nadifierad skrev:Har du testat att stoppa en strumpa i porten, som jämförelse?
Nämdes i ett tidigare inlägg...

Edit: (Ett par strumpor, ihoprullade) Bara för att utesluta andra orsaker! Som placering/rumsliga tex.......

Jag ska göra det såfort jag får möjlighet att göra nya mätningar. Förhoppningsvis kan jag mäta lite mer nästa helg.
Tack för alla tipsen! Så så länge man ser till att portens area och volym blir samma så kommer avstämningsfrekvensen också bli samma? Bra, då ska jag räkna på en ny portlösning om det visar sig vara porten som är problemet.
LasseA skrev:Hur gjorde du den första mätningen som du visade, vad skiljer låda/basreflexrör etc i de två uppmätta exemplen? BR-röret antar jag att du inte har förändrat på något påtagligt sätt så felet lär ju knappast ligga där (första mätningen ser ju fin ut).
Den förra lådan var bredare och inte lika hög. När de där mätningarna gjordes låg lådan på rygg, så porten var ju inte så nära golvet heller.
LasseA skrev:Min(a) gissning(ar) är att antingen har för små hål i övre staget så att du får någon form av inre låda med en egen avstämning för den övre basen eller också blir det som Peter och Norman säger en kvartsvågsresonans från det övre elementet..
Får hoppas att nya mätningar kan visa var i problemet ligger.
MagnusÖstberg skrev:Eftersom det är en testlåda så skulle jag dela av lådan och porta respektive baslåda.
Ja, det är ju en idé. Tyvärr är porten för lång för att få plats i lådan på annat sätt. Ska dock fundera vad man kan göra med en rektangluär port istället om det blir aktuellt.
LasseA skrev:Det kan ju vara så att portmätningen inte är kompenserad för att den har mindre strålningsyta jämfört med elementet?
Jepp, inga kompensationer är gjorda mellan mätningarna så nivån på mätningarna är inte relaterade. Dessutom är mätningen på elementet bara gjort på det ena elementen, så bara där kommer ju nivån från elementet öka en faktor 2 (minus ev överhörning mellan elementen vid mätningen). Jag tror att nivån i själva verket är ganska lagom mellan port och element.
peetwa skrev:Du kan väll tanka ner "tone" (tongenerator) från svantes sida
www.tolvan.com och sedan lyssna efter vad det är för typ av ljud.
Ja, "tone" har jag. Det blir också något som får göras vid nästa mättillfälle.
Håller på att sammanställa de andra mätningarna jag gjorde (fjärrfält). Särskilt de vertikala off-axis-mätningarna är lite trixiga eftersom mikrofonen kom ganska nära taket vid stora vinklar och därmed kommer takreflexen tidigt efter direktljudet. Pular med att försöka trunkera bort takreflexen och samtidigt behålla så mycket av baffelreflexerna som möjligt. Återkommer snarast med nya mätningar! Tillsvidare kan ni fundera över frifältsmätningen på basen som jag gjorde. I grafen här är det ett jättestort tidsfönster, så alla rumsbidragen finns med.
Bidraget från porten ser inte för starkt ut i den här mätningen. Mikrofonen var ju placerad 60 cm från baffeln, så elementen är ju betydligt närmare mikrofonen än vad porten är vid mätningen. Högtalaren stod mitt i pappas vardagsrum, med kanske 2,5 meter till närmsta vägg. Vardagsrummet är stort, L-format och öppet mot angränsande delar i huset, så det blir nog inte så mycket 'room-gain' inblandat här heller. Stora rumsresonanser vid strax över 30 och strax under 100 Hz. En topp vid 80 Hz, men svårt att säga om den kommer från högtalaren i sig eller från rummet.