Ännu en diy-synpunkt:
Jag tycker det är kul med folk som bygger förstärkare också!
Personligen tycker jag att det är lika tråkigt att bygga förstärkare som det är att bygga högtalare, men det finns en väsentlig skillnad.
För att kunna åstadkomma en riktigt bra högtalare är det nästan nödvändigt att konstruera sina egna högtalarelement, och dessutom behöver man ägna en sisådär 30 år åt att lära sig allt om hur hörseln fungerar.
. Därutöver måste man förstås sätta sig in i elektroakustiken som behövs för att i detalj förstå hur högtalarna fungerar, vilket tar något år (om man har lätt för sig, vilket hursom helst är en förutsättning det med) eller mer än en livstid om man inte har så lätt för sig.
Förstärkare däremot kan man bygga med samma prima komponenter som alla andra på marknaden har tillgängligt! Jag vet faktiskt bara en förstärkartillverkare som specat sina egna effekttrissor.
Att konstruera och bygga elektronik är inte tungt, det är inte högljutt och man slipper en massa sågspån.
Det enda man behöver för att kunna lyckas extremt bra med förstärkarbyggen är ett oscilloskope, en lågdistorderande tongenerator och ett distrsionsanalysator (vilket nuförtiden kan vara en dator med bra ljudkort alltsammans, utom oscilloskopet som måste vara separat av en rad orsaker).
. Samt förstås en hygglig förståelse för elektronik, som man kan plocka upp på något år (om man har lätt för sig, vilket hursom helst är en förutsättning det med) eller mer än en livstid om man inte har så lätt för sig.
Förvisso kan man säga att instegsnivån är lite högre när det gäller elektronikkonstruktion, men när man nått dit är det i gengäld lättare att blir superskicklig på det, eftrsom det är så mycket mindre komplext än högtalarkonstruktion*.
Jag byggde i själva verket mina egna effektförstärkare ända fram till strax efter mitten av 80-talet - då jag fann att många andra gjorde det nästan lika bra, och vissa till och med bättre. Det fanns helt enkelt inget skäl för mig att göra det själv längre.
Intresserad av att bygga saker har jag ju aldrig varit, men där är ju folk olika.
Den dagen jag finner att någon gör bättre högtalare kommer jag att jubla, eftersom det betyder att jag slipper det med!
Vh, Ing. Öhman
*PS. Man kan jämföra olika instrumentalister - att spela piano är som att bygga elektronik, det är lätt och logiskt! Därför kan man också åstadkomma så mycket mera avancerad musik på ett piano än med exempelvis en violin. Så allt dylikt inräknat är alla instrument lika svåra, när man skall öra det bästa möjliga med dem. På samma sätt är det möjligt att göra tekniskt mera fulländade förstärkare än högtalare, så i praktiken blir alla dicipliner lika svåra.
. Att nå en 70%ig återgivningakvalitet med en hemmabyggd förstärkare är dock hundrafallt lättare än att åstadkomma en 70%ig högtalare. Men det spelar ju ingen större roll så länge folk nöjer sig med en 10%ig ljudkvalitet.
. Eller i vissa fall tycks entusiastiska byggare vara nöjda med att det överhuvudtaget låter om hembyggena.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).