Går det att konstruera en högtalare för rum med kala golv?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Går det att konstruera en högtalare för rum med kala golv?

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 14:41

Jag har sett åtskilliga referenser till IÖ:s uttalande om att ett rum för musikåtergivning helst bör ha heltäckningsmatta för att fungera bra. Går det alltså inte att konstruera en högtalare för majoriteten av rum som de ser ut nu, alltså med nästan kala golv? Det borde kunna bli en storsäljare, juh! (Om nu folk i gemen verkligen uppskattar hi-fi, förstås)

Eller finns det, kanske?
... tycker jag!

Per

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-11-18 15:09

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-14 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 15:25

johanrohm skrev:Provokatör på Faktiskt? :D

Kan också tycka att frågan är intressant. Har själv ingen heltäckningsmatta på golvet (dock matta).

Jo, jag inser att det kan verka som en provokation att ställa en fråga som går på tvärs med IÖ:s idéer, men jag tycker vi har så högt i tak (!) att jag kunde våga mig på det ändå.

Jag är en mild typ, för övrigt. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-11-18 15:26

Carlsson/Larssen månne, är inte dämpningen på dessa tillför att minimera golvreflexer?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 15:28

Britt-Gunnar skrev:Carlsson/Larssen månne, är inte dämpningen på dessa tillför att minimera golvreflexer?

Ingen aning. Säger handböckerna till respektive högtalare något om lämpligt golvmaterial? Någon som vet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-18 15:40

Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
återgivning. De har väl klinkers på golven i princip (mattlösa åtminstone)?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-18 15:44

Dämpar du taket istället, sätter högtalarna upp-och-ned från taket och lyssnar hängande från en trapets, så skall det gå utmärkt att ha ett kalt golv.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-18 15:54

shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god

Inte mycket till WAF i Svanås rum heller! Då är ju heltäckningsmattan en betydligt trevligare komponent. Det är mycket skönare att gå på en matta än ett stenhårt klinkersgolv. I andra länder är det rätt vanligt med heltäckning, inte minst i sovrummen men även i vardagsrummen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-18 15:56

RogerGustavsson skrev: I andra länder är det rätt vanligt med heltäckning, inte minst i sovrummen men även i vardagsrummen.

...glöm inte badrummet! (England) :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-18 16:00

Det har du helt rätt i! Frugan bodde på ett ställe där duschen var mitt rummet. Just där fanns ett duschkar men resten av rummet hade heltäckning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 16:06

shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god

Menar du att t.ex. en pi60 skulle låta fint i en sådan miljö?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-18 16:46

perstromgren skrev:

Menar du att t.ex. en pi60 skulle låta fint i en sådan miljö?

Oj, jag har ingen aning! Men många verkar tilltalas av hur det låter då Svanå
behandlar rummen, så för vissa kanske pi60 kan fungera där. Det handlar väl
om helt olika inriktningar på hur man uppfyller krav på god återgivning. Smak-
sak är min misstanke.

Om "fint" betyder "prestera maximalt" så tror jag att svaret är nej däremot.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 16:49

shifts skrev:Om "fint" betyder "prestera maximalt" så tror jag att svaret är nej däremot.

OK, så det är inte en framkomlig väg. Återstår att konstruera speciellt för mattlösa golv, då.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-18 16:57

RogerGustavsson skrev:

Inte mycket till WAF i Svanås rum heller! Då är ju heltäckningsmattan en betydligt trevligare komponent. Det är mycket skönare att gå på en matta än ett stenhårt klinkersgolv. I andra länder är det rätt vanligt med heltäckning, inte minst i sovrummen men även i vardagsrummen.

men glöm inte att stora delar av europa har sten eller klinkersgolv i samtliga rum, å stampat jordgolv

det går nog utmärkt att bygga högtalare för rum med lite absorbtion, typ rejält riktade högtalare eller de som på något konstruktivt sätt kan dra nytta av reflexerna
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-18 16:59

Dom poängerna man har med matta är väl knappast något man kan bygga bort i högtalaren väl? Man kan ju inte bygga bort rummets efterklang t ex.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 16:59

celef skrev:
RogerGustavsson skrev:

men glöm inte att stora delar av europa har sten eller klinkersgolv i samtliga rum, å stampat jordgolv

det går nog utmärkt att bygga högtalare för rum med lite absorbtion, typ rejält riktade högtalare eller de som på något konstruktivt sätt kan dra nytta av reflexerna

Det var det jag hoppats få höra, men också att få kanske något litet exempel på en sådan konstruktion. Har du något?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-18 17:13

subjektivisten skrev:Dom poängerna man har med matta är väl knappast något man kan bygga bort i högtalaren väl? Man kan ju inte bygga bort rummets efterklang t ex.

ett pissigt rum är nog alltid ett pissigt rum, men väljer man rätt högtalare så behöver inte resultatet bli pissigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-18 17:19

perstromgren skrev:
celef skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det var det jag hoppats få höra, men också att få kanske något litet exempel på en sådan konstruktion. Har du något?

tyvärr, jag har inga exempel, ska man leta bör man nog börja bland dom stora systemen, dom med stora element, eller kanske bland dom konstiga esoteriska system med udda lösningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-18 17:32

celef skrev:ett pissigt rum är nog alltid ett pissigt rum, men väljer man rätt högtalare så behöver inte resultatet bli pissigt

Nu hänger jag inte med här. Vilka sorts högtalare skulle det vara? Kanske högtalare med hög direktivitet hjälper en del men jag tror inte det blir sämre med matta ändå. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-18 17:43

Det är en slang rätt in i varje öra man ska ha. Fråga Hum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 18:12

subjektivisten skrev:Dom poängerna man har med matta är väl knappast något man kan bygga bort i högtalaren väl? Man kan ju inte bygga bort rummets efterklang t ex.

Så tänker jag också, men de flesta rum är ju inte sådana, så jag tänkte att någon tänkt något klokt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-18 18:22

Själv föredrar jag lite livligare rum än IÖ och likatänkande. I sådana miljöer borde rimligen högtalare med mer riktat ljud fungera bäst. Brukar inte högtalare med flera lika (mellanregister och/eller diskanter) staplade på varandra ha ett smalare område i höjdled och ett bredare i sidled? Eller minns jag fel?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-18 18:25

Bill, Vilka IÖ rum har du lyssnat i? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 18:39

subjektivisten skrev:Bill, Vilka IÖ rum har du lyssnat i? :)

Lugna er, sabba inte min tråd!

Bill, du har helt rätt: en så kallad linjekälla sprider bra tvärs sin "linje". Det är samma effekt som en smal slits för ljus.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-18 19:44

subjektivisten skrev:
celef skrev:ett pissigt rum är nog alltid ett pissigt rum, men väljer man rätt högtalare så behöver inte resultatet bli pissigt

Nu hänger jag inte med här. Vilka sorts högtalare skulle det vara? Kanske högtalare med hög direktivitet hjälper en del men jag tror inte det blir sämre med matta ändå. :)

jag tror inte att en matta stjälper en högtalare men den är heller inte ett måste
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-18 19:49

subjektivisten skrev:Bill, Vilka IÖ rum har du lyssnat i? :)

Bara ett. Hos lakritspingvinen. Rummet var enligt min smak överdämpat men såväl närvarande IÖ som pingvinen själv ansåg att det skulle dämpas ytterligare.

Jag skulle förmodligen justera min åsikt om inspelningar normalt innehöll mer "ambiens" än vad de gör idag. Att ett hårt dämpat rum ger en mer "korrekt" återgivning av "korrekt utförda" inspelningar är ingen tröst när majoriteten av inspelningarna är "icke-korrekta".

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-18 20:13

Frågan är om man då alltid ska kompensera de bristfälliga inspelningarna med samma "rum", det egna lyssingsrummet?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-18 20:15

Bill50x skrev:Bara ett. Hos lakritspingvinen. Rummet var enligt min smak överdämpat men såväl närvarande IÖ som pingvinen själv ansåg att det skulle dämpas ytterligare.

Jag skulle förmodligen justera min åsikt om inspelningar normalt innehöll mer "ambiens" än vad de gör idag. Att ett hårt dämpat rum ger en mer "korrekt" återgivning av "korrekt utförda" inspelningar är ingen tröst när majoriteten av inspelningarna är "icke-korrekta".

/ B

Dom bilderna jag sett verkar tyda på rätt måttlig dämpning i hans rum, testa hos Ingvar istället eller liknande rum. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-18 20:17

RogerGustavsson skrev:Frågan är om man då alltid ska kompensera de bristfälliga inspelningarna med samma "rum", det egna lyssingsrummet?

Jo, det är ju frågan. Problemet är ju att man lägger ju till exakt samma "ambiens" på alla inspelningar oavsett om dom har egen eller ej. Idag skulle jag inte stå ut med sådant rum, färgar ljudet för mycket enligt mig.
Men det borde väl gå att bygga en apparat där man helt subjektivt kan lägga till egen ambiens på dom skivorna man tycker är för torra?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-18 20:19

perstromgren skrev:Lugna er, sabba inte min tråd!

Bill, du har helt rätt: en så kallad linjekälla sprider bra tvärs sin "linje". Det är samma effekt som en smal slits för ljus.

Lugnt :)

Dom enda högtalare som har tillräckligt hög direktivitet för att slippa problemen med efterklang är dom som sitter på huvudet, hörlurar :D

Nästa

Återgå till Teknikforum