pi60 och Profundus P, ej delat

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patjoh

pi60 och Profundus P, ej delat

Inläggav patjoh » 2009-11-17 11:32

Hej,

Jag har lite problem med utrymme för bs60 och dylik storlek (x 2, y 2).

Är den en option att köra pi60 fullregister och Profundus P (de är de minsta basstöden va?) samtidigt? Dvs naturligtvis klippa Profundus vid 50, 60, 80 Hz typ, men låta dem spela parallellt med pi60 i fullregister.

Eller blir det nåt knas då med miss-match?

MVH//

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-11-17 11:36

det går ju att få lådorna om räknade annars.

har för mej att man kan få prof x-2 till halva storleken...

kanske kan vara nått??

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-11-17 11:57

Jag kör just nu pi60 fullregister och pX-2 samtidigt.
Det blir givetvis inte korrekt och på vissa väldigt bastunga låtar blir det för mycket men jag gillar fylligheten i ljudet och det blir bra tryck i basen även på låga volymer.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2009-11-18 01:32

Vad är minsta storleken man kan få ett par bs60/Prof x-2 i? Det måste väl finnas någon nedre gräns för hur liten/stor lådan kan vara?
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-11-18 09:59

bs60 (90L) måste säkert ha ett visst minimi-mått för att kunna interagera korrekt med pi60. Den kan inte bli hur liten som helst. Gamla lådan var ju på 74L och fungerade ju finfint.

profX (90L) kan ju bli avsevärt mindre, med krympande prestanda på köpet.

Mina specialare är på ca 47L och har ju inte den avgrundsdjupa basen som 90L lådan. Men de funkar fint för mina behov. Fast runt 45L är man ju nere på prof P storlek och kan lika gärna köra på det.

Användarvisningsbild
PLEX

Hur liten kan man göra profundus P lådan??

Inläggav PLEX » 2009-11-18 10:07

Öhman får snart frågan... men man kan ju språka lite här oxå!!!
Vill inte behöva eq:a då jag till en början kommer att köra med delning i recievern.
Vad jag förstått så är den i original utförande 500x300x360mm
Hur liten kan man göra profundus P lådan?? utan att tappa allt för mycket!!! iP eller iX blir kamrater till denna.......
Tackar på förhand!!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-18 11:44

profondusP-2 presterar ritkigt bra i original och är inte direkt svåra att gömma undan :)

det är synd att krympa dom då du kommer tappa väldigt mycket i frekvensomfång och det är synd...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2009-11-19 11:38

Ja, Profundus P är enda i Ino sortimentet som har "rätt" storlek.

Men frågan är hur det är att köra pi60 fullrange med Profundus P samtidigt...Nahaz, du verkar nöjd iaf :) För man kan ju alltid tweaka basen genom att laborera med delningsfrekvens och nivå (volymnivå).

Men det jag undrar över är om basen i pi60 och den i Pp2 kan typ interferera med varandra..eller att det blir timing problem mellan dem...Men å andra sidan har ju subwoofers i alla tider kompletterat full-range högtalare...

Sedan en till fundering, innehåller Pp2 delningsfilter av något slag? Kan man skruva på (eller limma) en subwoofer förstärkare på utsidan av Pp2 låda, som tex Hypex eller Zachry. För dessa innehåller väl delningsfilter osv i sig redan?

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-11-19 11:42

patjoh skrev:Ja, Profundus P är enda i Ino sortimentet som har "rätt" storlek.

Men frågan är hur det är att köra pi60 fullrange med Profundus P samtidigt...Nahaz, du verkar nöjd iaf :) För man kan ju alltid tweaka basen genom att laborera med delningsfrekvens och nivå (volymnivå).

Men det jag undrar över är om basen i pi60 och den i Pp2 kan typ interferera med varandra..eller att det blir timing problem mellan dem...Men å andra sidan har ju subwoofers i alla tider kompletterat full-range högtalare...

Sedan en till fundering, innehåller Pp2 delningsfilter av något slag? Kan man skruva på (eller limma) en subwoofer förstärkare på utsidan av Pp2 låda, som tex Hypex eller Zachry. För dessa innehåller väl delningsfilter osv i sig redan?

ProfP Innehåller ingen elektronik alls! Endast kabel mellan högtalarelement och anslutningspanel.

Det går säkert att få på ett steg bakpå. Jag kör själv med ett steg från en XTZW12, detta har jag dock placerat i en extern låda och har den i stereobänken. Blev smidigare att ha en mitt emellan basmodulerna än att ha en monterad på ena modulen. Men har du 2 steg kan du ju trycka på ett på varje. Det kommer nog inte bli snyggt om du inte fäller in stegen dock, fast då får du specialbeställa så att du får korrekt innermått och så vidare.

Men mitt tips är att lägga steget gömt i något skåp istället, det blir mycket smidigare!
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2009-11-19 11:50

Ok! Ja, för att få det ok och enkelt så får man väl göra en liten låda, typ exakt bredd, höjd, djup för slutsteget, och limma den utanpå Pp2 lådan (om man ej vill ha infälld och kan leva med utbyggnaden).

Men ett 2-kanals och gömma låter ju snyggt o smidigt också. Håller på och banta ned prylarna och storleken, därför detta tänket...

För vad jag förstår så kan man inte köra bs60 med en vanlig reciever enbart, då för- och slutsteg måste kunna delas (som NAD har på en del av sina modeller). Eller finns det en lösning där för bs60 och enbart en 7 kanals reciever (ej löst slutsteg) ?

Användarvisningsbild
niklas

Re: pi60 och Profundus P, ej delat

Inläggav niklas » 2009-11-19 11:58

patjoh skrev:Hej,

Är den en option att köra pi60 fullregister och Profundus P (de är de minsta basstöden va?) samtidigt? Dvs naturligtvis klippa Profundus vid 50, 60, 80 Hz typ, men låta dem spela parallellt med pi60 i fullregister.

MVH//

Profundus P är inget basstöd. Det är basmoduler som är tänkta att användas i ett aktivt delat system med iP/piP som toppar. Att använda pP tillsammans med pi60 som toppar ser jag som meningslöst, även aktivt delat. Att köra dessa parallellt med pi60 som fullregister är verkligen en dum idé. Det kommer bli kaka på kaka i basen (alldeles för hög nivå) och säkert en massa andra problem också. De vanliga basstöden (bs60) har dessutom en kontrollbox som man måste använda för att kunna justera in systemet. Jag tycker du ska tänka om. Saknar du något med enbart pi60?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-19 12:36

niklas skrev:Att använda pP tillsammans med pi60 som toppar ser jag som meningslöst, även aktivt delat.

Det där finns det nog en handfull människor på forumet som inte skulle hålla
med om däremot. Har inte lyssnat på den lösningen själv, men många verkar
nöjda även med den kombinationen. Det lär nog låta rätt trevligt kan jag tro.
profundusP-2 är enligt manifestet mer ljudtryckskapabla än pi60.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-19 12:43

shifts skrev:
niklas skrev:Att använda pP tillsammans med pi60 som toppar ser jag som meningslöst, även aktivt delat.

Det där finns det nog en handfull människor på forumet som inte skulle hålla
med om däremot. Har inte lyssnat på den lösningen själv, men många verkar
nöjda även med den kombinationen. Det lär nog låta rätt trevligt kan jag tro.
profundusP-2 är enligt manifestet mer ljudtryckskapabla än pi60.

Sant. Fast jag tycker inte att den (lilla) ljudtryckskapacitetsökningen är värd priset för en mindre bandbredd och en ökad komplexitet med fler apparater. Och eftersom dessa poänger försvinner ser jag det som meningslöst. Hela idén med att komplettera pi60 med basmoduler för att man har ont om utrymme ser jag som absurd. Skit i det då, liksom.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-19 12:48

niklas skrev:Sant. Fast jag tycker inte att den (lilla) ljudtryckskapacitetsökningen är värd priset för en mindre bandbredd och en ökad komplexitet med fler apparater. Och eftersom dessa poänger försvinner ser jag det som meningslöst. Hela idén med att komplettera pi60 med basmoduler för att man har ont om utrymme ser jag som absurd. Skit i det då, liksom.

Nä, jag håller med om ditt resonemang också och jag skulle gå din väg om
jag var tvungen att välja. Tänkte bara peka på att de finns de som kör en
sådan lösning och är väldigt nöjda med resultatet. Kanske viktigt att igen
betona att de har aktiv delning. En fördel kan ju vara möjlighet till en för-
bättrad rumsanpassning. Kanske trumfar det den minskade bandbredden
för en del.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-19 13:18

Men hallå, stora fördelen med basmoduler, vilka dom än är, är att komma till rätta med ojämn basåtergivning, som jag ser det, inte bara att sitta med hifipolarna och lyssna på Infected Mushrooms.

Jag tror att otroligt många här på forumet har en massa överkapacitet i basområdet, men att det låter bajs, pga resonanser. Bas ska var bra, annars är det bättre att kapa av den. Det är så fult med pruttbas. Lite kaxigt påstående, men jag tror faktiskt det.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-19 13:26

Borde väl gå att bygga en pannkaksplatt låda till BS60, åtminstone elementets djup.
Alltså, att laborera med formen på en subbas låd, torde vara mindre menligt, än att minska storleken.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-19 14:00

shifts skrev:Tänkte bara peka på att de finns de som kör en
sådan lösning och är väldigt nöjda med resultatet.

Det har jag missat i så fall, vilket kanske inte är helt otroligt. Är det kanske någon här på faktiskt? Jag har bara sett i14 (utöver iP/piP då) med pP2 och det är ju en helt annan sak.
_Fredrik_ skrev:Men hallå, stora fördelen med basmoduler, vilka dom än är, är att komma till rätta med ojämn basåtergivning, som jag ser det, inte bara att sitta med hifipolarna och lyssna på Infected Mushrooms.

Precis. Man vill generera bas från så många punkter som möjligt i rummet. Hur många har man med pP2 och hur många har man med pi60? :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-19 14:11

niklas skrev:
shifts skrev:Tänkte bara peka på att de finns de som kör en
sådan lösning och är väldigt nöjda med resultatet.

Det har jag missat i så fall, vilket kanske inte är helt otroligt. Är det kanske någon här på faktiskt? Jag har bara sett i14 (utöver iP/piP då) med pP2 och det är ju en helt annan sak.

Hmm, ja det har du väl iofs rätt i. Det är mest i14/i16s jag sett. Men
kombinationen som sådan är väl ändå jämförbar med pi60 kan jag tycka,
även om basmodul där är en nödvändighet. Tänkte mest på det är med
ljudtryck när jag skrev mitt svar.

norman har vi iaf: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 076#695076
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 14:26

Ja, jag har svårt att se hur pi60(s) spelade samtidigt med Pp utan delning vid 80 hz skulle bli bra. Pp är säkert fina moduler men jag undrar om dom ger något större mervärde än en ensam pi60 såvida rummet inte är uruselt.
För pi60(s) så borde X modulen vara bättre val och med aktiv delning.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-19 14:28

Ja, han verkar köra med P-modulerna och pi60. Fast jag har fått intrycket att han har 4 stycken... :wink:
Skitsamma. Min ståndpunkt kvarstår att det är i princip meningslöst att komplettera pi60 med pP2, även om man delar aktivt. Vill man ha märkbart högre kapacitet i basen jmft med pi60 väljer man X eller Y och vill man vinna de rumsliga fördelarna med delat system (och dessutom möjlighet till ännu högre ljudtryck) så skaffar man fler moduler än 2. Det är alltså vad jag tycker och någon annan får gärna tycka nåt annat. Oavsett vilket så ser jag nästan bara nackdelar med att köra pi60 parallellt med pP2. Det borde bli jättekonstigt. Over and out, som dom säger därborta...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-19 14:32

niklas: Jag hoppas du inte tyckte jag klankade på din åsikt bara. Det var inte
min tanke, utan bara visa på alternativ. Det känner jag att jag gjort nu = nöjd.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-19 14:35

niklas skrev:Oavsett vilket så ser jag nästan bara nackdelar med att köra pi60 parallellt med pP2. Det borde bli jättekonstigt.

+1
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-19 14:47

shifts skrev:niklas: Jag hoppas du inte tyckte jag klankade på din åsikt bara. Det var inte min tanke, utan bara visa på alternativ. Det känner jag att jag gjort nu = nöjd.

Jo, nu känner jag mig helt kränkt och måste genast gå hem från jobbet, via terapeuten. :wink:

Nejdå, du uttrycker dig alltid ytterst vänligt. Alternativ är ju bra dessutom. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-11-19 14:49

patjoh skrev:Hej,

MVH//

Ringa Öhman, kanske?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Wänner af Ino