OA-116 eller piP ??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Teabinge

OA-116 eller piP ??

Inläggav Teabinge » 2009-11-25 11:34

Jag vet att det handlar om så mycket, rummets akustiska förhållanden, kringutrustningen och musikaliska preferenser och ev vaxproppar i öronen etc etc.

Men

kan man ändå, allt detta ställt åt sidan en stund, säga något om ifall Ino Audio:s piP och Carlsson OA-116 har liksom olika ljudkaraktärer?"luftigare", "mjukare", "mer detaljerad", etc etc
?????

Såg nämligen precis en annons om ett par renoverade 116 på blocket, läste på och...jo, det var ju trevliga saker att läsa.

Mina musikaliska preferenser är mes akustisk musik och klassiskt. En del pop och rock blir det väl men inte så mycket.

Jag har en väldigt bra CD-spelare, en bra förstärkare, en bra Eq att nyttjas vb.

Rummet är inte helt lätt, ett vardags rum kanske 4 x 8 meter (har inte mätt längden..). Sk trätex material i väggarna vilket är fult under tapeten med akustiskt bra (dämpande).

En av högtalarna står knappt en meter i från en bokhylla i ett hörn. Den nuvarande högtalaren står väl kanske 50-70 dm ut i rummet.

Den andra högtalaren står mot samma vägg som den första, inte i något hörn.

Kanske begår jag något regelbrott nu, men jag tänkte faktiskt posta exakt samma mail i Ino Audio-forat förutom här bland Carlssönerna.

Tacksam för synpunkter om det finns!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-11-25 12:22

Den stora skillnaden är hur ljudet presenteras.
med pIP blir det som ett fönster
med oa116, ett panorma med massor av luft
Bor du i Malmö är du välkommen hit för provlyssning av OA116

Bas, mellanregistrena låter inte illa om de bara är omkantade.
De låter tom bättre än de nya i vissa fall, speciellt som baselement.
Vet inte hur det är med B65oa-II men de som hade rätt impedans var lite tunnare är original när jag provade iaf.

ps. Om du köper, pm:a mig om du är intresserad av att köpa ett komplett set CT62-diskanter för OA116 med metallhållare (passar i samma skruvhål som de ursprungliga diskanterna) och modifieringsnstruktion från SSC.
Funderar svagt på en obi uppdatering.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2009-11-25 12:38

Tack för det! Ett panorama, det låter ju majsigt... :)

Såhär lyder annonsen. (Tyvärr kommer jag kanske inte att hinna med i svängarna denna gång..?)

Carlsson Sonab OA-116, renoverade original, svarta

Det här svarta paret fick nya Peerless original basar och -
mellanregister SC165 monterade och filter mm renoverat på
Carlssonplanet i början av 2000-talet. Då behölls enligt
ägarens önskemål originalets filtervärden, men ursprungen
böts ut mot nya SCR-MKP-polypropylenkondensatorer vilka
löddes med silverhaltigt tenn och monterades på silikonbäddar
för extra vibrationsdämpning. I övrigt lämnades filtren orörda
med dämpbyglar inkopplade osv.

Nu har högtalarna fräschats upp och gåtts igenom och försetts
med originallack (rollade). Det är fascinerande att höra hur
fantastiskt fint ursprungs-116 lät när det begav sig, då när
halva världen tappade hakan över välljudet.

Ta chansen att förvärva ett par ovanliga, icke-modifierade och
skönt välljudande OA-högtalare från the Carlsson Glory Days!
Skulle du till äventyrs inte blir nöjd med ljudet köper vi tillbaka
dem. (Ett hjul på vardera högtalaren är icke original, men har
monterats baktill och utom synhåll från lyssnarplats)

Pris 9500:-

Finns på Ruddammen, Norrmalm i Stockholm

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-11-25 12:44

Rätt saftigt pris för OA116 med endast orginal element tyckar jag.
Spana in denna annonsen med:

http://www.blocket.se/stockholm/Sonab_Q ... =23_11&w=3

OA116 o 2212 med CT62 diskanter och Renoverade basar och nya mellanregister.

Kolla vad han vill ha!
CT62 är en ordentlig förbättring om originaldiskanterna är slitna.
Nytt mellanregister gör en hel del med.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2009-11-25 13:02

Hmm. Ännu mer fantastiskt att döma av texten på Carlsson planet.

Frågan är om 2212:orna är för "stora" för våra vardagsrumsförhållanden?

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2009-11-25 13:18

En sak med Carlsson verkar ju vara att man, för sin egen skull, ska vara rätt så kunnig. Man bör väl te x kunna inspektera högtalarna väldans sakkunnigt inför ett ev köp.
Senast redigerad av Teabinge 2009-11-25 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-25 13:18

Ragnwald skrev:Renoverade 70-talare, kan innebära vad som helst.
Enbart omkantade originalelement, låter förfärligt illa, om inte spindeln också är bytt. Egentligen hela konen borde bytas, den är ofta deformerad av väder och vind.
Med de nya senaste ersättningselementen blir det en annan femma.

Har egen erfarenhet av att ha varit lycklig ägare till ett par OA2212 i ca 30 år. Men såldes för 4 år sedan pga oklarheter med produktionen av de nya elementen och filterlösningarna.

Även om jag inte kan spela lika starkt och ljudbilden ganska annorlunda, så sitter jag sen en tid väldigt nöjd med piP och basmoduler. Spelar mest med basmodulerna avstängda. :wink:

Jag citerar Ragnwalds inlägg från systertråden.

Hej Ragnwald :)

Varför har du basmodulerna mestadels avstängda? Passar de inte ihop med piP till all form av musik eller har du något annat skäl?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-25 13:24

Teabinge skrev:Hmm. Ännu mer fantastiskt att döma av texten på Carlsson planet.

Frågan är om 2212:orna är för "stora" för våra vardagsrumsförhållanden?

Det tycker jag absolut inte. De funkar i rätt små rum också, även om de har använts vid enstaka tillfällen som scenhögtalare/PA.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-25 14:28

petersteindl skrev: Hej Ragnwald :)

Varför har du basmodulerna mestadels avstängda? Passar de inte ihop med piP till all form av musik eller har du något annat skäl?

MvH
Peter

Demade just ett par Guru QM-10, det blev förstås den vanliga frågan:

Var har du basmodulerna .... :?: :?:

Lika roligt varje gång! :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-11-25 21:32

Om OA116 är något som OA14 vilket jag tror så skulle jag nog rekomendera en ta hem o prova, vilket kanske blir svårt. Detta baserar jag på min erfarnehet av OA14 som fullkommligt låter apa i mitt rum om de placeras som Stig tänkte. Risken finns om du inte är beredd att möblera efter högtalarens behov att det kommer att låta väldigt illa. Högtalarna har varit oförskämt motvilliga till välljud hemma hos mig, förutom på just ett ställe. Jag skulle inte vilja kalla OA14 för en rummets vän, den saken är klar :evil: :twisted:

Nu kan det ju vara så att mitt rum är riktigt skitigt när det gäller ljudåtergivning:

3.56m brett

ca: 6m långt, kommer inte ihåg riktigt.

Långsidorna är av betong, och kortsidorna av gipps.

Det låter alltså skit på alla sått o vis utom på ett ställe, dock låter det ganska fantastiskt nu. Jag är tvungen att ha högtalarna på kortsidan och inte som Stig förespråkade, ej heller dikt imot bakväggen utan 25cm ut från dito. Sen om det är högtalarnas fel eller rummets låter jag va osagt, nån kanske har en förklaring till fenomenet när rummets mått är kända?

Lycka till iaf :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2009-11-25 21:47

Thanx

Ja, det där med rummet ja. Är OA-högtalarna generellt kinkigare än piP är en fråga. piP:arna vill ju också ha det på sitt sätt för att låta bra.

De är lite som gamla arvstanter di där högtalarna. :P

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-25 22:24

"70-talarna", dvs od11, oa12, oa14, 0116 och oa2212, är i regel mindre kinkiga än senare Carlsson att placera in i ett rum, bara man har en vägg så brukar det gå bra. Däremot gör de inte samma anspråk på att låta lika ursprungstroget som senare högtalare gör.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-11-25 22:43

Vee-Eight skrev:"70-talarna", dvs od11, oa12, oa14, 0116 och oa2212, är i regel mindre kinkiga än senare Carlsson att placera in i ett rum, bara man har en vägg så brukar det gå bra. Däremot gör de inte samma anspråk på att låta lika ursprungstroget som senare högtalare gör.

Den regeln funkar inge vidare

Jag har fyra väggar och det funkar bara på en av dom!!!

Om senare Carlsson är kinkigare änn dessa OA14 tänker jag inte ens e dom en chans :twisted:

Ursch va arg jag låter nu då.....hmmmm...

Njaaa, jag gillar nog inte V8:as generalisering här :? :wink:

Edit: Ser juh nu att V8:a sa en vägg och det räckte juh i mitt fall oxå :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-27 22:24

petersteindl skrev:

MvH
Peter

Hej Peter :D

Det handlar enbart om att jag för det mesta inte spelar på så förbaskat stark ljudnivå. På lite lagom ljudstyrka, klarar de sig helt enkelt på egen hand och mäktar tillräckligt djupt ner i frekvens.

Men när jag vill öka ljudstyrkan och kräma ordentligt, räcker inte trycket i de små 5"-arna, då slår jag på subbassystemet med delningsfilter och får ungefär samma styrkebalans mellan det ovan och under 80Hz-delningen.
I varje fall mitt sätt att hantera lyssnandet. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-11-27 23:33

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Det handlar enbart om att jag för det mesta inte spelar på så förbaskat stark ljudnivå. På lite lagom ljudstyrka, klarar de sig helt enkelt på egen hand och mäktar tillräckligt djupt ner i frekvens.

Men när jag vill öka ljudstyrkan och kräma ordentligt, räcker inte trycket i de små 5"-arna, då slår jag på subbassystemet med delningsfilter och får ungefär samma styrkebalans mellan det ovan och under 80Hz-delningen.

Låter smutt de där :)

Jag måste ta mig till en anläggning med basmoduler o lyssna lite, verkar som en helig gral det där :D

Jag har ju ingen lust att bygga juh.....hmm.....

Fyra moduler kanke inte skulle skada :? 10:or eller? :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-27 23:47

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Det var egentligen inte svar på min fråga såsom jag ser det. Att du vill ha basen på då du spelar högt verkar logiskt naturligt. Men att du stänger av basen då du spelar lågt innebär som jag ser det att du föredrar totalljudet då basen inte är inkopplad då du spelar lågt. Har jag uppfattat det rätt då? Eller har du något annat skäl? Jag frågar eftersom jag är förundrad över att du stänger av basen överhuvudtaget. Jag har svårt att inse att du skulle hålla på att koppla eller stänga av något vid vissa tillfällen om du inte upplevde det då som varandes bättre än att ha basen igång.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-11-27 23:59

petersteindl skrev:
Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Det var egentligen inte svar på min fråga såsom jag ser det. Att du vill ha basen på då du spelar högt verkar logiskt naturligt. Men att du stänger av basen då du spelar lågt innebär som jag ser det att du föredrar totalljudet då basen inte är inkopplad då du spelar lågt. Har jag uppfattat det rätt då? Eller har du något annat skäl? Jag frågar eftersom jag är förundrad över att du stänger av basen överhuvudtaget. Jag har svårt att inse att du skulle hålla på att koppla eller stänga av något vid vissa tillfällen om du inte upplevde det då som varandes bättre än att ha basen igång.

MvH
Peter

:?

Ja, hur är det egentligen.

Om basstegen följer i nivå med toppstegen så borde ju basarna kunna vara igång hela tiden utan att det fallerar nivåmässigt :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-28 00:38

petersteindl skrev:

Ok, då kommer här en komplettering.

Som du kanske läst i tidigare trådar, har jag byggt fuskkopior av Ino Infra och efter diverse justeringar integrerar de väldigt fint med piP.
De integrerar så pass bra, att jag på normallåg ljudstyrka, inte uppfattar om de är påslagna eller inte, förrän det brakar till i djupaste registret i ett musikstycke.
Finns egentligen ingen anledning att inte köra dem hela tiden och faktiskt få lite, bättre ljud även på mellanlåg ljudstyrka. Muller under 30Hz är ju rätt kul det också, men... inte helt nödvändigt för att uppskatta/avnjuta ett musikstycke.

Jag behöver inte kopplaom kablar eftersom jag kopplar förbi filtret enkelt med en strömställare.
Vill jag köra rubbet, behöver jag således endast slå tillbaks bypassbrytaren, slå på strömmen till delningsfiltret och strömmen till basmodulernas slutsteg.

Mycket av min lyssning sker medan jag gör en massa annat och förflyttar mig i huset. Inte direkt finlyssning då, men jag trivs med musik under arbetet också.
Och som jag nämnt tidigare, jag slår alltid av all ström till all apparatur, när den inte används. :wink:

Edit: De integrerar naturligtvis lika bra på alla ljudstyrkenivåer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-28 00:52

:) Ok, det förklarar saken :) Jag frågade eftersom jag ställde mig undrande över att Ingvar skulle ha konstruerat basar som inte funkar i alla väder på alla nivåer med toppar. Det vorer olikt Ingvar. vad har du för slutsteg på basarna? Du kör väl rör på piP. Kör du trisser i basen eller drivs basen med rör?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-28 01:10

Kör för närvarande EP1500 till basmodulerna, vilket egentligen är helt onödigt mycket effekt för dem.
Till topparna alternerar jag lite till och från, så att säga, mellan några trissteg och rörsteg.
Men det steget som jag föredrar, är just det som jag fick assistans av dig och Johan Bernström, att räkna och få klarhet på några kretsar. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-28 01:19

Förresten Peter, du har ju själv levt med OA116, på den tiden då de var nya och fräscha.
Vad tror du om skillnaden mellan OA116 och piP/pK ?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-11-28 01:20

Ragnwald skrev:Men det steget som jag föredrar, är just det som jag fick assistans av dig och Johan Bernström, att räkna och få klarhet på några kretsar. :wink:

Ahaa, säga A men inte B.....nänänneeeee det går inte!

Är det rör eller grus???? :D

ICE POWER....?????
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-28 01:22

Ragnwald skrev:Kör för närvarande EP1500 till basmodulerna, vilket egentligen är helt onödigt mycket effekt för dem.
Till topparna alternerar jag lite till och från, så att säga, mellan några trissteg och rörsteg.
Men det steget som jag föredrar, är just det som jag fick assistans av dig och Johan Bernström, att räkna och få klarhet på några kretsar. :wink:

Prova med att köra rörslutsteget, som du skriver att du föredrar, på basarna och ett trissesteg på piP.
Skriv sedan vad du tycker :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-28 01:23

DS skrev:
Ragnwald skrev:Men det steget som jag föredrar, är just det som jag fick assistans av dig och Johan Bernström, att räkna och få klarhet på några kretsar. :wink:

Ahaa, säga A men inte B.....nänänneeeee det går inte!

Är det rör eller grus???? :D

ICE POWER....?????

RÖR.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-28 01:27

Ragnwald skrev:Förresten Peter, du har ju själv levt med OA116, på den tiden då de var nya och fräscha.
Vad tror du om skillnaden mellan OA116 och piP/pK ?

Det paret av OA116 som jag och Naqref moddade med 8 tummare med alukon i basen och Bremens mid/woofer i mellanregistret och CT62 i diskanten samt med diskanterna placerade enligt det svenska originalpatentet tar jag i 1a hand.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-28 01:38

Kan tänka mig det Peter. :D

Satt man som jag med OA2212 i 30 år, så talar det för sig själv.
Men visst hade det varit intressant att modda dem och då med de omtalade 8":arna i basen. Man kanske var lite snabb att sälja, just när det inte såg så ljust ut på elementfronten.

2212 kunde flytta ordentligt med luft och trivdes bäst i öppnare planlösning.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-11-28 01:57

petersteindl skrev:Det paret av OA116 som jag och Naqref moddade med 8 tummare med alukon i basen och Bremens mid/woofer i mellanregistret och CT62 i diskanten samt med diskanterna placerade enligt det svenska originalpatentet tar jag i 1a hand.

MvH
Peter

Ja, den placeringen övertygar mest på mina fjuttiga OA14 oxå här hemma. Om nu det svenska orginalpatentet innebär orginal position av diskanterna som Stig placerade dito :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Återgå till Carlsson Illuminati