cerwin vega,vaför så negativt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-07 15:59

Till hawkeye .Köp en begagnad förstärkare från slutet av 80, början av 90 . Finns mkt modeller från den tiden som är bra för en billig slant, man kan få en 15-20 kilos klump för 1500. Sen letar du på ett par cv högtalare modell äldre med 15" i basen , då har du spelglädje så det räcker ock blir över :D Skit i om en del säger att dom låter dåligt, finns faktiskt vissa modeller som funkar helt ok även i mellanreg ock diskant ock som håller en så pass hög ljudkvalitet så dom flesta blir nöjda :)

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-07 16:02

Tack för tipsen! Har du några konkreta tips på sådana stärkare som brukar ligga ute till försäljning? Vilka är bra, vilka ska man passa sig för?

Så det är 15" och inte 12" som gäller på högtalarna? Man vill ju inte skämmas när man har fest, det är ju det allting handlar om för min del!:p

Om man nu ändå ska köpa något med kräm i så blir man ju lockad när
man tittar på en dylik annons

http://www.blocket.se/stockholm/500W_su ... m?ca=8&w=3

Men något säger mig att det när något lurt med denna?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-07 17:59

Tips på bra förstärkare .pioneer a-616-656-676 717-757-777 818-858-878. Såna är lätta att få tag på ock är bra :) Sen finns det ju en massa andra märken också förståss .Men hittar du nån så lägg ut en fråga på forumet så får du säkert reda på om den är bra eller inte.Mvh.....

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-08 12:52

Hej!
Det här var ju en av de du tipsade om: a-676

Är den värd det priset? Brukar det sitta "pre out" på dessa gamla stärkare? Din Sansui såg inte dum ut förresten. Men den lär väl ha kostat en del?

Eller denna på tradera som snart slutar?
http://www.tradera.com/Pioneer-A-757-MK ... _101051988

MP

Inläggav MP » 2009-11-08 13:00

Absolut inte, det där var i princip nypriset för den!
Begagnat från några hundralappar till max tusenlappen är rimligt i dagsläget.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-08 13:02

Tack för infon MP! Såg precis på Tradera att en 676 hade gått för 600kr häromdagen :roll: Luras de på ReHifi?

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-08 13:13

2700kr för en Pioneer 757 MK2? Den ser fet ut! 19kg. Jag är bra sugen faktiskt. Orkar driva CV 15-tummare?

MP

Inläggav MP » 2009-11-08 13:21

För 2500kr kan du få mycket begagnat som är riktigt fläskigt.
men frågan är om du behöver det när du har tänkt köpa lättdrivna CV högtalare?

Pioneer förstärkarna du nämner är inte dåliga men det finns sååå mycket annat att få för det priset, så du kanske ska studera begagnatmarknaden på blocket och tradera en tid så du ser vad det dyker upp för kul saker.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-08 13:29

Man vill ju ändå ha kraft så det räcker och blir över så att säga. Man vet ju aldrig vad man köper för högtalare i framtiden. Mäktigt att ha en 19kg-pjäs så man aldrig behöver bli besviken. Som ni hör vet jag ju inte vad jag snackar om därför behöver jag hjälp med val av förstärkare.

Kan man verkligen få ännu fläskigare grejer för 2500kr? För begagnat ligger min budget på ca 3000kr. Men hittar jag billigare som är bra så gråter man ju inte. Ge mig gärna tips, MP, på vilka andra grejer som är bra för de pengarna. Jag kan inte så mycket om det här som ni märker.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-08 13:36

hawkeye skrev:Man vill ju ändå ha kraft så det räcker och blir över så att säga. Man vet ju aldrig vad man köper för högtalare i framtiden. Mäktigt att ha en 19kg-pjäs så man aldrig behöver bli besviken. Som ni hör vet jag ju inte vad jag snackar om därför behöver jag hjälp med val av förstärkare.

Kan man verkligen få ännu fläskigare grejer för 2500kr? För begagnat ligger min budget på ca 3000kr. Men hittar jag billigare som är bra så gråter man ju inte. Ge mig gärna tips, MP, på vilka andra grejer som är bra för de pengarna. Jag kan inte så mycket om det här som ni märker.
757an är en fin förstärkare,driver ett par cv med lätthet :)

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-08 13:38

Hur mycket bör man max betala för en sådan då?:) Ursäkta alla frågor!

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-08 19:22

Okej, jag har i princip bestämt mig för att köpa 757an eller en 858. Riktigt snygga förstärkare det där och verkar kraftfulla så det förslår. Skulle ni stöta på en annons blir jag inte ledsen om ni tipsar mig. Sen får jag hålla utkik efter högtalarna också vilka ju den här tråden egentligen handlar om.

Men skulle ni säga att AT-100 är för gamla? De är ju rätt fula också. Får nog bli svarta 15".

Tack för era tips!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-10 19:08

Satt på galler på högtalarna i stället för tygfronterna ,tycker att det blev riktigt skapligt :) [url]http://www.minhembio.com/sollerön/261117/[/url]

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-11-12 08:39

hawkeye skrev:Men skulle ni säga att AT-100 är för gamla? De är ju rätt fula också. Får nog bli svarta 15".

Nej AT-100 (såldes som AT-15 i amerikat) är absolut inte för gamla. Tvärt om, en del äldre är betydligt roligare.
Macho och brutala kan man nog säga men att dom skulle vara snygga går inte att beskylla någon modell för.
Hade vid ett tillfälle 4st. AT-100 hemma och kunde testa lite med olika förstärkare till dessa. Även om dom är väldigt lättdrivna så tjänar dom på att det finns rejält med effekt att tillgå. Men dom Pioneer du fått förslag på är säkert fullgoda att driva dom till nära vansinne.

En udda effekt jag märkte var att dessa bjässar passar bäst som (hör och häpna) stativhögtalare 8O
Mitt par som stod ovanpå det andra lät faktiskt bättre.
Själv skulle jag däremot kika på något annat alternativ till just AT-100. Den tillhör inte deras bättre.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-12 09:59

Jag anser att dc-serien ock al-serien är cerwins bästa modeller i alla fall från -92 ock framåt .Tittar man på vad dessa kostade nya jämfört med modeller som såldes samtidigt så var dessa även dyrare , ex at-100 kostade 6500 -92 ,Dc-15 kostade då 9000 . Al-1000 såldes samtidigt som vs-15 -95, al-1000 kostade då 10 000 ,vs-15 7000 Mvh.... Ps,andledningen till att dessa modeller var dyrare är att lådorna+filter var bättre ock att det är dom enda modellerna från -90 ock framåt som dom använt sig av vifa,peerless,fostex element i både mellanreg o diskant,modellerna byggdes också av dali ,dk :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-12 10:19

hawkeye skrev:2700kr för en Pioneer 757 MK2? Den ser fet ut! 19kg. Jag är bra sugen faktiskt. Orkar driva CV 15-tummare?

Den är för bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
kluringen

Även i Head högtalarna från 70-talet sitter det CV element

Inläggav kluringen » 2009-11-12 17:45

Ett litet inpass till tråden.

Det står Cervin Vega bak på ett antal av Head´s högtalarmodeller..och dessa låter mycket bra..väl värda en omkantning om man lyckas komma över ett par..slår vad som helst nytt upp till tjugo papp minst.
En bra högtalare skall låta bra "direkt" oavsett rum.

En Kenwood KR-9050 skulle för övrigt sitta fint..

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-12 22:41

Hum: Hur skulle en förstärkare kunna vara för bra? Det är väl alltid bra ha mycket effekt samt en bra stärkare om man skulle vilja byta andra komponenter sen?

Jag har beslutsångest då jag har möjlighet titta på 757:an i helgen men det vore ju ännu ballare med en 858. Kanske man skulle ha tålamod och annonsera efter en sån?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-12 22:53

hawkeye skrev:Hum: Hur skulle en förstärkare kunna vara för bra? Det är väl alltid bra ha mycket effekt samt en bra stärkare om man skulle vilja byta andra komponenter sen?

Jag har beslutsångest då jag har möjlighet titta på 757:an i helgen men det vore ju ännu ballare med en 858. Kanske man skulle ha tålamod och annonsera efter en sån?
757,an räcker gott ock väl.Drev mina med en 676.a innan jag köpte sansuin...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-12 22:54

Rätt stor skillnad mellan gamla ock nya cerwin om man tittar på känslighet,effekttålighet ock frekvensomfång , undrar varför?[url]http://www.minhembio.com/sollerön/261359/[/url]

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-12 23:17

Vad tror ni om denna http://hifigoteborg.se/Yamaha%20AX-700%20spec.htm
jämfört med 757an?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-12 23:28

hawkeye skrev:Vad tror ni om denna http://hifigoteborg.se/Yamaha%20AX-700%20spec.htm
jämfört med 757an?

Bra förstärkare den också ,beror lite på va den kostar men nog tror jag 757an är ett strå vassare....

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-11-13 00:10

Cervin är inte helt fel beroende litegrann på vad man i huvudsak lyssnar på.

Mitt under förra "Linnvågen" på nittiotalet,dvs när jag vältrade mig i hobbyn som mest, så var vi vid ett tillfälle iväg en grupp elever för att göra ett studiebesök på rättspatologen i Umeå av alla ställen.

Efter en morbid förmiddag och en med stor svårighet intagen lunch gick vi på stan efteråt. Vi var in på en butik som bland annat sålde Cervin och fick oss en demonstration på några olika högtalarmodeller.

Burkarna DC1515 var de klart mest imponernde burkar jag lyssnat till hårdrock på i en butik.

När jag började om med hobbyn så var jag faktiskt och trevade i bägge polerna,alltså antingen riktigt bra grejor att spela musik på eller så ett par Cervin med ordentligt tryck i.

Första gången jag hörde Cervin var ett riktigt trevligt möte må jag säga:

En lite äldre snubbe som jag kände i ungdomen ringde och undrade om jag ville vara fyllechaffis upp till Överkalix,han tänkte hälsa på en lumparpolare där uppe och kanske svinga en bägare eller två. På den tiden var det roligare att köra bil och att den var amerikansk gjorde det inte sämre varför jag accepterade erbjudandet att ratta upp till platsen långt bort från all ära och redighet...

När vi kom fram så var,vi kan kalla honom för "Bill" rätt så dragen och efter någon silvergrogg så önskade han få låna campingsängen i friggeboden. Jag och Mats-Erik* (*annat fingerat namn)tyckte att det var väl tidigt att tänka på refrängen varpå han hällde upp en tillbringare skogsstjärna och tyckte vi skulle gå ner i källaren och lyssna på musik "där man inte störde nån"

Minns att han stolt knackade på de senvuxna björkvedstravarna som fanns staplade runt varje vägg i den stora källaren. Det var knappt alls någon efterklang i rummet upplevdes det som. Där nere hade han ett par riktigt gamla Cervin från 1970 talet eller kanske något år in på 80.
Minns att det satt tol eller femtontumselement i dem samt att de var portade med rören nedåt och hade hjul under.

Vad aftonen sedan bjöd på för underhållning var att han lirade vinylplattor ur några gröna prippsbackar och grejen var att han skulle försöka "sätta dit" mig, med att spela någon artist som jag inte hört förut.

Han lyckades inte alls med detta men han hade skön musiksmak och bra kolat brännvin så aftonen blev lång. Det lirades mycket Reggae,sjuttiotals hårdrock,och någon tidig Rickfors.

Skivbacken trivdes väldigt bra ihop med anläggningen om man så säger och det var på det hela taget en mycket trevlig kväll/natt.

Hade inte min musiksmak varit så spretig så hade inte CV varit uteslutet. Som CBárna säger: "mycket Chobang for the buck"

Dock betingar ju dc-1515 fortfarande ett högt värde även beggat. Hittar du dem under 10kkr gör du det bra. Vilket i sig är en värdeparameter på hur bra de är. Inte rent hifi bra men för det ändamål de är konstruerade för. Rock ass!

Trevliga grejor,bra kvalla,i alla fall på de lite äldre talarna..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-13 00:25

Roligt inlägg ivor-isobarik!:)

Jo jag är själv ingen finlyssnare (än) i vart fall. CV kommer vara perfekt för mina ändamål! Gillar att spela riktigt tung clubmusik, rock och allt möjligt! Jag har nu annonserat efter ett par DC-15 på Hifimagasinet.

I helgen skall jag hämta den technics SL-1200 som jag köpte häromdagen, det skall bli spännande eftersom det är min första vinylspelare och jag har aldrig lirat nån vinylskiva med musik jag tycler om förut då jag var hänvisad till mina föräldrars samling när jag var i 8-årsåldern. (min vän har flera backar med house-musik på vinyl och dessutom inhandlade jag Top Gun sountrack på vinyl häromdagen på Myrornas;).

Steg 2 blir att skaffa en liten mixer så jag kan testa lite hemma DJ:ande (fått låna en till Technics 1200) det kan bli kul. Men den kommer vara hookad mot den gamla anläggningen och så får mina väntande DC-15 och ev. pioneer 757 stå för den dagliga dosen mainstreem-house!

Ja nog är det tur man inte gör anspråk på att vara en audiofil.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-11-13 00:37

Tror inte du kommer att ångra dig,jag vet inte hur mycket dyrare det är med 1515 eller om de ens finns några kvar,hittar du ett begagnat par sådana så har du tryck så det räcker både till dig och dina grannar,de vill ha ett bra slutsteg men det säger sig själv...
Vad jag har hört så ska man hellre leta efter DC serien än CLS vilka ska ha sämre(billigare) element och inte lika välbyggda kabinett.
Lycka till!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Även i Head högtalarna från 70-talet sitter det CV eleme

Inläggav 2-ch » 2009-11-13 08:17

kluringen skrev:Ett litet inpass till tråden.

Det står Cervin Vega bak på ett antal av Head´s högtalarmodeller..och dessa låter mycket bra..väl värda en omkantning om man lyckas komma över ett par..slår vad som helst nytt upp till tjugo papp minst.

Det där lät lite märkligt, eller så tolkade jag det fel. Head står/stod för "High Energy Design" vilket kom att stå på det mesta Cervin sålde på den tiden. Så även på deras bilstereohögtalare. Det var allstå inte en högtalartillverkare vid namn head.
Vad dom slår eller inte ska jag låta vara osagt men en del var riktigt skapliga, har själv haft ett par. Lite sur på mig själv att jag lät mig övertalas av min dåvarande fru att sälja dom :cry:

Kom förresten på att dom visst gjort en rätt snygg högtalare DC 1215
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-13 10:27

Vill man ha valuta för pengarna om man gillar rock/tecno ock liknande musik på hög volym så är cerwin vega ett mkt bra alternativ ,sen finns det som sagt cerwin modeller som inte alls låter tokigt på lägre volymer också+att man behöver inte slänga ut en förmögenhet på dyra slutsteg osv tack vare den höga känsligheten :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Även i Head högtalarna från 70-talet sitter det CV eleme

Inläggav shifts » 2009-11-13 12:39

2-ch skrev:Kom förresten på att dom visst gjort en rätt snygg högtalare DC 1215

Den där var inte alls helt oäven - jämfört med hur de brukar se ut. Påminner
i det närmaste om någon högtalare från Krell jag sett. Men varför måste de
skylta med det där förskräckliga baselementet? Kräkfult tryck på damm-
kåpan och sen den röda upphängningen. :x
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-11-13 13:09

Nej för fan,loggan är ju halva grejen..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-11-13 14:15

ivor-isobarik skrev:Nej för fan,loggan är ju halva grejen..

Tror det ligger nåt i det. Dom som har Cervin vill visa det, smart marknadsföring är det i alla fall.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi