Moderator: Redaktörer
johanrohm skrev:Provokatör på Faktiskt?![]()
Kan också tycka att frågan är intressant. Har själv ingen heltäckningsmatta på golvet (dock matta).
Britt-Gunnar skrev:Carlsson/Larssen månne, är inte dämpningen på dessa tillför att minimera golvreflexer?
shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
återgivning. De har väl klinkers på golven i princip (mattlösa åtminstone)?
RogerGustavsson skrev: I andra länder är det rätt vanligt med heltäckning, inte minst i sovrummen men även i vardagsrummen.
shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
perstromgren skrev:shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
Menar du att t.ex. en pi60 skulle låta fint i en sådan miljö?
shifts skrev:Om "fint" betyder "prestera maximalt" så tror jag att svaret är nej däremot.
RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
Inte mycket till WAF i Svanås rum heller! Då är ju heltäckningsmattan en betydligt trevligare komponent. Det är mycket skönare att gå på en matta än ett stenhårt klinkersgolv. I andra länder är det rätt vanligt med heltäckning, inte minst i sovrummen men även i vardagsrummen.
celef skrev:RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
Inte mycket till WAF i Svanås rum heller! Då är ju heltäckningsmattan en betydligt trevligare komponent. Det är mycket skönare att gå på en matta än ett stenhårt klinkersgolv. I andra länder är det rätt vanligt med heltäckning, inte minst i sovrummen men även i vardagsrummen.
men glöm inte att stora delar av europa har sten eller klinkersgolv i samtliga rum, å stampat jordgolv
det går nog utmärkt att bygga högtalare för rum med lite absorbtion, typ rejält riktade högtalare eller de som på något konstruktivt sätt kan dra nytta av reflexerna
subjektivisten skrev:Dom poängerna man har med matta är väl knappast något man kan bygga bort i högtalaren väl? Man kan ju inte bygga bort rummets efterklang t ex.
perstromgren skrev:celef skrev:RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Anamma Svanås inställning till hur man inreder ett rum för att uppnå god
men glöm inte att stora delar av europa har sten eller klinkersgolv i samtliga rum, å stampat jordgolv
det går nog utmärkt att bygga högtalare för rum med lite absorbtion, typ rejält riktade högtalare eller de som på något konstruktivt sätt kan dra nytta av reflexerna
Det var det jag hoppats få höra, men också att få kanske något litet exempel på en sådan konstruktion. Har du något?
celef skrev:ett pissigt rum är nog alltid ett pissigt rum, men väljer man rätt högtalare så behöver inte resultatet bli pissigt
subjektivisten skrev:Dom poängerna man har med matta är väl knappast något man kan bygga bort i högtalaren väl? Man kan ju inte bygga bort rummets efterklang t ex.
subjektivisten skrev:Bill, Vilka IÖ rum har du lyssnat i?
subjektivisten skrev:celef skrev:ett pissigt rum är nog alltid ett pissigt rum, men väljer man rätt högtalare så behöver inte resultatet bli pissigt
Nu hänger jag inte med här. Vilka sorts högtalare skulle det vara? Kanske högtalare med hög direktivitet hjälper en del men jag tror inte det blir sämre med matta ändå.
subjektivisten skrev:Bill, Vilka IÖ rum har du lyssnat i?
Bill50x skrev:Bara ett. Hos lakritspingvinen. Rummet var enligt min smak överdämpat men såväl närvarande IÖ som pingvinen själv ansåg att det skulle dämpas ytterligare.
Jag skulle förmodligen justera min åsikt om inspelningar normalt innehöll mer "ambiens" än vad de gör idag. Att ett hårt dämpat rum ger en mer "korrekt" återgivning av "korrekt utförda" inspelningar är ingen tröst när majoriteten av inspelningarna är "icke-korrekta".
/ B
RogerGustavsson skrev:Frågan är om man då alltid ska kompensera de bristfälliga inspelningarna med samma "rum", det egna lyssingsrummet?
perstromgren skrev:Lugna er, sabba inte min tråd!
Bill, du har helt rätt: en så kallad linjekälla sprider bra tvärs sin "linje". Det är samma effekt som en smal slits för ljus.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster