Anders: Din besatthet börjar bli minst sagt jobbig.
Du är välkommen hit (=hem till mig) så går vi igen allting på ett seri-
öst sätt. Din till synes otröttliga vilja göra dina anklagelser offentligt
och förtala mig ställer jag inte upp med något respons på. Jag tänker
därför INTE kommentera några av alla dumheterna du skriver över-
huvudtaget.
Om du verkligen vill lära dig något, så är du välkommen hit så får
du veta allt om hur jag tänkt och varför. Så har det alltid varit, och
så är det fortfarande. Du har ju även historiskt kommit hit och häl-
sat på, och det var varit lika trevligt varje gång.
Tråden där den här skiten startade låstes av goda skäl, och jag är
inte intresserad av att delta i en förlängning av dumheterna så länge
det är uppenbart att du har en agenda att genom offentlig förföljning
skada mig och du tar till i princip vilka metoder som helst, inklusive
att kontakta mina kollegor på Guru och försöka övertyga dem att
göra sig av med mig.
Sjukt är vad det är.
Jag förstår fortfarande inte vaför du beter dig på det viset, jag har
aldrig gjort dig något ont. Tvärtom har jag alltid både respekterat dig
och tyckt du varit en ytterst sympatisk människa, ända tills den dag
då du plötsligt började förfölja mig med en kampanj som så vitt jag
kan minnas saknar motstycke.
Som av en händelse sammanföll denna förändring med det tillfälle då
du började konstruera högtalare åt Larsen.
Även om det kanske är hedrande att vara föremål för en annans "int-
resse" så till den milda grad att det börjar se ut som en besatthet, så
är det en mycket obehaglig situation för mig, där jag inte kan sova
på nätterna på grund av rädsla för vilka nya angrepp du skall komma
med.
- - - - - - - - - - - - - - -
Nu till något trevligare:
bomellberg skrev:En fråga som har gnagt mig lite de senaste dagarna är:
Ponera att en ensam högtalares tonkurva mäts upp med gängse mätmetoder. Låt oss vidare säga att mätningen uppvisar en dipp i något register, tex kring 2,5kHz.
1. Kan man enkom från denna mätning säga hur högtalaren kommer att låta uppkopplad i ett stereosystem, spelandes tillsammans med en likadan högtalare?
Nej. Det kan man inte. Högtalare låter ju i många olika riktningar, och om
en högtalare skall klinga neutralt i ett rum som den här anpassad till (man
behöver göra högtalare olika för olika rum) så måste man ta hänsyn till
många olika rirkningarns utstrlning
förutom stereosysemfelen om man som
lyssnare skall uppfatta ett neutralt resultat. Hörselns integrationstod för
klang är dels frekvensberoende, men beror även på proportionerna mellan
olika ljuds anländanden från olika riktningar. I de flesta rum, även sådana
med kort efterklangstid, kommer rummet att hamna inom det tidsfönster
som påverkat klanguppfattningen.
bomellberg skrev:2. Kan det tom vara så att en högtalare INTE ska visa en rak tonkurva, mätt på ensam, för att i ett stereosystem uppfattas som neutral?
Ja, så är det. Till och med om man helt bortser ifrån rummets inverkan,
med reservation för att det då uppstår nya problem. Men det är en fråga
för sig.
bomellberg skrev:Jag försöker bara klura ut om summan av två spikraka högtalare uppfattas ickeneutralt, pga örats större känslighet i mellanregistret. I så fall borde ju inga högtalare mäta rakt när de mäts på ensamma.
Njae, det är faktiskt inte örat större känslighet i mellanregisterområdet
som gör effekten, utan att känslighetsökningen beror av infallsvinkeln.
Men summan av kardemumman är att en högtalare avsedd för stereo-
fonisk musik(eller andra ljud-)återgivning för det mesta behöver vara
kompenserad för dessa stereosystemfel. Hur den totala kompensationen
skall se ut beror dock på en massa andra saker, eftersom den inte är
en stereosystemkompensation allena, utan en kombination av i varje
fall fem viktiga (jag tar med 12) olika kompensationer som behövs för
att summan skall uppfattas så likt ursprunget som möjligt. Ju större andel
tidiga reflexer och efterklang som präglar uppspelningen, desto mindre
bli kompensationerna.
Sedan finns det faktiskt en sak ytterligare som kommer med i ekvationen,
och det är vad man anser att den inspelade musiken representerar; ljudet
från ljudbilden, eller ljud från alla håll, som fanns vid ursprungstillfället. Det
blir lite av en filosofisk fråga som även inbegriper vad som är inspelnings-
teknikerns uppdrag.
BBC-dippen, som jag är ett förslag på stereosystemfelskompensation,
är t ex framtagen med utgångspunkten att inspelningen trots tvåkanal-
igheten, tagit upp och har till uppgift att representera ljud från alla håll,
men att uppspelningen sker i ekofri miljö och bara skapar ljud från två
håll, som dock skall ge ursprungets klangliga stimuli, trots att alla ljud
kommer framifrån.
Som jag ser det är BBC-dippen ett embryo, som är väldigt långt ifrån
färdigutvecklat (kaske rent av lite fel ute), men som ändå var ett mycket
glädjande första steg i riktning mot en bättre förståelse för hur fantom-
projektion (vilket skiljer "äkta stereo"-återgivning från både mono och
ping-pong stereo) ger klangfel som behöver göras något åt om man vill
höra musiken som den var från början.
bomellberg skrev:Nu ska jag gå och lägga mig och läsa Dan Brown, Den Förlorade Symbolen.
Mvh,
/Bosse
Sov gott (hoppas jag du gjorde)!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).