Bakåtvända baslådor.. hur nära bakvägg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Bakåtvända baslådor.. hur nära bakvägg?

Inläggav David_A » 2005-01-23 22:22

Nu äntligen står dom där. Lådorna med tre ino W104 per kanal. Provbrummade dom idag lite snabbt. Hoppsan hejsan, där höll rutorna på gå åt skogen vid 16hz... detta med bara 50l netto per element.
Men nu är det liksom som så att hela min designgrej bygger på att basar och portar ska vara vända BAKÅT mot bakväggen. Dessutom kommer dom att stå så nära sidoväggarna som möjligt också. De ska kläs i sjösten sedan för att ge intrycket av att vara nåt helt annat än baslådor.
Frågan är alltså: hur nära bakväggen kan dessa få stå utan att ljudet blir lidande..? Eftersom det är ganska stora tingestar så vill jag helst ha dom så nära som möjligt. Och om det hjälper något flyttar jag dom hellre ut från sidoväggarna lite grann. Vad är absoluta minimum?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Bakåtvända baslådor.. hur nära bakvägg?

Inläggav Martin » 2005-01-23 22:30

David_A skrev:Nu äntligen står dom där. Lådorna med tre ino W104 per kanal. Provbrummade dom idag lite snabbt. Hoppsan hejsan, där höll rutorna på gå åt skogen vid 16hz... detta med bara 50l netto per element.
Men nu är det liksom som så att hela min designgrej bygger på att basar och portar ska vara vända BAKÅT mot bakväggen. Dessutom kommer dom att stå så nära sidoväggarna som möjligt också. De ska kläs i sjösten sedan för att ge intrycket av att vara nåt helt annat än baslådor.
Frågan är alltså: hur nära bakväggen kan dessa få stå utan att ljudet blir lidande..? Eftersom det är ganska stora tingestar så vill jag helst ha dom så nära som möjligt. Och om det hjälper något flyttar jag dom hellre ut från sidoväggarna lite grann. Vad är absoluta minimum?
Du kan nog sätta dem precis intill sidoväggarna iaf. Till frontväggen bör du nog ha ett mellanrum på runt 20cm
Senast redigerad av Martin 2005-01-23 22:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-23 22:32

Med tanke på vem du köpt prylarna av (IÖ), snackade inte med honom om det när du hämtade basarna? Jag misstänker att han har ett litet hum om hur det skulle påverka ljudet.

//magnus

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-24 13:52

David,

Det man vill undvika är att öka risken för turbulens i portarna, så det hela beror till viss del på hur väl dessa är utformade. Utan rundade kanter i mynningarna så blir flödet turbulent redan vid ganska låga strömningshastigheter och känsligheten för väggens inverkan ökar. Med ett avstånd motsvarande ca två portdiametrar är väggens påverkan hur som helst minimal, men sannolikt kan du komma så nära som en portdiameter utan svårare problem förutsatt att portmynningarna är rundade. Med mindre avstånd än så måste man börja fundera på en strömlinjeformad övergång mellan port och vägg.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-01-24 14:35

okidoki...

Portarna är 75mm med konade trattar, så cirka 1 dm borde funka då antar jag.
Ett alternativ är att ställa dom diagonalt in mot hörnen. Då blir avståndet till väggen längre från porten. Men samtidigt så kommer då den enda riktiga öppningen att vara uppåt, eftersom att sidorna då står mot tight mot väggarna.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-24 16:32

Diagonalt går bra, det spelar ingen roll att kaviteten bakom bara mynnar uppåt. Det man vill undvika är att påverka strömningen omkring portmynningen.
Senast redigerad av Isidor 2005-01-24 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-01-24 16:34

...brrr! Jag blir nästan mörkrädd. Dom går verkligen neråt 15hz med stor output måste jag säga. ALLT skakar! Antingen har jag en resonans under 20hz som är helt enorm, eller så duger 50l verkligen långt till dessa element. Min flickvän frågade alldeles nyss varför torkskåpet i tvättstugan ruskar hela tiden :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-24 16:44

David_A skrev:Min flickvän frågade alldeles nyss varför torkskåpet i tvättstugan ruskar hela tiden :)

Då kan du svara att det beror på att " Ok, vill du ha en parametrisk eq så får vi väl köpa det då."
:D

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-01-24 17:01

Eller kanske: vi måste skaffa fler basar så frekvensgången i rummet blir jämnare :twisted:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-24 17:06

Härligt David att du satt igång !! :D
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-01-25 17:05

jaha.. då var första mätningen gjord. Skit alltså, mitt gamla lyssningsrum mätte mycket bättre! 40hz peakar nästan 10db värre än förut. Dessutom ligger nivån runt 100hz avsevärt över snittnivån, där den förut dalade en del istället. Inte undra på att första lyssningsintrycket var bumligt! Mätningarna överensstämmer med både baslåda och toppsystem, så alltså är det rummet som felar och inte dom nya lådorna. Vad göra åt 100hz ? 40 hz plockar jag ner med eqn, men den dära vid 100 skulle jag helst vilja dämpa bort lite av. Vad skall man använda för dämpning vid den frekvensen?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-25 19:22

Du kommer inte kunna dämpa bort de peaks du har vid 40 samt 100 hertz, det skulle behövas rätt feta mängder dämmaterial. Kanske om man skulle räkna på en dämpvägg, så skulle den vara kanske 60cm djup, men då skulle den ändå inte räcka 100% vid 100hz. Och definitivt inte göra nån skillnad vid 40hz.

Lösningen för dig, är väl dessa;

- kompensera med TacT, som du redan äger
- helmholtzabsorbent i hörnen där du har tryckmaximum
- placera baslådor i bakre hörnen också
(kanske inte lösningen på detta problem dock, vid dessa frekvenser)

Se efter om du sitter i mitten av rummet, det kan vara negativt.
Testa mät 1 samt 2 meter bakom där du sitter nu.

Placera om baslådorna, liggandes samt en i främre hörnet och en
i bakre hörnet, motstående.

Vore bra med en bild på mätningen, så man kan skapa sig en uppfattning !

jag tror att du var hjälp av de stora öppningar i rummet ovanför,
det funkar ju som bekant bra med stora rum.
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-01-27 08:54

Laborerade lite med Tacten igår. Tyvärr så kan man inte mäta dom förändringar man gör om man endast använder parametriska Eq, så jag fick plocka fram mitt gamla Coustic instrument från bilstereotiden. Plockade ner 40hz ca 8db och 100hz ca 5db. Fick på så sätt en 37-kurva med instrumentet, dvs en max avikelse på 3db mellan närliggande band från 20-20000hz. Passade även på att mäta lite ljudtryck :twisted:
131db vid 40hz i lyssningsplats. Sen tog volymkontrollen tyvärr slut. Inspelningen hade inte tillräcklig stark nivå för högre ljudtryck... Vid 115db vid 20hz så trodde jag att rutorna skulle ge vika, så där vågade jag inte mer.

Är det nån som har något bra program som kan mäta frekvensgången med hjälp av en vanlig mic och ett ljudkort förresten? Skulle vilja få en nogrannare bild av mina dippar och toppar efter justering än vad Coustic instrumentet visar.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-27 09:38

David_A skrev:Är det nån som har något bra program som kan mäta frekvensgången med hjälp av en vanlig mic och ett ljudkort förresten? Skulle vilja få en nogrannare bild av mina dippar och toppar efter justering än vad Coustic instrumentet visar.

Det du skall titta på är ETF5:
http://www.etfacoustic.com/index.html
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-27 09:45

ATB PC är också ett intressant mätprogram. Finns på:

www.kirchner-elektronik.de/Kirchner%20german.htm

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-01-31 22:27

Ang. att vända basarna med element mot främre väggen så var det ett av förslagen Ingvar gav till mig när jag köpte mina pP-2. Enl. honom så finns det 3 placeringear som brukar fungera bra rent generellt.
Den ena är att ha basarna stånde i varsitt främre hörn, mot bakvägg, med frontbaffel framåt, den andra varianten, som David A efterfrågar, är att ha dom vända åt motsatt håll(bas mot framvägg). Om man vill ha dom åt "fel" håll ska avståndet till bakvägg vara samma som avståndet mellan baselementet och väggen om dom är vända "rätt". Alltså, om du har en 50cm djup låda som står mot bakväggen "rättvänd" bör den ställas 50 cm från bakväggen om den vänds med elmentet pekandes inått.

Det andra tipset var att ha dom i varsitt hörn men vridna 90 grader, med deras frontbafflar riktade "in" mot varandra.

Hoppas någon förstår min aningen förvirrade beskrivning :)
Jag måste dessutom passa på att påpeka att möjligheten finns att jag kan ha missuppfattat någonting :wink:

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-31 23:07

Christian,

Placeringsråden du tar upp är säkert relevanta, men då endast i frekvensgångsavseende. Vill man ha ungefär samma stöd från den främre väggen oavsett riktning på elementen bör man göra som föreslås. David använder dock eq och är därför fri att endast behöva ta hänsyn till olinjäriteter, d.v.s. portturbulens i det här fallet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-01 00:19

David_A skrev:.

Är det nån som har något bra program som kan mäta frekvensgången med hjälp av en vanlig mic och ett ljudkort förresten?

Svante har gjort ett prgram som heter Tombstone. Testa det 8)
Tror du kan hitta det genom att titta i hans profil.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-01 00:23

Morello skrev:
David_A skrev:.

Är det nån som har något bra program som kan mäta frekvensgången med hjälp av en vanlig mic och ett ljudkort förresten?

Svante har gjort ett prgram som heter Tombstone. Testa det 8)
Tror du kan hitta det genom att titta i hans profil.

Nä, men via http://www.speech.kth.se/smptool
Senast redigerad av Svante 2005-02-08 17:49, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-08 16:26

ville bara ge en liten feedback på hur lådorna mätte...
Dom mäter faktiskt med rakast respons med elementen vinklade in mot rummets hörn. Sämst visade sig resultatet bli när dom vändes framåt! Vilket var lite skönt, för då behöver jag inte oroa mig för min bakvända placering längre.

Tack för alla tips om mätprogram, men jag har inte hittat tombstone än dessvärre. Nån med en direktlänk?
Vill helst ha nåt som är enklast möjligt att starta med.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-08 17:21

David_A skrev:Tack för alla tips om mätprogram, men jag har inte hittat tombstone än dessvärre. Nån med en direktlänk?
Vill helst ha nåt som är enklast möjligt att starta med.

Den finns på länken i inlägget precis ovanför ditt... 8)
Senast redigerad av Svante 2005-02-08 17:22, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-08 17:21

David, du kan få den på MSN ikväll
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-09 15:10

aha... tack Svante.. Behövde tydligen leta lite mer under länken :oops:

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-09 16:36

Har provat lite med tombstone... det står "output overload". Sedan felmeddelande "overload during recording" när jag provar att köra ett sweep. Vad göra?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-09 17:03

David_A skrev: Passade även på att mäta lite ljudtryck :twisted:
131db vid 40hz i lyssningsplats. Sen tog volymkontrollen tyvärr slut.

Bor du i lägenhet? 8O

Isåfall, hur länge till!? :mrgreen: :wink:

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-10 13:39

jag lyckas inge vidare med ETF5 heller...

Får bara kurvor som ser HELT olika ut hela tiden :?: Hur fasen ska man gaina in micken riktigt?
Enda kuliga hitills är frekvensgeneratorn som ETF har. 16hz, shake it baby 8)

jonasp:... jag bor inte i lägenhet.. Men man kan störa grannarna ändå om man bara anstränger sig :twisted:

Återgå till Teknikforum