Mediamarkt i Barkarby

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Mediamarkt i Barkarby

Inläggav Patrik_B » 2009-07-09 18:39

Jag var idag in i Mediamarkt i Barkarby. Mina förväntningar lågt ställda, jag förväntade mig att det skulle se ut som en blandning mellan Onoff och Lidl men oj vad jag bedrog mig.

De hade utöver en del hifi (som jag inte orkade titta så mycket på) en väldigt stor avdelning med riktigt prisvärda cd, dvd och blu-ray skivor. Den stora överraskningen som fick mig att le var att de hade en hylla med vinylskivor! 8O :D

Det blir definitivt ett besök där när jag åker till Barkarby nästa gång.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-09 18:44

Jag gillar Media Markt. De finns även i Nacka.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
m_persson79

Re: Mediamarkt i Barkarby

Inläggav m_persson79 » 2009-07-09 18:45

Patrik_B skrev:Jag var idag in i Mediamarkt i Barkarby. Mina förväntningar lågt ställda, jag förväntade mig att det skulle se ut som en blandning mellan Onoff och Lidl men oj vad jag bedrog mig.

De hade utöver en del hifi (som jag inte orkade titta så mycket på) en väldigt stor avdelning med riktigt prisvärda cd, dvd och blu-ray skivor. Den stora överraskningen som fick mig att le var att de hade en hylla med vinylskivor! 8O :D

Det blir definitivt ett besök där när jag åker till Barkarby nästa gång.

Mediamarkt har (i.m.o.) überding m-föring, tror det får de flesta att rynka på näsan men jag blev också positivt överaskad över deras utbud. Synd att dom inte fått till nätsälj (än).
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-07-09 18:56

+ 1
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-07-09 19:08

Bästa stor hi fi kedjan, i synnerhet om man jämför utbudet av inspelad musik.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-11-08 10:37

Media Markt är bra, jämfört med det mesta annat i stormarknadsväg.

Men (pekfinger i luften). Det dalar:

Det blir allt saggigare i hyllorna.
Trasiga kartonger.
Dålig prisskyltning.
Och framförallt så har dom ofta bara demoex hemma.
Jag kan förstå detta. Det är inte samma kundunderlag som i Tyskland.
Man säljer inte en Canon EOS1 för sextitusen på en stormarknad i en förort till Stockholm. Det kanske går på Alexanderplatz mitt i Berlin, men inte i Kungens Kurva.
Kunderna drar runt, pillar och kollar. Men handlar inte.
En snattad systemkamera för 16000 tar tid att sälja ikapp. För att inte tala om en snattad Canon EOS1 för femti...

Dessutom är priserna inte speciellt låga.
Jag har noterat att tex hörlurar är billigare i många småbutiker. Folk tar kanske för givet att stormarknaden har lägre pris och bemödar sej inte om att undersöka den saken?

MM är ett franchisekoncept utan centralstyrda sortiment och priser.
Ett litet Manfrottostativ tex, kostade 450 i Jönköping och 300 i Barkarby.
Därför lär det inte bli någon nätkatalog över MMs sortiment.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-08 10:41

De sålde PS3 för 2500 i Norrköping och över 3500 i Stockholm...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-11-08 12:12

MagnusÖstberg skrev:De sålde PS3 för 2500 i Norrköping och över 3500 i Stockholm...

Ett bigmac meal kostade $5.49 på manhattan och $3.79 i brookyn.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-11-08 14:01

Jag bor i jakobsberg, så jag har rätt nära dit. Jag skulle gå in där på invigningsdagen, men blev portad i dörren pga en 0,5l colaflaska (som jag haft med mig till elgiganten och siba innan). Blev sur och bojkottade MM i nästan ett år. Sen lurade dock en kompis med mig dit och jag blev mycket förvånad och nöjd med deras sortiment. Att de faktiskt ö.h.t har en Hifi-hörna tycker jag är exceptionellt bra. Men det var när jag hittade Infected Mushroom - The Gathering i deras cd-hyllor (den va slut på nätet överallt) som jag nästan blev kär. Och deras utbud på DVD är inte att leka med.

Elgiganten har ju byggt ut nu och försökt härma MM, men jag tycker de missförstått hela konceptet. Istället för som innan ha 20st av varje DVD har man nu 100st av varje utan att direkt ha fler titlar att välja mellan. Och den nybyggda hifi-hörnan är den enda delen i hela varuhuset som saknar heltäckningsmatta. :lol: Dessutom består den till 50% av BOSE.

Numera knallar jag ofta till MM och kollar runt bland hyllorna av DVD och CD. Visst renderar det en del impulsköp, men det gör inget tycker jag. Jag tycker inte de är speciellt mycket dyrare än t.ex CDON, om man räknar in frakten. Och till MM får jag en hyffsad promenad på köpet :)

Så länge de sköter sitt utbud kommer jag fortsätta knalla dit. Gärna kompletterat med en sväng förbi CD-Outlet som har en del mycket udda titlar på både CD och DVD. Jag har hittat många fynd där, bl.a Steven Seagal när han sjunger blues (riktigt bra faktiskt!).
http://cdon.se/musik/seagal_steven/mojo_priest-701460
Motstånd!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-08 14:42

Besökte MM igår och köpte en godispåse med skivor till syrran. Mycket bra sortiment för populärmusik på SE-DE och musik DE-VE-DE. Det fanns roliga boxar och ELL-PE skivor, om än något förvirrat sorterat (och urvalt).

Endast ett gråtande barn hindrade mig från att lägga timmar där.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-11-08 16:13

Kan tipsa om att Media Mörkt har en juste 3-kontantmobil, för 499 kr.
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2009-11-08 18:22

Och jag har dessutom varit i Barkarby igen (idag faktiskt). Och jag lyckades få med familjen dit som faktiskt blev positivt överraskade.

Den här gången blev det däremot lite låg-pris prylar som en cd-radio till 1½-åringen samt en liten datormus till 3-åringen.

Jag hoppas att butiken i Uppsala får lika bra utbud av "mjukvara".
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2009-11-09 00:35

Tack för tipset! Sjysst utbud!

Blev idag en mycket bra skivborste, en DVD-A med King Crimson - In the court of the crimson king, en CD med Hansson & Karlsson, en best of Otis Redding till tjejen samt en optisk kabel.

Konsumtionslycka på hög nivå! :lol:

Mvh

//KJG

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-11-09 01:14

Strmbrg skrev:MM är ett franchisekoncept utan centralstyrda sortiment och priser.

Japp. Och service. Är du missnöjd med butiken får du sätta förhoppningen till skoltyskan för det är nästa nivå - ingen central representation i Sverige. Och nej, jag köper aldrig något mer där efter att ha upplevt deras hantering av reklamationer fullt i klass med "dolda kamran". Inte så kul om man är den som de driver med. De tjänar inga pengar i Sverige och kommer inte att göra det heller: de har underskattat de övriga aktörernas beslutsamhet. Strategin handlar ju om att vara en "category killer" och slå ut övriga etableringar på en ort. Lycka till. Kortsiktigt är det bra för konsumenten eftersom de stora kedjorna kommer att blöda under en period pga av för låg prissättning. Långsiktigt gör det sannolikt varken från eller till: överlevaren kommer att utnyttja sin nya monopolställning när konkurrenterna lagt ned.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

1947

Inläggav 1947 » 2009-11-09 02:20

MM har 30 dagars öppet köp vid OBRUTEN förpackning, står på kvittot. Har man öppnat förpackningen är det inte lätt att få lämna tillbaka en vara man inte är nöjd med.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-11-09 08:55

DQ-20 skrev:
Strmbrg skrev:MM är ett franchisekoncept utan centralstyrda sortiment och priser.

Japp. Och service. Är du missnöjd med butiken får du sätta förhoppningen till skoltyskan för det är nästa nivå - ingen central representation i Sverige. Och nej, jag köper aldrig något mer där efter att ha upplevt deras hantering av reklamationer fullt i klass med "dolda kamran". Inte så kul om man är den som de driver med. De tjänar inga pengar i Sverige och kommer inte att göra det heller: de har underskattat de övriga aktörernas beslutsamhet. Strategin handlar ju om att vara en "category killer" och slå ut övriga etableringar på en ort. Lycka till. Kortsiktigt är det bra för konsumenten eftersom de stora kedjorna kommer att blöda under en period pga av för låg prissättning. Långsiktigt gör det sannolikt varken från eller till: överlevaren kommer att utnyttja sin nya monopolställning när konkurrenterna lagt ned.

/DQ-20

Håller med och vill också varna för deras sätt att hantera reklamationer :evil: . Har stått där och det var inte roligt.
Att jämföra med tex. NetOnNet:s friskostiga bytesrätt gör Media Markt minst sagt löjliga. Jag handlar aldrig där igen. Utom möjligen en och annan CD/DVD då.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-11-11 00:20

2-ch skrev:Jag handlar aldrig där igen. Utom möjligen en och annan CD/DVD då.

Eller LP, vilket är ett kul initiativ. Men jag har ingen lust. Dessutom skulle min fru att straffa mig på något intrikat sätt om jag köpte något. Hon blir numera förbannad om jag ens går in och "kollar utbudet lite". Sannolikt den enda rätta hållningen i vårt fall, men visst är deras uppdukning maffig.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-11-11 09:16

1947 skrev:MM har 30 dagars öppet köp vid OBRUTEN förpackning, står på kvittot. Har man öppnat förpackningen är det inte lätt att få lämna tillbaka en vara man inte är nöjd med.

Är det någon här som vet någon som lyckats med det? Grattis i så fall.

Lyfter ett finger i luften åt MediaMarkt, och inte vilket finger som helst.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-11-11 09:56

Grattis till mig själv för jag har lyckats med det :)

Jag köpte en Panasonic BD som inte fungerade som den skulle och det var inga som helst problem at byta till LG:n jag har nu. Även en billig kaffebryggare som inpulsköptes byttes utan problem trots att det egentligen inte var något fel på produkten i sig men är man van vid Krups så är man :wink:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-11-11 11:44

Birger skrev:

Grattis till mig själv för jag har lyckats med det :)

Jag köpte en Panasonic BD som inte fungerade som den skulle och det var inga som helst problem at byta till LG:n jag har nu. Även en billig kaffebryggare som inpulsköptes byttes utan problem trots att det egentligen inte var något fel på produkten i sig men är man van vid Krups så är man :wink:

Nu kan dom ju inte krångla sig ur om en vara är defekt.
Var kaffebryggarens förpackning verkligen bevisligen bruten? I så fall stort grattis

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-11-11 13:55

Jag öppnade naturligtvis förpackningen och var inte nöjd med plastigheten och litenheten hos bryggaren. Den gick nämligen inte att klämma och känna på då det inte fanns ett ex på hyllan utan bara ett par kvar i en reavagn :)

Det var inga problem att byta och affären fick ju ett skyltex ;)

Annars verkar MM ha ett lite bättre upplägg för säljarna till skillnad från elgiganten mm. Dom har fast lön och ingen provision + att dom inte tvongar på någon något särskilt märke. Jag har i alla fall varit nöjd med både bemötande och kunnande inne på MM även om mina förväntningar vvarit rätt låga från början. Elgiganten, OnOff/Siba och Expert undviker jag oftast dock.

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2009-11-11 20:05

JAg handlar gärna på MM, framförallt filmer och dylikt. Har iaf kalmars största sortiment av BD, CD, DVD och vinyl :)
Faktiskt det enda stället i denna stan (mig veteligen) där det går att köpa vinylskivor...

Har inte provat reklamationsavdelningen, men jag vet ingen som haft problem...

Däremot ska man inte beställa grejer som är slut på centrallager, för då får man dom aldrig...

Men datorkomponenter köper jag på Netonnet... Där kvittar det om förpackningen är bruten, är det fel får man byta :)
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-12 03:28

Jag har sett att dom haft Infected Mushroom och Porcupine Tree. CD hyllan var en positiv overaskning.
Dom kan va billiga pa spel ocksa. Dom hade NHL 2K 10 for 399 kr.
Den titeln har jag inte sett nagon annanstans.

Men jag tror inte Media Markt gar sarskilt bra har i Umea. Typ oppet till 8 pa kvallen ar ju lite overambitiost i en stad som Umea.
Det finns en otrolig overetablering av tyska kedjor som tror att Sverige har 25 milj inv. :P 8O
Let forever be

Användarvisningsbild
kluringen

Inläggav kluringen » 2009-11-12 16:38

brumel skrev:Jag har sett att dom haft Infected Mushroom och Porcupine Tree. CD hyllan var en positiv overaskning.
Dom kan va billiga pa spel ocksa. Dom hade NHL 2K 10 for 399 kr.
Den titeln har jag inte sett nagon annanstans.

Men jag tror inte Media Markt gar sarskilt bra har i Umea. Typ oppet till 8 pa kvallen ar ju lite overambitiost i en stad som Umea.
Det finns en otrolig overetablering av tyska kedjor som tror att Sverige har 25 milj inv. :P 8O

De använder Sverige som lager
En bra högtalare skall låta bra "direkt" oavsett rum.

En Kenwood KR-9050 skulle för övrigt sitta fint..

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-11-12 17:12

Jag har också bytt trasiga grejor på MM i kungens kurva utan problem. Har ett generellt mycket positivt intryck. Köpte faktiskt alla vitvaror till det nya huset där. Jag klev in med en lista på alla produkter vi ville ha och det billigaste priset på nätet och frågade om de kunde slå det. Det gjorde de på totalen. Jag fick en saftig rabat. Det känd lite kul att ta allt på kortet. ---"86 000 kr tack!"

1947

Inläggav 1947 » 2009-11-18 20:42

Var just på MM i Birsta, Sundsvall och handlade några saker. I kassan satte de på extra tejp över öppningarna på kartongerna med texten "Öppet köp gäller endast vid obruten förpackning och mot uppvisande av kassakvitto inom 30 dagar".
Vad skall man säga om det?
När jag ville byta en vara för ett halvår sedan blev jag nekad eftersom jag öppnat kartongen. Fick argumentera med att på både El Giganten och On Off var det inga problem att byta om kartongen var öppnad. Då gav de med sig till slut.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-11-19 12:56

petersteindl skrev:Jag gillar Media Markt. De finns även i Nacka.

OK då får vi se dina Egghögtalare på MM. Vi kommer få handla dem på 30 månaders totalt räntefritt. Tack Peter :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-19 14:54

matså skrev:

OK då får vi se dina Egghögtalare på MM. Vi kommer få handla dem på 30 månaders totalt räntefritt. Tack Peter :)

Det är klart att det är 30 månaders totalt räntefritt :) Räntan är redan inbakat i priset 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-11-19 14:57

petersteindl skrev:
matså skrev:

Det är klart att det är 30 månaders totalt räntefritt :) Räntan är redan inbakat i priset 8)

MvH
Peter

Precis och för mig kostar dem endast 500 kr. Why? Jo det är för att jag är så himla coool o vacker.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-11-20 03:08

2-ch skrev:
1947 skrev:MM har 30 dagars öppet köp vid OBRUTEN förpackning, står på kvittot. Har man öppnat förpackningen är det inte lätt att få lämna tillbaka en vara man inte är nöjd med.

Lyfter ett finger i luften åt MediaMarkt, och inte vilket finger som helst.

skärpning för helvete ...
om du kommer som kund och köper ngt...
skulle du då vilja att ngn har haft uppe och provat din nya pryl innan och inte tyckt om den...och lämnat tillbaks den för att den skulle säljas som ny till dig istället
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Nästa

Återgå till Generellt om hifi