"All in" eller "All in" + extra allt är

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Vilken högtalarkombination tror ni blir bäst?

CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4
18
37%
CC-PC4 tillsammans med Profundus Y-4
4
8%
CC-PC2 tillsammans med InfraY-6
12
24%
CC-PC4 tillsammans med Infra Y-6
15
31%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
Hellspawn

"All in" eller "All in" + extra allt är

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 11:09

Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.

Nu kommer de svåra frågorna:
1. Skall jag satsa på CC-PC2 eller CC-PC4? Jag behöver inte spela högre än "referensnivån" på de senaste blockbuster-filmerna. Däremot ifall det ger en märkbara skilnad i ljudkvalite så är jag intresserad av att uppgradera.

2. Skall jag sats på Profundus Y-4 eller InfraY-6? Samma sak här. Jag behöver inte spela högre än vad Profundus Y-4 klarar av men ifall det blir märkbar skilnad i ljudkvalite att köra InfraY-6 så är jag lite intresserad av att uppgradera. En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Givetvis så pratar jag med IÖ om dessa frågor men får inte riktigt kläm på vad skilnaderna kan bli i praktiken. Att de större systemen är bättre är jag helt säker på men kommer jag att höra skilnaden, framför allt då jag inte spelar extremt högt? Kostnaden är trots allt runt 50.000kr dyrare. Blir en hel del annat godis för de pengarna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-25 11:39

Infra väljer man för att plocka fram infraområdet från 20Hz och ner mot kortslutning. Men för att uppleva dessa vibrationer vid ex 10Hz lika starkt som pY4 spelar toner ovan 20Hz, undrar jag om det räcker med 12st infra ? Finns säker någon formel på hur mycket luftförflyttningspotetialen ska ökas, ju lägre i frekvens vi ska ner.

Sen var det en anna fördel med slutna basar också, impulssvar utan motstycke. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
monsj

Re: "All in" eller "All in" + extra allt

Inläggav monsj » 2009-11-25 11:39

Grattis till huset och rummet.

Jag skulle nöjt mig med det billigaste alternativet alla gånger, men det är ju jag det som sitter och väntar på att mina piPs ska bli klara. Jag avstår dock att rösta eftersom jag inte har den blekaste aning om det blir bättre, välj det som får dig att sova bäst.

8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 12:01

Hellspawn skrev:Nu kommer de svåra frågorna:
1. Skall jag satsa på CC-PC2 eller CC-PC4? Jag behöver inte spela högre än "referensnivån" på de senaste blockbuster-filmerna. Däremot ifall det ger en märkbara skilnad i ljudkvalite så är jag intresserad av att uppgradera.

2. Skall jag sats på Profundus Y-4 eller InfraY-6? Samma sak här. Jag behöver inte spela högre än vad Profundus Y-4 klarar av men ifall det blir märkbar skilnad i ljudkvalite att köra InfraY-6 så är jag lite intresserad av att uppgradera. En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Givetvis så pratar jag med IÖ om dessa frågor men får inte riktigt kläm på vad skilnaderna kan bli i praktiken. Att de större systemen är bättre är jag helt säker på men kommer jag att höra skilnaden, framför allt då jag inte spelar extremt högt? Kostnaden är trots allt runt 50.000kr dyrare. Blir en hel del annat godis för de pengarna.

1. Ingen aning men Ingvar lär kunna svara på detta utan betänketid...

2. Att bygga ett dedikerat rum för hemmabio och köra portade lådor med såpass hög avstämning är .. .ja, det är faktiskt bara fel.
Slutna lådor är det som gäller! Se till att du får tillräckligt många för att klara -0dbs, jag gissar att det är kanske 6 stycken eller så.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-11-25 12:28

cc-pc4 har väl den lätt hornladdade PA-diskanten?
medan cc-pc har någon annan sak?
Den stora frågan är ju isf vilken är bäst?
Hör man någon skillnad?
För cc-pc2 lär nog räcka till i det rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 14:23

Hellspawn skrev:Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.

Nu kommer de svåra frågorna:

Jag tyckar att du ska sattsa på slutet, även om pfofoundysY modulerna går djupare än det mesta och är riktigt lågt avstämda så är dom slutna ändå bättre ur det avsendet.
Och dom slutna ska dessutom ha bättre ljudkvalitet ;)

Jag skulle sattsa på InfraY-6 eller 12 och till det cc-pc2 eller cc-pc4 och struntat helt i att fundera på Profundus.
Men det är jag det... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 14:31

Hur många infraY behöver man för att matcha CC-PC2. Räcker det med 4st eller måste man köra 6st? Känns som om 4st 12" subwoofrar borde räcka mer än väl, även fast de är slutna?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 14:37

InfraY-6 motsvarar ca ProfondusY-2 i ljudtryck i området >16-19Hz om jag fattat det hela rätt, men under 16-19Hz så fortsätter Infra att gå starkt framm medan pY tappar mycket.

så om du ska ha "samma kräm" som i profondusY-4 så ska du ha InfraY-12 :)

cc-pc2 ska ju motsvara I28 om jag inte minns fel och då är ju pY-4 oftast en rekommentation för att få headroom'et i basen som är bra till film för att få en "bra matchning"
och i huvudtaget så är det väldigt trevligt med headroom i basen så att man vet att inget går fel... :cry: :)

Jag skulle antagligen sattsa på cc-pc2 och sedan InfraY-12 (jag röstade på InfraY-6 + cc-pc4 men det blev fel... :( )
InfraY-6 tar upp ca lika mycket plats som 3st ProfondusY moduler om jag minns rätt, så det blir som att ha profondusY-6 i rummet storleksmässigt att ha InfraY-12 och det är inte så farligt i ett costom rum, lätt att gömma undan... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-25 14:45

Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Tänk på att slutstegen blir dyrare för Infra också.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-11-25 14:45

Jo, men hur är skillnaderna mellan infra o profundus i området 80-20Hz....?
Tror inte Infra Y6 motssvarar Y2 längre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 14:47

Angående Infra eller profundus så får man fråga sig om 16 hz -1dB räcker eller om man behöver ännu djupare bas. När det gäller CC-PC2 eller CC-PC4 så skulle jag vilja säga såhär. Med mina i32s så kan jag med vanlig dynamisk musik spela högre än vad mina öron klarar av. Dock, spelar man dynamiskt komprimerad musik, gärna viss elektronisk musik, som har mycket energi kring delningen och rätt komprimerat (Infected mushroom, nyare Yello, etc), så kan det vara värt att ta dom större topparna.

Så det beror nog på vad du ska främst använda dom till. Är det nästan uteslutande hemmabio, ja, kör infra och kanske dom mindre topparna. Är det rätt mycket musik, gärna IM och dyl på rejäla nivåer, ja då skulle jag lägga mer energi på topparna och hellre ha profundus basar. Har man råd, så kör man dom stora topparna och infra så slipper man fundera sen. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 14:54

schmutziger skrev:Jo, men hur är skillnaderna mellan infra o profundus i området 80-20Hz....?
Tror inte Infra Y6 motssvarar Y2 längre.

i området 16-19Hz och till "lite högre upp" så ska dom vara likvärdiga vad jag fattat det som, men någonstans mellan "lite högre upp" och 80Hz så har i stället InfraY-6 mer kapacitet.
Och under 16-19hz så har som sagt InfraY-6 också mer kapacitet :)

detta är vad jag hört i alla fall :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:08

Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.

Fördelen med många basar är väl främst att komma tillrätta med problem med resonanser? Och det kommer det väl inte vara om det är "all in" som trådskaparen skrev.

http://www.genelec.com/products/subwoofers/7073a/ den här kostar väl runt 80 papp eller nåt och då är det ju slutsteg med. Och delningsfilter.

Vi har modellen mindre i vår större mix som är 60-70 kvm. Jag har aldig hört att den tappar orken.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-11-25 15:12

Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.
Tror nog att flera källor är bättrre, särskilt i ett no holds barred rum.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:16

schmutziger skrev:Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.
Jag har aldrig hört en tillstymmelse till basproblem i de mixar jag har suttit i.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 15:17

Almen skrev:
Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Tänk på att slutstegen blir dyrare för Infra också.

Ett behringer ep2500 eller en t-amp 2400 driver båda alternativen långt förbi xmax och kostar under 3000kronor. Hur menar du att det blir dyrare?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:17

_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.

Fördelen med många basar är väl främst att komma tillrätta med problem med resonanser? Och det kommer det väl inte vara om det är "all in" som trådskaparen skrev.

http://www.genelec.com/products/subwoofers/7073a/ den här kostar väl runt 80 papp eller nåt och då är det ju slutsteg med. Och delningsfilter.

Vi har modellen mindre i vår större mix som är 60-70 kvm. Jag har aldig hört att den tappar orken.

Njaai detta fallet så är det ju även för att få mer kapacitet, jag som smått skadad hade sattsat på InfraY-12 eller pY-4 till en settupp av detta slag.
Mne sedan är det ju olika vad man har för krav... men till cc-pc2 / i28 så är ju pY-4 något som rekommenderas och då är ju InfraY-12 "motsvarigheten" :)

Så, jag hade sattsat på 12st moduler för att få det headroom i basen som jag vill ha :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 15:17

schmutziger skrev:Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.

Diffusera bas?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 15:18

DVD-ai skrev:
_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.

Njaai detta fallet så är det ju även för att få mer kapacitet, jag som smått skadad hade sattsat på InfraY-12 eller pY-4 till en settupp av detta slag.
Mne sedan är det ju olika vad man har för krav... men till cc-pc2 / i28 så är ju pY-4 något som rekommenderas och då är ju InfraY-12 "motsvarigheten" :)

Så, jag hade sattsat på 12st moduler för att få det headroom i basen som jag vill ha :wink:

Eller, så tittar man på total kostnaden och ser vad det finns för alternativ. 12 moduler kan jag tänka mig kostar rätt mycket.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:19

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:

Eller, så tittar man på total kostnaden och ser vad det finns för alternativ. 12 moduler kan jag tänka mig kostar rätt mycket.

Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 15:21

DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas... :)

Jovisst. Prisdiskussionen bör nog föras separat. Men, jag har svårt att tro att det ska behövas mer än 6 moduler för att återge referensnivå i ett rum av den storleken.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:23

DVD-ai skrev:

Man börjar undra vad vi ino-folk har för referenser. Har du hört systemen du nämner och känt att det inte räcker till med de mindre uppsättningarna?

Ibland får jag för mig att vissa ino-grejer är ganska dyra, särskilt med de väntetider som verkar uppstå om man inte köper byggsatser.

Bara en tanke.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:27

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas... :)

Jovisst. Prisdiskussionen bör nog föras separat. Men, jag har svårt att tro att det ska behövas mer än 6 moduler för att återge referensnivå i ett rum av den storleken.

Njoo, men som sagt, om man ska ligga i "nivå" med i28/cc-pc2 (som cokså efterfrågas, han nämnde vvad som va passande ihopp) så är det väll pY-4 / InfraY-12 av vad jag kan utläsa ur manifest m.m.

Och endast det jag sagt, vad han sedan "behöver" det är en annan femma.. :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:31

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Njoo, men som sagt, om man ska ligga i "nivå" med i28/cc-pc2 (som cokså efterfrågas, han nämnde vvad som va passande ihopp) så är det väll pY-4 / InfraY-12 av vad jag kan utläsa ur manifest m.m.

Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammit :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-11-25 15:34

_Fredrik_ skrev:Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammit :D

Fel, det är en bibel.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:34

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:

Man börjar undra vad vi ino-folk har för referenser. Har du hört systemen du nämner och känt att det inte räcker till med de mindre uppsättningarna?

Ibland får jag för mig att vissa ino-grejer är ganska dyra, särskilt med de väntetider som verkar uppstå om man inte köper byggsatser.

Bara en tanke.

Jag har inte hört så stora ino system, men dock Pa system som spelat ca 140dB vid plats och det har varit trevligt... 8)
även om 140dB inte va något jag va i närheten så absolut så är pY-4 något som jag inte kommer ha några problem att bottna i ett normalt rum om jag vill det, och utan att göra det bara för att "bevisa att det går" utan när jag alltså lyssnar på vissa av dom musikstilar som jag gillar.
helt enkelt så jag fungerar och jag erkänenr att jag är basnarkoman när jag lyssnar på viss musik, men samtidigt så ska jag kunna köra 100% kallibrerat och naturligt till annan musik som t.ex. Norah Jones eller Nils loffgren m.m. och då spelar jag så högt som det känns"naturligt" till rock så spelar jag ibland högt och ibland "lagom" och jag kan ibland få för mig att köra +6dB i basen för att det kan vara kul, men inte så ofta...
Till tung elektronisk musik (tyngre psy och techno m.m.) så är det nästan alltid +6dB vippan är på. :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:38

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:

Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammit :D

Nej, det är inte någon referens... :P
Snarare så att jag skrev vad som stod där, sedan att jag håller med om att ca 10dB headroom i basen är lämpligt gör ju att jag även råkar stå bakom det också... ;)

Men som sagt, om man vet med sig att man alldrig komemr att utnyttja mer än profondusP-2 så kan man ju köra det till sina i64s om man vill det, man "behöver" ju inte hålla ett 10dB headroom i basen "bara för att"... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:38

JanBanan skrev:
_Fredrik_ skrev:Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammit :D

Fel, det är en bibel.

tycker du det... ! 8O :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:39

Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?

Förlåt, trådskaparen om jag pajjade tråden lite.

Jag ville bara uppmärksamma dig på att vidga vyerna en smula när du satsar så stort som du gör.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:43

_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?

Nej, och jag hatar bassboostade testosteronanläggningar... :evil:

Det ska låta klart, perfekt ocg bra ljudceneri, Levande är något av det viktigaste, men möjligheten ska finnas att spela så att man får ont i magen.

Alltså, jag är en finlyssnare men vill kunna "ful-lyssna" när andan faller på liksom...
är inte det ok ?!
Mvh//David

Nästa

Återgå till Wänner af Ino