, men egentligen är det nog tvärtom, att få till en väl fungerande tvåvägs fullregisterhögtalare med normala komponenter är snudd på omöjligt
Bikinitider

Återgå till Teknikforum