av Thomas_A » 2009-11-20 20:03
Morello skrev:nolimitsoya skrev:En vild tanke: Ligger svackan i piPs direktljudskurva i samma intervall som pi60:s energikurvesvacka - den där som nu ska fyllas i av InoCarlssondiskanterna?
Kan någon upplysa en okunnig om vad som menas med "fyllas i av ino-carlsson-diskanterna"?
Vad gäller klangen från pip kontra pi60s kan jag bekräfta att den är oerhört lik - jag har haft båda högtalarna i samma rum och lyssnat samt mätt under kontrollerade former. Det kan tyckas självklart att så skall vara, men inte alls lätt att realisera.
Däremot tarvar pi60s i kraft av dess högre riktverkan en mer distant lyssning.
Så jag tolkar det så piP har en "voicing" för att efterlikna pi60 så mycket som möjligt, men att det inte kan utläsas från en sedvanlig mätning.pi60 mäter väldigt rakt av vad jag sett men med en liten dip i 3-7 kHz regionen kontra 1-2 kHz, men inte alls lika drastiska tonkurveskillnader som utläsas från div piP-mätningar. Vad jag minns mäter piP +/- 2.5 dB och pi60s +/- 1 dB eller så.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.