IngOehman skrev:NoMoreMrRegistryMan skrev:Nu när oraklet borta i Täby, antagligen helt riktigt (jo jag tror nog att det är sant) kommer på att 668-an är bättre så blir folk som tokiga och ska sälja ut sina DiAnor.
Vaffödefö? Dom är ju lika bra som innan artikeln. Tyckte ni dom dög då, så duger dom nog nu med. Och såg ni glada ut då så kan ni se glada ut nu med, ang DiAnan.
Om nån kan visa på ett phonogram där musikupplevelsen i en realistisk situation påverkas väsentligt (dvs tillräckligt för att motivera en investering om några tusen spänn) av skillnaderna mellan 668-an och DiAnan så blir jag förvånad. Vilket alltså innebär att jag tror att det kan vara möjligt, men inte så vansinnigt vanligt att man hittar såna phonogram.
Oraklet:
Vaffö? Jo däffö att det finns lite andra skillnader mellan apparaterna.
Nämligen!
En signifikant killnad är att 668 till skillnad från DiAnan just INTE är en DAC, utan en komplett spelare. Det som är bra med det är att den utgör ett slutet system - den är precis så bra som den är! Det är inte DiAnan, för den är bara så bra som kombinationen den ingår i - den är i viss mån beroende av det drivverk som matar ettor å noller te'n.
En annan nästan viktigare skillnad, och huvudorsaken till att jakten på en riktigt god DiAna-ersättare började, var att en apparat förmögen att spela mer än CD skulle hittas - läs en apparat som kunde spela både DVD-A, DTS och SA-CD (även om sistnämnda formatet kan ifrågasättas ljudkvalitetsmässigt, men det är en annan fråga). Vissa vill ju kunna avspela dyligt. Jag är en av dem.
Tillpåköpet kan 668 spela DVD-V också, men bravur! Avsevärt mycket bättre bildmässigt än någon annan DVD-spelare jag stött på faktiskt.
Hyggligt många poänger har nog den där 668 måste man säga, för alla som är brukare av mer än CD-skivor.
Sen måste jag hålla med dig om grundprincipen att saker är just så bra som de varit förut, ända tills de går sönder. Men man skall inte glömma att människan är flexibel och gärna uppdaterar sina aspirationen i takt med möjligheterna. Det är till exempel roligare att få tag på ett barkbröd att mumsa på när man svälter, än när det finns prima kanelbullar som alternativ spisning.
Vh, Ing. Öhman
Det är snarare "roligare" med barkbröd när man inte är tvungen att äta det.
Å kanelbullar smakar illa! (tyckandets milda vansinne...)
Nä, men du, Oraklet, de e så att jag håller med dig i princip, och troligen skulle
jag vara helt överens med dig om 668-an i praktiken om jag varit i tillfälle att
prova själv. Det jag reagerar mot är inte den sidan, eller dina uttalanden om
det mesta (hihi), utan att folk bara tror dom MÅSTE slänga sin DiAna. En CD
plus Diana är fortfarande ganska till helt OK. Speciellt i icke-optimala
lyssningsmiljöer, där felen nere i -80-dbområdet dränks av grannarnas
slagborrar. Så i arbetsrummet måste den väl vara OK, t ex.
Sen tycker jag i alla fall att en komplett spelare per mediatyp osv är fel:
framtiden ligger nog mer i riktning mot mediaservrar med snabba fasta
nät och mediaterminaler. Å då kan man lösa interfejsningsproblemet
mycket snyggare än att tvinga en att ha separata komponenter för
varje mediatyp. Att S/PDIF i många fall inte blir bra nog, eftersom
jitterkompensationen inte är bra nog, betyder inte att principen
och tanken bakom S/PDIF är fel.
Finns det förresten nåt material på SACD eller DVD som INTE finns på CD
också?