NoMoreMrRegistryMan skrev:[
......
Den hemsidan (OBS korrigerad länk ovan!! ) var MYCKET intressant.
Kan nån kommentera vederhäftigheten hos de skrivande och
det urval som gjorts? Eller måste man lusläsa och räkna hela tiden?
Tja, det är alltid svårt att bedöma riktigheten hos osorterad information man snubblar över på Internet, men i allmänhet så kan man lita på sådant som varit infört i JAES eller ett preprint till en av deras konferenser. Även bidrag från andra vetenskapliga konferenser kan man i allmänhet lita på eftersom de varit granskade av en kommitté innan de har accepterats, men visst kan det i rena olycksfall slinka med felaktigheter.
Application notes från tillverkare däremot kan innehålla allt ifrån direkta lögner via okunskap och slarv till banbrytande forskning (nåja, nästan iallafall).
I mitt tycke ersätter dock inga auktoritetsstämplar kritisk läsning och eget tänkande. Även smarta människor gör dumma misstag lite då och då.
Jag hittade TC Electronics hemsida via Bob Katz bok "Mastering Audio the art and the science" som jag kan rekommendera. Brittiska Amazon har den f.ö.
Bob driver Digital Domain (
www.digido.com) som är en mastringsfirma och han har mastrat en del av Cheskys skivor som åtminstone jag tycker låter bra dvs naturligt, dynamiskt, distorsionsfritt. Vissa av skivorna har dessutom som en bonus intressant musik på

.
De teser han förfäktar i boken tycker jag stämmer med verkligheten som jag uppfattar den.
/Magnus