Skrämmande erfarenhet (överstyrda CD)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Skrämmande erfarenhet (överstyrda CD)

Inläggav Svante » 2005-01-28 00:37

Häpp.

Rippade just några CD till wav-filer för att göra en "nördskiva" med sånt jag tycker låter bra. Jag börjar tvivla på mina förmåga. Det visade sig att nästa hälften av låtarna är överstyrda på originalCDarna. Och jag tycker det låter bra. 8O Burr...

Nå, hur det än är med mina förmågor, så kunde jag inte låta bli att fundera; vad händer med en D/A-omvandlare när det drivs till bottning stup i ett. Numera innehåller de ju digitala anti-aliasfilter, som förmodligen blir överstyrda pga de överslängar som det alltid blir i filter? Kan det vara en källa till upplevda skillnader mellan olika DA-omvandlare (om det nu klipper hela tiden), eftersom filtren knappast är identiskt implementerade map överstyrning?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Skrämmande erfarenhet (överstyrda CD)

Inläggav lilltroll » 2005-01-28 02:10

Är det "soft clipping" då :?: Annars måste det väl höras ordentligt. Toppklippning kan låta ganska hemskt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-28 10:46

Japp, det är en jäkla massa skivor som är överstyrda.
Detta påminns jag om varje dag då jag spelar skivor
hemma och TacT lyser med sin röda "digitalklipplampa".
Den indikerar iof EQ osv om man har det också just DÅ,
men kör man en normal korrektion eller bypass så indikterar
den klippning på skivan...

Ganska läbbigt !

oftast brukar det vara minst klipp hos de elektroniska grupper
som har koll på elektronik och är med och producerar / mixar / mastrar
sina skivor själva, dom vet hur tekniken funkar !
NN

mike34

Inläggav mike34 » 2005-01-28 10:52

Återigen, Vinyl rocks !!
Det verkar som trenden är i helt fel rikting. Det ska låta häftigt och det ska låta mycket.
Materialet mixas ner mot digital nolla som är MAX i detta fall, men tydligen så vill de som sitter å gör det att det ska blinka i +3 och +6 db segmenten i allafall.
Har några riktiga skräckexempel hemma som verkligen låter illa !!
Hörde att det va nån som producerat utrustning med digital HEADROOM ?? varför ? Jag fattar inget.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-01-28 16:35

T.C. Electronic (som tillverkar diverse ljudgrunkor för inspelning, mastring etc) har ett intressant exempel på hur det kan låta om man kör en kraftigt utstyrd inspelning genom en sample-rate-converter resp. spelar upp på en dålig CD-spelare. Tämligen instruktivt. www.tcelectronic.com/TechLibrary, sök efter "Programmed for Distortion"
Jag har också lyssnat på en över-mastrad inspelning i en viss källare i Täby och det var helt otroligt vad mycket skada en ivrig mastringstekniker kan åstadkomma.

mvh

Magnus Söderberg

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-29 20:20

soderberg skrev:T.C. Electronic (som tillverkar diverse ljudgrunkor för inspelning, mastring etc) har ett intressant exempel på hur det kan låta om man kör en kraftigt utstyrd inspelning genom en sample-rate-converter resp. spelar upp på en dålig CD-spelare. Tämligen instruktivt. www.tcelectronic.com/TechLibrary

Sök efter "Programmed for Distortion"
Jag har också lyssnat på en över-mastrad inspelning i en viss källare i Täby och det var helt otroligt vad mycket skada en ivrig mastringstekniker kan åstadkomma.

mvh

Magnus Söderberg

Den hemsidan (OBS korrigerad länk ovan!! ) var MYCKET intressant.

Kan nån kommentera vederhäftigheten hos de skrivande och
det urval som gjorts? Eller måste man lusläsa och räkna hela tiden?

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-02-02 20:42

NoMoreMrRegistryMan skrev:[
......
Den hemsidan (OBS korrigerad länk ovan!! ) var MYCKET intressant.

Kan nån kommentera vederhäftigheten hos de skrivande och
det urval som gjorts? Eller måste man lusläsa och räkna hela tiden?

Tja, det är alltid svårt att bedöma riktigheten hos osorterad information man snubblar över på Internet, men i allmänhet så kan man lita på sådant som varit infört i JAES eller ett preprint till en av deras konferenser. Även bidrag från andra vetenskapliga konferenser kan man i allmänhet lita på eftersom de varit granskade av en kommitté innan de har accepterats, men visst kan det i rena olycksfall slinka med felaktigheter.
Application notes från tillverkare däremot kan innehålla allt ifrån direkta lögner via okunskap och slarv till banbrytande forskning (nåja, nästan iallafall).
I mitt tycke ersätter dock inga auktoritetsstämplar kritisk läsning och eget tänkande. Även smarta människor gör dumma misstag lite då och då.

Jag hittade TC Electronics hemsida via Bob Katz bok "Mastering Audio the art and the science" som jag kan rekommendera. Brittiska Amazon har den f.ö.

Bob driver Digital Domain (www.digido.com) som är en mastringsfirma och han har mastrat en del av Cheskys skivor som åtminstone jag tycker låter bra dvs naturligt, dynamiskt, distorsionsfritt. Vissa av skivorna har dessutom som en bonus intressant musik på 8-).
De teser han förfäktar i boken tycker jag stämmer med verkligheten som jag uppfattar den.

/Magnus

Återgå till Teknikforum