IÖ och Naq diskuterar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-15 12:12

Naqref skrev:
Richard skrev:
Naqref skrev:
eriken skrev:Är alla andra högtalare färgade och piP är inte det? Eller kan det vara så att det är något skumt med mina? Hifi&musik recenserade elac som väldigt neutrala tom på gränsen till det varma. Och om elac var neutrala så måste ju piP vara så långt det bara går på den varma skalan.

Det kan ju vara något fel på dina för speciellt mörka kan piP inte sägas vara. Däremot är de något mindre ljusa än neutralt klingande högtalare.

Det beror väl på "vilken inre referens" som varit bevekelsegrunderna för konstruktionen av högtalarna. Anser du att tex. pK låter ljusare än piP ?

Vill du verkligen att jag svarar på detta i denna tråden så att den spårar ur?

Fast att säga B när man redan sagt A gör väl ingen större skillnad? (Där
ditt "A" var att komma med ett negativt subjektivt omdöme om en annan
högtalarkonstruktion, trots att du själv konstruerar högtalare :?)

Men jag kan försöka svara åt dig: Jag tror att DU anser att din egen kon-
struktion pK spelar mera neutralt.

Sådär! ;)

Om jag gissade rätt så vet vi nu dina bevekelsegrunder, och kan värdera
det förra inlägget efter det. Jag tror inte att tråden behöver spåra ur för
det.

Jo, en sak skall jag väl säga också (nej jag tänker inte säga något om
pK, JAG ägnar mig inte åt att recensera andras konstruktioner) nämligen
att piP är dimensionerad för att återge musiken så neutralt som jag kan
åstadkomma. Det kan väl också nämnas att de spelar musiken klangligt
mer eller mindre identiskt med pi60, trots att de inte mäter identiskt i
ekofritt rum, vilket de som tror på sådana mätningar kan fundera lite på...

Men allt detta betyder inte att någon annan håller med mig om att jag
har lyckats med att åstadkomma högtalare som DOM tycker är neutrala.
Anders tycker ju som vi kunnat läsa i den här tråden inte att piP är
neutrala. Jag har dock inte haft det som mål.

Mitt mål är att göra högtalarna som jag menar att de behöver vara dim-
ensionerade för att återge musiken så ursprungstroget som möjligt. Det
vill säga jag dimensionerar för en psykoakustiskt rak tonkurva. En som
maximerar likheten mellan "upplevelsen av ursprungshändelsen" och en
uppspelning av en inspelning av den.

Detta sistnämnda självklart sagt under förutsättningen att alla de andra
länkarna i kedjan är neutrala, och när det gäller ljudfältskodningen, alltså
inspelningen, så är min utgångspunkt att mikrofonerna som använts har
tekniskt rak tonkurva*.

Vh, iö

- - - - -

*Det är nämligen omöjligt att göra en väl fungerande stereosystemkompen-
sering redan i inspelningsled, eftersom flera av de parameterbalanser som
måste åstadkommas i kompenseringen, är okända innan man har kommit
från till själva aggremanget som åstadkommer ljudfältsdekodningen - hög-
talare och rum.

PS. eriken: Jag kan som du förstår inte uttala mig om huruvida dina piP är
som de skall vara.

Men - om du är osäker på det, går det bra att komma hit med dem och få
dem kontrollerade. Det kostar 500:-, och ingick förr i tiden i priset när man
köpte Ino-högtalare. Men eftersom denna tjänst utnyttjades av så relativt
få, så tog jag bort att man behövde betala för den, och gjorde det till en
option för dem som ville istället. Jag råder dock fortfarande alla att komma
hit och få sina högtalare slutkollade.

Men, med tanke på några fall med felbyggda högtalare som dykt upp det
senaste året, och de falska uppfattningar om Ino-högtalare som de givit,
vet jag inte om det var så klokt av mig att ta bort att betalning för slut-
kollen var obligatorisk... :?

Jag kan ju aldrig tvinga någon att komma tillbaka för att få högtalarna kol-
lade, men oddsen att någon kommer tillbaka för en tjänst som de redan har
betalat för, är kanske bättre? Att ta betalt för en tjänst som de flesta inte
utnyttjade kändes dock fel.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-15 14:38

IngOehman skrev:
Naqref skrev:
eriken skrev:Är alla andra högtalare färgade och piP är inte det? Eller kan det vara så att det är något skumt med mina? Hifi&musik recenserade elac som väldigt neutrala tom på gränsen till det varma. Och om elac var neutrala så måste ju piP vara så långt det bara går på den varma skalan.

Det kan ju vara något fel på dina för speciellt mörka kan piP inte sägas vara. Däremot är de något mindre ljusa än neutralt klingande högtalare.

Det beror nog på vad man menar med neutralt klingande högtalare det...

Om man menar att en högtalare som har rak tonkurva när man betraktar
den som en hel högtalare gjort för monoåtergivning, och mäter den i ett
ekofritt rum, är neutralt klingande, så är det kanske så. Men jämför man
samma högtalare mot den levande verkligheten så hör man ju just stereo-
systemens färgningar, som jag skulle kalla en bra bit ifrån en neutral åter-
givning. Närmare bestämt låter de ljust, men på ett lite skränigt-påträng-
ande-högtalarsound-sätt, snarare än ljust-luftigt-öppet.

Vh, iö

Det är kanske din erfarenhet men det finns andra som har andra erfarenheter.

Om vi tar piP så finns det någon som används i marknadsföringen av piP som aldrig har använt dom som monitorer just p g a att han anser att de inte är tillräckligt neutrala. De är tillbakadragna i övre mellanregistret precis så som mina mätningar visar. Och man kan knappast anklaga honom för att sakna direkta referenser (det du kallar yttre referens). 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-15 14:54

Skärpning! Jävla sandlåda. :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-15 15:50

IngOehman skrev:
Naqref skrev:Det kan ju vara något fel på dina för speciellt mörka kan piP inte sägas vara. Däremot är de något mindre ljusa än neutralt klingande högtalare.

Fast att säga B när man redan sagt A gör väl ingen större skillnad? (Där
ditt "A" var att komma med ett negativt subjektivt omdöme om en annan
högtalarkonstruktion, trots att du själv konstruerar högtalare :?)

Om man tycker mitt omdöme var negativt ovan beror på vilka referenspunkter man har.

Vad tycker du själv att följande skulle kunna tolkas som?
När vi befinner oss (mer öronen eller med mätmikrofonen) 10 grader ovanför högtalaren (sic!) så ser vi däremot en förvärring av de ojämnheter som fanns i nollgradersriktningen strax över delningen, närmare bestämt en mycket stor utsläckning om -20dB (den skulle nog varit större i en perfekt ekofri mätmiljö).

Det må vara sant men icke destu mindre framför du i citatet något som kan tolkas som en svaghet mot en konstruktion som är i produktion just i detta nu i ett av våra grannländer.

Om man som jag tycker på subjektiva grunder att piP klingar något mindre ljust än en subjektivt neutral högtalare så kan man hävda att det är ett negativt subjektivt omdöme. Men det förutsätter att jag tycker att normen är den neutralt klingande högtalaren. Jag framför ingenting som antyder att jag subjektivt anser det i inlägget ovan. Vilket gör att den enda slutsatsen är att du tolkar in (din egna?) preferenser i mitt uttalande. D v s dels tolkar du det jag skriver men inte nog med det du tolkar det negativt dessutom. Jag rekommenderar dig att fråga istället för att tolka om det finns oklarheter.

IngOehman skrev:Men jag kan försöka svara åt dig: Jag tror att DU anser att din egen kon-
struktion pK spelar mera neutralt.

Sådär! ;)

Om jag gissade rätt så vet vi nu dina bevekelsegrunder, och kan värdera
det förra inlägget efter det. Jag tror inte att tråden behöver spåra ur för
det.

Ah där tror du fel. Jag anser inte att de är mer neutrala ty där vet jag ingenting om och följdaktligen så kan jag möjligtvis på sin höjd tro att de är mer neutrala men det betyder inte att jag anser det. Vad jag däremot vet är att ett antal personer anser att pK klingar mer neutralt än piP. Vissa tror dessutom att de klingar mer neutralt än piP baserat på sina egna erfarenheter av piP.

Vad jag mer vet är att pK mäter närmare den handritade kurva du har försett det par av piP som vi har granskat än vad piP gör. Om det gör att pK klingar ljust så kanske det är så men i s f så borde piP också klinga ljust om de hade mätt så som du anger. Nu mäter piP tydligen inte så som du anger och då kan de ju låta neutralt enligt din utsaga. Eller så är tonkurvan du anger den önskade för hur en neutralt klingande högtalare bör ha och då borde piP låta mörkare. Så vilket är den korrekta tonkurvan för en neutralt klingande högtalare - den du säger att piP ska ha eller den som piP egentligen har?

IngOehman skrev:Jo, en sak skall jag väl säga också (nej jag tänker inte säga något om
pK, JAG ägnar mig inte åt att recensera andras konstruktioner) nämligen
att piP är dimensionerad för att återge musiken så neutralt som jag kan
åstadkomma.

Åjo recencera andras konstruktioner gör du och det har du gjort vid massvis av tillfällen. Det jag citerade ovan är ett exempel bland många. Vill du att jag ska leta upp fler?

En liten fundering. Om piP är dimensionerad så att den återger musiken så neutralt som du kan åstadkomma så skulle behovet av pi60 inte finnas. Eller du menade att den är dimensionerad på det sättet under de givna förutsättningarna? Det kan jag inte argumentera emot ety förutsättningarna är subjektiva och jag kritiserar inte någon för deras subjektiva värderingar.

IngOehman skrev:Det kan väl också nämnas att de spelar musiken klangligt
mer eller mindre identiskt med pi60, trots att de inte mäter identiskt i
ekofritt rum, vilket de som tror på sådana mätningar kan fundera lite på...

Här antyder du återigen att jag (jo jag tar mig friheten att tolka bäst jag vill - det är du som inte vill använda tolkningar) skulle hemfalla åt tramsigheter att enbart gå på ekofria mätningar och göra klangliga bedömningar efter dessa. Låt mig bara säga som så att ekofria mätningar kan ha sitt berättigande men i princip alla mina konstruktioner sedan mitten av 90-talet är dimensionerade (kanske mer eller mindre korrekt men det är en annan sak) efter hur de kan tänkas låta i "riktiga" rum.

IngOehman skrev:Men allt detta betyder inte att någon annan håller med mig om att jag
har lyckats med att åstadkomma högtalare som DOM tycker är neutrala.

Inget jag har att invända emot. +1 skulle man kunna formulera sig på nyforumsvenska. ;)

IngOehman skrev:Anders tycker ju som vi kunnat läsa i den här tråden inte att piP är
neutrala. Jag har dock inte haft det som mål.

Här kan man faktiskt invända lite men jag låter det bero.

IngOehman skrev:Mitt mål är att göra högtalarna som jag menar att de behöver vara dim-
ensionerade för att återge musiken så ursprungstroget som möjligt. Det
vill säga jag dimensionerar för en psykoakustiskt rak tonkurva. En som
maximerar likheten mellan "upplevelsen av ursprungshändelsen" och en
uppspelning av en inspelning av den.

Detta sistnämnda självklart sagt under förutsättningen att alla de andra
länkarna i kedjan är neutrala, och när det gäller ljudfältskodningen, alltså
inspelningen, så är min utgångspunkt att mikrofonerna som använts har
tekniskt rak tonkurva*.

Vh, iö

- - - - -

*Det är nämligen omöjligt att göra en väl fungerande stereosystemkompen-
sering redan i inspelningsled, eftersom flera av de parameterbalanser som
måste åstadkommas i kompenseringen, är okända innan man har kommit
från till själva aggremanget som åstadkommer ljudfältsdekodningen - hög-
talare och rum.

En hedervärd tanke kan tyckas och jag säger inte att jag inte håller med.

En kommentar kan jag däremot kosta på mig. Stereosystemsfelen finns i flera dimensioner och de är inte alltid sammankopplade så att motverkande av ett fel inte gör att de andra felen inte påverkas. Detta gör att dessa delvis oberoende dimensioner måste vägas mot varandra för att få ett optimum. Ibland får man inte ens ett optimum utan där man får oändligt många optimum längs en linje i rymden av dimensionerna. Eller fält av optimum. Att det finns ett enda objektivt optimum är en schimär. Därför blir ens kostruktioner alltid präglade av de subjektiva avvägningarna. Att hävda att det finns en maximal likhet mellan en ursprungshändelse och dess uppspelade situation är en något naiv ståndpunkt. Detta att maximeringen är subjektiv gör att man kommer till en av många slutsatser att det bästa som konsument är att leta upp högtalare från en konstruktör som har samma subjektiva avvägningar som en själv och hoppas att han är konsekvent när det gäller dessa och hans konstruktioner.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-15 15:52

subjektivisten skrev:Skärpning! Jävla sandlåda. :evil:

Ah! En som har gått i Morgans retorikskola! :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-15 16:05

Uppenbarligen har du ett annat ljudideal och då förstår jag inte varför du i över huvud taget blandar in piP som jämförelseobjekt, referens för ditt pK-projekt.

Ingvar har ju precis förklarat att piP är tunade för att prestera korrekt vid lyssningsplats i ett normalt bostadsrumrum, inte invid en dataskärm där en inspelningstekniker normalt befinner sig.
Eller hur jobbar Bertil nu förtiden?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-11-15 16:09

Är det bara jag som tycker de här "du har FEL, alltså är jag BÄTTRE" debatterna av Naqref börjar bli ganska tröttsamma?

Naqref är ju hyffsat duktig och borde inte behöva hävda sig hela tiden och som en besatt leta gamla inlägg för att bevisa att Ingvar har sagt något som kan vändas till hans nackdel.

Så, kan man inte diskutera olika teknik och ideal utan att hela tiden försöka få det till att den andra har fel?

Tycker att den tekniska delen av debatterna är intressant, men kan gärna klara mig utan den tråkiga stämningen.

(edit: Nu är det ju iof ganska många fler som också kör efter samma princip, d.v.s. att man själv har rätt och alla andra som tycker annorlunda har fel)
Senast redigerad av norman 2009-11-15 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-15 16:12

+1
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-11-15 16:33

Vad piP än gör i mellanregistret så gör de det rätt i mina öron. Jag hade ett par Quad 21L som i mångt och mycket klingade som piP utom i just registret som anses insjunket. Med EQ gick det att få dem att närma sig piP även i det området men inte utan att det blev komprimerat och smådistat. Många andra högtalare upplever jag har en hårdhet och nasal känsla som jag inte kommer överens med.

Och än en gång, säger svärmor att det är den bästa högtalare hon har hört, så är det fan i mig på det viset, så tråden kan låsas nu.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-11-15 17:28

OST 8O !

Jag vill inte blanda mig i diskussionen men kan inte låta bli att (med egna erfarenheter av att diskutera här på faktiskt) reflektera över det som norman skriver:

norman skrev: .... och som en besatt leta gamla inlägg för att bevisa att Ingvar har sagt något som kan vändas till hans nackdel.

Ingvar använder ibland som en bärande del i sin argumentation att han:
-aldrig gör ditt.....
-inte ängnar sig å datt...
osv, och han förutsätter väl, kan man tro, att dessa påståenden inte skall ifrågasättas i kraft av den status Ingvar innehar eller den kompetens han faktiskt besitter.

Om man då vet att det förhöll sig precis tvärtom i systertråden i den andra avdelningen förra veckan eller i förra årets Molt-artikel etc. så måste det ju vara en självklar diskussionsetiketts-rättighet att "leta" fram detta och använda det i sin egen argumentation...
Om inte, för vilka gäller i så fall ett sådant undantag?

Detta gäller naturligtvis inte bara Ingvar utan alla som diskuterar/debatterar.

I just dessa frågor är ju Subjektivisten ett litet föredöme... -när folk letar fram gamla grejer som han sagt för att försöka slå i huvudet på honom kan han ofta lätt neutralisera den diskussionen genom att hänvisa till den tid/det ställe han rakryggat uppgett att han ändrat uppfattning i frågan...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-11-15 17:39

det finns två sorters åsikter
min åsikt och fel åsikt :)
fö håller jag med norman
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-11-15 17:44

Jag tycker det kan vara nyttigt att påminna folk om saker de sagt och glömt. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-15 17:55

Ragnwald skrev:1. Uppenbarligen har du ett annat ljudideal och då förstår jag inte varför du i över huvud taget blandar in piP som jämförelseobjekt, referens för ditt pK-projekt.

2. Ingvar har ju precis förklarat att piP är tunade för att prestera korrekt vid lyssningsplats i ett normalt bostadsrumrum, inte invid en dataskärm där en inspelningstekniker normalt befinner sig.
Eller hur jobbar Bertil nu förtiden?

1. Du vet tydligen mer om mitt ljudideal än vad jag själv vet. Mig veterligen har jag inte angett mitt ljudideal här. Dessutom så finns det inget som hindrar att man faktiskt ha flera och delvis motstridiga ljudideal. Vidare så kan man ha utöver subjektiva ideal objektiva målsättningar. En sådan kan vara att konstruera en högtalare som låter som piP. Däremot om man förutsätter sig att konstruera en högtalare som låter bättre än en annan högtallare så måste man blanda in sina preferenser på vilka punkter den ska prestera bättre på och hur detta "bättre" definieras.

2. Ingvar har förklarat i sitt manifest att piP är konstruerade för att vara en monitor för inspelningar. Antingen stämmer det eller så stämmer det inte. Om det inte stämmer så borde han inte ha med det i manifestet. Tycker jag. Av referensen i manifestet till Bertil blir lite konstigt också när man vet att han aldrig har använt sina piP på det sätt som man kan få uppfattningen om där.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-11-15 17:58

Fan, ni agerar som om det gällde att göra upp med Stasi. Är det en vitbok som ska skrivas, eller vad är syftet? En folktribunal?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-11-15 17:59

mrGaskill skrev:Jag tycker det kan vara nyttigt att påminna folk om saker de sagt och glömt. :-)

Jo, och tolka gärna in något extra som bara kanske stämmer och lägg sen till en 8) så blir det ännu mer fulländat! Det är alltid bra om man vill skapa sina egna sanningar som gynnar ens egna intressen eller för tillfället passar den debatt man för.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-15 18:01

Naqref skrev:Av referensen i manifestet till Bertil blir lite konstigt också när man vet att han aldrig har använt sina piP på det sätt som man kan få uppfattningen om där.

Vad har Bertil då använt dem till? Nu kanske det är pK som Bertil ska använda istället?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-15 18:10

Naqref skrev:
2. Ingvar har förklarat i sitt manifest att piP är konstruerade för att vara en monitor för inspelningar. Antingen stämmer det eller så stämmer det inte. Om det inte stämmer så borde han inte ha med det i manifestet. Tycker jag. Av referensen i manifestet till Bertil blir lite konstigt också när man vet att han aldrig har använt sina piP på det sätt som man kan få uppfattningen om där.

Ok, jag förstår.

Nu har jag någonstans i bakhuvudet ett minne av att det nämnts någonstans att piP ursprungligen togs fram för monitorlyssning och då med lite annan konfiguration för närfältslyssning, men jag kan ju ha fel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-15 18:10

norman skrev:Är det bara jag som tycker de här "du har FEL, alltså är jag BÄTTRE" debatterna av Naqref börjar bli ganska tröttsamma?

Jag hävdar inte att jag är bättre. Jag tolkar gärna vad andra säger och jag har inget emot att recensera andras prylar även om jag normalt håller mig på den försiktiga skalan. Däremot kan jag gärna påpeka Ingvars brister när Ingvar är dryg mot andra och gör precis det du säger att jag gör.

"Du skola icke tolka. Jag tolkar inte. Du tolkar. Jag är en bättre person än du ety jag tolkar inte. "

Du och subjektivisten tycker uppenbarligen inte det är jobbigt. Helt ok med mig men då tycker jag inte ni ska klaga på mig när jag beter mig exakt så som IÖ gör. Annars är ni ju knappast obiaserade eller hur? ;)

Ber om ursäkt för metadebatten.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-11-15 18:13

Lite konstigt sammanträffande att detta ifrågasättande börjat precis när Naqref börjat göra konkurrerande högtalare 8) (se, jag lär mig)

Sen är det ju inte såå konstigt att olika folk föredrar olika högtalare, jag har haft folk hemma som på en del musik föredragit mina högtalare framför de pi60 jag också har. Skulle jag på grund av detta påstå att mina är bättre? Nej, högtalarna är konstruerade efter ganska olika mål och det jag kan säga är att jag (tyvärr) föredrar pi60 med ganska stor marginal om man lyssnar på mycket olika musik.

(Jag skulle nog kunna hitta någon som föredrar något gammalt CV monster framför pK och pi60 också, säger det att CV är bättre?)

Så, egentligen är ju den här debatten helt värdelös, man köper ju de högtalare man gillar (eller bygger dom som man själv vill ha dom) och borde inte hela tiden behöva få andra att tycka att ens egna val är bäst.

Nu skall jag nog ge mig tror jag :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-11-15 18:17

Naqref skrev:Du och subjektivisten tycker uppenbarligen inte det är jobbigt.

Jo, det kan också vara jobbigt. Men att jag tycker det är extra jobbigt nu är att det är så intensivt från dig och riktat bara mot en person. När man sen kan se motiven bakom så tycker jag det blir ännu sämre.

(Fan, skulle ju ge mig)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-15 18:20

norman skrev:1. Lite konstigt sammanträffande att detta ifrågasättande börjat precis när Naqref börjat göra konkurrerande högtalare 8) (se, jag lär mig)

[...]

2. Så, egentligen är ju den här debatten helt värdelös, man köper ju de högtalare man gillar (eller bygger dom som man själv vill ha dom) och borde inte hela tiden behöva få andra att tycka att ens egna val är bäst.

1. Fel. Ifrågasättandet började innan jag gjorde konkurrerande högtalare. Larsen vänder sig till konsumenter med ett annat ljudideal och är därför inte konkurenter med Ino. Vidare är pK är ju inte konkurrerande ety IÖ vill ju inte göra högtalare. Man kan inte konkurrera med någon som vill dra ner sin produktion maximalt. Det är dessutom ett engångsprojekt.

2. Så sant. Btw så kommer jag själv inte ha några pK.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-15 18:21

norman skrev:(Fan, skulle ju ge mig)

Välkommen in i klubben! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-15 18:23

RogerGustavsson skrev:
Naqref skrev:Av referensen i manifestet till Bertil blir lite konstigt också när man vet att han aldrig har använt sina piP på det sätt som man kan få uppfattningen om där.

Vad har Bertil då använt dem till? Nu kanske det är pK som Bertil ska använda istället?

Det får du fråga Bertil om. Han kommer till pK-träffen om det klaffar.

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2009-11-15 18:25

Naqref skrev:Larsen vänder sig till konsumenter med ett annat ljudideal och är därför inte konkurenter med Ino.

Då jag är stolt ägare till ett par L6:or vore det kul att veta vilket ljudideal jag har samt vilket ljudideal ägare till Ino har. Om du förstår vad jag menar...

Mvh

//KJG

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-15 18:37

KJG skrev:
Naqref skrev:Larsen vänder sig till konsumenter med ett annat ljudideal och är därför inte konkurenter med Ino.

Då jag är stolt ägare till ett par L6:or vore det kul att veta vilket ljudideal jag har samt vilket ljudideal ägare till Ino har. Om du förstår vad jag menar...

Mvh

//KJG

Det kan jag kanske utveckla lite senare. Ska iväg och äta tacos.

Så mycket kan jag ju säga att *jevvlar* nu kom jag på att vi är rejält ot. Vi tar det i en annan tråd.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-15 19:17

Naqref skrev:Däremot kan jag gärna påpeka Ingvars brister när Ingvar är dryg mot andra och gör precis det du säger att jag gör.

Har forumet anställt dig att göra det? Är det bara Ingvars ev brister som ska jagas eller ska vi jaga allas brister?

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-11-15 20:04

jaga mina brister, jag vill gärna bli av med dem :mrgreen:
Motstånd!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-15 20:09

:D :twisted:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-15 20:10

Kom ihåg hur det var förr i världen, vilda västern.
Den bästa revolvermannen, fick finna sig i att ständigt bli utmanad. :D

Visst är det sunt att den som (den som gör det) presenterar så mycken kunskap för oss, också tål att försvara riktigheten av den.

Men.. det blir ibland hårfint om frågorna verkligen ställs av rent intresse att verkligen få dessa utredda, eller om det handlar om något annat.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-15 20:19

usling skrev:jaga mina brister, jag vill gärna bli av med dem :mrgreen:

Du är ju för helvete Djurgårdare! Gör något åt saken! :evil:

Var det så du menade? ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Nästa

Återgå till Wänner af Ino