cerwin vega,vaför så negativt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-13 16:51

Spelglädje utav fn är det att ha ett par stora cerwin (det är kul att lyssna på musik) har hört högtalare med bättre ljudkvalitet men dessa jag har räcker till alldeles utmärkt på den fronten för mig .Har lyssnat på många olika modeller i mina dar men än så länge har jag inte hört nåt jag hellre skulle vilja ha :) OBS ,nu pratar jag relativt billiga fronthögtalare ,inte basmoduler ,elektroniska delningsfilter,slutsteg osv för hur mkt pengar som helst..........

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-18 17:28

Vad säger ni om kvalitén på AL-1002?

http://www.blocket.se/halland/Cerwin_ve ... m?ca=8&w=3

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-18 18:38

hawkeye skrev:Vad säger ni om kvalitén på AL-1002?

Bra kvalitet :D

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-18 18:40

Är det 15"?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-18 18:55

hawkeye skrev:Är det 15"?
Japp :) Frisök på nätet...

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-18 19:02

Frågan är bara hur man skall få hem dem från Varberg på bästa sätt:p Och jag medger att det var lite slappt av mig att fråga på forumet vilken tumstorlek basarna hade.

Nu har jag förresten köpt en A-757:)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-18 19:26

hawkeye skrev:Frågan är bara hur man skall få hem dem från Varberg på bästa sätt:p Och jag medger att det var lite slappt av mig att fråga på forumet vilken tumstorlek basarna hade.

Nu har jag förresten köpt en A-757:)
Va den fin förstärkarn? Kolla med bussgods ang högtalarna ,men lär ju kosta lite iom att dom är stora ock tunga (kanske bättre att hämta dom med bil)

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-18 20:55

Ja den var riktigt fin! Den hade haft 2 ägare varav den jag köpte av var den ene av dem. Han hade haft den i 13 år och var en riktigt seriös entusiast. Jag provlyssnade och testade i säkert 1.5 timme innan jag slutligen bestämde mig (eller jag hade väl egentligen bestämt mig redan vid första ögonkastet kan man säga!:p). Så det kändes som ett riktigt bra köp.

Alternativet var ju 858:an på Tradera som också fanns på samma ort men när jag mailade och frågade om provlyssning sa säljaren att han inte hade några högtalare så det gick bort direkt.

Säljaren jag köpte av hade mycket fina högtalare som förstärkaren lät bra tillsammans med så det är ju positivt för framtiden.

Jag har inte kopplat in den än eftersom jag tänkte skämma bort den med bättre kablar först, samt eventuellt se om jag kan få tag på ett par nya Cerwin-högtalare och inte koppla in den i de gamla Genexxa som jag har och som jag är lite osäker på om en diskant är trasig på. Vad tror du om Clicktronics signalkablar?

Jag har dessutom laddat upp genom att beställa några vinylskivor från England, bl.a. David Guetta's remixskiva "Sexy bitch". Kan bli riktigt bra med Cerwin! Så jag vill ha allt klart innan jag kör igång känner jag. Synd det är så långt till Varberg :( Är förresten 3000kr ett rimligt pris för de högtalarna i den annons jag länkade till?

Tack för tipset med Pioneer-förstärkarna, hade aldrig uppmärksammat deras förstärkare annars!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-11-18 21:22

3000 är ett mkt bra pris för ett par al-1002 ,kostade 12000 -02 nya.Släng inte ut några onödiga pengar på dyra signalkablar ,man måste nog ha riktigt exlusiva stereogrejer för att höra nån skillnad .Jag kör med signalkablar för en 40-50kr st ock högtalarkabel för en tia metern :)

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2009-11-19 11:15

AL-1002 är en bra högtalare som spelar både högt och rent med rätt förstärkare. Inte lika lättdrivna som tex VS-15 men tål betyligt mer, kräver ganska mycket effekt.

http://www.youtube.com/watch?v=pdQVADfLFAE

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-19 11:24

Jag ska åka och titta på dessa CLS-15 eftersom det är nära dit för mig. Är väl kanske inte världens vackraste högtalare men vad har ni i övrigt att säga om dem?

http://www.blocket.se/orebro/Cerwin_Veg ... m?ca=8&w=3

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-29 21:07

Hurra, ett par DC-15 blev mina idag!:D

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-11-29 22:51

Inledande lyssningsrapport DC-15 (högst amatörmässig):
Ja man behövde inte vrida långt på volymratten för att det skulle räcka gott och väl med volym för min lilla lägenhet. Jag skäms redan och hoppas att ingen granne såg mig konka in dessa enorma bjässar ty då ringde de väl hyresvärden direkt.

Körde som premiärsång David Guetta's - Love is Gone men blev lite besviken på ljudet inledningsvis. Basen lät märkligt men jag inser att högtalarna står dåligt placerade nära väggen. Så jag placerar dem bredare i sär så de hamnar framför varsin dörröppning till vardagsrummet varpå ljudet blir helt annorlunda. När jag sedan spelar Fedde Le Grand - Amplifier och Black Eyed Peas - Boom Boom Pow och drar på lite volym så är det som om man var på krogen!

Jag tror att jag kommer få många bra upplevelser med dessa. På låg volym med loudness intryckt låter de dessutom riktigt behagligt. Inga finlirshögtalare kanske men det är festkänslan jag är ute efter. House och rock kan jag inte tänka mig att man kan spela fullt ut med ett par 8" hur mycket de än kostar!

Jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur stora de är. Ooops, where did the livingroom go? som någon uttryckte det.

Nästa projekt är att klä om skydden och köpa fetare hötalarkablar, ev med banankontakter, det verkar

Riktigt kul med nya genomgående uppgradering från min gamla Technics SA-EX100 och Genexxa Unique 5000 till det här. Nu kan jag kanske fokusera på plugget igen, de senaste fem veckorna har jag dag- och nattdrömt om högtalare! Men äntligen är de hemma hos pappa:)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-03 12:22

House och rock kan jag inte tänka mig att man kan spela fullt ut med ett par 8" hur mycket de än kostar!
Har lyssnat på högkvaliativa högtalare med 8" i basen (omtalade högtalare) såna högtalare har ju sina ljudmässiga fördelar men att få ett par att spela som dessa dc-15 till tecno ock liknande musik är bara att glömma , dom kommer inte ens i närheten i varken ljudtryck eller fysisk upplevelse (skillnaden är stooor) :)

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-12-06 17:40

zapanasta skrev:
hawkeye skrev:Vad säger ni om kvalitén på AL-1002?

Bra kvalitet :D

Har lyssnat på AL-1000 en hel del.

De har en väldigt platt ljudbild, spelar odynamiskt och det finns inget 3D-perspektiv. Utan en EQ som höjer djupbasen så spelar de ner till 35-40 Hz. Är man bara ute efter maximalt ljudtryck för lite pengar, så är de roliga. Med EQ går det att få djupbas (iaf ner till 30 Hz) och rejält tryck. Se här: :wink:
http://www.minhembio.com/cerwin%20vega%20al-1000

Vet inte om äldre CV är bättre eller om de har samma karaktär.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-12-06 17:52

zapanasta skrev:Spelglädje utav fn är det att ha ett par stora cerwin (det är kul att lyssna på musik) har hört högtalare med bättre ljudkvalitet men dessa jag har räcker till alldeles utmärkt på den fronten för mig .Har lyssnat på många olika modeller i mina dar men än så länge har jag inte hört nåt jag hellre skulle vilja ha :) OBS ,nu pratar jag relativt billiga fronthögtalare ,inte basmoduler ,elektroniska delningsfilter,slutsteg osv för hur mkt pengar som helst..........

Vad tyckte du om XL-fidelity's stora då?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-06 18:26

xl-fidelity pg-1800 skulle jag vilja lyssna på :) Pg-1500 är förmodligen inte ett dugg bättre än mina dc-15 (allroundmässigt) om man tittar på filter ock elementval, åt andra hållet skulle jag tro .Mvh.... PS... länk till bild på filtren i xl-fidelity kontra dc-15 . [url]http://www.minhembio.com/sollerön/264149/[/url]

Användarvisningsbild
hawkeye

Inläggav hawkeye » 2009-12-07 01:37

Jag hade tänkt skaffa mig en profil på minhembio.com och lägga upp bilder på anläggningen och de fortskridande uppgraderingarna men efter att ha tittat på Supernollans länk så var det bara att lägga ner, hehe!

Nu är jag ute efter EQ och CD. CD skall i vart fall vara Pioneer, har ni några tips? Även tips på lämplig EQ tas tacksamt emot:)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-07 01:54

hawkeye skrev:Jag hade tänkt skaffa mig en profil på minhembio.com och lägga upp bilder på anläggningen och de fortskridande uppgraderingarna men efter att ha tittat på Supernollans länk så var det bara att lägga ner, hehe!

Nu är jag ute efter EQ och CD. CD skall i vart fall vara Pioneer, har ni några tips? Även tips på lämplig EQ tas tacksamt emot:)

Hej ,köp en yamaha eller liknande ,minst 2x10 band .Ps al- serien är inte lik dc-serien alls, en helt annan högtalare, möjligtvis nån filterkomponent som är lika kanske, men som vanligt tror folk att cerwins alla modeller låter likadant :wink: .Länk till andra som diskuterar cerwin ,läs vad w201 skriver...http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6651

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-12-07 02:25

zapanasta skrev:Ps al- serien är inte lik dc-serien alls, en helt annan högtalare, möjligtvis nån filterkomponent som är lika kanske, men som vanligt tror folk att cerwins alla modeller låter likadant :wink:

Så du menar att AL-serien är sämre än DC? Annars brukar ju CV-folket hålla AL1000 som den bästa högtalaren de har byggt (bortsett från de stora asen då, 1215 eller var de nu heter).
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-12-07 11:12

Supernollan skrev:
zapanasta skrev:Ps al- serien är inte lik dc-serien alls, en helt annan högtalare, möjligtvis nån filterkomponent som är lika kanske, men som vanligt tror folk att cerwins alla modeller låter likadant :wink:

Så du menar att AL-serien är sämre än DC? Annars brukar ju CV-folket hålla AL1000 som den bästa högtalaren de har byggt (bortsett från de stora asen då, 1215 eller var de nu heter).

Jag har själv haft ett par al-750,sen köpte brorsan dom av mig .Nu har han ett par dc-12 ock jag kan tala om att det är en jä skillnad framförallt i basåtergivningen till dc seriens fördel. Har även mätt upp ljudtrycksförmåga ock lågbasegenskaper på alla modeller av högtalare jag haft här ,helt rättvist med tanke på att jag använt mig av samma rum ock samma elektronik,kan nämna att luxor 8071 spelade 118db härinne jämfört med al-750 som spelade 115db , dc-15 124db :) Efter allt jä testandes av dessa modeller som lovar jag att jag vet va jag pratar om :wink: Läste du inte länken därW201 skrivit lite,han verkar också ha koll på modellerna.Mvh.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-12-07 11:25

Skulle nog vilja säga att DC-serien är de som varit bäst av alla jag hört. Jag gillade inte AL-1000.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Föregående

Återgå till Generellt om hifi