OA12 modda med Obi T22 & filter, mm Lp-mod?!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-08-25

OA12 modda med Obi T22 & filter, mm Lp-mod?!

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2009-11-14 11:06

Funderar på byta mina diskanter i mina OA12: or till ,Obi T22.
Är det värt det, blir ljudet bättre?
eller blir det för mycket diskant?

Tänkte fix ev filtret också enligt skissen på kola papper hos HI-FI kit.
Eller bör man ändra denna ritningen, finns tydligen många åsikter ? låt höra -...

Har ni fixat filter mod för den senaste basen B65oaII som jag har stoppat in för ett år sen, men som jag ej ändrat filtret för?

Erfaranheter av Obi T22, hur upplever ni dessa?

Ändrade rubriken lite idag 2009-11-18
Senast redigerad av SWEDEN-VIKING 2009-11-18 12:59, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1676
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Inläggav mangrove » 2009-11-14 14:13

Det finns iofs trettiofem andra trådar om detta... ;)

Först och främst: jag har bara tjugo år gamla erfarenheter av OA-14 med MT-20. Jag började från början, med bara ett skal, och har nybestyckat högtalarna. Så jag kan inte göra någon före-efter-jämförelse.

Efter att ha gjort samtliga publicerade uppgraderingar måste jag säga att jag -- än så länge -- är oerhört nöjd med ljudet när det är som bäst. Speciellt jazz från goda inspelningar är helt makalöst återgivna, där OA-konceptet verkligen kommer till sin rätt. Att lyssna på Diana Kralls Live in Paris, eller vad som helst med Patricia Barber (speciellt Modern Cool) är en fantastisk njutning, en upplevelse som jag aldrig haft förut. Jag har haft trummisar här som kommenterat hur väl nitade cymbaler återges, vilket torde vara ett mycket gott betyg åt T22. ;)

Däremot är ljudet ganska dåligt när det är som sämst. Jag saknar egentliga referenser, men jag misstänker att detta helt enkelt beror på att de är så oerhört mycket mer avslöjande återgivare och dåliga inspelningar därför kommer låta dåligt. Mina förra högtalare var egentligen bättre "allroundare", det mesta lät OK och inget lät direkt dåligt, men topparna saknades.

När T22 släpptes var jag extremt kritisk. Mest av principiella skäl; jag tyckte inte att det var motiverat att göra om en gammal högtalare till en ny, med därtill associerad extrem kostnad (högre än nypris för "acceptabel Svensson-utrustning", exklusive arbetskostnad). Denna synpunkt är ur strikt "Carlsson-arvs-perspektiv". Jag står fortfarande för detta. Däremot är det ju prisvärt att bara byta diskanter på OA-12. Det är en "no-brainer" om man har MT-20, tycker jag nog. Har du CT-62 blir det svårare, jag skulle nog nöja mig där.

Missförstå mig inte: jag tycker att det "är värt det" att nybestycka även med OA-14. Resultatet blir onekligen bra. Jag bara tvivlar på att "källarhögtalarna" som står runtom i landet verkligen kommer nybestyckas. Det tycker jag är tråkigt.

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-08-25

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2009-11-14 14:31

En fråga i orginalfiltret för oa12 är diskanter och bas fas vända skall det vara så?
Inkommand minus- är minus- på basen men plus+ på diskanterna?

LP filtret i OA 12 skall man serie koppla en konding på 4,7 här också eller kan man ta den på5,6 som man plockar bort när man moddar filtret för T22?

Tänker ev prova...

om man skall dämp diskanten i dessa hur?
behövs det?

Användarvisningsbild
DS
 
Inlägg: 2571
Blev medlem: 2008-10-21

Inläggav DS » 2009-11-14 15:07

Vart vill du komma med dina OA12? Är det dina prioritet ett högtalare som du lyssnar på för jämnan eller bara ibland!?

Från att ha lyssnat på mina OA14 helt orginal till att ha uppat dessa med både B65oa-II och T22 Obi diskanter så finns det inget argument till att inte uppa!

Skillnaden är brutal i mitt lyssningsrum.

Tyvärr verkar OA högtalarna känsliga och petiga med vilket rum de spelar i, de tycks absolut inte gilla mitt rum speciellt mycket. Det tog ordentligt med tid för mig innan jag hittade rätt och det klaffade som sig bör. Nu är det en fröjd att lyssna till det mesta.

Har du pengarna så tycker jag att du ska köpa dessa element, dom spelar fantastiskt ren o välupplöst.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1676
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Inläggav mangrove » 2009-11-14 16:47

SWEDEN-VIKING skrev:En fråga i orginalfiltret för oa12 är diskanter och bas fas vända skall det vara så?
Inkommand minus- är minus- på basen men plus+ på diskanterna?

LP filtret i OA 12 skall man serie koppla en konding på 4,7 här också eller kan man ta den på5,6 som man plockar bort när man moddar filtret för T22?

Tänker ev prova...

om man skall dämp diskanten i dessa hur?
behövs det?


Faserna: de svar som har framkommit från visare personer än jag är att
1) i och med att filtrets konstruktion (branthet) ändrats har även fasen ändrats
2) det spelar inte så stor roll ändå, eftersom det formliga kluster av fasfel och reflexer som är just sjuttiotalarnas kännetecken utplånar skillnaden. Jag har mina "rättfasade", alltså tvärtemot original men enligt ritning.

LP-filtret: det borde vara helt otroligt liten skillnad. Till och med den modd som IÖ föreskrivit (4,7) gör teoretiskt väldigt liten skillnad, som grafpro påvisat. I praktiken måste skillnaden vara ännu mindre. Hade jag kommit på det hade jag nog faktiskt gjort som du säger. :)

Diskantdämpning: ja, man byter ut motstånden i det befintliga filtret. Personligen kör jag 0, -3, och -6 dB, och jag tycker nog att -6dB är rekommendabelt. Kanske till och med ännu mer, men jag har inte hunnit testa. Värden finns i de andra 35 trådarna. :)

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-08-25

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2009-11-14 20:43

I min värld borde alla elementen kopplas fasriktigt så att de inte motverkar varandra, men på orginalet var det inte kopplat fasriktigt???.
Jag tänker kopplar mina nya element fasriktigt.!!

Jag provar modda basen med den demonterade orginal kondingen via en tråd genom basröret på prov så länge på OA12.

Nyttjar orginalkortet men sätter spolen på högkant.

I de trådar jag hunnit läsa gäller tonkontrollen OA14.
OA12 filtret ser ju lite eljest med andra världen därför blir jag lite osäker om detta gäller även OA12??
OA12 har ju som orginal 16ohms diskanter, men nu med obi t22 är det 8ohms diskanter, så därför blir man fundersam om det bara är att föra över samma övriga lösningar som tonkontrollen och LP-filtret till
OA 12: orna från de ?
Tidigare har man ju varit väldigt negatva till tonkontrolen från Carlson planet och rekomenderat att ta bort/ koppla föri den, visserligen före T22 fanns.
Men man får väl prova?
Jag tänker i alla fall prova då men använder orginal motstånden till tonkontrollen och före nya filterdelen.......

Koppleri...
Senast redigerad av SWEDEN-VIKING 2009-11-15 09:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-14 21:45

Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp.

Mitt i passbandet för ett element är det rätt ofta så att fas-
läget ut är samma som fasläget in, men när man närmar sig
ytterändarna, för att inte tala om när man räknar in delnings-
filtret...

I 70-tals Carlssonvärlden så kompliceras ju högtalarnas fas-
situation ytterligare av att de element som arbetar samtidigt
vid frekvenser i närheten av delningsfrekvensen befinner sig
mer än en halv våglängd ifrån varandra, i de horisontella rikt-
ningarna!

Kort sagt - det finns inget sätt att koppla eller dela dem, så
att de inte motverkar varandra i någon riktning vid någon
frekvens i närheten av delningen. Dock finns det risk för att
de lokala dipparna och topparna blir onödigt stora.

Så snarare så kan man (och bör!, tycker jag) sträva efter att
de skall samarbeta i någotsånärlig randomfas.

Det har jag därför haft som amition att de skall.


Skillnaden är därför inte längre så stor mellan att koppla dem
"i" och "ur" fas med varandra elektriskt med de nya elementen
och filtret (i originalkonstruktionen var det mycket känsligare,
och Stig fann att han tyckte att det lät bättre med diskanterna
kopplade ur fas, trots att det var svårt att se skillnad vid mät-
ning i efterklangskammare, men tittade man på direktljudet
så ändrade sig mycket) så nu kan man välja! :)

Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det.

Det kunde man ju inte välja med det ursprungliga filtret och de
ursprungliga elementen, utan att det blev helt fel.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-08-25

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2009-11-14 22:48

[s]Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp. [/s]

Fasriktigt=när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Vid en viss signal skall ju ljud vågen flytta luften åt samma håll.
Inte motverka varandra....
Eller lite förenklat alla röda + Plus kopplas till samma +potential och minus till motsvarande -potential.

Klart som korvspad

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2009-11-14 23:13

Fasriktigt = plus är rött och minus är svart?!

Nja...så enkelt är det ju inte.
Det beror ju på filtret och vilken n:te ordning av filter man använder. Det blir också mer komplext om man måste ta hänsyn till löptid (vilket man borde), Framförallt med "ortoakustiska" Carlsson konstruktioner där talspolarna inte befinner sig i samma vertikalplan.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-15 12:45

SWEDEN-VIKING skrev:[s]Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp. [/s]

Fasriktigt=när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Vid en viss signal skall ju ljud vågen flytta luften åt samma håll.
Inte motverka varandra....
Eller lite förenklat alla röda + Plus kopplas till samma +potential och minus till motsvarande -potential.

Klart som korvspad

Din förenkling är nog, om jag får gissa, oerhört mycket större än du själv
inser.

Det du beskriver brukar man kalla "elementen inkopplade med samma
polariet", och det säger just ingenting om de signaler som kommer ut
ur elementen. Det är bara en enkelt mekanisk beskrivning av hur det
är kopplat IN till elementen.

Det finns ingenting "riktigt" med en sådan inkoppling, så hela begreppet
"fasriktig" är dobiöst.

I praktiken betyder det inte ens att signelerna som når elementen är
i fas, för det finns ju ett delningsfilter emellan också, och det är ju för
det mesta bara jorden som är dragen direkt till elementens terminaler.
I vissa fall finns det ingen sladd alls som går direkt till någon av termi-
nalerna, utan båda passerar filterkomponenter.


Men jag kör några kontrollfrågor som du kan svara på, om du vill:

1. Tror du att ljud från två element kommer att nå örat i fas om de jobbar
i fas med varandra, även om deras djupledsavstånd är 1/2 våglängd, sett
från lyssnarplats?

2. Tror du att den alstrade ljustrycks vågformen (i tiden) är en avbild av
talspolens rörelser? Alltså att trycket följer talspolens läge?

3. (Förenklad versom av ovanstående fråga) Om du spelar en ton på 100 Hz
på din högtalare, och sedan tar du ett fotografi på membranet, precis när
trycket är på max (med en snabb kamera), var förväntar du dig då att när
du tittar på fotorgrafiet, finna att membranets läge är? Längst ut, längs in, i
mitten på väg ut, i mitten på väg in eller någon annanstans?

4. Kan du tänka sig att ett delningsfilter faktiskt påverkar inte bara ton-
kurvan på de ljud som når elementen, utan att även rena sinustoner fås att
liksom "flytta sig i tiden" (t ex således att man när man spelar en ton på
200 Hz, finner att det är +20 volt in till högtalaren, samtidigt som basele-
mentet matas av -20 volt)?

5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?


Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-08-25

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2009-11-15 13:24

IngOehman skrev:
SWEDEN-VIKING skrev:[s]Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp. [/s]

Fasriktigt=när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Vid en viss signal skall ju ljud vågen flytta luften åt samma håll.
Inte motverka varandra....
Eller lite förenklat alla röda + Plus kopplas till samma +potential och minus till motsvarande -potential.

Klart som korvspad

Din förenkling är nog, om jag får gissa, oerhört mycket större än du själv
inser.

Det du beskriver brukar man kalla "elementen inkopplade med samma
polariet", och det säger just ingenting om de signaler som kommer ut
ur elementen. Det är bara en enkelt mekanisk beskrivning av hur det
är kopplat IN till elementen.

Det finns ingenting "riktigt" med en sådan inkoppling, så hela begreppet
"fasriktig" är dobiöst.

I praktiken betyder det inte ens att signelerna som når elementen är
i fas, för det finns ju ett delningsfilter emellan också, och det är ju för
det mesta bara jorden som är dragen direkt till elementens terminaler.
I vissa fall finns det ingen sladd alls som går direkt till någon av termi-
nalerna, utan båda passerar filterkomponenter.


Men jag kör några kontrollfrågor som du kan svara på, om du vill:

1. Tror du att ljud från två element kommer att nå örat i fas om de jobbar
i fas med varandra, även om deras djupledsavstånd är 1/2 våglängd, sett
från lyssnarplats?

2. Tror du att den alstrade ljustrycks vågformen (i tiden) är en avbild av
talspolens rörelser? Alltså att trycket följer talspolens läge?

3. (Förenklad versom av ovanstående fråga) Om du spelar en ton på 100 Hz
på din högtalare, och sedan tar du ett fotografi på membranet, precis när
trycket är på max (med en snabb kamera), var förväntar du dig då att när
du tittar på fotorgrafiet, finna att membranets läge är? Längst ut, längs in, i
mitten på väg ut, i mitten på väg in eller någon annanstans?

4. Kan du tänka sig att ett delningsfilter faktiskt påverkar inte bara ton-
kurvan på de ljud som når elementen, utan att även rena sinustoner fås att
liksom "flytta sig i tiden" (t ex således att man när man spelar en ton på
200 Hz, finner att det är +20 volt in till högtalaren, samtidigt som basele-
mentet matas av -20 volt)?

5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?


Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare.


Vh, iö


OJ OJ jag ursäktar om jag skrivit något dumt...

Med fasriktigt menar jag (ett uttryck som är allmänt accepterat vid entrepenader inom el-/kraft-/tele-branschen).
Fasriktigt= typ när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Din beskrivning här :
''Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det. ''
Detta var vad jag funderade på och anser att min fråga till fullo besvarad.

Tack I Öhman det svaret räcker för mig och jag vill på intet sätt trampa någon på tårna det var inte min avsikt.
Hädanefter skall jag ha en låg profil.

Svar på dina frågor 1-4:
Jag har inte ställt dessa, därför avstår att besvara dina frågor du vet nog bäst själv det blir nog bara tillkrånglat och 100 sidor med långa ordflätor.
Jag har inte haft någon åsikt om dessa och tänker då inte heller fördjupa mig i detta här.

Fråga 5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?

Ljudhastighet =Det kanske är felaktigt att benämna farten för en hastighet, då hastigheter normalt sett är vektorer och inte rena tal; en mer logiskt tillfredsställande term är därför ljudfart.

HZ= Hertz =Svängningar eller perioder hos någon form av vågor, kan användas för att beskriva periodiska förlopp

''Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare. ''

Jag är hel nöjd med de svar jag fått och önskar inte för djupa mig mer i detta.

Men skulle gärna vilja få LP -delen bekräftad/förklarad. Som jag frågade om ovan men inte fått svar på. Filtret för OA14 ser ju eljest med en konding på ca 10 sen vet jag inte om drosslarna är lika i OA12 & OA14.
bas elementen är ju lika men lådvolymen olika.. men vad anser du om jag tar det befintliga överblivna kondingen enligt ovan?

Har nog med att hinna läsa igenom och hitta bland all dessa trådar mm som behandlar filter modd mm. Man har ju annat att göra på sin fritid också. Det var kanske därför jag ställde frågor, hadde inte läst igenom alla trådar ordentligt före.

Tänkte lägga upp bilder på mina noddade filter men avstår nog från det.

TACK alla inte minst ingenjören Öman för svaren jag fått om filter mod för OA12.

Önskar ingen jör (Kraft & EL) Sweden-Viking.

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-08-25

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2009-11-15 20:19

Nu är det klart diskanterna har spelat en stund, med filter mod för dessa liksom LP-mod.

Jag blev nöjd fast OBI-T22:orna har väl inte lossnat helt ännu ....
får höra hur det låter efter ett antal timmars spelande brukar ju bli än bättre....
:D :wink: :wink: :lol: :D

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-08-25

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2009-11-15 22:28

Fick detta idag i privata meddelande:

Hej..

Här vill det till att inte trampa någon på tårna. Och svar på konkreta frågor njea sisådär.

Jag står i begrepp i att uppgradera ett par OA14 och följer alla turer här, det är som att lägga ett gigantiskt pussel.
Bilden börjar klarna inom de flest områdena, dock int epå det här med fasvända eller ej.

Hälsningar från en som följer formuet men som helst avstår från frågor.


L_a_s

Användarvisningsbild
DS
 
Inlägg: 2571
Blev medlem: 2008-10-21

Inläggav DS » 2009-11-15 22:48

Det skickades nog privat för att personen ville hålla det privat!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Gastone
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 2009-02-06
Ort: Y-town

Inläggav Gastone » 2009-11-15 23:18

DS skrev:Det skickades nog privat för att personen ville hålla det privat!

+1
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-16 10:08

SWEDEN-VIKING skrev:
IngOehman skrev:
SWEDEN-VIKING skrev:[s]Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp. [/s]

Fasriktigt=när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Vid en viss signal skall ju ljud vågen flytta luften åt samma håll.
Inte motverka varandra....
Eller lite förenklat alla röda + Plus kopplas till samma +potential och minus till motsvarande -potential.

Klart som korvspad

Din förenkling är nog, om jag får gissa, oerhört mycket större än du själv
inser.

Det du beskriver brukar man kalla "elementen inkopplade med samma
polariet", och det säger just ingenting om de signaler som kommer ut
ur elementen. Det är bara en enkelt mekanisk beskrivning av hur det
är kopplat IN till elementen.

Det finns ingenting "riktigt" med en sådan inkoppling, så hela begreppet
"fasriktig" är dobiöst.

I praktiken betyder det inte ens att signelerna som når elementen är
i fas, för det finns ju ett delningsfilter emellan också, och det är ju för
det mesta bara jorden som är dragen direkt till elementens terminaler.
I vissa fall finns det ingen sladd alls som går direkt till någon av termi-
nalerna, utan båda passerar filterkomponenter.


Men jag kör några kontrollfrågor som du kan svara på, om du vill:

1. Tror du att ljud från två element kommer att nå örat i fas om de jobbar
i fas med varandra, även om deras djupledsavstånd är 1/2 våglängd, sett
från lyssnarplats?

2. Tror du att den alstrade ljustrycks vågformen (i tiden) är en avbild av
talspolens rörelser? Alltså att trycket följer talspolens läge?

3. (Förenklad versom av ovanstående fråga) Om du spelar en ton på 100 Hz
på din högtalare, och sedan tar du ett fotografi på membranet, precis när
trycket är på max (med en snabb kamera), var förväntar du dig då att när
du tittar på fotorgrafiet, finna att membranets läge är? Längst ut, längs in, i
mitten på väg ut, i mitten på väg in eller någon annanstans?

4. Kan du tänka sig att ett delningsfilter faktiskt påverkar inte bara ton-
kurvan på de ljud som når elementen, utan att även rena sinustoner fås att
liksom "flytta sig i tiden" (t ex således att man när man spelar en ton på
200 Hz, finner att det är +20 volt in till högtalaren, samtidigt som basele-
mentet matas av -20 volt)?

5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?


Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare.


Vh, iö


OJ OJ jag ursäktar om jag skrivit något dumt...

Med fasriktigt menar jag (ett uttryck som är allmänt accepterat vid entrepenader inom el-/kraft-/tele-branschen).
Fasriktigt= typ när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Din beskrivning här :
''Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det. ''
Detta var vad jag funderade på och anser att min fråga till fullo besvarad.

Tack I Öhman det svaret räcker för mig och jag vill på intet sätt trampa någon på tårna det var inte min avsikt.
Hädanefter skall jag ha en låg profil.

Svar på dina frågor 1-4:
Jag har inte ställt dessa, därför avstår att besvara dina frågor du vet nog bäst själv det blir nog bara tillkrånglat och 100 sidor med långa ordflätor.
Jag har inte haft någon åsikt om dessa och tänker då inte heller fördjupa mig i detta här.

Fråga 5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?

Ljudhastighet =Det kanske är felaktigt att benämna farten för en hastighet, då hastigheter normalt sett är vektorer och inte rena tal; en mer logiskt tillfredsställande term är därför ljudfart.

HZ= Hertz =Svängningar eller perioder hos någon form av vågor, kan användas för att beskriva periodiska förlopp

''Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare. ''

Jag är hel nöjd med de svar jag fått och önskar inte för djupa mig mer i detta.

Men skulle gärna vilja få LP -delen bekräftad/förklarad. Som jag frågade om ovan men inte fått svar på. Filtret för OA14 ser ju eljest med en konding på ca 10 sen vet jag inte om drosslarna är lika i OA12 & OA14.
bas elementen är ju lika men lådvolymen olika.. men vad anser du om jag tar det befintliga överblivna kondingen enligt ovan?

Har nog med att hinna läsa igenom och hitta bland all dessa trådar mm som behandlar filter modd mm. Man har ju annat att göra på sin fritid också. Det var kanske därför jag ställde frågor, hadde inte läst igenom alla trådar ordentligt före.

Tänkte lägga upp bilder på mina noddade filter men avstår nog från det.

TACK alla inte minst ingenjören Öman för svaren jag fått om filter mod för OA12.

Önskar ingen jör (Kraft & EL) Sweden-Viking.

Hej SWEDEN-VIKING!

Inga tår trampade här. :)

Ville bara veta mera OM jag skulle fördjupa mig. Men eftersom du är nöjd
som det är så är jag det också.


Vh, iö

- - - - -

PS. Joförresten, jag har några kommentarer om det här:

SWEDEN_VIKING skrev:Med fasriktigt menar jag (ett uttryck som är allmänt accepterat vid entrepenader inom el-/kraft-/tele-branschen).
Fasriktigt= typ när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.

Din beskrivning här :

iö skrev:Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det.

Detta var vad jag funderade på och anser att min fråga till fullo besvarad.

Tack I Öhman det svaret räcker för mig och jag vill på intet sätt trampa någon på tårna det var inte min avsikt.

Hädanefter skall jag ha en låg profil.

Inom el-/kraft-/tele-branschen finns det väl sällan några talspolar som
rör sig? ;)

Det närmaste man brukar komma att träffa på något som påminner
lite om delningsfilter och högtalarelement är väl när trefas-synkron-
motorer skall inkopplas till enfas-system, och man måste ta till en
kondensator att vrida fasen till en pol så att motorn skall veta vilket
håll den skall snurra åt, det vill säga så att den skall kunna starta.


Vill därför en sista gång påminna om, att:

1. Anslutning av elementen i samma polaritet, garanterar INTE att
talspolarna rör sig i fas med varandra, ens om det inte finns något
delningsfilter emellan.

2. Delningsfilter påverkar därtill alltid fasläget in till elementen.

3. Inte ens att talspolarna rör sig i fas med varandra garanterar att
ljudet från de olika elementen blir i fas med varandra - eftersom
olika membranstorlekar ger olika reaktiv belastningsimpedans och
där med olika relation mellan rörelsefas, och ljudtrycksfas*.

4. Geometriska förutsättningar i kombination med ljudets ändliga
hastighet i luften, gör att ljud som alstras i fas med varandra, inte
behöver vara i fas med varandra i den strålningsvinken där lyssnaren
befinner sig.


Till sist vill jag hoppas att du inte kommer att hålla en låg profil fram-
deles. Speciellt inte om det beror på mitt inlägg.

Ville ju bara reda ut begreppen när jag såg att det fanns oklarheter,
och att det blev tillfälle att göra det är ju tack vare ditt inlägg!

Så håll hellre profilen hög! :) Dina inlägg är värdefulla och värderade.


*Kan även nämna att, även om membanet ställer sig i läget längst ut
om man ansluter ett batteri med + mot + och - mot - på elementet,
så kommer inte så vara fallet i det komplexa signalfallet att elementet
spelar musik (vid frekvenser som skiljer sig från 0 Hz (som batteriet)).

I mitten av passbandet så är det faktiskt snarare tvärtom, det vill säga;
spelar man en sinuston på ett element så finner man att man när spän-
ningen in är maximalt positiv, hittar membranet längst in, och inte längst
ut. Dock sammanfaller det med en asltring av maximalt potitivt ljudtryck
(och maximal acceleraion framåt).
Senast redigerad av IngOehman 2009-11-16 10:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30030
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-16 10:20

IngOehman skrev:3. Inte ens att talspolarna rör sig i fas med varandra garanterar att
ljudet från de olika elementen blir i fas med varandra - eftersom
olika membranstorlekar ger olika reaktiv belastningsimpedans.


Konjungatlänk?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-16 10:25

Tänk hårdare och glöm inte energins riktning.

Belastningsimpedansen på membranet är ju akustisk. ;)


Vh, iö

- - - - -

PS. Och sedan heter det Konjugat.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30030
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-16 11:29

IngOehman skrev:Tänk hårdare och glöm inte energins riktning.

Belastningsimpedansen på membranet är ju akustisk. ;)
Så opraktiskt!!! :twisted: :D

IngOehman skrev:PS. Och sedan heter det Konjugat.


Tänk, direkt när jag läste din 4 år gamla dumpning under DIY-delen visste jag att du skulle hinna före mig och påpeka detta :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-08-25

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2009-11-18 11:57

IngOehman skrev:
SWEDEN-VIKING skrev:
IngOehman skrev:
SWEDEN-VIKING skrev:[s]Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp. [/s]

Fasriktigt=när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Vid en viss signal skall ju ljud vågen flytta luften åt samma håll.
Inte motverka varandra....
Eller lite förenklat alla röda + Plus kopplas till samma +potential och minus till motsvarande -potential.

Klart som korvspad

Din förenkling är nog, om jag får gissa, oerhört mycket större än du själv
inser.

Det du beskriver brukar man kalla "elementen inkopplade med samma
polariet", och det säger just ingenting om de signaler som kommer ut
ur elementen. Det är bara en enkelt mekanisk beskrivning av hur det
är kopplat IN till elementen.

Det finns ingenting "riktigt" med en sådan inkoppling, så hela begreppet
"fasriktig" är dobiöst.

I praktiken betyder det inte ens att signelerna som når elementen är
i fas, för det finns ju ett delningsfilter emellan också, och det är ju för
det mesta bara jorden som är dragen direkt till elementens terminaler.
I vissa fall finns det ingen sladd alls som går direkt till någon av termi-
nalerna, utan båda passerar filterkomponenter.


Men jag kör några kontrollfrågor som du kan svara på, om du vill:

1. Tror du att ljud från två element kommer att nå örat i fas om de jobbar
i fas med varandra, även om deras djupledsavstånd är 1/2 våglängd, sett
från lyssnarplats?

2. Tror du att den alstrade ljustrycks vågformen (i tiden) är en avbild av
talspolens rörelser? Alltså att trycket följer talspolens läge?

3. (Förenklad versom av ovanstående fråga) Om du spelar en ton på 100 Hz
på din högtalare, och sedan tar du ett fotografi på membranet, precis när
trycket är på max (med en snabb kamera), var förväntar du dig då att när
du tittar på fotorgrafiet, finna att membranets läge är? Längst ut, längs in, i
mitten på väg ut, i mitten på väg in eller någon annanstans?

4. Kan du tänka sig att ett delningsfilter faktiskt påverkar inte bara ton-
kurvan på de ljud som når elementen, utan att även rena sinustoner fås att
liksom "flytta sig i tiden" (t ex således att man när man spelar en ton på
200 Hz, finner att det är +20 volt in till högtalaren, samtidigt som basele-
mentet matas av -20 volt)?

5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?


Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare.


Vh, iö


OJ OJ jag ursäktar om jag skrivit något dumt...

Med fasriktigt menar jag (ett uttryck som är allmänt accepterat vid entrepenader inom el-/kraft-/tele-branschen).
Fasriktigt= typ när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Din beskrivning här :
''Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det. ''
Detta var vad jag funderade på och anser att min fråga till fullo besvarad.

Tack I Öhman det svaret räcker för mig och jag vill på intet sätt trampa någon på tårna det var inte min avsikt.
Hädanefter skall jag ha en låg profil.

Svar på dina frågor 1-4:
Jag har inte ställt dessa, därför avstår att besvara dina frågor du vet nog bäst själv det blir nog bara tillkrånglat och 100 sidor med långa ordflätor.
Jag har inte haft någon åsikt om dessa och tänker då inte heller fördjupa mig i detta här.

Fråga 5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?

Ljudhastighet =Det kanske är felaktigt att benämna farten för en hastighet, då hastigheter normalt sett är vektorer och inte rena tal; en mer logiskt tillfredsställande term är därför ljudfart.

HZ= Hertz =Svängningar eller perioder hos någon form av vågor, kan användas för att beskriva periodiska förlopp

''Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare. ''

Jag är hel nöjd med de svar jag fått och önskar inte för djupa mig mer i detta.

Men skulle gärna vilja få LP -delen bekräftad/förklarad. Som jag frågade om ovan men inte fått svar på. Filtret för OA14 ser ju eljest med en konding på ca 10 sen vet jag inte om drosslarna är lika i OA12 & OA14.
bas elementen är ju lika men lådvolymen olika.. men vad anser du om jag tar det befintliga överblivna kondingen enligt ovan?

Har nog med att hinna läsa igenom och hitta bland all dessa trådar mm som behandlar filter modd mm. Man har ju annat att göra på sin fritid också. Det var kanske därför jag ställde frågor, hadde inte läst igenom alla trådar ordentligt före.

Tänkte lägga upp bilder på mina noddade filter men avstår nog från det.

TACK alla inte minst ingenjören Öman för svaren jag fått om filter mod för OA12.

Önskar ingen jör (Kraft & EL) Sweden-Viking.

Hej SWEDEN-VIKING!

Inga tår trampade här. :)

Ville bara veta mera OM jag skulle fördjupa mig. Men eftersom du är nöjd
som det är så är jag det också.


Vh, iö

- - - - -

PS. Joförresten, jag har några kommentarer om det här:

SWEDEN_VIKING skrev:Med fasriktigt menar jag (ett uttryck som är allmänt accepterat vid entrepenader inom el-/kraft-/tele-branschen).
Fasriktigt= typ när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.

Din beskrivning här :

iö skrev:Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det.

Detta var vad jag funderade på och anser att min fråga till fullo besvarad.

Tack I Öhman det svaret räcker för mig och jag vill på intet sätt trampa någon på tårna det var inte min avsikt.

Hädanefter skall jag ha en låg profil.

Inom el-/kraft-/tele-branschen finns det väl sällan några talspolar som
rör sig? ;)

Det närmaste man brukar komma att träffa på något som påminner
lite om delningsfilter och högtalarelement är väl när trefas-synkron-
motorer skall inkopplas till enfas-system, och man måste ta till en
kondensator att vrida fasen till en pol så att motorn skall veta vilket
håll den skall snurra åt, det vill säga så att den skall kunna starta.


Vill därför en sista gång påminna om, att:

1. Anslutning av elementen i samma polaritet, garanterar INTE att
talspolarna rör sig i fas med varandra, ens om det inte finns något
delningsfilter emellan.

2. Delningsfilter påverkar därtill alltid fasläget in till elementen.

3. Inte ens att talspolarna rör sig i fas med varandra garanterar att
ljudet från de olika elementen blir i fas med varandra - eftersom
olika membranstorlekar ger olika reaktiv belastningsimpedans och
där med olika relation mellan rörelsefas, och ljudtrycksfas*.

4. Geometriska förutsättningar i kombination med ljudets ändliga
hastighet i luften, gör att ljud som alstras i fas med varandra, inte
behöver vara i fas med varandra i den strålningsvinken där lyssnaren
befinner sig.


Till sist vill jag hoppas att du inte kommer att hålla en låg profil fram-
deles. Speciellt inte om det beror på mitt inlägg.

Ville ju bara reda ut begreppen när jag såg att det fanns oklarheter,
och att det blev tillfälle att göra det är ju tack vare ditt inlägg!

Så håll hellre profilen hög! :) Dina inlägg är värdefulla och värderade.


*Kan även nämna att, även om membanet ställer sig i läget längst ut
om man ansluter ett batteri med + mot + och - mot - på elementet,
så kommer inte så vara fallet i det komplexa signalfallet att elementet
spelar musik (vid frekvenser som skiljer sig från 0 Hz (som batteriet)).

I mitten av passbandet så är det faktiskt snarare tvärtom, det vill säga;
spelar man en sinuston på ett element så finner man att man när spän-
ningen in är maximalt positiv, hittar membranet längst in, och inte längst
ut. Dock sammanfaller det med en asltring av maximalt potitivt ljudtryck
(och maximal acceleraion framåt).


Varför sätter du och andra då ut + och - på både högtalare element och ritningar tror du ?
Fast man kan ju som du säger inte säga säkert att det är + eller -.

Härligt att inga tår blivit illa behandlade!

Jag har fortfarande inte fått svar på modifieringen av LP-delen?
???????????????????????????????????????????????????????????

Förväntar mig svar eller åtminstone en åsikt!!!!!


Blir lite förvirrad när man ser att LP-delen (orginal? HI-FI-kit) på =A12 och OA14 skiljer fast det ju är samma högtalare element, visserligen skiljer lådvolymen lite och diskanterna på OA14 är 4st 8ohmare som orginal och =OA12 2st 16 ohmare?

På Hi-Fi-kits är det ju inte tydligt vad som är inkommande plus och minus på filtret men man kan ju räkna ut det eller?

Inom el-/kraft-/tele-branschen finns det faktigst talspolar som
rör sig.

Vi sysslar bla även med te x ljudanläggningar till större offentliga lokaler som sjukhus, äldreboenden då oftast 100volts system men även Talade Utrymningslarm som är krav idag i samlingslokaler.
Oftast är det ju då tal om färdiga högtalarelådor som skall anslutas ''fasriktigt'' till en 100volts övervakad slinga.

Men det kan även vara PA ljud till en scen eller liknande.
Ett projekt jag var inblandad i för nått år sedan var en stor arena som skulle byggas till och om, där vi hade hand om alla el. tele och data installationer.
Kommunen som höll i pengen hadde förstås inga pengar till ljudet och tyckte att befintlig ljudanläggning skulle plockas ner och kunna återanvändas, dock med mindre komplettering med några nya högtalare.
Befintliga högtalare X antal ca 20år gammla Waferdale högtalare och som jag fått veta så var en del element i dessa utbytta. tyvärr fanns dessa element ej mer att få tag i. Många tyckte inte att ljudet var bra supportrar och klubben, och vissa (kommunen) tyckte att det dög som det var.
Efter att vi plockat ner bef högtalare pg a att taket skulle höjas konstaterade vi att några elemet var ju söndersprukna och svåra att ersätta.
Och med högre i tak borde vi komplettera upp anlägningen och få ersättning för det men kommunen spjärnade emot och elitserieklubben som hyr hallen ville ha bättre ljud men ville inte betala.
Till slut löstes detta, vi fick en liten peng att komplettera befintliga högtalare. Lösningen blev att ett rätt stort antal diskanthorn sattes upp som komplettering till bef Waferdale lådor som omfördelades. Problemet är på en hockey arena är b l a att få ljudet (framförallt höga toner) ner bakom plexiglasen, samt att vi kompletterade med 2stora subbasar för att tilfredställa de unga suportrarna.

Besiktningsmannen kräver ju oftast flera b l a protokoll på att högtalarna anslutits ''fasriktigt''. Protokoll från Rasti-mätningar är också vanliga.

Så visst jobbar jag lite med ljud men mest är det med belysning, allmän kraft, datanät, brand, inbrottslarm och även lite högspänning och idag är ju eneribesparing och div styrningar mm intressanta.

Men delningsfilter hinner man inte fördjupa sig i i detalj .....



Lägger upp lite bilder tagna från mobilen (kvaliten på bildernaär kanske inte de bästa) från mina modifieringar :

Bild


Bilderna tagna före min egen LP-filter modifiering som är under utvärdering.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Inläggav Skorpio » 2009-11-20 15:07

DS skrev:Vart vill du komma med dina OA12? Är det dina prioritet ett högtalare som du lyssnar på för jämnan eller bara ibland!?

Från att ha lyssnat på mina OA14 helt orginal till att ha uppat dessa med både B65oa-II och T22 Obi diskanter så finns det inget argument till att inte uppa!

Skillnaden är brutal i mitt lyssningsrum.

Tyvärr verkar OA högtalarna känsliga och petiga med vilket rum de spelar i, de tycks absolut inte gilla mitt rum speciellt mycket. Det tog ordentligt med tid för mig innan jag hittade rätt och det klaffade som sig bör. Nu är det en fröjd att lyssna till det mesta.

Har du pengarna så tycker jag att du ska köpa dessa element, dom spelar fantastiskt ren o välupplöst.


Det lyder interessant, jeg savner nemlig anbefalinger af metop B65oa-II (fra Hifikit.se) i OA-14.

Spiller den lige god og dyb bas som originalen?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-20 16:58

Ja det gör den. De är nästan oskiljbara, bara man ser till att anpassa filtret
för att motverka skillnaderna vid lite högre frekvenser. I basregistret är de
alltså praktiskt taget kopior av varandra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Skorpio
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 2008-11-03
Ort: Aarhus

Inläggav Skorpio » 2009-11-22 13:47

IngOehman skrev:Ja det gör den. De är nästan oskiljbara, bara man ser till att anpassa filtret
för att motverka skillnaderna vid lite högre frekvenser. I basregistret är de
alltså praktiskt taget kopior av varandra.


Vh, iö


Tak for svar :)
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
SWEDEN-VIKING
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-08-25

Inläggav SWEDEN-VIKING » 2009-11-29 18:08

Har nu spelat lite och lyssnat när man haft tid över med min NAD förstärkare.
Och ja för tusan vart klart bättre med diskanterna mm.
Kanske lite stark i diskanten som vissa tyckt. Men jag har ju tonbyglarna att korrigera med.
Så jag är nöjd med resultatet.

PS: går lika bra med tvinnad EQ.

:roll: :wink: :wink: :lol: :D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-11-29 18:22

Hur mycket serieresistans landade du på?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_S
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Göteborg

Inläggav Johan_S » 2009-12-17 07:42

Hej.

Har själv provat att snikuppdatera mina OA14 temporärt till OA12.
Blev så nöjd att jag beställde 4 diskanter till o har nu permanent uppdaterat båda högtalarna med nya diskanter o uppdaterade filter.
Har kvar byglingsmöjlighet.

De lät dock redan bra som OA12 (eller OA14-2 som någon skrev i en anna tråd)

Har inte bytt mellanregister utan använder ferritvarianten av orginalelement. Endast omkantning med nya skumkanter

Nu återstår inspelning men är redan nöjd. Spelade lite Le Marc, Cassidy
o Yello. Inte dumt!
Kan även lobba lite för Top Guns soundtrack! Gör sig riktigt bra i Carlsson.

Slutligt:
Har ett par orginalbestyckade filteruppdaterade OA14 som referens o visst e det skillnad.
Jakten på högtalare i denna klassen är över :-)

/Johan

Användarvisningsbild
P5
 
Inlägg: 328
Blev medlem: 2008-07-16
Ort: kNugShOlmEN

Inläggav P5 » 2010-02-11 15:17

Jag lånar tråden lite då jag tänkte uppgradera mina OA12 under helgen.

Ni som har modifierat med t22oa, har ni borrat upp nya hål för kablarna eller har ni monterat diskanten så att originalhålen kan användas? Jag tycker att det blir trångt att göra så.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Inläggav VladDrac » 2010-02-11 22:07

Jag borrade inga nya hål för kablarna. Visst är det lite trångt men det funkade.

Användarvisningsbild
faulhund
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2009-03-08
Ort: Stockholm

Inläggav faulhund » 2010-03-05 20:24

Vad trevligt att det blir så snyggt med T22oa!

Jag får också tacka allas vår "IÖ" för klargörandet om Carlssondiskanternas inkoppling "i" eller "ur" fas:
IngOehman skrev:... I 70-tals Carlssonvärlden så kompliceras ju högtalarnas fassituation ytterligare av att de element som arbetar samtidigt vid frekvenser i närheten av delningsfrekvensen befinner sig
mer än en halv våglängd ifrån varandra, i de horisontella rikt-
ningarna! ...
... så kan man alltså nu välja att koppla dem i fas! .... iö

Ja, det är ju hemkst vad fasen snurrar iväg! Jag trodde att MT20 i bästa fall kunde sättas 10 cm framför 9710 i vertikalplanet. Det ger då 0,10m/345ms^-1*360*2700s^-1 = 280 grader. Därför hade jag inte trott att det gjorde någon skillnad i praktiken med de tidigare elementen heller.
Hade avståndet från basens centrum varit mindre, kunde man väl tänkt sig att kompensera den obalans som kombinationen av ett 1:a ordn. filter för basen (-45 grader) med ett 2:a ordn. för diskanterna (+90 grader) ger, genom att låta den akustiska fasvridningen vara negativ för de senare? D.v.s. sätta de framåtriktade diskanterna bakom basens centrum; det blir i princip popboxen det! Men det blir vid denna frekvens ynka 1,6 cm, så det betyder praktiskt koaxial montering. Hur vore det med två domear så små som möjligt placerade nära mitten och riktade utåt. (De bakåtriktade må väl placeras vid framkanten av baffeln, som på OA-5.)

P.S.: Jag diskuterade frågan med Martin Dellstig tidigare, och dokumentläget är entydigt som också Ingvar säger: Såväl Sonab-manualen som Troels Gravesens fina reverse engineeringbekräftar ju att inkopplingen var "ur fas" på OA-5. Men popboxens schema (sid. 7, fig. 18) visar elementen "i fas" (om man får tolka kryssen som plus). Jag förtydligar alltså bara för att det kanske har förvånat någon mer än mig att popboxen med likadana element och samma filtervärden ska ha en annan inkoppling "i fas".
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)


Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster