DiAna kontra Pioneer 2750/370/470/575/668...

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-09 21:37

Max_Headroom skrev: Dom som jobbat i och/eller med tillverkande industri vet vad seriestorlekar, automatmontering vs handmontering
betyder för såväl pris som kvalitet.

- Bra poäng för ifall DVDn för 2300 hade tillverkats på samma sätt samt i lika stor upplaga som CDn för 25000
så hade DVDn kanske kostat... 25000 8)!

Mvg A*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-23 17:45

Hittade just denna gamla tråd och vill kort påpeka en viktig sak som jag får intrycket är okänd för alla debattdeltagare:

Det har aldrig i MoLt påståtts att DiAnan skulle vara transparent.

Tvärtom framgick det tydligt i den ursprungliga testen (jag tror det var 1991 eller så) att den var hörbart färgande på visst programmaterial, i synnerhet på svag nivå. Ganska hyggliga utredningar om brister i existerande programmaterial då 1991 innehölls även i originaltesten. Det påpekades även specifikt att bristerna i AD-led vid denna tid omöjliggjorde en bra lyssningsanalys av DiAnans potential.

Varifrån myten om DiAnans absoluta transparens kommit har jag ingen aning om, men den har inte sitt ursprung i LTS tekniksektion i varje fall.

Den som vill fördjupa sig mera i denna fråga om vad som påståtts från LTS-håll kan läsa originalartikeln, eller kanske ännu hellre den artikel i ämnet (jo, myten har nått tillbaka även till MoLt) som fanns publicerad i MoLt nummer 1 2004.

Vh, iö

PS. en liten rättelse, den mest utslagsgivande av alla CD vid jämförelsen mellan Sentec DiAna och Pioneer 668 var bara delvis en gammal inspelning, eftersom en stämma på den kom från en stenkaka (en komposition för tonband och orkester) men resten (orkester m m och akustisk inspelning av densamma) var från tiden efter testen av DiAna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-23 18:33

Tack! Då var det utrett!

Som jag skrev till Markih på HifiForum.nu så har nog bruset vid kommunikationen med "omvärlden" varit någurlunda högt.

Jag tror inte jag är ensam om att ha uppfattat LTS rekommendation av Sentec Diana som baserad på att apparaten testats "transparant" (/icke färgande).

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-23 19:15

Milda makter! Jag kan inte för mitt liv begripa att någon enda musikfantast är det minsta intresserad av vad någon förening eller person tycker om en 15 år gammal och obsolet DAC... 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-23 19:17

Har du lyssnat på Dianan, eller är det mest det faktum att LTS gillar (gillat?) den som gör att du ogillar den?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-23 22:43

Den stora invändningen mot 668-an är att det är en DVD-spelare, inte en lös D/A.

Jag vill ha en lös D/A i den kvaliteten. Med digitalswitch. Samt en lika bra A/D.
Innan jag kan få det så byter jag inte av skälet att 668-an är bättre än DiAnan.

DiAnan är på visst programmaterial så transparent som man vid den tiden
mäktade att avgöra. Ungefär så kan det som sas vid den tiden, dels i den
ursprungliga testartikeln, dels i samband med LTS-köpet av DiAnan, tolkas.

Från detta har en del människor dragit den omotiverade "logiskt positivistiska"
slutsatsen att DiAnan är transparent.

Nu när oraklet borta i Täby, antagligen helt riktigt (jo jag tror nog att det är
sant) kommer på att 668-an är bättre så blir folk som tokiga och ska sälja
ut sina DiAnor.
Vaffödefö? Dom är ju lika bra som innan artikeln. Tyckte ni dom dög då, så duger dom nog nu med. Och såg ni glada ut då så kan ni se glada ut nu
med, ang DiAnan.

Jag är "Nöjd" med min. Därmed menar jag: DiAnan presterar väsentligt
bättre resultat än vad nästan alla tillgängliga phonogram med musik
jag är intresserad av kan ge rättvisa.

Tro det eller ej:

Även om ljudåtergivning är mitt ideal, dvs jag erkänner att en ideal
hifikomponent karakteriseras av att den inte bidrar med något eget ljud,
så tycker jag att det viktigaste är att man kan njuta av sina phonogram
i den verklighet man lever i.
Och DiAnan medger att goda phonogram låter njutbara.

Om nån kan visa på ett phonogram där musikupplevelsen i en realistisk
situation påverkas väsentligt (dvs tillräckligt för att motivera en investering
om några tusen spänn) av skillnaderna mellan 668-an och DiAnan så blir
jag förvånad. Vilket alltså innebär att jag tror att det kan vara möjligt, men inte
så vansinnigt vanligt att man hittar såna phonogram.

Åså ska man komma ihåg att de flesta av oss avlyssnar den mesta musiken
långt borta från optimala stereoupplevelseorter. Å är det inte så för dig så
borde du kanske skaffa dig ett liv utanför ljudåtergivning också.

För dom som bor i storstäder kan man ju också räkna lite på hur många
konserter man kan gå på för de pengar man spenderar på sin utrustning och
sina phonogram. Inte så att man ska låta bli phonogram och springa på alla
konserter man hör talas om, men nåt slags balans är nog OK.

Ett ordspråk som jag tror på är:

"Det bästa är det godas fiende".

Jakten på det perfekta ljudet dödar mången god musikupplevelse.
Tillräckligt bra är tillräckligt bra!

Å skulle jag köpa nåt bättre nån gång, så skulle jag nog behålla DiAnan i alla
fall. I arbetsrummet, kanske?

magnus2

Inläggav magnus2 » 2005-01-24 17:34

Det va fanemej det bästa jag läst sen jag konfirmera mej :wink:

// Magnus2

Ps: appropå 15 år gammal, Bach har varit död i 100 år å han e bra än........

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-24 17:39

NoMoreMrRegistryMan skrev:Nu när oraklet borta i Täby, antagligen helt riktigt (jo jag tror nog att det är
sant) kommer på att 668-an är bättre så blir folk som tokiga och ska sälja
ut sina DiAnor.
Vaffödefö? Dom är ju lika bra som innan artikeln. Tyckte ni dom dög då, så duger dom nog nu med. Och såg ni glada ut då så kan ni se glada ut nu
med, ang DiAnan.

Om nån kan visa på ett phonogram där musikupplevelsen i en realistisk situation påverkas väsentligt (dvs tillräckligt för att motivera en investering om några tusen spänn) av skillnaderna mellan 668-an och DiAnan så blir jag förvånad. Vilket alltså innebär att jag tror att det kan vara möjligt, men inte så vansinnigt vanligt att man hittar såna phonogram.
Två intressanta "kapitel"! Tack för god läsning!

Kanske ser vi här en skillnad mellan dig och den "traditionella" hifi-nissen. Du väljer att sitta nöjd. Du väljer att (eller kanske snarare resonerar dig fram till att) Dianan är tillräckligt bra.
Den traditionella hifinissen söker ständigt bättre ljud, nya närvaro-kickar, etc.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-24 19:27

dawen: Det är väl många som tycker en massa utan att ha lyssnat! :wink: :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-24 20:13

magnus2 skrev: Ps: appropå 15 år gammal, Bach har varit död i 100 år å han e bra än........

Inte 100 år men väl 255 år till sommaren....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-25 02:19

NoMoreMrRegistryMan skrev:Nu när oraklet borta i Täby, antagligen helt riktigt (jo jag tror nog att det är sant) kommer på att 668-an är bättre så blir folk som tokiga och ska sälja ut sina DiAnor.

Vaffödefö? Dom är ju lika bra som innan artikeln. Tyckte ni dom dög då, så duger dom nog nu med. Och såg ni glada ut då så kan ni se glada ut nu med, ang DiAnan.

Om nån kan visa på ett phonogram där musikupplevelsen i en realistisk situation påverkas väsentligt (dvs tillräckligt för att motivera en investering om några tusen spänn) av skillnaderna mellan 668-an och DiAnan så blir jag förvånad. Vilket alltså innebär att jag tror att det kan vara möjligt, men inte så vansinnigt vanligt att man hittar såna phonogram.

Oraklet:
Vaffö? Jo däffö att det finns lite andra skillnader mellan apparaterna.

Nämligen! 8)

En signifikant killnad är att 668 till skillnad från DiAnan just INTE är en DAC, utan en komplett spelare. Det som är bra med det är att den utgör ett slutet system - den är precis så bra som den är! Det är inte DiAnan, för den är bara så bra som kombinationen den ingår i - den är i viss mån beroende av det drivverk som matar ettor å noller te'n.

En annan nästan viktigare skillnad, och huvudorsaken till att jakten på en riktigt god DiAna-ersättare började, var att en apparat förmögen att spela mer än CD skulle hittas - läs en apparat som kunde spela både DVD-A, DTS och SA-CD (även om sistnämnda formatet kan ifrågasättas ljudkvalitetsmässigt, men det är en annan fråga). Vissa vill ju kunna avspela dyligt. Jag är en av dem.

Tillpåköpet kan 668 spela DVD-V också, men bravur! Avsevärt mycket bättre bildmässigt än någon annan DVD-spelare jag stött på faktiskt.

Hyggligt många poänger har nog den där 668 måste man säga, för alla som är brukare av mer än CD-skivor.

Sen måste jag hålla med dig om grundprincipen att saker är just så bra som de varit förut, ända tills de går sönder. Men man skall inte glömma att människan är flexibel och gärna uppdaterar sina aspirationen i takt med möjligheterna. Det är till exempel roligare att få tag på ett barkbröd att mumsa på när man svälter, än när det finns prima kanelbullar som alternativ spisning.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-01-25 07:09

Fast..jag föredrar nog kanelbullar :wink:

(som Marie-antoinette sa: varför äter dom inte kakor om dom inte har bröd??) :?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-25 13:10

IngOehman skrev:
NoMoreMrRegistryMan skrev:Nu när oraklet borta i Täby, antagligen helt riktigt (jo jag tror nog att det är sant) kommer på att 668-an är bättre så blir folk som tokiga och ska sälja ut sina DiAnor.

Vaffödefö? Dom är ju lika bra som innan artikeln. Tyckte ni dom dög då, så duger dom nog nu med. Och såg ni glada ut då så kan ni se glada ut nu med, ang DiAnan.

Oraklet:
Vaffö? Jo däffö att det finns lite andra skillnader mellan apparaterna.

Nämligen! 8)

En signifikant killnad är att 668 till skillnad från DiAnan just INTE är en DAC, utan en komplett spelare. Det som är bra med det är att den utgör ett slutet system - den är precis så bra som den är! Det är inte DiAnan, för den är bara så bra som kombinationen den ingår i - den är i viss mån beroende av det drivverk som matar ettor å noller te'n.

En annan nästan viktigare skillnad, och huvudorsaken till att jakten på en riktigt god DiAna-ersättare började, var att en apparat förmögen att spela mer än CD skulle hittas - läs en apparat som kunde spela både DVD-A, DTS och SA-CD (även om sistnämnda formatet kan ifrågasättas ljudkvalitetsmässigt, men det är en annan fråga). Vissa vill ju kunna avspela dyligt. Jag är en av dem.

Tillpåköpet kan 668 spela DVD-V också, men bravur! Avsevärt mycket bättre bildmässigt än någon annan DVD-spelare jag stött på faktiskt.

Hyggligt många poänger har nog den där 668 måste man säga, för alla som är brukare av mer än CD-skivor.

Sen måste jag hålla med dig om grundprincipen att saker är just så bra som de varit förut, ända tills de går sönder. Men man skall inte glömma att människan är flexibel och gärna uppdaterar sina aspirationen i takt med möjligheterna. Det är till exempel roligare att få tag på ett barkbröd att mumsa på när man svälter, än när det finns prima kanelbullar som alternativ spisning.

Vh, Ing. Öhman

Det är snarare "roligare" med barkbröd när man inte är tvungen att äta det.
Å kanelbullar smakar illa! (tyckandets milda vansinne...)

Nä, men du, Oraklet, de e så att jag håller med dig i princip, och troligen skulle
jag vara helt överens med dig om 668-an i praktiken om jag varit i tillfälle att
prova själv. Det jag reagerar mot är inte den sidan, eller dina uttalanden om
det mesta (hihi), utan att folk bara tror dom MÅSTE slänga sin DiAna. En CD
plus Diana är fortfarande ganska till helt OK. Speciellt i icke-optimala
lyssningsmiljöer, där felen nere i -80-dbområdet dränks av grannarnas
slagborrar. Så i arbetsrummet måste den väl vara OK, t ex.

Sen tycker jag i alla fall att en komplett spelare per mediatyp osv är fel:
framtiden ligger nog mer i riktning mot mediaservrar med snabba fasta
nät och mediaterminaler. Å då kan man lösa interfejsningsproblemet
mycket snyggare än att tvinga en att ha separata komponenter för
varje mediatyp. Att S/PDIF i många fall inte blir bra nog, eftersom
jitterkompensationen inte är bra nog, betyder inte att principen
och tanken bakom S/PDIF är fel.

Finns det förresten nåt material på SACD eller DVD som INTE finns på CD
också?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-25 14:44

Hej!

A*ppropå multifomat - är inte SACD redan nu att betrakta som förloraren (m.A*.o... dödis)
A*ka Betamax, såtillvida vi utgår ifrån att DVD ens det blifva populärt format? För ett tag
sedan gavs, t.o.m. uti 1st semiproffs-program (WaveLab 5), möjligheten för musikmakare o
göra sina egna DVD-Audio-skivor, finns den möjligheten, ens för Proffs**, medelst SACD?
Detta i kombination med att A*lla & Edward redan äger DVD-maskiner, SONY´s snålhet(?)
o tillåta andra att implementera SACD-kompatibilitet samt SACD-katalog ju vara hmmminst
sagt minimal - gör väl(?) att SACD redan nu som sagt i stort sett är o betrakta som dödis!

** Jo A* fattar att Proffsen som gör SACD-skivor har tillgång till datorprogram som gör
SACD-skivor men A* tänkte mer på Proffs i allmänhet (som redan kan göra CD/DVD-skivor,
... vinyl samt kasettband!)

Mvh A*

(OBS! att A* ej hafva varken skriftlig och/eller muntlig tillåtelse till att visa dessa bilder (och
enligt vissa därav per omgående borde sättas uti fängsligt förvar ;)) då somligA* utgick ifrån
att när bilderna var utlagda på internet så ville bild-utläggaren att bilderna skulle ses (... av
andra än honom/henne själv v.s!) Om ni finna det A* gjort vara moraliskt förkastligt och/eller
i strid med rådande lagstiftning klicka då inte exempelvis här )

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-26 01:39

Vem hafver månne ihopsnickrat denna B&W-inspirerade kanelbulle? Jag som trodde friformsihopkomning var svårt.

Det tror jag fortfarande förresten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-26 02:10

hmmm de rackarns SS diskanterna är jag lite intresserade av att se dist på, antar att ingen mätt på dom så mycket än eftersom de är relativt nya och med en inte allt för optimal frekvenskuva :(
För de e de där 71000 diskanterna å inte RR va?

TheCreator

ÄNTLIGEN!!!!

Inläggav TheCreator » 2005-01-26 15:22

Mycket intressant att ta del av dessa känsloyttringar som min 15 år gamla konstruktion fortfarande lyckas väcka till liv. Kanske bör jag börja med att förklara att jag aldrig hade för avsikt att konstruera "världens bästa DAC". Mitt syfte var bara att göra något tillräckligt bra för mina egna behov och i överkomlig prisklass. Att jag, tillsammans med goda råd från Johan på Sentec, lyckades över förväntan är ju numera historia.

Mitt bidrag i diskussionen får bli att även jag numera spelar på 668 (hupp, någon som satte i halsen nu??).

Helt fri från all sentimentalitet och pappasjuka kunde jag vid min första provlyssning för snart ett år sedan i jämförelsen mellan DiAna och 668 bara konstatera faktum. Det var verkligen på tiden att någon tillslut hade lyckats överträffa "referensen".

Liksom herr Fylking kunde jag inte annat än utbrista ÄNTLIGEN!!!! och dessutom helt utan ironi.

Skillnaden är inte milsvidd ljudmässigt (vem hade väntat sig det?) men den är tillräckligt stor för att motivera ett byte av apparat. Att DiAna dessutom är fullständigt värdelös på att spela DVD gör ju beslutet ännu enklare!

Slut på debatten?!?

/Svante

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-26 16:16

"TheCreator", välkommen till faktiskt. se :D Inte sugen på att överträgga 668:an? Finns ju en del riktigt fina kretsar från BB idag. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: ÄNTLIGEN!!!!

Inläggav n3mmr » 2005-01-26 17:14

TheCreator skrev:Mycket intressant att ta del av dessa känsloyttringar som min 15 år gamla konstruktion fortfarande lyckas väcka till liv. Kanske bör jag börja med att förklara att jag aldrig hade för avsikt att konstruera "världens bästa DAC". Mitt syfte var bara att göra något tillräckligt bra för mina egna behov och i överkomlig prisklass. Att jag, tillsammans med goda råd från Johan på Sentec, lyckades över förväntan är ju numera historia.

Mitt bidrag i diskussionen får bli att även jag numera spelar på 668 (hupp, någon som satte i halsen nu??).

Helt fri från all sentimentalitet och pappasjuka kunde jag vid min första provlyssning för snart ett år sedan i jämförelsen mellan DiAna och 668 bara konstatera faktum. Det var verkligen på tiden att någon tillslut hade lyckats överträffa "referensen".

Liksom herr Fylking kunde jag inte annat än utbrista ÄNTLIGEN!!!! och dessutom helt utan ironi.

Skillnaden är inte milsvidd ljudmässigt (vem hade väntat sig det?) men den är tillräckligt stor för att motivera ett byte av apparat. Att DiAna dessutom är fullständigt värdelös på att spela DVD gör ju beslutet ännu enklare!

Slut på debatten?!?

/Svante

(Obs annan svante än andra svante, eller??)

Är den inte äldre än 15?? :-)

Lite mera seriöst: KAN man göra en lös D/A som håller jämna steg med
668-an, så man kan spela annat än runda plastbitar med god kvalitet?

Och, jodå, om jag hade kunnat förmå mig till att njuta av att spela DVD-er
så hade nog jag också bytt. Men de filmer som finns på DVD är så erbarmligt
tråkiga att det bara kryper i en. Och de DVD-A som finns att köpa där jag snirklar runt är tämmeligen fåtaliga, och komplett ointressanta.
Var köper ni era? Och hittar ni DVD-A som faktiskt utnyttjar mediets
fördelar? Kommer dom väsentligt över 16 bitars upplösning?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-26 17:16

Jag är ju inte någon filmexpert, men finns det inte extremt mycket film på DVD? :lol:
-Innehar F-skattsedel-

TheCreator

Inläggav TheCreator » 2005-01-27 01:01

Svar till Morello:

1: Tack!
2: Jovisst, men nej tack! (Se svar 3 till NoMoreMrRegistryMan)

Bifall till Morello:

Inte jag heller men min uppfattning är också att det finns väldig mycket film på DVD!!

Svar till NoMoreMrRegistryMan:

1: Naturligtvis är jag en annan Svante än den andra Svante. Jag visste inte ens att det fanns en annan Svante, vem är det??? Det här är första gången jag besöker detta forum (det finns ett liv utanför Internet, så det är stor risk att det inte blir så många fler heller, vi får se...)

2: Äldre än 15 år??
Är du oförskämd också! Inte talar man väl om en ladys ålder på detta sätt, va!!?? ;-)
Nej du, den första DiAna som jag plockade ihop är inte mer än styvt 14 år, tror jag... Ok, konstruktionen blev väl klar ett par månader tidigare efter något år av nattskift, men inte räknas väl graviditeten in i åldern?!

3: En lös D/A?
Är det inte bättre att hålla den kopplad?
Ok, jag förstår vad du menar, visst kan man göra det om man vill. Var så god och sätt igång den som vill - jag är för lat! Dessutom har jag ju redan köpt en 668... Glöm inte anledningen till att DiAna kom till från första början. Då fanns inga (för mig tillräckligt) bra CD-spelare eller DACar på marknaden. Det gör det ju nu, ett tag till i alla fall får vi hoppas. Så att alla musik- och filmälskare hinner köpa var sitt exemplar innan Pioneer beslutar sig för att byta modell med allt vad det skulle kunna komma att innebära.

/Svante (inte den andra Svante)

P.S. Kanske bäst att inte skriva under med sitt namn i fortsättningen för att undvika förvirring.

--------------------
I'm The Creator

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-27 01:32

TheCreatur!

Du är en sant prestigelös person. Inte ofta man stöter på sådana.

Kanske skall passa på förresten, att tacka för alla år av musikglädje jag haft med DiAnan, så här lite offentligt.

Tack, tack.

Nu spelar jag ju, som du, på 688, men jag kan inte låta bli att hoppas att nästa generation av Pioneer-spelare använder sig av en välimplementerad 1792...

Fast antagligen är väl 668, som det brukar vara när något exceptionellt bra dyker upp på marknaden, mest en turträff, och nästa version blir ett stepp ned till mera normal nivå... :cry:

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-27 02:20

Med tanke på att 868 inte är lika bra, så är det mer troligt att det var en lyckträff, tror jag. Någon som mins vad Pioneer sa om när modellbytet skulle komma?
Var ganska nära i tid vill jag minnas :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-27 09:54

Man kanske borde skaffa sig en 668 innan det är "för sent" :? . Kul att det blev sån fart i tråden förresten! :D
11010000

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-27 09:59

lazyworm skrev:hmmm de rackarns SS diskanterna är jag lite intresserade av att se dist på, antar att ingen mätt på dom så mycket än eftersom de är relativt nya och med en inte allt för optimal frekvenskuva :(
För de e de där 71000 diskanterna å inte RR va?

Jo, visst är det ringradiatorn :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-27 10:09

Oj, The Creator är inte bara elektronik-konstruktör, utan begåvad med förmåga att skriva briljanta och samtidigt underfundigt ödmjuka inlägg.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-27 14:06

IngOehman skrev:TheCreatur!

Du är en sant prestigelös person. Inte ofta man stöter på sådana.

Kanske skall passa på förresten, att tacka för alla år av musikglädje jag haft med DiAnan, så här lite offentligt.

Tack, tack.

Nu spelar jag ju, som du, på 688, men jag kan inte låta bli att hoppas att nästa generation av Pioneer-spelare använder sig av en välimplementerad 1792...

Fast antagligen är väl 668, som det brukar vara när något exceptionellt bra dyker upp på marknaden, mest en turträff, och nästa version blir ett stepp ned till mera normal nivå... :cry:

Vh, Ing. Öhman

Jomenvisst, det har väl framgått att DiAnan alltid är njutbar om än inte alltid helt perfekt.

Så, jag instämmer: Tack, Creator Svante! Utan DiAnan hade jag haft magsår.

Å dessutom var din inofficiella kundservice bara enormt bra. Hoppas du
slipper den numera.

Men, jag undrar om du kan ha en eller annan ide kring lössläppt D/A?
Hur ska signalerna skickas in? Hur jittrar man av signalen? Vilka D/A-
kretsar? osv...

Liv utanför Internet: Va? Var ligger det?? Jodå, en anledning att jag håller mig
till DiAnan är just det, jag ORKAR inte bygga om anläggningen nu.
Den tid som inte går på att sköta höns, hästar, katter och ett barn,
umgås med folk eller bara drömma vill jag lyssna! Inte fundera på
att lyssna.

TheCreator

Inläggav TheCreator » 2005-01-27 14:52

NoMoreMrRegistryMan: Hur ska signalerna skickas in?

Tja, nuförtiden bör man nog sikta på HDCP-interface för att vara någorlunda framtidssäker (bygger på vanligt "eldsnöre" med 400 Mb/s har jag för mig). Det är den enda riktiga (läs: vettiga) standard som finns för att överföra 192 kHz signaler för audio. All annan teknik är mig veterligen tillverkarspecifika försök att hitta lösningar på höghastighetsproblemet.

NoMoreMrRegistryMan: Hur jittrar man av signalen?

Jitter måste vara ett överskattat problem, iaf om dessa båda villkor är uppfyllda:

1. Man har tillgång till en hel (o-trasig) CD-transport (eller DVD-spelare) av någorlunda hyffsad kvalitet för att läsa av plattorna med.
2. Man använder en DAC med multibit D/A-omvandlare, eller annan arkitektur som är jittertolerant till sin natur.

Är dessutom följande kriterie uppfylld torde problemet vara obefintligt:

3. Använd en digital mottagare med effekivt "jitter-filter", typ CS8416.

Med dessa tre "stalltips" kan man inte misslyckas (jo, det kan man nog förresten om man inte vet hur en korrekt layout bör se ut).

NoMoreMrRegistryMan: Vilka D/A- kretsar?

IÖ tycker rätt: BB DSD1792 eller 1794 är troligen det bästa som finns för pengar för tillfället. Dessa klarar 24bit/192 kHz.

Verkar vara skön stil på detta forum!
Trodde att jag skulle göra en kort visit bara...
Grundare av Antemi som utvecklade DiAna i samarbete med Sentec runt 1990. Lämnade tacksamt över stafettpinnen 15 år senare till Pioneer 668...

TheCreator

Rättelse

Inläggav TheCreator » 2005-01-27 15:03

Hoppsan, tangenterna (eller tanken) slant.

HDMI skall interfacet naturligtvis vara.

HDCP kan bara överföra bilder.
Grundare av Antemi som utvecklade DiAna i samarbete med Sentec runt 1990. Lämnade tacksamt över stafettpinnen 15 år senare till Pioneer 668...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-27 15:04

Varför inte Firewire?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd