Slutför mitt LM3886 "Bullit" Bygge!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikS

Slutför mitt LM3886 "Bullit" Bygge!

Inläggav HenrikS » 2009-11-08 14:56

Läs de senare inläggen! Brum och brus problem i mitt slutstegsbygge. 4 kanaligt LM3886 "Bullit" slutsteg.
Senast redigerad av HenrikS 2010-06-29 00:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-08 15:02

Du kan inte lägga upp ett gäng bilder på bygget?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-08 15:13

Här kommer lite bilder.. Det är inte snyggt :) Byggt av en glad amatör.

Jag har tappat suget totalt av att pilla med det, tänkte att jag skulle leva med brummet nu, men jag misstänker att hela jordningen är helt kajko. Det small lite säkringar :roll:

EDIT: Jag skulle kunna leva med den brumnivån det är nu, men jag vill att ingångarna ska fungera som de ska, och att det funkar att koppla till min yamaha förstärkare. Jag provade lite förut, men då small det säkringar när jag skulle använda mina XLR-ingångar :(

Det är tänkt att det ska fungera såhär: 2st ingångar på varje kanal, 1 XLR och 1 RCA, med en switch ska man kunna växla mellan dessa. Jag har mindre brum på XLR igången än på RCAn. Nu när jag kopplade in så small det dock endast säkringar på nätdelen, till följd av att det var ett oerhört högt brum i högtalarna.

Hur jag skulle kunna tänka mig ha slutsteget: I Värsta fall plocka bort 2st kanaler och köra 2st bryggade istället för 4 kanaler. Jag vill dock ha XLR ingång så jag kan använda mitt delningsfilter. Brum kan jag överleva med så länge det inte är jätte högt :)

Hoppas någon kan och har lust att hjälpa denna desperate amatör!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-08 15:29

Jag har inte vågat ge mig på mitt bygge än eftersom det verkar vara massa funderingar som inte ger entydiga svar på hur man skall bryggkoppla.

Det slutar nog som det ser ut att det blir obryggade kanaler för mig.

Om du får förslag här, är du verkligen 100 på att du helt tröttnat? ;) Visst vore det skoj att ta det hela vägen - du har ju kommit så långt!

Kan du inte för elektroniknissarna beskriva uppbyggnaden?

Fina bilder.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-08 15:50

Det skulle vara grymt kul att få det fungera.. Särskilt om man fixat det själv. Känner mig så oerhört omotiverad till att göra det själv dock :? Det har stått sedan i somras, har haft det framme någon gång och pillat lite..

Jag har inte orkat mig på att göra några stora förändringar som: Plocka bort så det endast är 2st bryggade kanaler, plocka bort alla ingångar utom XLR. För det är det minsta jag vill ha, dvs 2 bryggade kanaler med XLRingång. Om någon i klarspråk skulle säga hur man ska göra så kanske man kan hitta motivationen att testa det.

Ifall jag ska vara ärlig så har jag glömt bort det mesta om hur det är byggt, så jag har ingen jättekoll själv längre hur det fungerar rent tekniskt. Men alla idéer är nog hämtade härifrån skulle jag tippa på, så det borde gå att hitta allt som jag har använt mig utav.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-08 16:41

Har du testat att köra alla kanaler var och en och kollat om det fungerar bra utan brum?
Mata med vanlig obalanserad signal på kortets ingång.

Funkar alla kanaler fint kan man ju utesluta förstärkarmodulerna och istället koncentrera sig på den övriga kopplingen!

Du skulle kunna skissa upp all jordningsdragning och även annan ledningsdragning. Det är lättare att se det på papper ofta :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-08 17:37

Jorddragningen kan man nog slita ur helt och hållet :)

Under testperioden när jag hade allt på en bänk istället för chassit så provade jag alla kort enskilt med min nätdel.. funkade kalas.

Ifall jag ska pilla själv så vill jag veta HUR det ska se ut :) Kan tänka mig att plocka bort 2 kanaler, bara jag får det att fungera. Då kan jag även köra med endast XLR ingångar, det borde ju bli lätt till två stycken bryggkopplade kanaler.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-08 17:38

Jag tycker det ser väldigt snyggt ut! :)
Men det är kanske ingen tröst, om det inte funkar....... :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-08 17:40

Jag undrar om det inte är just lösningen för bryggkopplingen som är problemet...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-08 17:46

Bra, då kan du ju utesluta förstärkarmodulerna! :)

Man kan uppnå bryggkoppling genom att mata steget med balanserad signal där man drar 'rätt fas' till ena förstärkarmodulen och '180 grader vänd fas' till den andra modulen.

Det fungerar och många gör så. Du kan ju testa det. Men själv skulle jag inte gjort så. Tänk dig om du får in en likfasig störning på ingången. Den kommer då gå genom steget och om förstärkarmodulerna är lika, släckas på utgången.

Men det är snyggare att sätta en 'differential reciever' på ingången som släcker likfasiga störningar redan där!

Men för en testuppkoppling borde det nog funka med det första :)

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-08 17:51

Jag skulle kunna tippa på att man först och främst måste titta på hur ingågnarna är lösta.. Och plocka bort tex RCA ingången till de bryggade kanalerna och ta bort XLR ingången till de vanliga kanalerna.

Sen kanske man ska titta på hur jag har gjort bryggkopplingen (antar att den är rätt kopplad då en hel hög med personer här sa att man gjorde så..)

Jag kommer dock inte ihåg HUR det är kopplat :D Det var något med att det ena kortet är ansluten till de svarta högtalarutgångarna och det andra kortet till de röda. Ingången (ifall vi tar XLR) så går signal + till ena kortet och signal - till det andra. Jorden är ansluten till resten av jordslingan (som är uppklippt och kapad lite här och där, eftersom det behövdes vid felsökning utav brummet).

Nätdelen är uppdelad i 2st halvor (denna borde ju P-A kunna förklara bättre hur den funkar, eftersom det är han som har konstruerat designen). Jag har helt enkelt gjort så att jag kopplat ena halvan till de högra kanalerna och den andra till de vänstra kanalerna.

Sedan har jag en "signalomvandlare" som ska göra om en oballad signal till en ballad som ska användas till de bryggkopplade korten. Den här lösningen använder sig Bullit utav. Han säger att den funkar fint, men det var en stor diskussion om den här på forumet och ni kom fram till att den inte håller :) Kommer inte ihåg vad chipet hette.

Ifall man börjar med att plocka bort alla ingångar och dess kablar för att sedan börja om från början i den änden.. Då borde man vara på rätt väg. XLR till de bryggade och RCA till de vanliga.

Jag är med så långt, sen när det kommer till jordningen, ska man bara klumpa ihop alla dessa jordar i en punkt, och den punkten till ström"jorden" ? För att sedan ansluta dessa i chassit som är anslutet till skyddsjorden? (Har dock ojordade uttag, men det ska väl fungera för det? :D Gör ju resten av mina prylar)

Helt plötsligt har jag fått lite motivation! Kanske för att det är tråkigt och kallt ute? Inte kul att stå och mecka i garaget med gamla rosthögar då..

Edit: Såg att olle svarade medans jag skrev.. Väntar på något svar på denna post :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-08 18:08

Jag tycker det låter som en skitbra idé att bara köra rca och skita i bryggkopplingarna. Steg för steg..

Även om massa människor påstår att de hittat bra lösningar på bryggkopplingen så har inte jag sett till någon än :? 8O

Kul att motivationen kommer smygande :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-08 18:14

Mich har ju kommit på en enligt mig väldigt bra lösning, och det är att byta ingångsbyfferten till differentialförstärkarkoppling.
Problemet är ju bara att kortet inte är caddat för det :wink:

Jag funderar lite på om man kan göra någon snajsig adapter, men snajsigt blir det inte :o

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-08 18:20

Henrik, det där på experimentkorten, är det en krets med DRV134 som du pratade om i en annan tråd?
Dessa kanske inte är utförda helt ok?

Du skulle ju som Magnus säger kunna köra alla förstärkarmoduler var för sig.

Eller så skulle du ju kunna testa bryggkoppling genom att mata med balanserad insignal som jag skrev tidigare...
Det funkar om man vill testa bryggkoppling, men jag tycker inte det är en bra lösning att ha permanent.

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-08 18:41

Visst! DRV134 hette den :) Den är korrekt byggt, mer än så vet jag inte i dagsläget tyvärr..

Duger det inte längre att koppla bryggat så som du beskrev förut olle? När jag började bygga så var det den kopplingen som gällde. Vill minnas att bullit kör så också.

Kan ni beskriva hur man ska dra jordningen? Funkar det att bunta ihop signaljord, strömjord för att sen ansluta dom till en bult eller skruv i chassit?

Och Olle, 'differential reciever' är de billiga att bygga? Finns det något lajban mönsterkort att köpa? Eller kanske färdiga t.om?

/Henke

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-08 18:46

HenrikS skrev:Duger det inte längre att koppla bryggat så som du beskrev förut olle? När jag började bygga så var det den kopplingen som gällde. Vill minnas att bullit kör så också.
/Henke

Vilket förslag menar du?

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-08 18:56

ollebolle skrev:
Man kan uppnå bryggkoppling genom att mata steget med balanserad signal där man drar 'rätt fas' till ena förstärkarmodulen och '180 grader vänd fas' till den andra modulen.

Det :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-08 19:05

Jo det fungerar att koppla så. För du har alltså ett försteg eller signalkälla med balanserad utgång har jag för mig du skrev tidigare...
Fast jag tycker inte att det är 100% optimalt :wink:

Common mode (likfasiga störningar) släcks nämligen inte för ens på förstärkarens utgång...
Men jag vet inte om det är något att bry sig om i hem-miljö... Någon får gärna fylla i här!

Eller menar du att du får balanserad signal från drv134 som sitter i förstärkaren?

Det borde nog gå det med. Peranders har ett fint kort för DRV134 Länk

Bra jordning uppnår man genom att inte skapa några jordloopar 8)
Skruva jord direkt i chassit skulle jag inte göra. Sätt kanske 10-100R mellan nätdelens jord och chassi.

Däremot skulle jag skyddsjorda chassit! Det är viktigt!

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-08 19:22

Balancerad signal får jag antingen via DRV134 på något sätt eller Behringer DI20.

Slingan skulle se som följande: Dator > Yamaha förstärkare > Balancering av signal > Behringer delningsfilter > slutsteg > Högtalare

Jag har ett försteg med DRV134 för att få balancerad signal.

Chassit till slutsteget är kopplat till skyddsjord, dock saknar mina uttag jord :) Har dock planer på att fixa det..

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-08 20:00

HenrikS skrev:Chassit till slutsteget är kopplat till skyddsjord, dock saknar mina uttag jord :) Har dock planer på att fixa det..

Så är det hos mig med, så min skyddsjord skyddar inte :o

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2009-11-09 20:04

MagnusÖstberg skrev:
Även om massa människor påstår att de hittat bra lösningar på bryggkopplingen så har inte jag sett till någon än :? 8O

Per-Anders har en bryggkopplaf förstärkare
http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm

så här har han kopplat
Länk till jättestor bild

Länkade till alldeles för bred bild.

/Rundberg
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-09 20:14

Jag ser en jordloop :wink:
Signaljorden är ansluten till båda korten, och det är även kraftjorden. Där blir det en sluten slinga.

Men om det gör något vet jag inte. Loopen kanske aldrig uppenbarar sig...

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-09 20:15

Såg simpelt ut.

Kommer nog ha "tid" att lägga på detta i veckan.. bilprojektet kan jag inte göra så mycket med just nu.

Vad bör jag använda för kabel för signalen mellan kort och ingång?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2009-11-09 21:35

Ditt bygge ser snyggt ut, så det är värt att lägga ner en hel del tid på att få det bbra.
Ett sätt är att koppla ur alla kort utom ett och försöka få det brumfritt. Senkan du öka på med ett kort i taget och låt varje kort ha en egen jordkabel som går till den gemensamma jordpunkten. du kanske också ska tänka på signaljorden om ollebolle påpekar här ovan.
Bryggkpplingen borde inte vara något problem, du har ju DRV134 den är perfekt för bryggkoppling.

kabel från ingången kan du läsa om här.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33605
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-11-09 22:48

hassez skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Per-Anders har en bryggkopplaf förstärkare
http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm

så här har han kopplat
Notera att "han" inte är jag utan Alex Wong från Hong Kong.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2009-11-09 22:51

HenrikS skrev:Här kommer lite bilder.. Det är inte snyggt :) Byggt av en glad amatör.

Jag har tappat suget totalt av att pilla med det, tänkte att jag skulle leva med brummet nu, men jag misstänker att hela jordningen är helt kajko. Det small lite säkringar :roll:

EDIT: Jag skulle kunna leva med den brumnivån det är nu, men jag vill att ingångarna ska fungera som de ska, och att det funkar att koppla till min yamaha förstärkare. Jag provade lite förut, men då small det säkringar när jag skulle använda mina XLR-ingångar :(

Det är tänkt att det ska fungera såhär: 2st ingångar på varje kanal, 1 XLR och 1 RCA, med en switch ska man kunna växla mellan dessa. Jag har mindre brum på XLR igången än på RCAn. Nu när jag kopplade in så small det dock endast säkringar på nätdelen, till följd av att det var ett oerhört högt brum i högtalarna.

Hur jag skulle kunna tänka mig ha slutsteget: I Värsta fall plocka bort 2st kanaler och köra 2st bryggade istället för 4 kanaler. Jag vill dock ha XLR ingång så jag kan använda mitt delningsfilter. Brum kan jag överleva med så länge det inte är jätte högt :)

Hoppas någon kan och har lust att hjälpa denna desperate amatör!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Den där nätdelen ser himla dyr ut med guld på paddarna och till och med konstruktörens namn i guld. Vem är det? 8O

Apropå ditt brum. Försök indentifiera alla jordslingor. Att bygga ett flerkanaligt slutsteg kräver stor omsorg när det gäller jordningen. Bygga ett monoblock är betydligt enklare.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-09 23:00

HenrikS skrev:Nätdelen är uppdelad i 2st halvor (denna borde ju P-A kunna förklara bättre hur den funkar, eftersom det är han som har konstruerat designen).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-09 23:11

Användarvisningsbild
HenrikS

Inläggav HenrikS » 2009-11-09 23:23

Härlig med lite aktivitet! Motivationen ökar :twisted:

Jag ska i veckan sätta mig och börja fippla lite. Först och främst kommer jag fimpa switcharna och en ingång (nu har jag ju 2 ingångar till varje kanal). Till de bryggade kör jag endast XLR, alltså kommer jag plocka bort DRV134 ifrån slutsteget. (Jag kan få ut balanserad signal ifrån mitt försteg, med samma lösning med DRV134). Till de vanliga kanalerna blir det RCA.

Sen ska jag prova med en kanal i taget och göra som ni sa, dra en separat jordkabel från varje kort osv.

Hur stort bör motståndet vara som separerar jordpunkten med chassit? Duger det med ett helt vanligt motstånd eller blir det för klent? (Rent effektmässigt).

Ska bli intressant att se hur jag får dit fronten sen :) Om ni tittar på bilderna så ser fästpunkterna.. I den ände som nätdelen sitter. De skruvarna skall skruvas inifrån lådan! Kanske går att komma åt ifall man lossar på bottenplåten.

Fler tips eller något annat som ni vill belysa?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-11-10 00:22

HenrikS skrev:Hur stort bör motståndet vara som separerar jordpunkten med chassit? Duger det med ett helt vanligt motstånd eller blir det för klent? (Rent effektmässigt).

100 ohm, vanligt.

HenrikS skrev:Fler tips eller något annat som ni vill belysa?

Vet inte riktigt om jag vågar skriva detta igen, men... INA134 (hade jag haft några liggandes skulle jag skickat till dig, men tyvärr har jag inte det)

//Michael

Nästa

Återgå till DIY-forum