Moderator: Redaktörer
Hellspawn skrev:Nu kommer de svåra frågorna:
1. Skall jag satsa på CC-PC2 eller CC-PC4? Jag behöver inte spela högre än "referensnivån" på de senaste blockbuster-filmerna. Däremot ifall det ger en märkbara skilnad i ljudkvalite så är jag intresserad av att uppgradera.
2. Skall jag sats på Profundus Y-4 eller InfraY-6? Samma sak här. Jag behöver inte spela högre än vad Profundus Y-4 klarar av men ifall det blir märkbar skilnad i ljudkvalite att köra InfraY-6 så är jag lite intresserad av att uppgradera. En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
Givetvis så pratar jag med IÖ om dessa frågor men får inte riktigt kläm på vad skilnaderna kan bli i praktiken. Att de större systemen är bättre är jag helt säker på men kommer jag att höra skilnaden, framför allt då jag inte spelar extremt högt? Kostnaden är trots allt runt 50.000kr dyrare. Blir en hel del annat godis för de pengarna.
Hellspawn skrev:Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.
Nu kommer de svåra frågorna:
1. Skall jag satsa på CC-PC2 eller CC-PC4? Jag behöver inte spela högre än "referensnivån" på de senaste blockbuster-filmerna. Däremot ifall det ger en märkbara skilnad i ljudkvalite så är jag intresserad av att uppgradera.
2. Skall jag sats på Profundus Y-4 eller InfraY-6? Samma sak här. Jag behöver inte spela högre än vad Profundus Y-4 klarar av men ifall det blir märkbar skilnad i ljudkvalite att köra InfraY-6 så är jag lite intresserad av att uppgradera. En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
Givetvis så pratar jag med IÖ om dessa frågor men får inte riktigt kläm på vad skilnaderna kan bli i praktiken. Att de större systemen är bättre är jag helt säker på men kommer jag att höra skilnaden, framför allt då jag inte spelar extremt högt? Kostnaden är trots allt runt 50.000kr dyrare. Blir en hel del annat godis för de pengarna.
Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
schmutziger skrev:Jo, men hur är skillnaderna mellan infra o profundus i området 80-20Hz....?
Tror inte Infra Y6 motssvarar Y2 längre.
Jag har aldrig hört en tillstymmelse till basproblem i de mixar jag har suttit i.schmutziger skrev:Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.
Tror nog att flera källor är bättrre, särskilt i ett no holds barred rum.
Almen skrev:Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
Tänk på att slutstegen blir dyrare för Infra också.
_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
Fördelen med många basar är väl främst att komma tillrätta med problem med resonanser? Och det kommer det väl inte vara om det är "all in" som trådskaparen skrev.
http://www.genelec.com/products/subwoofers/7073a/ den här kostar väl runt 80 papp eller nåt och då är det ju slutsteg med. Och delningsfilter.
Vi har modellen mindre i vår större mix som är 60-70 kvm. Jag har aldig hört att den tappar orken.
schmutziger skrev:Man kan inte trolla bort förekomsten av resonanser, bara sprida ut dem på bästa möjliga sätt och sen absorbera o diffusera.
Tror nog att flera källor är bättrre, särskilt i ett no holds barred rum.
DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
Fördelen med många basar är väl främst att komma tillrätta med problem med resonanser? Och det kommer det väl inte vara om det är "all in" som trådskaparen skrev.
http://www.genelec.com/products/subwoofers/7073a/ den här kostar väl runt 80 papp eller nåt och då är det ju slutsteg med. Och delningsfilter.
Vi har modellen mindre i vår större mix som är 60-70 kvm. Jag har aldig hört att den tappar orken.
Njaai detta fallet så är det ju även för att få mer kapacitet, jag som smått skadad hade sattsat på InfraY-12 eller pY-4 till en settupp av detta slag.
Mne sedan är det ju olika vad man har för krav... men till cc-pc2 / i28 så är ju pY-4 något som rekommenderas och då är ju InfraY-12 "motsvarigheten"
Så, jag hade sattsat på 12st moduler för att få det headroom i basen som jag vill ha
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
Njaai detta fallet så är det ju även för att få mer kapacitet, jag som smått skadad hade sattsat på InfraY-12 eller pY-4 till en settupp av detta slag.
Mne sedan är det ju olika vad man har för krav... men till cc-pc2 / i28 så är ju pY-4 något som rekommenderas och då är ju InfraY-12 "motsvarigheten"
Så, jag hade sattsat på 12st moduler för att få det headroom i basen som jag vill ha
Eller, så tittar man på total kostnaden och ser vad det finns för alternativ. 12 moduler kan jag tänka mig kostar rätt mycket.
DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas...
Man börjar undra vad vi ino-folk har för referenser. Har du hört systemen du nämner och känt att det inte räcker till med de mindre uppsättningarna?DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas...
Jovisst. Prisdiskussionen bör nog föras separat. Men, jag har svårt att tro att det ska behövas mer än 6 moduler för att återge referensnivå i ett rum av den storleken.
Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammitDVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas...
Jovisst. Prisdiskussionen bör nog föras separat. Men, jag har svårt att tro att det ska behövas mer än 6 moduler för att återge referensnivå i ett rum av den storleken.
Njoo, men som sagt, om man ska ligga i "nivå" med i28/cc-pc2 (som cokså efterfrågas, han nämnde vvad som va passande ihopp) så är det väll pY-4 / InfraY-12 av vad jag kan utläsa ur manifest m.m.
Och endast det jag sagt, vad han sedan "behöver" det är en annan femma..
_Fredrik_ skrev:Man börjar undra vad vi ino-folk har för referenser. Har du hört systemen du nämner och känt att det inte räcker till med de mindre uppsättningarna?DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Vad jag funderar på är varför i hela friden man ska 6 eller 12 basar i ett rum som är hyfsat kompromisslöst? Då blir det ju billigare att köpa tex Genelecs största subbar och vem vet, visserligen är dom basreflex.
Ibland får jag för mig att vissa ino-grejer är ganska dyra, särskilt med de väntetider som verkar uppstå om man inte köper byggsatser.
Bara en tanke.
_Fredrik_ skrev:Jesus, är det manifestet du har som referens? Det är ju en broschyr, godammitDVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Jepp, men som sagt, nu pratade jag om vad jag tycker skulle passa. Altlså helt borträknat priset då det är något som jag inte vet gränsenför utan enbart trådskaparen kan avgöra hur mycket som ska läggas...
Njoo, men som sagt, om man ska ligga i "nivå" med i28/cc-pc2 (som cokså efterfrågas, han nämnde vvad som va passande ihopp) så är det väll pY-4 / InfraY-12 av vad jag kan utläsa ur manifest m.m.
Och endast det jag sagt, vad han sedan "behöver" det är en annan femma..
_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?
Användare som besöker denna kategori: genstruktur, PerStromgren och 14 gäster