Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Ragnwald skrev:Renoverade 70-talare, kan innebära vad som helst.
Enbart omkantade originalelement, låter förfärligt illa, om inte spindeln också är bytt. Egentligen hela konen borde bytas, den är ofta deformerad av väder och vind.
Med de nya senaste ersättningselementen blir det en annan femma.
Har egen erfarenhet av att ha varit lycklig ägare till ett par OA2212 i ca 30 år. Men såldes för 4 år sedan pga oklarheter med produktionen av de nya elementen och filterlösningarna.
Även om jag inte kan spela lika starkt och ljudbilden ganska annorlunda, så sitter jag sen en tid väldigt nöjd med piP och basmoduler. Spelar mest med basmodulerna avstängda.![]()
Teabinge skrev:Hmm. Ännu mer fantastiskt att döma av texten på Carlsson planet.
Frågan är om 2212:orna är för "stora" för våra vardagsrumsförhållanden?
petersteindl skrev: Hej Ragnwald![]()
Varför har du basmodulerna mestadels avstängda? Passar de inte ihop med piP till all form av musik eller har du något annat skäl?
MvH
Peter
Vee-Eight skrev:"70-talarna", dvs od11, oa12, oa14, 0116 och oa2212, är i regel mindre kinkiga än senare Carlsson att placera in i ett rum, bara man har en vägg så brukar det gå bra. Däremot gör de inte samma anspråk på att låta lika ursprungstroget som senare högtalare gör.
petersteindl skrev:
Hej Ragnwald![]()
Varför har du basmodulerna mestadels avstängda? Passar de inte ihop med piP till all form av musik eller har du något annat skäl?
MvH
Peter
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:
Hej Ragnwald![]()
MvH
Peter
Hej Peter![]()
Det handlar enbart om att jag för det mesta inte spelar på så förbaskat stark ljudnivå. På lite lagom ljudstyrka, klarar de sig helt enkelt på egen hand och mäktar tillräckligt djupt ner i frekvens.
Men när jag vill öka ljudstyrkan och kräma ordentligt, räcker inte trycket i de små 5"-arna, då slår jag på subbassystemet med delningsfilter och får ungefär samma styrkebalans mellan det ovan och under 80Hz-delningen.
I varje fall mitt sätt att hantera lyssnandet.
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:
Hej Ragnwald![]()
MvH
Peter
Hej Peter![]()
Det handlar enbart om att jag för det mesta inte spelar på så förbaskat stark ljudnivå. På lite lagom ljudstyrka, klarar de sig helt enkelt på egen hand och mäktar tillräckligt djupt ner i frekvens.
Men när jag vill öka ljudstyrkan och kräma ordentligt, räcker inte trycket i de små 5"-arna, då slår jag på subbassystemet med delningsfilter och får ungefär samma styrkebalans mellan det ovan och under 80Hz-delningen.
petersteindl skrev:Ragnwald skrev:petersteindl skrev:
Hej Ragnwald![]()
MvH
Peter
Hej Peter![]()
Hej Ragnwald![]()
Det var egentligen inte svar på min fråga såsom jag ser det. Att du vill ha basen på då du spelar högt verkar logiskt naturligt. Men att du stänger av basen då du spelar lågt innebär som jag ser det att du föredrar totalljudet då basen inte är inkopplad då du spelar lågt. Har jag uppfattat det rätt då? Eller har du något annat skäl? Jag frågar eftersom jag är förundrad över att du stänger av basen överhuvudtaget. Jag har svårt att inse att du skulle hålla på att koppla eller stänga av något vid vissa tillfällen om du inte upplevde det då som varandes bättre än att ha basen igång.
MvH
Peter
petersteindl skrev:
Det var egentligen inte svar på min fråga såsom jag ser det. Att du vill ha basen på då du spelar högt verkar logiskt naturligt. Men att du stänger av basen då du spelar lågt innebär som jag ser det att du föredrar totalljudet då basen inte är inkopplad då du spelar lågt. Har jag uppfattat det rätt då? Eller har du något annat skäl? Jag frågar eftersom jag är förundrad över att du stänger av basen överhuvudtaget. Jag har svårt att inse att du skulle hålla på att koppla eller stänga av något vid vissa tillfällen om du inte upplevde det då som varandes bättre än att ha basen igång.
Ragnwald skrev:Men det steget som jag föredrar, är just det som jag fick assistans av dig och Johan Bernström, att räkna och få klarhet på några kretsar.
Ragnwald skrev:Kör för närvarande EP1500 till basmodulerna, vilket egentligen är helt onödigt mycket effekt för dem.
Till topparna alternerar jag lite till och från, så att säga, mellan några trissteg och rörsteg.
Men det steget som jag föredrar, är just det som jag fick assistans av dig och Johan Bernström, att räkna och få klarhet på några kretsar.
DS skrev:Ragnwald skrev:Men det steget som jag föredrar, är just det som jag fick assistans av dig och Johan Bernström, att räkna och få klarhet på några kretsar.
Ahaa, säga A men inte B.....nänänneeeee det går inte!
Är det rör eller grus????
ICE POWER....?????
Ragnwald skrev:Förresten Peter, du har ju själv levt med OA116, på den tiden då de var nya och fräscha.
Vad tror du om skillnaden mellan OA116 och piP/pK ?
petersteindl skrev:Det paret av OA116 som jag och Naqref moddade med 8 tummare med alukon i basen och Bremens mid/woofer i mellanregistret och CT62 i diskanten samt med diskanterna placerade enligt det svenska originalpatentet tar jag i 1a hand.
MvH
Peter
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster