Moderator: Redaktörer
Du kan nog sätta dem precis intill sidoväggarna iaf. Till frontväggen bör du nog ha ett mellanrum på runt 20cmDavid_A skrev:Nu äntligen står dom där. Lådorna med tre ino W104 per kanal. Provbrummade dom idag lite snabbt. Hoppsan hejsan, där höll rutorna på gå åt skogen vid 16hz... detta med bara 50l netto per element.
Men nu är det liksom som så att hela min designgrej bygger på att basar och portar ska vara vända BAKÅT mot bakväggen. Dessutom kommer dom att stå så nära sidoväggarna som möjligt också. De ska kläs i sjösten sedan för att ge intrycket av att vara nåt helt annat än baslådor.
Frågan är alltså: hur nära bakväggen kan dessa få stå utan att ljudet blir lidande..? Eftersom det är ganska stora tingestar så vill jag helst ha dom så nära som möjligt. Och om det hjälper något flyttar jag dom hellre ut från sidoväggarna lite grann. Vad är absoluta minimum?
David_A skrev:Är det nån som har något bra program som kan mäta frekvensgången med hjälp av en vanlig mic och ett ljudkort förresten? Skulle vilja få en nogrannare bild av mina dippar och toppar efter justering än vad Coustic instrumentet visar.
David_A skrev:.
Är det nån som har något bra program som kan mäta frekvensgången med hjälp av en vanlig mic och ett ljudkort förresten?
Morello skrev:David_A skrev:.
Är det nån som har något bra program som kan mäta frekvensgången med hjälp av en vanlig mic och ett ljudkort förresten?
Svante har gjort ett prgram som heter Tombstone. Testa det![]()
Tror du kan hitta det genom att titta i hans profil.
David_A skrev:Tack för alla tips om mätprogram, men jag har inte hittat tombstone än dessvärre. Nån med en direktlänk?
Vill helst ha nåt som är enklast möjligt att starta med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster