pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-26 20:29

Jag tänkte i förbifarten snabbt bara kommentera detta inlägg.

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
screen skrev:Åh fan...det hade jag ingen aning om...ja jäklar...är det sant?

Det var inte så bra...

Ja, det är sant att jag har frågat Bertil Alving uttryckligen om han har använt piP som monitorer eller som fältmonitorer vid någon av hans inspelningar och han svarade att det har han aldrig gjort - inte vid något endaste tillfälle.

Jag vet ju hur det gick till då Bertil, jag och Ingvar samtalade om just fältmonitorer och specifikt vad gäller Bertils fältmonitorer och hur han såg på saken. Vid den tiden använde Bertil hörlurar och Sonab OD-11 vid monitorlyssning på plats. Det är en historia som jag kan berätta och kanske jag gör det i Steindl-tråden :) Förresten, jag kan ju dra lite grand redan nu. Under den diskussionen som vi hade såddes det ett frö hos Ingvar att konstruera en monitorhögtalare åt Bertil. Bertil ansåg att OD-11 tog mycket plats och var svårplacerade i monitormiljöer vid sina inspelningar. Eftersom Bertil spelar in orgel så är det en fördel att monitorerna kan återge djup bas. Det fanns ofta inga fria väggar att sätta OD-11 mot och tiden från att installera sig på plats till att göra själva upptagningarna var knapp. Dessutom så var inte musiker och sångare särdeles generösa med sin tid för att låta inspelningstekniker testa mikrofonplacering och definitivt inte för att testa monitorhögtalarplacering. Sådant skall ju en skicklig inspelningstekniker kunna redan från start anser musiker och dirigent och producenter tittar i plånboken.

Bertil berättade att hans preferens vad gäller fältmonitorer bl a var att de skulle vara små behändiga högtalare som med fördel även kunde placeras från vägg d v s en monitorlyssning som lät lika gång från gång i olika miljöer vilket i praktiken innebär närfältsmonitorer och som därigenom kunde ersätta hans OD-11 som fältmonitorer. Där har ju hörlurar en fördel framför högtalare och Bertil använder flitigt hörlurar. Bertil gav en del idéer till Ingvar som blev inspirerad. Efter detta samtal så hände inte så mycket under en tid angående vad vi vid detta tillfälle samtalat om, men Ingvar konstruerade i det fördolda, det skulle bli en överraskning för Bertil, och så en dag såsom i ett Pliff :) fanns de små monitorerna där och Bertil Alving fick ett par piP i present av Ingvar :) Tanken var ju att Bertil skulle använda dessa som monitorer, men det har Bertil alltså inte vid något enda tillfälle gjort. Denna tidpunkt sammanföll till viss del med Bertils utbrändhet och det blev inte så många inspelningar från Bertil därefter. Nu är Bertil igång igen med dunder och brak :D Det tycker jag är roligt. Sedan en sak till: Uppriktigt sagt, vad Bertil använder för monitorer är för mig en sekundär företeelse. Det viktigaste som jag ser det är att Bertil är igång och ”alive and kicking”.

Vill bara säga att det där var den märkligaste historiebeskrivningen jag sett
i hela mitt liv! 8O

Jaha?

IngOehman skrev: 1. Jag diskuterade piP med Bertil EFTER att de var färdigutvecklade. Det
var på en mässa på 80-talet. Jag har inget minne av att Peter var när-
varande och tror inte ens att jag kände dig vid den tiden, men jag är inte
säker på det sistnämnda*.

Jaha?
Bertil minns inte denna händelse där du skulle ha diskuterat piP med Bertil på en mässa på 80-talet. Det är vad Bertil sagt till mig.

Ingvar, du och jag träffades första gången på en födelsedagsfest hos Perka 1987. Vi kan dock ha råkats på Ljudbutiken dessförinnan. Vi började väl umgås så smått 1989/90. Men du verkar ha glömt det, men du har ju även skrivit på faktiskt om träffen hos Perka.

IngOehman skrev:2. Det gick MÅNGA, MÅNGA år mellan denna händelse och det att Bertil
fick ett par piP (år 2000).

Jag vet att Bertil fick ett par piP till skänks av dig år 2000.

IngOehman skrev:3. Jag har mig veterligt aldrig haft för avsikt att skriva något annat än att
det var Bertil som fick mig att sätta piP i produktion, men jag kan förstå
att texten från mitt manifest "...togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram
på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving"
kan
missförstås. Det var alltså bara "satt i produktion" den blev, och det ber-
odde alltså på att Bertil sa att jag absolut måste göra det! Och förstås att
den lista med önskemål om egenskaper han skrev ned och visade mig på
mässan, med råge övertrumfades av piP

Jaha?

Du skriver att texten i ditt manifest kan missförstås. Jo det finns nog saker som kan missförstås.

Bertil har inget minne att han skrivit någon lista med önskemål om egenskaper på en monitorhögtalare eller att han skulle ha visat dig något dylikt på någon mässa eller att ni ens pratat om detta på någon mässa eller att han skulle ha sagt att du absolut måste sätta en sådan högtalare i produktion.

IngOehman skrev:Högtalaren var dock redan konstruerad och de fanns att köpa bara någon
vecka efter att vi träffades på mässan.

Var det verkligen samma bas/mellanregisterelement från början som det var efter år 2000 och framåt? Du skulle ju i slutet på 90-talet utveckla en ny variant som skulle ersätta de tidigare varianterna var det sagt.

IngOehman skrev:Texten som står i mitt manifest har varit känd av Bertil (jag har faktist
frågat honom om den specifikt) under alla år som de har stått där, och jag
har inte hört några invändningar alls.

Jaha?

Att du frågat honom specifikt har Bertil inget minne av. Bertil minns dock att du nämnt för honom att han inspirerat dig till framtagning av piP. Bertil har inte haft någon invändning emot att du har haft honom som inspiration eller att du skriver så i ditt manifest. Bertil har inte läst igenom ditt manifest utan skummat lite och på sin höjd läst några sidor.

IngOehman skrev: Tror nog att Peter har läst den också.

Vh, iö

- - - - -

Nej Ingvar jag hade heller inte läst ditt manifest förrän i somras. Första gången jag fick det var i somras av Ingemar Ohlsson då jag besökte honom. Vi kom i samtal om något vad gäller högtalare eller akustik och i samband med det frågade han mig om jag läst manifestet. Öhh, … manifestet? Nej det har jag inte. Då printade han ut hela manifestet och gav det till mig. Han tyckte jag behövde lite tidsfördriv.

Därefter har jag skummat igenom vissa delar av den och läst andra delar.

Det är för långt att läsa igenom hela tycker jag och just de orden använde Bertil också då jag pratade med honom för några timmar sedan d v s han har inte läst manifestet utan han har enbart gått på det du sagt till honom, nämligen att Bertil inspirerat dig till högtalaren piP. Bertil använder själv just orden inspirerat till piP då han berättade det för mig. Dessutom sa Bertil att just dessa ord har han hört från flertalet andra personer.

IngOehman skrev: *Dock har vi (jag och Bertil) talat om situationen att behöva monitor-
lyssna i fält några gånger efter detta, och du har kanske varit närvarande.
Men hur du kan tro att detta har vartit inspiration för konstruktionen av piP
övergår mitt förstånd. Dessa diskussioner var ju säkert tio år EFTER det
att piP var färdiga!

Att jag tror att Bertil gett inspiration till piP grunnar sig på att du själv har sagt detta till mig. Det duger för mig, men det duger tydligen inte för dig. Det övergår ju ditt förstånd såsom du själv skriver. Du skriver att jag kanske varit närvarande vid samtal. Jo det var ju så att jag var närvarande. Dessutom var det så att det egentligen inte var så speciella samtal, sådana där som man lägger specifikt på minnet. Det var vanliga samtal som vi normalt hade då vi träffades där det även berördes monitorlyssning och högtalare. Men en dag var samtalet dock lite speciellt. Bertil skulle ju inte få reda på att han skulle få ett par högtalare, men vi skulle likväl komma in på ämnet monitorhögtalare.

Ingvar, jag kan dessutom säga att det aldrig framgick att du pratat med Bertil långt tidigare om detta såsom du påstår. Det är inget som jag vet om och det är inget som Bertil minns.

Bertil har inget explicit minne vare sig av dina tidigare påstådda samtal eller av de samtal som vi tre hade d v s att vi pratat monitorhögtalare där han explicit skulle ha gett dig önskemål eller berättat hur han ville ha sina monitorhögtalare såsom du beskriver det, men jag har däremot ett minne av den händelsen där vi tre pratade och anledningen till detta är just på grund av ditt och mitt samtal både före och efter vårt möte med Bertil. Jag har därför något att minnesmässigt hänga upp samtalet på som Bertil inte har, men du borde komma ihåg det, nämligen att han skulle få ett par högtalare av dig och hela detta skulle vara som en överraskning. Bertil hade inte beställt någonting och Bertil väntade sig heller ingenting. Det var i den vevan som du och jag diskuterade och där du nämnde att du fått inspiration av Bertil och du tyckte därför att du ville skänka Bertil ett par monitorhögtalare. Är det något konstigt med det? Jag tyckte det var generöst från dig och jag var glad å Bertils vägnar.

Varför gav du då inte Bertil ett par högtalare på en gång, kanske man kan fråga sig. Men det var något med att du skulle byta bas/mellanregisterelement så att den skulle få bättre output och/eller bättre frekvensgång och möjligtvis även bättre spridning d v s de befintliga högtalare som du redan hade skulle uppgraderas och därmed även passa Bertils behov bättre. Du frågade mig vad jag tyckte; skulle Bertil få befintliga högtalare omgående eller bättre högtalare om ett tag då du var klar med den nya varianten. Jag svarade att du skulle fila på din förbättrade kommande piP och ge den nya varianten till Bertil istället för de som du hade. De skulle satisfiera Bertils krav betydligt mer och det ansåg du också. Högtalaren skulle förbättras och du hade något nytt på g. Det är vad du sade till mig. Det tog några år, d v s fram till år 2000 och då fick Bertil sina monitorhögtalare av dig precis som du tidigare sagt till mig. Jag ser inget konstigt eller märkligt i det hela.

Jag ser heller inget märkligt i att Bertil aldrig använt piP som monitorhögtalare.

Däremot kanske det kan te sig lite märkligt att du skriver på ett sådant sätt i ditt manifest att det kan uppfattas såsom Bertil använder dessa. Det är inte bara Screen som har uppfattat texten i manifestet på sådant sätt.

IngOehman skrev: PS. I själva verket fanns det en version av piP (bara ett par högtalare) ett
år eller kanske två innan de fanns köpbara, som dock använde ett bas-
element som tillverkades av att företag som redan hade lagt ned, vilket
jag inte visste när jag konstruerade piP.

När du började kalla din högtalare för piP minns jag inte. Högtalaren har ju hetat något annat dessförinnan. Från början hade den väl inte det nuvarande Vifa-elementet vad jag minns. Den har väl även funnits med mindre element? Men som sagt, detta är ju OT.

Så, nu har du sagt ditt och jag sagt mitt.

Tillbaks till On-Topic.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-27 00:51

Peter har fått torrt på fötterna och för en gångs skull uttalar han sig... tänker i förståne på vad Alving lär ha sagt om äggen.

gå du å köp HELA hans produktion, så småfolket måste gå via dig :?:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-27 00:57

roggaro skrev:Peter har fått torrt på fötterna och för en gångs skull uttalar han sig... tänker i förståne på vad Alving lär ha sagt om äggen.

Fast jag skojade ju bara :) jag hoppas du förstod det :) Jag kommer informera hur och när man så småningom kan få tag på den. Allt bör efter dess utgivning kunna gå att beställa från Naxos vad jag kan förstå.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-27 01:17

Naxos kan sina grejer :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-27 01:50

petersteindl skrev:
roggaro skrev:Peter har fått torrt på fötterna och för en gångs skull uttalar han sig... tänker i förståne på vad Alving lär ha sagt om äggen.

Fast jag skojade ju bara :) jag hoppas du förstod det :) Jag kommer informera hur och när man så småningom kan få tag på den. Allt bör efter dess utgivning kunna gå att beställa från Naxos vad jag kan förstå.

MvH
Peter

Jäkla kul om Bertil A. lyckats att tom. överträffa sina tidigare
inspelningar med sin senaste dito i S:t Jacobs kyrka.
Vad kan man månne förvänta sig framförledes..? :) :roll: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-27 03:20

sitter och lyssnar på Marcel Dupré med Ben van Oosten som är mycket väl framfört.

det fina kyrkorummet finns med... *sniff*

EDIT: mer sånt!

EDIT2: från tredje/fjärde albumet har de 'fått till det' :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-27 03:51

tänk!!! bara tänk om Bertil Alving gav sig på ett sånt mastodont project.
vad månde bliva :mrgreen:

det är ju ändå 10 album, men hans livsverk.
kom nu inte å säg att han redan har fixat det :oops: Bertil alltså :?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-27 09:55

Jag skulle gärna se en dylik inspelning i St Jacob med St Jacobs kammarkör, som jag håller som en av världens bästa körer, med Gary Graden vid rodret. Som de sjunger, det är helt makalöst, och på intet sätt felfritt tråkigt, som det lätt kan bli med prettokörer i Sverige.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-27 15:24

Igår sattes det ihop 35 BR lådor och dessa lämnades igår till lackarn. Idag skall det sättas ihop 35-40 lådor som skall gå till lack. Under helgen skall det också snickras. Den delen tutar på. Det mesta av materialet har kommit in till John Larsen och det är några komponenter kvar till delningsfiltren som är på g. Det som jag ännu inte vet är om membran till diskanterna har kommit till Scan Speak idag. Igår hade de inte kommit. På måndag skall jag få besked om de kommit. Idag är ingen där på Scan-Speak som vet något. Om membranen kommer in i tid så hinner de monteras och i så fall hämtar Naqref diskanterna direkt på fabriken (Han får köra 100 mil och över 2 broar :) ) och då kommer de att finnas hos John Larsen på fredag. Om inte membranen kommer i tid till Scan-Speak så att diskanterna hinner bli klara under nästa vecka så måste vi upprätta plan B vad gäller hämtning hos John Larsen. Nästa gång som det kan funka med hämtning hos John Larsen inklusive tombola är den 19e december. Det är i o f nära jul, men vad gör man inte för ljudets skull :) Mer än så här kan vi inte svara på just nu.

Ha en jättetrevlig helg
Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-27 16:05

jag säger som Ernst Hugo Järregård i Riget:
"Danskjävlar" !!!

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-11-27 16:31

Hellre sakta och säkert så allt är med, på rätt ställe osv. Det blir nog bra när det är färdigt med alla delar på plats. Vi stöttar med tålamod.
/Peter

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-11-27 17:06

+1

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-27 17:30

Dito.
... tycker jag!

Per

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-27 20:54

Dock så skulle det ha varit kul att ha dem till julen. I synnerhet i mitt fall då jag är långledig.
100mil 8O lång resa, hygglig kille det där. :wink:

Hur var det nu med utskick, skulle det ske före eller efter träffen?
Hoppas, hoppas!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-29 13:28

petersteindl skrev:Jag tänkte i förbifarten snabbt bara kommentera detta inlägg.

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
screen skrev:Åh fan...det hade jag ingen aning om...ja jäklar...är det sant?

Det var inte så bra...

Ja, det är sant att jag har frågat Bertil Alving uttryckligen om han har använt piP som monitorer eller som fältmonitorer vid någon av hans inspelningar och han svarade att det har han aldrig gjort - inte vid något endaste tillfälle.

Jag vet ju hur det gick till då Bertil, jag och Ingvar samtalade om just fältmonitorer och specifikt vad gäller Bertils fältmonitorer och hur han såg på saken. Vid den tiden använde Bertil hörlurar och Sonab OD-11 vid monitorlyssning på plats. Det är en historia som jag kan berätta och kanske jag gör det i Steindl-tråden :) Förresten, jag kan ju dra lite grand redan nu. Under den diskussionen som vi hade såddes det ett frö hos Ingvar att konstruera en monitorhögtalare åt Bertil. Bertil ansåg att OD-11 tog mycket plats och var svårplacerade i monitormiljöer vid sina inspelningar. Eftersom Bertil spelar in orgel så är det en fördel att monitorerna kan återge djup bas. Det fanns ofta inga fria väggar att sätta OD-11 mot och tiden från att installera sig på plats till att göra själva upptagningarna var knapp. Dessutom så var inte musiker och sångare särdeles generösa med sin tid för att låta inspelningstekniker testa mikrofonplacering och definitivt inte för att testa monitorhögtalarplacering. Sådant skall ju en skicklig inspelningstekniker kunna redan från start anser musiker och dirigent och producenter tittar i plånboken.

Bertil berättade att hans preferens vad gäller fältmonitorer bl a var att de skulle vara små behändiga högtalare som med fördel även kunde placeras från vägg d v s en monitorlyssning som lät lika gång från gång i olika miljöer vilket i praktiken innebär närfältsmonitorer och som därigenom kunde ersätta hans OD-11 som fältmonitorer. Där har ju hörlurar en fördel framför högtalare och Bertil använder flitigt hörlurar. Bertil gav en del idéer till Ingvar som blev inspirerad. Efter detta samtal så hände inte så mycket under en tid angående vad vi vid detta tillfälle samtalat om, men Ingvar konstruerade i det fördolda, det skulle bli en överraskning för Bertil, och så en dag såsom i ett Pliff :) fanns de små monitorerna där och Bertil Alving fick ett par piP i present av Ingvar :) Tanken var ju att Bertil skulle använda dessa som monitorer, men det har Bertil alltså inte vid något enda tillfälle gjort. Denna tidpunkt sammanföll till viss del med Bertils utbrändhet och det blev inte så många inspelningar från Bertil därefter. Nu är Bertil igång igen med dunder och brak :D Det tycker jag är roligt. Sedan en sak till: Uppriktigt sagt, vad Bertil använder för monitorer är för mig en sekundär företeelse. Det viktigaste som jag ser det är att Bertil är igång och ”alive and kicking”.

Vill bara säga att det där var den märkligaste historiebeskrivningen jag sett
i hela mitt liv! 8O

Jaha?

IngOehman skrev: 1. Jag diskuterade piP med Bertil EFTER att de var färdigutvecklade. Det
var på en mässa på 80-talet. Jag har inget minne av att Peter var när-
varande och tror inte ens att jag kände dig vid den tiden, men jag är inte
säker på det sistnämnda*.

Jaha?
Bertil minns inte denna händelse där du skulle ha diskuterat piP med Bertil på en mässa på 80-talet. Det är vad Bertil sagt till mig.

Ingvar, du och jag träffades första gången på en födelsedagsfest hos Perka 1987. Vi kan dock ha råkats på Ljudbutiken dessförinnan. Vi började väl umgås så smått 1989/90. Men du verkar ha glömt det, men du har ju även skrivit på faktiskt om träffen hos Perka.

IngOehman skrev:2. Det gick MÅNGA, MÅNGA år mellan denna händelse och det att Bertil
fick ett par piP (år 2000).

Jag vet att Bertil fick ett par piP till skänks av dig år 2000.

IngOehman skrev:3. Jag har mig veterligt aldrig haft för avsikt att skriva något annat än att
det var Bertil som fick mig att sätta piP i produktion, men jag kan förstå
att texten från mitt manifest "...togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram
på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving"
kan
missförstås. Det var alltså bara "satt i produktion" den blev, och det ber-
odde alltså på att Bertil sa att jag absolut måste göra det! Och förstås att
den lista med önskemål om egenskaper han skrev ned och visade mig på
mässan, med råge övertrumfades av piP

Jaha?

Du skriver att texten i ditt manifest kan missförstås. Jo det finns nog saker som kan missförstås.

Bertil har inget minne att han skrivit någon lista med önskemål om egenskaper på en monitorhögtalare eller att han skulle ha visat dig något dylikt på någon mässa eller att ni ens pratat om detta på någon mässa eller att han skulle ha sagt att du absolut måste sätta en sådan högtalare i produktion.

IngOehman skrev:Högtalaren var dock redan konstruerad och de fanns att köpa bara någon
vecka efter att vi träffades på mässan.

Var det verkligen samma bas/mellanregisterelement från början som det var efter år 2000 och framåt? Du skulle ju i slutet på 90-talet utveckla en ny variant som skulle ersätta de tidigare varianterna var det sagt.

IngOehman skrev:Texten som står i mitt manifest har varit känd av Bertil (jag har faktist
frågat honom om den specifikt) under alla år som de har stått där, och jag
har inte hört några invändningar alls.

Jaha?

Att du frågat honom specifikt har Bertil inget minne av. Bertil minns dock att du nämnt för honom att han inspirerat dig till framtagning av piP. Bertil har inte haft någon invändning emot att du har haft honom som inspiration eller att du skriver så i ditt manifest. Bertil har inte läst igenom ditt manifest utan skummat lite och på sin höjd läst några sidor.

IngOehman skrev: Tror nog att Peter har läst den också.

Vh, iö

- - - - -

Nej Ingvar jag hade heller inte läst ditt manifest förrän i somras. Första gången jag fick det var i somras av Ingemar Ohlsson då jag besökte honom. Vi kom i samtal om något vad gäller högtalare eller akustik och i samband med det frågade han mig om jag läst manifestet. Öhh, … manifestet? Nej det har jag inte. Då printade han ut hela manifestet och gav det till mig. Han tyckte jag behövde lite tidsfördriv.

Därefter har jag skummat igenom vissa delar av den och läst andra delar.

Det är för långt att läsa igenom hela tycker jag och just de orden använde Bertil också då jag pratade med honom för några timmar sedan d v s han har inte läst manifestet utan han har enbart gått på det du sagt till honom, nämligen att Bertil inspirerat dig till högtalaren piP. Bertil använder själv just orden inspirerat till piP då han berättade det för mig. Dessutom sa Bertil att just dessa ord har han hört från flertalet andra personer.

IngOehman skrev: *Dock har vi (jag och Bertil) talat om situationen att behöva monitor-
lyssna i fält några gånger efter detta, och du har kanske varit närvarande.
Men hur du kan tro att detta har vartit inspiration för konstruktionen av piP
övergår mitt förstånd. Dessa diskussioner var ju säkert tio år EFTER det
att piP var färdiga!

Att jag tror att Bertil gett inspiration till piP grunnar sig på att du själv har sagt detta till mig. Det duger för mig, men det duger tydligen inte för dig. Det övergår ju ditt förstånd såsom du själv skriver. Du skriver att jag kanske varit närvarande vid samtal. Jo det var ju så att jag var närvarande. Dessutom var det så att det egentligen inte var så speciella samtal, sådana där som man lägger specifikt på minnet. Det var vanliga samtal som vi normalt hade då vi träffades där det även berördes monitorlyssning och högtalare. Men en dag var samtalet dock lite speciellt. Bertil skulle ju inte få reda på att han skulle få ett par högtalare, men vi skulle likväl komma in på ämnet monitorhögtalare.

Ingvar, jag kan dessutom säga att det aldrig framgick att du pratat med Bertil långt tidigare om detta såsom du påstår. Det är inget som jag vet om och det är inget som Bertil minns.

Bertil har inget explicit minne vare sig av dina tidigare påstådda samtal eller av de samtal som vi tre hade d v s att vi pratat monitorhögtalare där han explicit skulle ha gett dig önskemål eller berättat hur han ville ha sina monitorhögtalare såsom du beskriver det, men jag har däremot ett minne av den händelsen där vi tre pratade och anledningen till detta är just på grund av ditt och mitt samtal både före och efter vårt möte med Bertil. Jag har därför något att minnesmässigt hänga upp samtalet på som Bertil inte har, men du borde komma ihåg det, nämligen att han skulle få ett par högtalare av dig och hela detta skulle vara som en överraskning. Bertil hade inte beställt någonting och Bertil väntade sig heller ingenting. Det var i den vevan som du och jag diskuterade och där du nämnde att du fått inspiration av Bertil och du tyckte därför att du ville skänka Bertil ett par monitorhögtalare. Är det något konstigt med det? Jag tyckte det var generöst från dig och jag var glad å Bertils vägnar.

Varför gav du då inte Bertil ett par högtalare på en gång, kanske man kan fråga sig. Men det var något med att du skulle byta bas/mellanregisterelement så att den skulle få bättre output och/eller bättre frekvensgång och möjligtvis även bättre spridning d v s de befintliga högtalare som du redan hade skulle uppgraderas och därmed även passa Bertils behov bättre. Du frågade mig vad jag tyckte; skulle Bertil få befintliga högtalare omgående eller bättre högtalare om ett tag då du var klar med den nya varianten. Jag svarade att du skulle fila på din förbättrade kommande piP och ge den nya varianten till Bertil istället för de som du hade. De skulle satisfiera Bertils krav betydligt mer och det ansåg du också. Högtalaren skulle förbättras och du hade något nytt på g. Det är vad du sade till mig. Det tog några år, d v s fram till år 2000 och då fick Bertil sina monitorhögtalare av dig precis som du tidigare sagt till mig. Jag ser inget konstigt eller märkligt i det hela.

Jag ser heller inget märkligt i att Bertil aldrig använt piP som monitorhögtalare.

Däremot kanske det kan te sig lite märkligt att du skriver på ett sådant sätt i ditt manifest att det kan uppfattas såsom Bertil använder dessa. Det är inte bara Screen som har uppfattat texten i manifestet på sådant sätt.

IngOehman skrev: PS. I själva verket fanns det en version av piP (bara ett par högtalare) ett
år eller kanske två innan de fanns köpbara, som dock använde ett bas-
element som tillverkades av att företag som redan hade lagt ned, vilket
jag inte visste när jag konstruerade piP.

När du började kalla din högtalare för piP minns jag inte. Högtalaren har ju hetat något annat dessförinnan. Från början hade den väl inte det nuvarande Vifa-elementet vad jag minns. Den har väl även funnits med mindre element? Men som sagt, detta är ju OT.

Tillbaks till On-Topic.

MvH
Peter

Du sade först "ditt", i form av en massa vilseledande saker, och jag
korrigerade sedan i varje fall en del av det som var fel i det du skrev,
och sedan sade du mera vilseledande saker. Frågan är då om jag
skall peka på allt det som är vilseledande i det nya som du skriver?

Och kanske skulle jag även berätta om vad Bertil berättade för mig
när jag talade med honom i telefon om dessa saker? Men sådant
"sående av ont blod" får andra syssla med.

Jag råder hellre alla som undrar över vad Bertil verkligen har för upp-
fattningar, att tala med honom på tu man hand, istället för att lyssna
på vad någon som anser sig föra hans talan påstår och antyder.

Jag nöjer mig med att konstatera och beklaga att du lägger så stor
energi på att offentligt misstänkliggöra mig och om och om igen för-
söker få andra människor att tro saker om mig som inte är sanna.

Jag tänker inte ägna mig åt liknande beteenden. Det är ju din egen
karma du leker med. Inte min.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-11-29 15:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-11-29 14:29

Vissa inlägg här visar att man skall passa sig mycket noga för att lära känna en audiofil.... 20 år senare kan det blossa upp en tvist där det avkrävs bevis för vad man sagt på pelles kalas en sen sommarkväll kl 02:13....

Är det så livsviktigt att veta exakt vad som sagts och inte att det är värt att skämma ut både sig själv och andra offentligt? Det är ju bagateller ni diskuterar. Det är byggen av små högtalare, inget världskrig.

(Detta inlägg kommer troligtvis att försvinna bredvid dom mastodontinlägg där man citerar 200 rader om vad man sagt och inte)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-29 15:26

norman skrev:Vissa inlägg här visar att man skall passa sig mycket noga för att lära känna en audiofil.... 20 år senare kan det blossa upp en tvist där det avkrävs bevis för vad man sagt på pelles kalas en sen sommarkväll kl 02:13....

Är det så livsviktigt att veta exakt vad som sagts och inte att det är värt att skämma ut både sig själv och andra offentligt? Det är ju bagateller ni diskuterar. Det är byggen av små högtalare, inget världskrig.

(Detta inlägg kommer troligtvis att försvinna bredvid dom mastodontinlägg där man citerar 200 rader om vad man sagt och inte)

Fan jag vill se ett hederligt knytnävs slagsmål istället för en massa verbalauttryck.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-29 15:35

Jag föredrar slagsmål mellan människor som vill slåss med varandra, framför
sådana där en är ofrivilligt indragen (och bara undrar varför inte alla kan vara
vänliga och goda mot varandra istället?).

Tänk hur fantastisk världen skulle kunna vara om folk slutade försöka göra
varandra illa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-29 15:37

IngOehman skrev:
petersteindl skrev: ...snip...

Tillbaks till On-Topic.

MvH
Peter

Du sade först "ditt", i form av en massa vilseledande saker, och jag korrigerade sedan i varje fall en del av det som var fel i det du skrev,
och sedan sade du mera vilseledande saker. Frågan är då om jag
skall peka på allt det som är vilseledande i det nya som du skriver?

Och kanske skulle jag även berätta om vad Bertil berättade för mig
när jag talade med honom i telefon om dessa saker?

Jag tror jag nöjer mig med att konstatera och beklaga att du lägger
stor energi på att offentligt misstänkliggöra mig och alltså försöka få
andra människor att tro saker om mig som inte är sanna.

Jag tänker inte ägna mig åt liknande beteenden. Det är ju din egen
karma du leker med. Inte min.

Vh, iö

Ingvar den Topic som var i denna tråd gällde det som många upplever som att det står i ditt manifest. Det är kärnpunkten och det finns personer som anser att din text däri är vilseledande. De har trott att Ino piP har använts av Bertil Alving som monitorhögtalare. Dessa har han alltså av förklarliga skäl aldrig använt. En annan sak är att det du skriver kan missförstås som om Bertil har beställt piP monitorhögtalare från dig. Det har han alltså inte. Ingvar, ägna dig åt din text i manifestet istället så att sannolikheten för att den framledes kan missförstås minskar. Det är mitt råd till dig baserat från feedback från andra människor.

För övrigt pratade jag med Bertil för 30 minuter sedan och läste upp det du nu har skrivit. Tidigare har jag läst upp för Bertil det jag skrivit i denna fråga och jag upplever det som Bertil och jag har haft konsensus. Jag har även ändrat och förtydligat en sak som jag från början skrev såsom Bertil ville ha ändrat.

Vad gäller Karma så tror jag inte på fenomenet Karma. Men eftersom du uppenbarligen tror på Karma så kan du ju ägna dig åt din egen. Någon annans kan du inte ägna dig åt.

Är det detta som du tycker är att misstänkliggöra dig och försöka få andra människor att tro saker om dig som inte är sanna?
Peter Steindl skrev:Det var i den vevan som du och jag diskuterade och där du nämnde att du fått inspiration av Bertil och du tyckte därför att du ville skänka Bertil ett par monitorhögtalare. Är det något konstigt med det? Jag tyckte det var generöst från dig och jag var glad å Bertils vägnar.

Jag vidhåller, jag tyckte det var generöst från dig och jag var glad å Bertils vägnar. Är det detta med din generositet som du tycker inte är sant?
På exakt vilket sätt du inspirerats av Bertil kan du ju själv redogöra för i manifestet och om du inte har inspirerats av Bertil så kan du ju skriva det i manifestet istället så att det inte missförstås.

Ingvar, det jag vänder mig emot är att ditt manifest är skrivet på ett sådant sätt att det uppenbarligen kan missförstås. Om det är medvetet eller omedvetet hör inte hit, men om det fortsättningsvis står kvar på samma sätt i manifestet så är det i och med det som står i denna tråd nu medvetandegjort och står det kvar på samma sätt i fortsättningen så är det således definitivt nu medvetet från din sida. Om du vill slippa missförstånd, så ändra i manifestet. Lätt som en plätt :)

MvH
Peter

dimitri

!

Inläggav dimitri » 2009-11-29 15:57

petersteindl skrev:...Ingvar den Topic som var i denna tråd gällde det som många upplever som att det står i ditt manifest. Det är kärnpunkten och det finns personer som anser att din text däri är vilseledande. De har trott att Ino piP har använts av Bertil Alving som monitorhögtalare. Dessa har han alltså av förklarliga skäl aldrig använt. En annan sak är att det du skriver kan missförstås som om Bertil har beställt piP monitorhögtalare från dig. Det har han alltså inte. ...
MvH
Peter

"MVH"? kma!

Nej, jag har aldrig fått uppfattning att BA beställt piP. Oavsett vad du kläcker fram så gäller Bertils text som en urkund Agree?
Topic i denna tråd är pK. OK?
"Det finns personer...". Det finns personer som anser att dina texter är kreativa sanningstolkningar. Jag hör till dessa personer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-29 16:00

Peter!

Det är trist att se att du inte ger dig. :( Inser du inte vad det är som du
själv håller på med?

Jag vill inte ha (utsättas för) sådant här (manipulativt) trams offentligt.
men vad 17 skall jag göra när du fortsätter?

1. Texten som står i Manifestet har jag läst upp för Bertil när det bara
var ett förslag, och Bertil tyckte att den var bra och berättade till och
med att han mycket uppskattade den (vilket också var syftet med den,
eftersom jag ju uppskattade att han sagt åt mig att jag borde sätta piP
i produktion på 80-talet*).

2. Texten har ingenting att göra med händelser du varit med om. Den
hänvisar bara till den händelse på en mässa som så vitt jag vet inträffade
innan vi ens kände varandra. Jag minns väl när jag första gången träffade
dig "privat" på det där födelsedagspartyt hos Perka. Hur skulle jag kunna
glömma en person som med mässande röst och lyfta armar berättade
om hur han träffat Jesus - som hade talat engelska med dig, och som
eventuellt till och med hade överfört sin egen ande till dig? Sådant glöm-
mer man inte så lätt. Senare har du till mig sagt att du inte är säker på
att det är du som är Jesus och förtydligat att du inte tror det, medan du
till Bertil har sagt att du är det. Vilket är sant?

3. Nej, jag kan inte göra något åt din karma, och det har jag inte heller
påstått, men jag kan bekymra mig över den, eftersom jag önskar dig en
god dylik.

Om du tror på Karman eller inte, påverkar den inte. Den finns där ändå, i
dig. Jag vet inte vad du tror att jag menar att Karma är, men jag delar
som du vet inte din tro på övernaturliga saker.

Vh, iö

- - - - -

*Jag kan inte veta något om huruvida Bertil minns att vi talades vid på
den där mässan, men jag kan inte se något märkligt i om han skulle ha
glömt det.

Jag var ju bara en snorvalp till mässbesökare som ville berätta att jag
gillade hans inspelningar och ställde frågor om hans monitorlyssnings-
situation, medan han var en av mina hjältar. Om det är så att han inte
minns mig från den tiden, så ser jag inget märkligt i det.

Däremot ser jag något mycket märkligt, och nästan sjukligt, i dina minst
sagt tendensiösa antydningar. Du har dessutom glömt MÅNGA saker,
exempelvis flera löften du givit mig, som passat dig att förneka att du
kommit med.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-11-29 16:32

Till alla kombatanter vill jag bara säja att det inte var meningen (som jag skrev innan) att detta skulle inträffa. Jag hoppas att detta kan avslutas snarligen då det inte verkar leda någonvart.

Om min förklaring till Peter hur jag upplever samt har förstått saker och ting gällande piP och dess tillkomst har förorsakat allt detta rabalder (vilket jag verkligen inte ville) så ber jag så mycket om ursäkt!

Detta är min högst personliga uppfattning!

@IÖ: Om jag (och kanske fler med mig?) uppfattar texten för piP i manifestet på ett sätt som inte stämmer med hur du VILL att detta SKALL förstås, så kanske det kunde vara på sin plats med en ändring. Annars kan vi lämna detta därhän tycker jag för min del.

Tack!
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-29 16:51

Varför inte lägga ut texten så alla kan bilda sig en egen uppfattning om den.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-29 17:04

IngOehman skrev:Peter!

själv håller på med?

eftersom jag ju uppskattade att han sagt åt mig att jag skulle sätta piP
i produktion på 80-talet).

god dylik.

Vh, iö

Hej Ingvar, jag heter Peter :)

Du är för rolig du :) Vill du verkligen blanda in tro eller religion i trådarna på faktiskt? Undrar varför? Bild Har du gått och blivit religiös? :) Hur mycket OT vill du ha egentligen?

Men, för att svara på din fråga. Jag heter Peter som sagt :) Jesus hette Jesus :) och vid tillkommelsen har han ett nytt namn :) precis såsom det står skrivet :D Vad gäller mitt samtal med Bertil i just den frågan du nämner så har Bertil och jag på senare tid vidrört det också.

Men som sagt, i Dimitris inlägg pekar Dimitri på att det är pK som ju är on topic :) Bra Dimitri! Det verkar ju vara en rimlig önskan :wink: eftersom BA ju faktiskt har beställt pK.

Dessutom är det så Ingvar, att religion inte är tillåtet i detta Forum :wink: Nog om detta.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-11-29 17:19

boom skrev:Varför inte lägga ut texten så alla kan bilda sig en egen uppfattning om den.

Finns att läsa mitt på sid: 106.
Mvh Björn//

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-29 18:05

screen skrev:
boom skrev:Varför inte lägga ut texten så alla kan bilda sig en egen uppfattning om den.

Nu är det så enkelt att jag kan ej läsa det på sidan 106 då jag ej har manifestet .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-29 18:08

boom skrev:
screen skrev:

Nu är det så enkelt att jag kan ej läsa det på sidan 106 då jag ej har manifestet .

Sidan 106 i tråden ;)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 960#863960
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-29 18:11

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Peter!

själv håller på med?

eftersom jag ju uppskattade att han sagt åt mig att jag skulle sätta piP
i produktion på 80-talet).

god dylik.

Vh, iö

Hej Ingvar, jag heter Peter :)

Du är för rolig du :) Vill du verkligen blanda in tro eller religion i trådarna på faktiskt? Undrar varför? Bild Har du gått och blivit religiös? :) Hur mycket OT vill du ha egentligen?

Men, för att svara på din fråga. Jag heter Peter som sagt :) Jesus hette Jesus :) och vid tillkommelsen har han ett nytt namn :) precis såsom det står skrivet :D Vad gäller mitt samtal med Bertil i just den frågan du nämner så har Bertil och jag på senare tid vidrört det också.

Men som sagt, i Dimitris inlägg pekar Dimitri på att det är pK som ju är on topic :) Bra Dimitri! Det verkar ju vara en rimlig önskan :wink: eftersom BA ju faktiskt har beställt pK.

Dessutom är det så Ingvar, att religion inte är tillåtet i detta Forum :wink: Nog om detta.

MvH
Peter

Jag är inte det minsta intresserad av att blanda in tro och religion i den
här tråden, jag vill bara veta varför du talar osanning när du pratar med
antingen Bertil eller med mig (och till många andra).

Jag vill också veta varför du inte håller dina löften, och "glömmer bort
dem" när du kommer på att du inte vill stå för dem.

Jag tycker det blivit rätt vanligt att det har blivit minst sagt obehagligt
när du agerat offentligt - på ett sätt som jag inte kan se som någonting
annat än ett påtaglit oärligt och manipulativt beteende.

Det är väldigt långt ifrån den fantastiskt trevlige Peter Bremen-resekamrat
som funnits på de många turer vi gjort, främst västerut, och du är ännu
längre från den kunskapstörstande Peter Bremen som jag lärt känna, och
i vars kök jag har spenderat många kvällar och nätter, för att på dittut-
talade önskemål hålla lektion om ditten och datten, från elektronik till
elektroakustik, akustik och psykoakustik, som haft med musik-återgivning
att göra, och som du ville lära dig mera om.

Men det förnekar du säkert också. Du har väl glömt det. Ungefär som du
kanske glömt hur du med en klagosång som jag inte hört maken till varken
före eller efter, fick mig att ta ledigt från jobbet för att ställa mig på meka-
nisk verkstad och genomborra gängstänger åt dig (ja, jag fick betala dem
också...) och sedan montera ihop alltihopa åt dig också, trots att du väg-
rade bygga lådan på ett vettigt sätt (med lucka på baksidan) som gjorde
att det gick att göra det bra*. Liksom att jag för en massa år sedan ritade
upp och gick igenom Ino a3 med dig, och vad som får dem att fungera utan
problem med interferenser, såsom en möjlig startpunkt för de lättlyssnade
högtalare som du ville tillverka för att du citat "har tröttnat på den här
branschen, nu gäller bara att marknadsföra och sälja och bli rik, Bang &
Olufssen är de enda som förstått hur man skall göra" (nej det var inte
bestämt att de skulle ha äggform ännu) och som jag skulle bli delägare av
företaget i, och bli ansvarig för utvecklingen på.

Vad andra tror om ditt selektiva minne kan jag inte svara för, men JAG tror
dig inte Peter.

Det mest absurda är dock att du tycks vilja ha den här debatten offentligt.
Tror du att jag tänker ta emot hur många lögner och tendensiösa antyd-
ningar som helst utan att säga ifrån?

Vh, iö

- - - - -

*Sedan sålde du högtalarna utan att jag varken fick minsta ersättning eller
tack, och de nya förtvivlade ägarna får ingen hjälp av dig - de ringer och
ber dig, men du ställer inte upp och tar ansvar för det du sålt dem, varken
de sönderfallande slutsteg du sålt dem, eller att fixa att högtalarna vars
högfrekvensdel inte verkar vara överens med sina kompensationskretsar
(kallödningar?).

Saker kan gå sönder, men varför inte hjälpa dem som drabbas, genom att
sätta apparaterna du sålt dem i brukbart skick? Du har ju deras telefon-
nummer. Do the right thing!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-11-29 18:37

Jisses! 8O

Det finns tydligen mycket byk som behöver tvättas... :?

Hoppas att den blir ren snart och att "bikten" hjälper?

Detta börjar snart handla om förtroenden hit eller dit... :cry:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-11-29 19:26

Jag tycker detta är mycket tråkigt.

Kan inte Bertil själv skriva sin version, så vi slipper detta.

Det känns lite som en tävling om vem som känner Bertil bäst.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum