IngOehman skrev:petersteindl skrev:screen skrev:Åh fan...det hade jag ingen aning om...ja jäklar...är det sant?
Det var inte så bra...
Ja, det är sant att jag har frågat Bertil Alving uttryckligen om han har använt piP som monitorer eller som fältmonitorer vid någon av hans inspelningar och han svarade att det har han aldrig gjort - inte vid något endaste tillfälle.
Jag vet ju hur det gick till då Bertil, jag och Ingvar samtalade om just fältmonitorer och specifikt vad gäller Bertils fältmonitorer och hur han såg på saken. Vid den tiden använde Bertil hörlurar och Sonab OD-11 vid monitorlyssning på plats. Det är en historia som jag kan berätta och kanske jag gör det i Steindl-trådenFörresten, jag kan ju dra lite grand redan nu. Under den diskussionen som vi hade såddes det ett frö hos Ingvar att konstruera en monitorhögtalare åt Bertil. Bertil ansåg att OD-11 tog mycket plats och var svårplacerade i monitormiljöer vid sina inspelningar. Eftersom Bertil spelar in orgel så är det en fördel att monitorerna kan återge djup bas. Det fanns ofta inga fria väggar att sätta OD-11 mot och tiden från att installera sig på plats till att göra själva upptagningarna var knapp. Dessutom så var inte musiker och sångare särdeles generösa med sin tid för att låta inspelningstekniker testa mikrofonplacering och definitivt inte för att testa monitorhögtalarplacering. Sådant skall ju en skicklig inspelningstekniker kunna redan från start anser musiker och dirigent och producenter tittar i plånboken.
Bertil berättade att hans preferens vad gäller fältmonitorer bl a var att de skulle vara små behändiga högtalare som med fördel även kunde placeras från vägg d v s en monitorlyssning som lät lika gång från gång i olika miljöer vilket i praktiken innebär närfältsmonitorer och som därigenom kunde ersätta hans OD-11 som fältmonitorer. Där har ju hörlurar en fördel framför högtalare och Bertil använder flitigt hörlurar. Bertil gav en del idéer till Ingvar som blev inspirerad. Efter detta samtal så hände inte så mycket under en tid angående vad vi vid detta tillfälle samtalat om, men Ingvar konstruerade i det fördolda, det skulle bli en överraskning för Bertil, och så en dag såsom i ett Plifffanns de små monitorerna där och Bertil Alving fick ett par piP i present av Ingvar
Tanken var ju att Bertil skulle använda dessa som monitorer, men det har Bertil alltså inte vid något enda tillfälle gjort. Denna tidpunkt sammanföll till viss del med Bertils utbrändhet och det blev inte så många inspelningar från Bertil därefter. Nu är Bertil igång igen med dunder och brak
Det tycker jag är roligt. Sedan en sak till: Uppriktigt sagt, vad Bertil använder för monitorer är för mig en sekundär företeelse. Det viktigaste som jag ser det är att Bertil är igång och ”alive and kicking”.
Vill bara säga att det där var den märkligaste historiebeskrivningen jag sett
i hela mitt liv!![]()
Jaha?
IngOehman skrev: 1. Jag diskuterade piP med Bertil EFTER att de var färdigutvecklade. Det
var på en mässa på 80-talet. Jag har inget minne av att Peter var när-
varande och tror inte ens att jag kände dig vid den tiden, men jag är inte
säker på det sistnämnda*.
Jaha?
Bertil minns inte denna händelse där du skulle ha diskuterat piP med Bertil på en mässa på 80-talet. Det är vad Bertil sagt till mig.
Ingvar, du och jag träffades första gången på en födelsedagsfest hos Perka 1987. Vi kan dock ha råkats på Ljudbutiken dessförinnan. Vi började väl umgås så smått 1989/90. Men du verkar ha glömt det, men du har ju även skrivit på faktiskt om träffen hos Perka.
IngOehman skrev:2. Det gick MÅNGA, MÅNGA år mellan denna händelse och det att Bertil
fick ett par piP (år 2000).
Jag vet att Bertil fick ett par piP till skänks av dig år 2000.
IngOehman skrev:3. Jag har mig veterligt aldrig haft för avsikt att skriva något annat än att
det var Bertil som fick mig att sätta piP i produktion, men jag kan förstå
att texten från mitt manifest "...togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram
på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving" kan
missförstås. Det var alltså bara "satt i produktion" den blev, och det ber-
odde alltså på att Bertil sa att jag absolut måste göra det! Och förstås att
den lista med önskemål om egenskaper han skrev ned och visade mig på
mässan, med råge övertrumfades av piP
Jaha?
Du skriver att texten i ditt manifest kan missförstås. Jo det finns nog saker som kan missförstås.
Bertil har inget minne att han skrivit någon lista med önskemål om egenskaper på en monitorhögtalare eller att han skulle ha visat dig något dylikt på någon mässa eller att ni ens pratat om detta på någon mässa eller att han skulle ha sagt att du absolut måste sätta en sådan högtalare i produktion.
IngOehman skrev:Högtalaren var dock redan konstruerad och de fanns att köpa bara någon
vecka efter att vi träffades på mässan.
Var det verkligen samma bas/mellanregisterelement från början som det var efter år 2000 och framåt? Du skulle ju i slutet på 90-talet utveckla en ny variant som skulle ersätta de tidigare varianterna var det sagt.
IngOehman skrev:Texten som står i mitt manifest har varit känd av Bertil (jag har faktist
frågat honom om den specifikt) under alla år som de har stått där, och jag
har inte hört några invändningar alls.
Jaha?
Att du frågat honom specifikt har Bertil inget minne av. Bertil minns dock att du nämnt för honom att han inspirerat dig till framtagning av piP. Bertil har inte haft någon invändning emot att du har haft honom som inspiration eller att du skriver så i ditt manifest. Bertil har inte läst igenom ditt manifest utan skummat lite och på sin höjd läst några sidor.
IngOehman skrev: Tror nog att Peter har läst den också.
Vh, iö
- - - - -
Nej Ingvar jag hade heller inte läst ditt manifest förrän i somras. Första gången jag fick det var i somras av Ingemar Ohlsson då jag besökte honom. Vi kom i samtal om något vad gäller högtalare eller akustik och i samband med det frågade han mig om jag läst manifestet. Öhh, … manifestet? Nej det har jag inte. Då printade han ut hela manifestet och gav det till mig. Han tyckte jag behövde lite tidsfördriv.
Därefter har jag skummat igenom vissa delar av den och läst andra delar.
Det är för långt att läsa igenom hela tycker jag och just de orden använde Bertil också då jag pratade med honom för några timmar sedan d v s han har inte läst manifestet utan han har enbart gått på det du sagt till honom, nämligen att Bertil inspirerat dig till högtalaren piP. Bertil använder själv just orden inspirerat till piP då han berättade det för mig. Dessutom sa Bertil att just dessa ord har han hört från flertalet andra personer.
IngOehman skrev: *Dock har vi (jag och Bertil) talat om situationen att behöva monitor-
lyssna i fält några gånger efter detta, och du har kanske varit närvarande.
Men hur du kan tro att detta har vartit inspiration för konstruktionen av piP
övergår mitt förstånd. Dessa diskussioner var ju säkert tio år EFTER det
att piP var färdiga!
Att jag tror att Bertil gett inspiration till piP grunnar sig på att du själv har sagt detta till mig. Det duger för mig, men det duger tydligen inte för dig. Det övergår ju ditt förstånd såsom du själv skriver. Du skriver att jag kanske varit närvarande vid samtal. Jo det var ju så att jag var närvarande. Dessutom var det så att det egentligen inte var så speciella samtal, sådana där som man lägger specifikt på minnet. Det var vanliga samtal som vi normalt hade då vi träffades där det även berördes monitorlyssning och högtalare. Men en dag var samtalet dock lite speciellt. Bertil skulle ju inte få reda på att han skulle få ett par högtalare, men vi skulle likväl komma in på ämnet monitorhögtalare.
Ingvar, jag kan dessutom säga att det aldrig framgick att du pratat med Bertil långt tidigare om detta såsom du påstår. Det är inget som jag vet om och det är inget som Bertil minns.
Bertil har inget explicit minne vare sig av dina tidigare påstådda samtal eller av de samtal som vi tre hade d v s att vi pratat monitorhögtalare där han explicit skulle ha gett dig önskemål eller berättat hur han ville ha sina monitorhögtalare såsom du beskriver det, men jag har däremot ett minne av den händelsen där vi tre pratade och anledningen till detta är just på grund av ditt och mitt samtal både före och efter vårt möte med Bertil. Jag har därför något att minnesmässigt hänga upp samtalet på som Bertil inte har, men du borde komma ihåg det, nämligen att han skulle få ett par högtalare av dig och hela detta skulle vara som en överraskning. Bertil hade inte beställt någonting och Bertil väntade sig heller ingenting. Det var i den vevan som du och jag diskuterade och där du nämnde att du fått inspiration av Bertil och du tyckte därför att du ville skänka Bertil ett par monitorhögtalare. Är det något konstigt med det? Jag tyckte det var generöst från dig och jag var glad å Bertils vägnar.
Varför gav du då inte Bertil ett par högtalare på en gång, kanske man kan fråga sig. Men det var något med att du skulle byta bas/mellanregisterelement så att den skulle få bättre output och/eller bättre frekvensgång och möjligtvis även bättre spridning d v s de befintliga högtalare som du redan hade skulle uppgraderas och därmed även passa Bertils behov bättre. Du frågade mig vad jag tyckte; skulle Bertil få befintliga högtalare omgående eller bättre högtalare om ett tag då du var klar med den nya varianten. Jag svarade att du skulle fila på din förbättrade kommande piP och ge den nya varianten till Bertil istället för de som du hade. De skulle satisfiera Bertils krav betydligt mer och det ansåg du också. Högtalaren skulle förbättras och du hade något nytt på g. Det är vad du sade till mig. Det tog några år, d v s fram till år 2000 och då fick Bertil sina monitorhögtalare av dig precis som du tidigare sagt till mig. Jag ser inget konstigt eller märkligt i det hela.
Jag ser heller inget märkligt i att Bertil aldrig använt piP som monitorhögtalare.
Däremot kanske det kan te sig lite märkligt att du skriver på ett sådant sätt i ditt manifest att det kan uppfattas såsom Bertil använder dessa. Det är inte bara Screen som har uppfattat texten i manifestet på sådant sätt.
IngOehman skrev: PS. I själva verket fanns det en version av piP (bara ett par högtalare) ett
år eller kanske två innan de fanns köpbara, som dock använde ett bas-
element som tillverkades av att företag som redan hade lagt ned, vilket
jag inte visste när jag konstruerade piP.
När du började kalla din högtalare för piP minns jag inte. Högtalaren har ju hetat något annat dessförinnan. Från början hade den väl inte det nuvarande Vifa-elementet vad jag minns. Den har väl även funnits med mindre element? Men som sagt, detta är ju OT.
Så, nu har du sagt ditt och jag sagt mitt.
Tillbaks till On-Topic.
MvH
Peter