Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
SWEDEN-VIKING skrev:En fråga i orginalfiltret för oa12 är diskanter och bas fas vända skall det vara så?
Inkommand minus- är minus- på basen men plus+ på diskanterna?
LP filtret i OA 12 skall man serie koppla en konding på 4,7 här också eller kan man ta den på5,6 som man plockar bort när man moddar filtret för T22?
Tänker ev prova...
om man skall dämp diskanten i dessa hur?
behövs det?
SWEDEN-VIKING skrev:[s]Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp. [/s]
Fasriktigt=när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Vid en viss signal skall ju ljud vågen flytta luften åt samma håll.
Inte motverka varandra....
Eller lite förenklat alla röda + Plus kopplas till samma +potential och minus till motsvarande -potential.
Klart som korvspad
IngOehman skrev:SWEDEN-VIKING skrev:[s]Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp. [/s]
Fasriktigt=när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Vid en viss signal skall ju ljud vågen flytta luften åt samma håll.
Inte motverka varandra....
Eller lite förenklat alla röda + Plus kopplas till samma +potential och minus till motsvarande -potential.
Klart som korvspad
Din förenkling är nog, om jag får gissa, oerhört mycket större än du själv
inser.
Det du beskriver brukar man kalla "elementen inkopplade med samma
polariet", och det säger just ingenting om de signaler som kommer ut
ur elementen. Det är bara en enkelt mekanisk beskrivning av hur det
är kopplat IN till elementen.
Det finns ingenting "riktigt" med en sådan inkoppling, så hela begreppet
"fasriktig" är dobiöst.
I praktiken betyder det inte ens att signelerna som når elementen är
i fas, för det finns ju ett delningsfilter emellan också, och det är ju för
det mesta bara jorden som är dragen direkt till elementens terminaler.
I vissa fall finns det ingen sladd alls som går direkt till någon av termi-
nalerna, utan båda passerar filterkomponenter.
Men jag kör några kontrollfrågor som du kan svara på, om du vill:
1. Tror du att ljud från två element kommer att nå örat i fas om de jobbar
i fas med varandra, även om deras djupledsavstånd är 1/2 våglängd, sett
från lyssnarplats?
2. Tror du att den alstrade ljustrycks vågformen (i tiden) är en avbild av
talspolens rörelser? Alltså att trycket följer talspolens läge?
3. (Förenklad versom av ovanstående fråga) Om du spelar en ton på 100 Hz
på din högtalare, och sedan tar du ett fotografi på membranet, precis när
trycket är på max (med en snabb kamera), var förväntar du dig då att när
du tittar på fotorgrafiet, finna att membranets läge är? Längst ut, längs in, i
mitten på väg ut, i mitten på väg in eller någon annanstans?
4. Kan du tänka sig att ett delningsfilter faktiskt påverkar inte bara ton-
kurvan på de ljud som når elementen, utan att även rena sinustoner fås att
liksom "flytta sig i tiden" (t ex således att man när man spelar en ton på
200 Hz, finner att det är +20 volt in till högtalaren, samtidigt som basele-
mentet matas av -20 volt)?
5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?
Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare.
Vh, iö
SWEDEN-VIKING skrev:IngOehman skrev:SWEDEN-VIKING skrev:[s]Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp. [/s]
Fasriktigt=när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Vid en viss signal skall ju ljud vågen flytta luften åt samma håll.
Inte motverka varandra....
Eller lite förenklat alla röda + Plus kopplas till samma +potential och minus till motsvarande -potential.
Klart som korvspad
Din förenkling är nog, om jag får gissa, oerhört mycket större än du själv
inser.
Det du beskriver brukar man kalla "elementen inkopplade med samma
polariet", och det säger just ingenting om de signaler som kommer ut
ur elementen. Det är bara en enkelt mekanisk beskrivning av hur det
är kopplat IN till elementen.
Det finns ingenting "riktigt" med en sådan inkoppling, så hela begreppet
"fasriktig" är dobiöst.
I praktiken betyder det inte ens att signelerna som når elementen är
i fas, för det finns ju ett delningsfilter emellan också, och det är ju för
det mesta bara jorden som är dragen direkt till elementens terminaler.
I vissa fall finns det ingen sladd alls som går direkt till någon av termi-
nalerna, utan båda passerar filterkomponenter.
Men jag kör några kontrollfrågor som du kan svara på, om du vill:
1. Tror du att ljud från två element kommer att nå örat i fas om de jobbar
i fas med varandra, även om deras djupledsavstånd är 1/2 våglängd, sett
från lyssnarplats?
2. Tror du att den alstrade ljustrycks vågformen (i tiden) är en avbild av
talspolens rörelser? Alltså att trycket följer talspolens läge?
3. (Förenklad versom av ovanstående fråga) Om du spelar en ton på 100 Hz
på din högtalare, och sedan tar du ett fotografi på membranet, precis när
trycket är på max (med en snabb kamera), var förväntar du dig då att när
du tittar på fotorgrafiet, finna att membranets läge är? Längst ut, längs in, i
mitten på väg ut, i mitten på väg in eller någon annanstans?
4. Kan du tänka sig att ett delningsfilter faktiskt påverkar inte bara ton-
kurvan på de ljud som når elementen, utan att även rena sinustoner fås att
liksom "flytta sig i tiden" (t ex således att man när man spelar en ton på
200 Hz, finner att det är +20 volt in till högtalaren, samtidigt som basele-
mentet matas av -20 volt)?
5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?
Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare.
Vh, iö
OJ OJ jag ursäktar om jag skrivit något dumt...
Med fasriktigt menar jag (ett uttryck som är allmänt accepterat vid entrepenader inom el-/kraft-/tele-branschen).
Fasriktigt= typ när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Din beskrivning här :
''Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det. ''
Detta var vad jag funderade på och anser att min fråga till fullo besvarad.
Tack I Öhman det svaret räcker för mig och jag vill på intet sätt trampa någon på tårna det var inte min avsikt.
Hädanefter skall jag ha en låg profil.
Svar på dina frågor 1-4:
Jag har inte ställt dessa, därför avstår att besvara dina frågor du vet nog bäst själv det blir nog bara tillkrånglat och 100 sidor med långa ordflätor.
Jag har inte haft någon åsikt om dessa och tänker då inte heller fördjupa mig i detta här.
Fråga 5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?
Ljudhastighet =Det kanske är felaktigt att benämna farten för en hastighet, då hastigheter normalt sett är vektorer och inte rena tal; en mer logiskt tillfredsställande term är därför ljudfart.
HZ= Hertz =Svängningar eller perioder hos någon form av vågor, kan användas för att beskriva periodiska förlopp
''Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare. ''
Jag är hel nöjd med de svar jag fått och önskar inte för djupa mig mer i detta.
Men skulle gärna vilja få LP -delen bekräftad/förklarad. Som jag frågade om ovan men inte fått svar på. Filtret för OA14 ser ju eljest med en konding på ca 10 sen vet jag inte om drosslarna är lika i OA12 & OA14.
bas elementen är ju lika men lådvolymen olika.. men vad anser du om jag tar det befintliga överblivna kondingen enligt ovan?
Har nog med att hinna läsa igenom och hitta bland all dessa trådar mm som behandlar filter modd mm. Man har ju annat att göra på sin fritid också. Det var kanske därför jag ställde frågor, hadde inte läst igenom alla trådar ordentligt före.
Tänkte lägga upp bilder på mina noddade filter men avstår nog från det.
TACK alla inte minst ingenjören Öman för svaren jag fått om filter mod för OA12.
Önskar ingen jör (Kraft & EL) Sweden-Viking.
SWEDEN_VIKING skrev:Med fasriktigt menar jag (ett uttryck som är allmänt accepterat vid entrepenader inom el-/kraft-/tele-branschen).
Fasriktigt= typ när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Din beskrivning här :iö skrev:Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det.
Detta var vad jag funderade på och anser att min fråga till fullo besvarad.
Tack I Öhman det svaret räcker för mig och jag vill på intet sätt trampa någon på tårna det var inte min avsikt.
Hädanefter skall jag ha en låg profil.
IngOehman skrev:3. Inte ens att talspolarna rör sig i fas med varandra garanterar att
ljudet från de olika elementen blir i fas med varandra - eftersom
olika membranstorlekar ger olika reaktiv belastningsimpedans.
Så opraktiskt!!!IngOehman skrev:Tänk hårdare och glöm inte energins riktning.
Belastningsimpedansen på membranet är ju akustisk.
IngOehman skrev:PS. Och sedan heter det Konjugat.
IngOehman skrev:SWEDEN-VIKING skrev:IngOehman skrev:SWEDEN-VIKING skrev:[s]Vill bara nämna att "fasriktigt" är ett lite luddigt begrepp. [/s]
Fasriktigt=när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Vid en viss signal skall ju ljud vågen flytta luften åt samma håll.
Inte motverka varandra....
Eller lite förenklat alla röda + Plus kopplas till samma +potential och minus till motsvarande -potential.
Klart som korvspad
Din förenkling är nog, om jag får gissa, oerhört mycket större än du själv
inser.
Det du beskriver brukar man kalla "elementen inkopplade med samma
polariet", och det säger just ingenting om de signaler som kommer ut
ur elementen. Det är bara en enkelt mekanisk beskrivning av hur det
är kopplat IN till elementen.
Det finns ingenting "riktigt" med en sådan inkoppling, så hela begreppet
"fasriktig" är dobiöst.
I praktiken betyder det inte ens att signelerna som når elementen är
i fas, för det finns ju ett delningsfilter emellan också, och det är ju för
det mesta bara jorden som är dragen direkt till elementens terminaler.
I vissa fall finns det ingen sladd alls som går direkt till någon av termi-
nalerna, utan båda passerar filterkomponenter.
Men jag kör några kontrollfrågor som du kan svara på, om du vill:
1. Tror du att ljud från två element kommer att nå örat i fas om de jobbar
i fas med varandra, även om deras djupledsavstånd är 1/2 våglängd, sett
från lyssnarplats?
2. Tror du att den alstrade ljustrycks vågformen (i tiden) är en avbild av
talspolens rörelser? Alltså att trycket följer talspolens läge?
3. (Förenklad versom av ovanstående fråga) Om du spelar en ton på 100 Hz
på din högtalare, och sedan tar du ett fotografi på membranet, precis när
trycket är på max (med en snabb kamera), var förväntar du dig då att när
du tittar på fotorgrafiet, finna att membranets läge är? Längst ut, längs in, i
mitten på väg ut, i mitten på väg in eller någon annanstans?
4. Kan du tänka sig att ett delningsfilter faktiskt påverkar inte bara ton-
kurvan på de ljud som når elementen, utan att även rena sinustoner fås att
liksom "flytta sig i tiden" (t ex således att man när man spelar en ton på
200 Hz, finner att det är +20 volt in till högtalaren, samtidigt som basele-
mentet matas av -20 volt)?
5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?
Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare.
Vh, iö
OJ OJ jag ursäktar om jag skrivit något dumt...
Med fasriktigt menar jag (ett uttryck som är allmänt accepterat vid entrepenader inom el-/kraft-/tele-branschen).
Fasriktigt= typ när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Din beskrivning här :
''Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det. ''
Detta var vad jag funderade på och anser att min fråga till fullo besvarad.
Tack I Öhman det svaret räcker för mig och jag vill på intet sätt trampa någon på tårna det var inte min avsikt.
Hädanefter skall jag ha en låg profil.
Svar på dina frågor 1-4:
Jag har inte ställt dessa, därför avstår att besvara dina frågor du vet nog bäst själv det blir nog bara tillkrånglat och 100 sidor med långa ordflätor.
Jag har inte haft någon åsikt om dessa och tänker då inte heller fördjupa mig i detta här.
Fråga 5. Kan du förklara vad ljudhastighet och Hz är för något?
Ljudhastighet =Det kanske är felaktigt att benämna farten för en hastighet, då hastigheter normalt sett är vektorer och inte rena tal; en mer logiskt tillfredsställande term är därför ljudfart.
HZ= Hertz =Svängningar eller perioder hos någon form av vågor, kan användas för att beskriva periodiska förlopp
''Om jag får se vad du svarar på de ovanstående frågorna, så kanske det
blir lättare att lista ut var jag skall börja, när jag försöker förklara vidare. ''
Jag är hel nöjd med de svar jag fått och önskar inte för djupa mig mer i detta.
Men skulle gärna vilja få LP -delen bekräftad/förklarad. Som jag frågade om ovan men inte fått svar på. Filtret för OA14 ser ju eljest med en konding på ca 10 sen vet jag inte om drosslarna är lika i OA12 & OA14.
bas elementen är ju lika men lådvolymen olika.. men vad anser du om jag tar det befintliga överblivna kondingen enligt ovan?
Har nog med att hinna läsa igenom och hitta bland all dessa trådar mm som behandlar filter modd mm. Man har ju annat att göra på sin fritid också. Det var kanske därför jag ställde frågor, hadde inte läst igenom alla trådar ordentligt före.
Tänkte lägga upp bilder på mina noddade filter men avstår nog från det.
TACK alla inte minst ingenjören Öman för svaren jag fått om filter mod för OA12.
Önskar ingen jör (Kraft & EL) Sweden-Viking.
Hej SWEDEN-VIKING!
Inga tår trampade här.
Ville bara veta mera OM jag skulle fördjupa mig. Men eftersom du är nöjd
som det är så är jag det också.
Vh, iö
- - - - -
PS. Joförresten, jag har några kommentarer om det här:SWEDEN_VIKING skrev:Med fasriktigt menar jag (ett uttryck som är allmänt accepterat vid entrepenader inom el-/kraft-/tele-branschen).
Fasriktigt= typ när talspolarna rör sig åt samma håll vid en viss polaritet/signal.
Din beskrivning här :iö skrev:Eftersom även den hörbara skillnaden mellan faslägena, tack
vara att elementen ligger nu närmare ett "äkta randomfassam-
arbete", är mycket mindre än förut, så kan man alltså nu välja
att koppla dem i fas! De flesta, för att inte säga alla, verkar
även föredra det.
Detta var vad jag funderade på och anser att min fråga till fullo besvarad.
Tack I Öhman det svaret räcker för mig och jag vill på intet sätt trampa någon på tårna det var inte min avsikt.
Hädanefter skall jag ha en låg profil.
Inom el-/kraft-/tele-branschen finns det väl sällan några talspolar som
rör sig?
Det närmaste man brukar komma att träffa på något som påminner
lite om delningsfilter och högtalarelement är väl när trefas-synkron-
motorer skall inkopplas till enfas-system, och man måste ta till en
kondensator att vrida fasen till en pol så att motorn skall veta vilket
håll den skall snurra åt, det vill säga så att den skall kunna starta.
Vill därför en sista gång påminna om, att:
1. Anslutning av elementen i samma polaritet, garanterar INTE att
talspolarna rör sig i fas med varandra, ens om det inte finns något
delningsfilter emellan.
2. Delningsfilter påverkar därtill alltid fasläget in till elementen.
3. Inte ens att talspolarna rör sig i fas med varandra garanterar att
ljudet från de olika elementen blir i fas med varandra - eftersom
olika membranstorlekar ger olika reaktiv belastningsimpedans och
där med olika relation mellan rörelsefas, och ljudtrycksfas*.
4. Geometriska förutsättningar i kombination med ljudets ändliga
hastighet i luften, gör att ljud som alstras i fas med varandra, inte
behöver vara i fas med varandra i den strålningsvinken där lyssnaren
befinner sig.
Till sist vill jag hoppas att du inte kommer att hålla en låg profil fram-
deles. Speciellt inte om det beror på mitt inlägg.
Ville ju bara reda ut begreppen när jag såg att det fanns oklarheter,
och att det blev tillfälle att göra det är ju tack vare ditt inlägg!
Så håll hellre profilen hög!Dina inlägg är värdefulla och värderade.
*Kan även nämna att, även om membanet ställer sig i läget längst ut
om man ansluter ett batteri med + mot + och - mot - på elementet,
så kommer inte så vara fallet i det komplexa signalfallet att elementet
spelar musik (vid frekvenser som skiljer sig från 0 Hz (som batteriet)).
I mitten av passbandet så är det faktiskt snarare tvärtom, det vill säga;
spelar man en sinuston på ett element så finner man att man när spän-
ningen in är maximalt positiv, hittar membranet längst in, och inte längst
ut. Dock sammanfaller det med en asltring av maximalt potitivt ljudtryck
(och maximal acceleraion framåt).
DS skrev:Vart vill du komma med dina OA12? Är det dina prioritet ett högtalare som du lyssnar på för jämnan eller bara ibland!?
Från att ha lyssnat på mina OA14 helt orginal till att ha uppat dessa med både B65oa-II och T22 Obi diskanter så finns det inget argument till att inte uppa!
Skillnaden är brutal i mitt lyssningsrum.
Tyvärr verkar OA högtalarna känsliga och petiga med vilket rum de spelar i, de tycks absolut inte gilla mitt rum speciellt mycket. Det tog ordentligt med tid för mig innan jag hittade rätt och det klaffade som sig bör. Nu är det en fröjd att lyssna till det mesta.
Har du pengarna så tycker jag att du ska köpa dessa element, dom spelar fantastiskt ren o välupplöst.
IngOehman skrev:Ja det gör den. De är nästan oskiljbara, bara man ser till att anpassa filtret
för att motverka skillnaderna vid lite högre frekvenser. I basregistret är de
alltså praktiskt taget kopior av varandra.
Vh, iö
IngOehman skrev:... I 70-tals Carlssonvärlden så kompliceras ju högtalarnas fassituation ytterligare av att de element som arbetar samtidigt vid frekvenser i närheten av delningsfrekvensen befinner sig
mer än en halv våglängd ifrån varandra, i de horisontella rikt-
ningarna! ...
... så kan man alltså nu välja att koppla dem i fas! .... iö
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster