Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:För eget bruk så tycker jag mest det är synd att inte mer information kommer fram så att jag hade kunnat lära mig mer....
Beakungen skrev:subjektivisten skrev:Den enda som förlorar på detta är Anders och företagen som har med han att göra. Ingvar klarar sig. Att tvinga någon svara på massa påstående tillhör Kina, kanske värt att flytta dit om man vill ha ett sådant samhälle. Folk borde fan skämmas hur dom håller på.
Asså nu förstår jag inte riktigt?
Detta beteende ser jag ju hela tiden.
Vilka är det som är så snabba att de på väldigt kort tid lyckas jaga ut någon som säljer kablar?
Då behövde han minsann förklara sig.
Nu handlar det om en tillverkare som råkar vara väldigt älskad här på forumet vilket gör att det helt plötsligt är för jävligt.
Trams säger jag bara.
Varför tar ni denna hobby på så stenhårt allvar? För det är väll en hobby eller?
Hade detta varit en högtalare från någon annan tillverkare så hade det varit ett jävla liv på er. Fy fan för den konstruktören som ljuger så, hade det låtit.
Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser detta. Jag förstår inte hur folk kan vara så trångsynta och instängda i sin egna lilla värld.
Ni tycks tro på allvar att ni sitter med alla de rätta svaren. Jag vet inte om ni förstått att det finns en värld utanför Sverige? Den världen är så mycket större och med så mycket mer människor. Och så sitter ett gäng förståsigpåare (som jag kallar det) och tror att "vi vet minsann".
Naqref skrev:profbd skrev:varför det?
ni håller väl inte på och kopierar konstruktionen
eller har ni inga egna ideer?
Vi gör det för att veta varför piP låter som den gör så att vi kan undvika att härma dess svagheter i framtida konstruktioner.
petersteindl skrev:Det finns en anda som uppmanar: ”Ändra och frisera om historien och stryk olämpliga delar så den passar dina syften för syftena äro ju i dina ögon goda och passar dig själv och dessutom vet du vad som är bäst för andra.” Stalin nappade på denna anda. Fascism och kommunism har nappat och nappar fortfarande på denna anda och nu har jag observerat att denna anda även smugit sig in på svenska internetforum ty somliga har hakat på och nappat på denna anda. Det är förfärligt.
petersteindl skrev:Denna anda nappade Stalin på.
---
Så småningom skall jag försöka förklara vad denna anda är och avslöja denna anda
petersteindl skrev:Jag har en del att ifrågasätta vad gäller Ingvar Öhmans kommentarer på vissa saker. Ska jag ta det nu eller sen? Jag gillar inte att hålla på med gammalt skit som egentligen inte leder utvecklingen framåt. Att reda ut missbegrepp eller missförstånd är för mig tråkigt och dåligt använd tid, inte desto mindre behövs det redas upp och det kommer så småningom då andan faller på. Det får således bli sen.
petersteindl skrev:För övrigt anser jag att man skall hänga ut person för en förnedrande genombrutal offentlig avrättning om det finns fog för det. Det är således ens absoluta skyldighet att stå upp för den sanning som man bär på inombords då den behövs för att utrota lögnen. Det måste dessutom ske på samma plattform där lögnen huserar. Väljer man tystnaden så har man i tystnad ställt sig på lögnens sida och då är man de facto en lögnare själv. Vad än värre är, är att man då inte endast de facto är en lögnare utan man är ett ynka fegt kräk dessutom. Man kan dock välja att vara tyst en tid för att projektera hur lögnen bäst skall offentligt kunna utrotas. Det är den tiden man tar sig för att kunna samla tillräckligt med resurser för en lyckosam krigföring mot lögnen.
petersteindl skrev:
Det finns en anda som uppmanar: ”Ändra och frisera om historien och stryk olämpliga delar så den passar dina syften för syftena äro ju i dina ögon goda och passar dig själv och dessutom vet du vad som är bäst för andra.” Stalin nappade på denna anda. Fascism och kommunism har nappat och nappar fortfarande på denna anda och nu har jag observerat att denna anda även smugit sig in på svenska internetforum ty somliga har hakat på och nappat på denna anda. Det är förfärligt.
Citat:
BertilAlving skrev:
Eftersom det undras och funderas kring min monitorlyssning så hoppar jag in här med lite info: Peter har i princip redan redogjort för turerna, men jag kan komplettera med att efter OD-11 andvände jag under många år först AudioPro A4-14 (supermoddade av Karl-Erik Ståhl) och sedan den lilla aktiva AudioPro A2-2 (tror jag den heter). Mina piP fick jag i det tråkiga skedet av livet för c:a 10 år sedan när jag "gick in i väggen" och på grund av depressionen helt slutade att göra inspelningar, piP fick alltså aldrig tjänstgöra som monitorhögtalare.
Och sedan då? Jo, depression brukar man oftast bli frisk ifrån, med läkarhjälp kan det gå så snabbt som 6 månader och utan läkarhjälp kan det gå på ett halvår . För min del tog det mer än fem år men nu känns det bra och jag har åter börjat göra inspelningar sedan drygt 2 år tillbaka. Vad använder jag då för monitorhögtalare nuförtiden? Det verkar som mina piP blivit otursförföljda i sin tilltänkta användning som monitorhögtalare; när jag fick dom slutade jag göra inspelningar och nu när jag åter började göra inspelningar blev dom förstörda av en vattenskada medan dom stod i källaren! Alla mina inspelningar efter "come-back" är gjorda helt utan monitorhögtalare, alltså enbart med hörlurs-monitorering och detta är verkligen inte ett idealiskt sätt att jobba på (men utrustningen är bekvämare att släpa på ).
...
/Bertil
80-talet skrev:men för helvete, vad är det för fel på människor? hur lång tid tog det Almen att kolla upp dessa brottstycken? Tycker du inte själv att det är pinsamt att lägga energi på sånt?
har du kollat alla kombattanters underliga inlägg eller nöjer du dig med de som passar dina syften? finns nog mängder med dryga inlägg från båda läger men det är klart att ingruppen måste försvaras till varje pris mot utgruppen, eller? Sakfrågan ska gömmas till förmån för personliga vendettan som du mfl gärna hjälper till att piska upp med liknande inlägg. moget.
80-talet skrev:Jag har inget med den pågående konflikten/bråket, eller vad man ska kalla det, att göra överhuvudtaget! jag har definitivt inte varit delaktig i den heller tillskillnad från dig och Almen mfl. Jag känner ingen av kombattanterna och har inga lojalitetsband till någon av dem. kan ni säga detsamma? Men det vet ni bäst själva...
jag brukar läsa, och ibland men inte ofta skriva, här för att det brukar vara intressant och roligt. på sistone så har det inte alls varit intressant eller roligt (finns fortfarande väldigt bra trådar dock) och det pga en liten grupp som springer runt som en flock vargar som biter och skäller på allt som "hotar" flocken. Detta trots att ingen i flocken är hotad. Det enda som har hänt är att vissa sanningar i form av sakfrågor har blivit ifrågasatta och det klarar vissa inte av utan då måste det handla om något annat och så leker alla döende svanen och gottar ner sig i sin egen självömkan och då kommer resten av flocken till undsättning. Detta tillsammans med konspirationsteorier, vendettor, gamla oförrätter och dryga grupperingar. det är nästan som att ni inte hade ett liv utanför forumet. Men det kanske det verkar som att jag inte heller har iom det här inläggetså jag ska kanske fortsätta att skita i o läsa de här böl och bråk trådarna och hoppas på bättre tider.
Ja detta är ett egoistiskt utspel och jag pratar för mig själv och utifrån hur jag upplever forumet just nu.
80-talet skrev:Jag är inte lika upprörd som mitt inlägg tydligen framstod som, dock trött och irriterad på flocken. jo jag tänker fortsätta kalla dem det.
Jag undrar när samma flock som då uppenbarligen är ärliga samariter ska gå igenom de egna leden av självutnämnda frälsare och se till det egna beteendet (nej jag pratar inte direkt om JTarnstrom, Almen eller Dimitri) då det för mig framstår som att det finns en hel del som med dryga meningslösa monotona inlägg som med samma andemening kräks ut varenda dag och i varenda tråd förstör forumet och gör det på ett stalkeraktigt sätt. men det är inget som oroar "er" förstår jag? Jag vill fortfarande som en del andra se bevis för den här förföljelsen av IÖ, jag ser den inte men så är jag inte med i någon flock heller, verken den ena eller den andra.
Det handlar inte om empati, det är ett hififorum inte lunarstorm, blir det känslosamt och man inte klarar av att ifrågasättas eller tar sin hobby (det är en hobby när det dryftas på ett öppet forum) på lite för stort allvar så kanske man ska skita i att vara här?!
JTarnstrom skrev:Jag har inte svårt att känna empati med någon som är utsatt för förföljelse eller mobbing. Är det fel? Är det fel att reagera när man ser att det förekommer? Själv skulle jag ha varit glad om någon hade sett och ingripit när jag utsatte andra för sådant obehag i skolan, eller när jag själv blev utsatt för det. Det vore ju illa om vi inte lärde oss något av våra erfarenheter. Hade jag sett någon bli förföljd, mobbad eller liknande på de arbetsplatser som jag har bevistat hade jag också reagerat (faktum är att jag gjorde det när det drabbade en vårdtagare, med resultat att en personal fick sparken). Varför skulle man agera annorlunda på ett forum? Det är även en god gärning gentemot den som utsätter andra för obehag att medvetandegöra dem om detta så att de kommer till insikt. De kanske inte är medvetna om hur deras beteende uppfattas och att det kan skada dem själva i långa loppet.
JTarnstrom skrev:Vem har sagt att man inte klarar av att vara här? Du läser in väldigt mycket och drar slutsatser som du inte har någon aning om ifall de stämmer eller ej. Det kan knappast vara fel att eftersträva lite godare stämning och ett öppet klimat där saker faktiskt kan ifrågasättas utan att det ska handla om något annat än sakfrågor. Om man är intresserad av vad IÖ och Naqref (och andra) har att bjussa på av sina kunskaper så är det väl dem man är här för att ta del av och inte av en massa personlig dynga som bäst hör hemma någon annanstans.
StefanL skrev:+1 på FBK's inlägg ovan.
Jag tycker de citat som Almen citerade ovan är tagna ur sitt sammanhang. Men visst började Peter göra inlägg här av en anledning, precis som Ingvar gjorde när han registrerade sig.
Gräv åt andra hållet, så kan man hitta liknande citat som är tagna ur sitt sammanhang.
Det krävs två (eller är det tre i denna dispyt kanske?) för att dansa, och fast det kanske är Peter och Naq som för just nu, så för Ingvar också.
Oavsett vem som får rätt i denna debatt så kommer där inte finnas några vinnare.
80-talet skrev:JTarnstrom skrev:Vem har sagt att man inte klarar av att vara här? Du läser in väldigt mycket och drar slutsatser som du inte har någon aning om ifall de stämmer eller ej. Det kan knappast vara fel att eftersträva lite godare stämning och ett öppet klimat där saker faktiskt kan ifrågasättas utan att det ska handla om något annat än sakfrågor. Om man är intresserad av vad IÖ och Naqref (och andra) har att bjussa på av sina kunskaper så är det väl dem man är här för att ta del av och inte av en massa personlig dynga som bäst hör hemma någon annanstans.
Jag skulle kunna säga samma sak om er som tror sig se förföljelse av vissa medlemmar på forumet eller hur?! ni drar också slutsatser som ni inte vet stämmer, eller ni vet men har inga belägg för det förutom det ni själva tycker. men ta gärna fram objektiva bevis.
Birger skrev:Ni menar alltså att en eller flera personer har reggat sig på Faktiskt.se bara för att ge igen för "gammal ost" ??
Nåväl. Hoppas att någon eller några tänker efter lite för tänk om debattklimatet var lite lite annorlunda (mer försiktigt respektfullt mot varann) så att vi fick IÖ:s, Peter S, Larsens, Rudlings, Olle Mirchs, Alvings, Forsells och många andras synpunkter på både hifi-historia och framtid här på Faktiskt.se ..![]()
I mina ögon mycket mycket intressant.
Jag tänker i alla fall fortsätta hoppas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster