Öppen fråga till Morello:

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Öppen fråga till Morello:

Inläggav Belker » 2005-01-28 15:22

Hoppas att jag inte tolkas som insinuant i någon riktning, för det är verkligen inte min avsikt, men jag får inte ro i själen....Frågan:

Varför byggde du egna högtalare?

Som jag förstått det är du känner Ingvar Öhman osv ni fattar vad jag menar...

Det faktum att M är kompis med IÖ gör det hela både underligt och beundransvärt. Eller bara dumdristigt :? :wink:

För att göra ämnet lite mer allmänt, så känns det som att DIY-högtalarbygge nu för tiden sträckrer sig att skruva ihop INO-burkar. Et tu, Naqref 8O

IÖ verkar gilla att folk experimenterar och testar, men det känns inte som att det sker i samma utsträckning längre. Tråkigt men säkert bra för välljudet.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-28 15:43

Det är lite därför jag också bygger själv. Det hade blivit betydligt billigare, enklare och bätre om jag skulle köpa färdiga Ino högtalare. Men det känns lite tråkigt att alla ska ha samma. Så jag hoppas jag ska nöjja mig med sämre men roligare :)

Morellos högtalre blev ju mycket billigare en ett par pi60s, men med tex. kraftigare bas resurser.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-28 17:13

Jag tycker exempelvis att det är nyttigt med mångfalden och dessutom vitkigt att inte stagnera. INO Pip har jag lyssnat på och det är en bra högtalare men det vore faan som alla skulle ha den? Vart står vi då och vart är vi påväg?

Morello gjorde en jyste grej (vilket jag misstänker även du tycker) genom att inkoorperera välkända basar med kända egenskaper till en egen konstruktion. Helt ute på okänt vatten är ju inte karln samtidigt som det är lite nyskapande i konstruktionen!

F.ö. tror jag att hifi'n är innen i ett paradigmskifte. Hur det blir vet ingen. Men det kommer att ändra sig. Det vet jag. 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-28 17:22

Varför byggde du egna högtalare?

Jag har också funderat på detta Belker. :) Men om jag ser till mig själv så ser jag nästan svaret. Jag kan inte vara säker på att mina högtalare blir bättre än INO-högtalare på något sätt (troligtvis blir det inte så). Men jag vill iaf se hur pass bra högtalare jag kan konstruera utifrån mina egna tankar och krav. Lite envis måste man ju få vara innan man ger upp och köper färdiga högtalare. :)

Användarvisningsbild
Draken

Inläggav Draken » 2005-01-28 17:55

Jag blev tagen av Morellos mod 8O

Utan att tveka, bestämde jag mig redan i höstas, att detta var vad jag skulle bygga (viss är det fegt att "sno" andras konstruktioner - men jag har vördsamt bett Morello om lov).

Så, nu går fräsen sina sista varv och limknäcktarna sitter i spänn.

Har efter samråd från två av forumets mer kända herrar, gjort en och annan mod?!

Vi hörs // Draken

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-28 18:08

Draken skrev:Jag blev tagen av Morellos mod 8O

Utan att tveka, bestämde jag mig redan i höstas, att detta var vad jag skulle bygga (viss är det fegt att "sno" andras konstruktioner - men jag har vördsamt bett Morello om lov).

Så, nu går fräsen sina sista varv och limknäcktarna sitter i spänn.

Har efter samråd från två av forumets mer kända herrar, gjort en och annan mod?!

Vi hörs // Draken

huh! e du redan klar din usling :lol: mina e fortfarande på lackering :/ nåja glöm inte fota bara :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-29 14:48

Vill bara vidimera att jag helt riktigt tycker det är roligt att folk konstruerar och bygger egna högtalare (och förstärkare, och dekodrar och skivspelare...). Ju galnare desto bättre. :P

Det är för övrigt därför det går att köpa Ino-element löst. Vissa har med helt egna koncept lyckats förträffligt med dem.

Förvisso finns det fall där jag inte tycker att det är så roligt att lyssna på konstruktionerna, ibland är det rent plågsamt, men det är ju ett mindre problem, det är ju inte hemma hos mig de står... :)

Ju mer jag tänker på det kommer jag fram till, att i själva verket skulle det vara väldigt bra om alla konstruerade och byggde sina egna högtalare, eftersom jag skulle slippa då. :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag kan förtydliga mig - orsaken till att jag tagit fram ett antal högtalarkonstruktioner är absolut inte för att tillgodose folk som är högtalarbyggintresserade. Tvärtom. Bortsett ifrån de historiska orsakerna är det idag primärt dom som är helt ointresserade av att bygga saker, men som är svårartat musiklyssningsintresserade, som brukar kontakta mig.
. Sen finns det förstås dom som gillar både att bygga och lyssna, men om inte musiklyssningsintresset är helt dominerande finns det massor av goda skäl att välja andra konstruktioner än Ino Audios.
Senast redigerad av IngOehman 2005-01-29 23:40, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-01-29 16:16

IngOehman, jag måste säga hatten av för din inställning! :)

/rickard

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-29 22:45

IngOehman skrev:...... Sen finns det förstås dom som gillar både att bygga och lyssna också, men om inte musiklyssningsintresset är helt dominerande finns det massor av goda skäl att välja andra konstruktioner än Ino Audios.

Den här meningen hajar jag inte till 100%.

Räcker det inte med att man vill lyssna på ofärgat ljud? Måste
det vara musik????

Du kanske kan ge ett exempel på annat lyssningsintresse än musik
men fortfarande med bivillkoret att man önskar ofärgad återgivning
och vilket annat val än Ino Audio som vore bättre då??

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-29 23:51

Visst, sirr'u.

Men jag tyckte det såg så snyggt ut att skriva musiklyssnande. Trodde det skulle impa fint att ta fasta på ordet musik, att det så att säga skulle ge mig extra seriositetspoäng liksom, men du synade bluffen... :oops:

Allvarligt talat: Självklart lägger jag mig inte i vad för ljud det handlar om, inklusive kanske ett soundtrack till någon film, innehållande massor av ljud som inte är att betrakta som musik.

Dock är det nog rätt få saker som kan konkurrera med musik när det gäller att förmedla känslor. Och utan de starka känslorna vore nog ändå inte audio så pass kul, att en massa folk satt å skrev engagerat på ett forum, exempelvis att någon borde uttryckt sig bättre å inte skriva musik när det borde hetat "alla ljud", eller vad det nu är man vill förmedla... :wink:

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-01-30 01:08

Tycker att det är för lite högtalarbyggen på Faktiskt. Alla försök är intressanta men vi kan ju inte lyckas varje gång.
Men om ingen provar vad händer då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-30 01:32

nl1970 skrev:Tycker att det är för lite högtalarbyggen på Faktiskt. Alla försök är intressanta men vi kan ju inte lyckas varje gång.

Ja! Instämmer! Vi vill se - flera byggen - vi vill se - flera byggen 8) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-30 01:51

Ni får komma med mer ideer, förslag och intryck av befintliga pågående projekt då, som mitt :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-01-30 02:46

Svante skrev:
nl1970 skrev:Tycker att det är för lite högtalarbyggen på Faktiskt. Alla försök är intressanta men vi kan ju inte lyckas varje gång.

Problemet är ju bara att det finns personer, t.ex. IÖ, som gör högtalare 10ggr bättre än man någonsin kommer göra själv. Jag lutar mig tillbaka och köper dessa mycket bättre högtalare istället, lat som man är..... :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-01-30 03:07

Den som någonsin byggt, och kanske även konstruerat, någonting (t.ex. ett pepparkakshus) är nog väl bekant med 'välbefinnandet' man upplever när bygget står klart. Kanske är det så enkelt?

Själv har jag två egenhändigt byggda (dock ej egenkonstruerade, märk väl) högtalarpar. Ena paret har hängt med sen -98, så de börjar bli till åren. Men dom håller fortfarande tycker jag.

Att man bygger själv behöver ju f.ö. inte hindra att man på sikt skaffar ett par pi60s. Detsamma gäller såklart omvänt 8) .

Btw IÖ, italiensk valnöt; är det fanéret läckert eller? :)

MVH
11010000

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-30 03:20

Rydberg skrev:
Svante skrev:

Problemet är ju bara att det finns personer, t.ex. IÖ, som gör högtalare 10ggr bättre än man någonsin kommer göra själv. Jag lutar mig tillbaka och köper dessa mycket bättre högtalare istället, lat som man är..... :)

Tänk om IÖ också hade tänkt så också... Klart man kan uppnå något bra, det handlar bara om att man måste ha det som stort intresse samtidigt som man är entreprenör och innovatör :)

Själv kommer jag starta upp ett nytt högtalarprojekt om någon månad, vem vet, det kanske blir halvsunkigt men det blir iaf ett Lazyprojekt med intentionen att bli riktigt bra :P

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-30 15:05

lazyworm skrev:
Rydberg skrev:
Svante skrev:

Tänk om IÖ också hade tänkt så också... Klart man kan uppnå något bra, det handlar bara om att man måste ha det som stort intresse samtidigt som man är entreprenör och innovatör :)

Precis, det är klart att man ska prova! Det kanske är en personlighetsfråga, men i detta fall är jag högst villig att tillåta lite placebo, för inget låter ju så bra som det man byggt själv, eller hur? Dessutom har man oändligt mycket större möjligheter att ändra på en egen konstruktion. Så även om det finns färdigköpt som låter bättre än det jag kan bygga, så skulle det mycket till innan jag köpte nåt. Konstigt och larvigt, kanske, men så är det faktiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-30 17:04

Ja, varför byggde jag högtalare? För att kunns spisa fonogram såklart :lol:

Tanken på en fullregisterhögtalare av trevägstyp har jag haft länge. Jag och IÖ satt och fikade en dag, varpå jag tog upp detta med trevägarna. Vi surrade lite och kom fram till att två Ino W85 skulle passa perfekt. :D IÖ tyckte det lät som ett kul projekt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-30 17:04

lite roligt att Morello är den enda som inte postat här.. :)

edit: ah rätt timeat.. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-30 17:11

Svante skrev:

Precis, fler byggen. Gärna extrema byggen :lol: NN's projekt är kul, påkostat tillika vansinnigt 8O! Mer sådant. 8)

Inom en rimlig framtid kommer jag att driva mina burkar med en fullbrygga med sisådär 1 kW att leka med :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-30 17:45

Det skulle vara extremt kul att få se Morellos byggen( eller någon "klon") på nån DIY-träff som jag verkligen tycker att det börjar bli dags att ha i Stockholmstrakten. Det vore intressant att jämföra lite olika högpresterande projekt för att se vad som går att uppnå :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-30 19:34

Ännu en diy-synpunkt: Jag tycker det är kul med folk som bygger förstärkare också!

Personligen tycker jag att det är lika tråkigt att bygga förstärkare som det är att bygga högtalare, men det finns en väsentlig skillnad.

För att kunna åstadkomma en riktigt bra högtalare är det nästan nödvändigt att konstruera sina egna högtalarelement, och dessutom behöver man ägna en sisådär 30 år åt att lära sig allt om hur hörseln fungerar.
. Därutöver måste man förstås sätta sig in i elektroakustiken som behövs för att i detalj förstå hur högtalarna fungerar, vilket tar något år (om man har lätt för sig, vilket hursom helst är en förutsättning det med) eller mer än en livstid om man inte har så lätt för sig.

Förstärkare däremot kan man bygga med samma prima komponenter som alla andra på marknaden har tillgängligt! Jag vet faktiskt bara en förstärkartillverkare som specat sina egna effekttrissor.

Att konstruera och bygga elektronik är inte tungt, det är inte högljutt och man slipper en massa sågspån.

Det enda man behöver för att kunna lyckas extremt bra med förstärkarbyggen är ett oscilloskope, en lågdistorderande tongenerator och ett distrsionsanalysator (vilket nuförtiden kan vara en dator med bra ljudkort alltsammans, utom oscilloskopet som måste vara separat av en rad orsaker).
. Samt förstås en hygglig förståelse för elektronik, som man kan plocka upp på något år (om man har lätt för sig, vilket hursom helst är en förutsättning det med) eller mer än en livstid om man inte har så lätt för sig.

Förvisso kan man säga att instegsnivån är lite högre när det gäller elektronikkonstruktion, men när man nått dit är det i gengäld lättare att blir superskicklig på det, eftrsom det är så mycket mindre komplext än högtalarkonstruktion*.

Jag byggde i själva verket mina egna effektförstärkare ända fram till strax efter mitten av 80-talet - då jag fann att många andra gjorde det nästan lika bra, och vissa till och med bättre. Det fanns helt enkelt inget skäl för mig att göra det själv längre.

Intresserad av att bygga saker har jag ju aldrig varit, men där är ju folk olika.

Den dagen jag finner att någon gör bättre högtalare kommer jag att jubla, eftersom det betyder att jag slipper det med! :lol: :D

Vh, Ing. Öhman

*PS. Man kan jämföra olika instrumentalister - att spela piano är som att bygga elektronik, det är lätt och logiskt! Därför kan man också åstadkomma så mycket mera avancerad musik på ett piano än med exempelvis en violin. Så allt dylikt inräknat är alla instrument lika svåra, när man skall öra det bästa möjliga med dem. På samma sätt är det möjligt att göra tekniskt mera fulländade förstärkare än högtalare, så i praktiken blir alla dicipliner lika svåra.
. Att nå en 70%ig återgivningakvalitet med en hemmabyggd förstärkare är dock hundrafallt lättare än att åstadkomma en 70%ig högtalare. Men det spelar ju ingen större roll så länge folk nöjer sig med en 10%ig ljudkvalitet. :wink:
. Eller i vissa fall tycks entusiastiska byggare vara nöjda med att det överhuvudtaget låter om hembyggena. :o

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-30 19:43

"Den dagen jag finner att någon gör bättre högtalare kommer jag att jubla, eftersom det betyder att jag slipper det med!"

Du får börja ta fram ett infra17 -system eftersom NN håller på
med ett på 16 !!

:wink:

Nä det dära va mest på skoj !

Föresten, hur pass kapabelt är ett sådant slutet system?
NN

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-01-30 21:08

Morello skrev:Ja, varför byggde jag högtalare? För att kunns spisa fonogram såklart :lol:

Tanken på en fullregisterhögtalare av trevägstyp har jag haft länge. Jag och IÖ satt och fikade en dag, varpå jag tog upp detta med trevägarna. Vi surrade lite och kom fram till att två Ino W85 skulle passa perfekt. :D IÖ tyckte det lät som ett kul projekt.

Tack, då vet jag! :D

Eller... :? :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-31 00:33

IngOehman skrev:... och dessutom behöver man ägna en sisådär 30 år åt att lära sig allt om hur hörseln fungerar.

allt kanske var en lätt överdrift. Det mesta köper jag.

IngOehman skrev:
Att konstruera och bygga elektronik är inte tungt, det är inte högljutt och man slipper en massa sågspån.

Det enda man behöver för att kunna lyckas extremt bra med förstärkarbyggen är ett oscilloskope, en lågdistorderande tongenerator och ett distrsionsanalysator (vilket nuförtiden kan vara en dator med bra ljudkort alltsammans, utom oscilloskopet som måste vara separat av en rad orsaker).

fel, man måste löda eller wira. Och det är sju ggr tråkigare och jävligare än att såga, fräsa och limma. Lödning är nog den sport som ger mig mest vansinnesanfall per timme faktiskt
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-31 02:45

Det kan man förstås tycka, men jag har sett Gustaf, alltså Morello, konstruera/simulera, layouta, köpa komponenter å laminat på ELFA och sen etsa kretskort, löda och ha en fungerande elektronikapparat på mindre än 12 timmar från start till stopp! När jag tänker efter har jag gjort det själv också, fast det var länge sedan.

Jag skulle vilja se den högtalarnisse som från noll åstadkommer konstruktion och förfärdigande av en högtalare (inklusive komponent- och trämaterialinköp) snickrad och lackad på mindre än 25 timmar...

Vad jag inte skulle vilja, är att sedan behöva leva med högtalaren ifråga. :)

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-31 11:33

IngOehman skrev:
Vad jag inte skulle vilja, är att sedan behöva leva med högtalaren ifråga. :)

Vh, Ing. Öhman

8O taskigt
:cry:

NN dont understand what you ment by that :? (svengelska)
NN

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-31 11:56

NNord skrev: 8O taskigt
:cry:

NN dont understand what you ment by that :? (svengelska)
Skulle du vilja leva med ett par högtalare som från ide till färdig produkt tog 25timmar?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-31 12:10

Ingvar menade inte Gustafs högtalare? 8O
Lite snurrig idag, käkade en hel näve med "hot green peas"
dvs japanskt godis, ärtor med wasabi.. Det går rakt upp i hjärnan
via snoken, man blir hel-yr och knäpp !

:?
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-01-31 12:12

NN - var försiktig med de där... 3-4 stycken på en gång räcker mer än väl! *har sett folk på jobb må klart dåligt efter att ha dragit i sig fler innan de fått "effekt"*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till DIY-forum