IÖ och Naq diskuterar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-12-01 00:08

tycker det är skit att Svante inte är här och att giganterna inte vill inveckla sig så särdeles gärna i vår simpla 'hobby pyntning'
GOD JUL!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-12-01 02:17

steveo1234 skrev:För eget bruk så tycker jag mest det är synd att inte mer information kommer fram så att jag hade kunnat lära mig mer....

Det håller jag innerligt med om!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-01 02:47

Beakungen skrev:
subjektivisten skrev:Den enda som förlorar på detta är Anders och företagen som har med han att göra. Ingvar klarar sig. Att tvinga någon svara på massa påstående tillhör Kina, kanske värt att flytta dit om man vill ha ett sådant samhälle. Folk borde fan skämmas hur dom håller på.

Asså nu förstår jag inte riktigt?
Detta beteende ser jag ju hela tiden.

Vilka är det som är så snabba att de på väldigt kort tid lyckas jaga ut någon som säljer kablar?
Då behövde han minsann förklara sig.

Nu handlar det om en tillverkare som råkar vara väldigt älskad här på forumet vilket gör att det helt plötsligt är för jävligt.
Trams säger jag bara.

Varför tar ni denna hobby på så stenhårt allvar? För det är väll en hobby eller?

Hade detta varit en högtalare från någon annan tillverkare så hade det varit ett jävla liv på er. Fy fan för den konstruktören som ljuger så, hade det låtit.

Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser detta. Jag förstår inte hur folk kan vara så trångsynta och instängda i sin egna lilla värld.

Ni tycks tro på allvar att ni sitter med alla de rätta svaren. Jag vet inte om ni förstått att det finns en värld utanför Sverige? Den världen är så mycket större och med så mycket mer människor. Och så sitter ett gäng förståsigpåare (som jag kallar det) och tror att "vi vet minsann".

+100 *Mycket bra inlägg*
Ps. Jag blir inte ledsen utan det är bara att inse att en del är otroligt insnöjade i sin lilla värld och har total brist på självkritik
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-01 02:58

Ska vi göra anspråk på att veta mest i hela världen, nu också?
Ingen dum idé. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2009-12-01 08:20

det här är ju från en sida längre tillbaka i tråden, då någon frågade "vad är sakfrågan?"

Naqref skrev:
profbd skrev:varför det?
ni håller väl inte på och kopierar konstruktionen
eller har ni inga egna ideer?

Vi gör det för att veta varför piP låter som den gör så att vi kan undvika att härma dess svagheter i framtida konstruktioner.

då jag saknar både kunskap borde jag väl egentligen inte lägga ner någon tid på den här tråden...* men är det inte väldigt enkelt isåfall? alltså, om ni vill veta varför piP låter som den låter alltså.

Då är det ju bara att fråga IÖ: "varför låter piP som den låter? vi skulle vilja identifera de här bristerna vi har hittat, och försöka fixa det, kan det här funka tror du?" och se vad han säger? i samma anda som han verkar uppskatta, med en vilja att lära sig förstå vad det är som händer, och döda eventuella egna teorier(rätt ord? "förklaringar" kanske är lämpligare) man byggt upp för att fatta vad som gör vad. Istället för något som kanske uppfattas som påhopp? möjligheten finns ju, att man lär varandra saker... Jag tror att ens förmåga att lära sig och ta in information och kunskap stagnerar när man slutar vara ödmjuk och lyssna på andra.

Ingvar skriver nånstans (tror det är manifestet, som jag läst faktiskt ett par gånger... hehe) hundratals mätningar med egna instrument, och det kan ju vara lite svårt att ge ett enkelt svar då, kanske räcker inte ens en föreläsning, och kanske är det en fet jävla bok eller nåt sånt som kan svara på det... eller helt enkelt ett helgbesök, 400 koppar te och/eller ett par glas vin innan det blir något vettigt utbyte. Jag har ingen aning, jag känner inte IÖ för att avgöra nåt sånt.

Är jag seriöst intresserad av att lära mig hur något fungerar brukar jag vända mig till upphovsmannen/kvinnan först.

Men det kanske är det ni gjort? eller är det kanske så att ni vill lista ut det på egen hand? vilket ju också är helt okej, man kanske känner att man kan tillräckligt och att man vet va man håller på med. Men innan man kallar något för nånting som någon sagt för lögn eller fejk kan man ju faktiskt vända sig till personen det gäller, istället för att dra en massa slutsatser och posta dom på forum... där håller jag nog med ingvar... alla specifika frågor jag haft har jag tagit med ingvar direkt, så slipper man faktiskt fundera på hur man ska formulera sig så ett helt forum inte tycker man är ett miffo ;-)

Intressant och lärorik tråd f. övrigt, och jag måste kolla upp de där pK nu också, om någon som bor i skåne ska köpa sig ett par hälsar jag gärna på och lyssnar någon gång! jag har gärna fler najsa högtalare här hemma :-) vad som är rätt för mig hör jag med öronen. (jag strävar inte nödvändigtvis efter det där "korrekta" vad nu det är... antagligen en vetenskap i sig)

*Kunde inte låta bli att lägga mig i, jag tycker det suger att folk blir upprörda och att saker tas bort från ämnet, särskilt ett ämne jag är intresserad av.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-01 09:25

Jag kan inte annat än att hålla med dig :)

bra skrivet !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-01 10:11

Jag tror att nedanstående kan ses som lite bakgrund i diskussionen också. petersteindl skrev sitt första inlägg på faktiskt 23 oktober 2007.

8 november 2007
petersteindl skrev:Det finns en anda som uppmanar: ”Ändra och frisera om historien och stryk olämpliga delar så den passar dina syften för syftena äro ju i dina ögon goda och passar dig själv och dessutom vet du vad som är bäst för andra.” Stalin nappade på denna anda. Fascism och kommunism har nappat och nappar fortfarande på denna anda och nu har jag observerat att denna anda även smugit sig in på svenska internetforum ty somliga har hakat på och nappat på denna anda. Det är förfärligt.

12 november 2007
petersteindl skrev:Denna anda nappade Stalin på.
---
Så småningom skall jag försöka förklara vad denna anda är och avslöja denna anda

29 februari 2008
petersteindl skrev:Jag har en del att ifrågasätta vad gäller Ingvar Öhmans kommentarer på vissa saker. Ska jag ta det nu eller sen? Jag gillar inte att hålla på med gammalt skit som egentligen inte leder utvecklingen framåt. Att reda ut missbegrepp eller missförstånd är för mig tråkigt och dåligt använd tid, inte desto mindre behövs det redas upp och det kommer så småningom då andan faller på. Det får således bli sen.

3 november 2009
petersteindl skrev:För övrigt anser jag att man skall hänga ut person för en förnedrande genombrutal offentlig avrättning om det finns fog för det. Det är således ens absoluta skyldighet att stå upp för den sanning som man bär på inombords då den behövs för att utrota lögnen. Det måste dessutom ske på samma plattform där lögnen huserar. Väljer man tystnaden så har man i tystnad ställt sig på lögnens sida och då är man de facto en lögnare själv. Vad än värre är, är att man då inte endast de facto är en lögnare utan man är ett ynka fegt kräk dessutom. Man kan dock välja att vara tyst en tid för att projektera hur lögnen bäst skall offentligt kunna utrotas. Det är den tiden man tar sig för att kunna samla tillräckligt med resurser för en lyckosam krigföring mot lögnen.

Jag antar att det är där vi är nu.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-01 10:26

Men chitt... 8O

Ok, efter dom fina orden så känns det ju som att detta är lite "hetare" än vad som först kändes... :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-01 10:43

petersteindl skrev:
Det finns en anda som uppmanar: ”Ändra och frisera om historien och stryk olämpliga delar så den passar dina syften för syftena äro ju i dina ögon goda och passar dig själv och dessutom vet du vad som är bäst för andra.” Stalin nappade på denna anda. Fascism och kommunism har nappat och nappar fortfarande på denna anda och nu har jag observerat att denna anda även smugit sig in på svenska internetforum ty somliga har hakat på och nappat på denna anda. Det är förfärligt.

Citat:
BertilAlving skrev:
Eftersom det undras och funderas kring min monitorlyssning så hoppar jag in här med lite info: Peter har i princip redan redogjort för turerna, men jag kan komplettera med att efter OD-11 andvände jag under många år först AudioPro A4-14 (supermoddade av Karl-Erik Ståhl) och sedan den lilla aktiva AudioPro A2-2 (tror jag den heter). Mina piP fick jag i det tråkiga skedet av livet för c:a 10 år sedan när jag "gick in i väggen" och på grund av depressionen helt slutade att göra inspelningar, piP fick alltså aldrig tjänstgöra som monitorhögtalare.

Och sedan då? Jo, depression brukar man oftast bli frisk ifrån, med läkarhjälp kan det gå så snabbt som 6 månader och utan läkarhjälp kan det gå på ett halvår . För min del tog det mer än fem år men nu känns det bra och jag har åter börjat göra inspelningar sedan drygt 2 år tillbaka. Vad använder jag då för monitorhögtalare nuförtiden? Det verkar som mina piP blivit otursförföljda i sin tilltänkta användning som monitorhögtalare; när jag fick dom slutade jag göra inspelningar och nu när jag åter började göra inspelningar blev dom förstörda av en vattenskada medan dom stod i källaren! Alla mina inspelningar efter "come-back" är gjorda helt utan monitorhögtalare, alltså enbart med hörlurs-monitorering och detta är verkligen inte ett idealiskt sätt att jobba på (men utrustningen är bekvämare att släpa på ).

...
/Bertil
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-01 10:44

men för helvete, vad är det för fel på människor? hur lång tid tog det Almen att kolla upp dessa brottstycken? Tycker du inte själv att det är pinsamt att lägga energi på sånt?

har du kollat alla kombattanters underliga inlägg eller nöjer du dig med de som passar dina syften? finns nog mängder med dryga inlägg från båda läger men det är klart att ingruppen måste försvaras till varje pris mot utgruppen, eller? Sakfrågan ska gömmas till förmån för personliga vendettan som du mfl gärna hjälper till att piska upp med liknande inlägg. moget.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-12-01 11:07

Du menar att det är fel på budbäraren när budskapet är osmakligt?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-12-01 11:31

80-talet skrev:men för helvete, vad är det för fel på människor? hur lång tid tog det Almen att kolla upp dessa brottstycken? Tycker du inte själv att det är pinsamt att lägga energi på sånt?

har du kollat alla kombattanters underliga inlägg eller nöjer du dig med de som passar dina syften? finns nog mängder med dryga inlägg från båda läger men det är klart att ingruppen måste försvaras till varje pris mot utgruppen, eller? Sakfrågan ska gömmas till förmån för personliga vendettan som du mfl gärna hjälper till att piska upp med liknande inlägg. moget.

Det finns säkert många exempel på "dryga" inlägg från IÖ, däremot finns det inga exempel på vidriga inlägg från honom (imho of course).

Almen har grävt. Det har säkert tagit sin lilla tid, javisst. Är det pinsamt att lägga energi på det? Nej, det är det inte i ljuset av att en annan medlem ständigt avkrävs på konkreta exempel. Nu ska jag inte kolla om du är bland de som avkrävt honom konkreta exempel. Det vet du själv bäst.
Almens bidrag i form av dessa fyra citat är efterlängtat.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-01 11:53

Jag har inget med den pågående konflikten/bråket, eller vad man ska kalla det, att göra överhuvudtaget! jag har definitivt inte varit delaktig i den heller tillskillnad från dig och Almen mfl. Jag känner ingen av kombattanterna och har inga lojalitetsband till någon av dem. kan ni säga detsamma? Men det vet ni bäst själva...

jag brukar läsa, och ibland men inte ofta skriva, här för att det brukar vara intressant och roligt. på sistone så har det inte alls varit intressant eller roligt (finns fortfarande väldigt bra trådar dock) och det pga en liten grupp som springer runt som en flock vargar som biter och skäller på allt som "hotar" flocken. Detta trots att ingen i flocken är hotad. Det enda som har hänt är att vissa sanningar i form av sakfrågor har blivit ifrågasatta och det klarar vissa inte av utan då måste det handla om något annat och så leker alla döende svanen och gottar ner sig i sin egen självömkan och då kommer resten av flocken till undsättning. Detta tillsammans med konspirationsteorier, vendettor, gamla oförrätter och dryga grupperingar. det är nästan som att ni inte hade ett liv utanför forumet. Men det kanske det verkar som att jag inte heller har iom det här inlägget :lol: så jag ska kanske fortsätta att skita i o läsa de här böl och bråk trådarna och hoppas på bättre tider.

Ja detta är ett egoistiskt utspel och jag pratar för mig själv och utifrån hur jag upplever forumet just nu.

MP

Inläggav MP » 2009-12-01 12:00

+1
En stående applåd!
Kunde inte ha beskrivit upplevelsen bättre själv.

Tack 80-talet :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-01 12:04

Jag förstår inte riktigt din upprördhet, 80-talet. petersteindls anledning att registrera sig på faktiskt är inget som han har hymlat med, även om han har varit kryptisk vad gäller detaljerna.

Det är nog flera här som ända sedan han skrev sina första inlägg väntat på att han skall komma till skott med sina avslöjanden, och därför krävdes det inte något speciellt tidsödande detektivarbete för min del med att hitta hans inlägg angående hans agenda.

Mitt problem är väl just att jag har ett liv utanför forumet, och har träffat samtliga inblandade. Jag tycker bara att det är sorgligt, allting.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-01 12:06

80-talet skrev:Jag har inget med den pågående konflikten/bråket, eller vad man ska kalla det, att göra överhuvudtaget! jag har definitivt inte varit delaktig i den heller tillskillnad från dig och Almen mfl. Jag känner ingen av kombattanterna och har inga lojalitetsband till någon av dem. kan ni säga detsamma? Men det vet ni bäst själva...

jag brukar läsa, och ibland men inte ofta skriva, här för att det brukar vara intressant och roligt. på sistone så har det inte alls varit intressant eller roligt (finns fortfarande väldigt bra trådar dock) och det pga en liten grupp som springer runt som en flock vargar som biter och skäller på allt som "hotar" flocken. Detta trots att ingen i flocken är hotad. Det enda som har hänt är att vissa sanningar i form av sakfrågor har blivit ifrågasatta och det klarar vissa inte av utan då måste det handla om något annat och så leker alla döende svanen och gottar ner sig i sin egen självömkan och då kommer resten av flocken till undsättning. Detta tillsammans med konspirationsteorier, vendettor, gamla oförrätter och dryga grupperingar. det är nästan som att ni inte hade ett liv utanför forumet. Men det kanske det verkar som att jag inte heller har iom det här inlägget :lol: så jag ska kanske fortsätta att skita i o läsa de här böl och bråk trådarna och hoppas på bättre tider.

Ja detta är ett egoistiskt utspel och jag pratar för mig själv och utifrån hur jag upplever forumet just nu.

Jag tycker att det är obehagligt att så många envisas med att klassifiera de som har reagerat på påhoppen på IÖ som tillhörandes en flock. Det går alldeles utmärkt att titta tillbaka på exempelvis min egen historik där jag har varit osams med IÖ (och det har inte varit något problem att reda ut den saken. Jag tror IÖ om gott, liksom jag tror även Naqref och andra om gott, i grund och botten). Även Dimitri är ett exempel på någon som inte har hållit tyst för husfridens skull. Jag tror att vi är flera som har reagerat på den systematiska förföljelse av IÖ som vi har sett. Den är obehaglig av flera anledningar, inte bara för den som är direkt utsatt, utan även för de som blir indirekt berörda av den som betraktare. Det är allstå fullt möjligt att ge sig in i den här diskussionen utan att tala för någon annan än sig själv.

Det finns inga konspirationsteorier. Naqref har ju i klartext gett uttryck för sin agenda i en annan tråd. Det handlar alltså inte om att olika uppfattningar inte kan ifrågasättas.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-01 12:13

Det som är tråkigast, ur ett strikt egoistiskt perspektiv, är att den generositet som så många kunniga personer har delat med sig av sin kunskap, känns hotad. Det är denna unika företeelse som har gjort Faktiskt unikt, Jag har inte sett något liknande på andra forum, vare sig svenska eller utländska.

Ur ett mindre egoistiskt perspektiv är det dock viktigare att folk får må bra.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-12-01 12:18

Det är synd om IÖ.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-01 12:24

Jag har inte svårt att känna empati med någon som är utsatt för förföljelse eller mobbing. Är det fel? Är det fel att reagera när man ser att det förekommer? Själv skulle jag ha varit glad om någon hade sett och ingripit när jag utsatte andra för sådant obehag i skolan, eller när jag själv blev utsatt för det. Det vore ju illa om vi inte lärde oss något av våra erfarenheter. Hade jag sett någon bli förföljd, mobbad eller liknande på de arbetsplatser som jag har bevistat hade jag också reagerat (faktum är att jag gjorde det när det drabbade en vårdtagare, med resultat att en personal fick sparken). Varför skulle man agera annorlunda på ett forum? Det är även en god gärning gentemot den som utsätter andra för obehag att medvetandegöra dem om detta så att de kommer till insikt. De kanske inte är medvetna om hur deras beteende uppfattas och att det kan skada dem själva i långa loppet.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-01 12:45

Jag är inte lika upprörd som mitt inlägg tydligen framstod som, dock trött och irriterad på flocken. jo jag tänker fortsätta kalla dem det.

Jag undrar när samma flock som då uppenbarligen är ärliga samariter ska gå igenom de egna leden av självutnämnda frälsare och se till det egna beteendet (nej jag pratar inte direkt om JTarnstrom, Almen eller Dimitri) då det för mig framstår som att det finns en hel del som med dryga meningslösa monotona inlägg som med samma andemening kräks ut varenda dag och i varenda tråd förstör forumet och gör det på ett stalkeraktigt sätt. men det är inget som oroar "er" förstår jag? Jag vill fortfarande som en del andra se bevis för den här förföljelsen av IÖ, jag ser den inte men så är jag inte med i någon flock heller, verken den ena eller den andra.

Det handlar inte om empati, det är ett hififorum inte lunarstorm, blir det känslosamt och man inte klarar av att ifrågasättas eller tar sin hobby (det är en hobby när det dryftas på ett öppet forum) på lite för stort allvar så kanske man ska skita i att vara här?!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-01 12:53

80-talet skrev:Jag är inte lika upprörd som mitt inlägg tydligen framstod som, dock trött och irriterad på flocken. jo jag tänker fortsätta kalla dem det.

Jag undrar när samma flock som då uppenbarligen är ärliga samariter ska gå igenom de egna leden av självutnämnda frälsare och se till det egna beteendet (nej jag pratar inte direkt om JTarnstrom, Almen eller Dimitri) då det för mig framstår som att det finns en hel del som med dryga meningslösa monotona inlägg som med samma andemening kräks ut varenda dag och i varenda tråd förstör forumet och gör det på ett stalkeraktigt sätt. men det är inget som oroar "er" förstår jag? Jag vill fortfarande som en del andra se bevis för den här förföljelsen av IÖ, jag ser den inte men så är jag inte med i någon flock heller, verken den ena eller den andra.

Det handlar inte om empati, det är ett hififorum inte lunarstorm, blir det känslosamt och man inte klarar av att ifrågasättas eller tar sin hobby (det är en hobby när det dryftas på ett öppet forum) på lite för stort allvar så kanske man ska skita i att vara här?!

Vem har sagt att man inte klarar av att vara här? Du läser in väldigt mycket och drar slutsatser som du inte har någon aning om ifall de stämmer eller ej. Det kan knappast vara fel att eftersträva lite godare stämning och ett öppet klimat där saker faktiskt kan ifrågasättas utan att det ska handla om något annat än sakfrågor. Om man är intresserad av vad IÖ och Naqref (och andra) har att bjussa på av sina kunskaper så är det väl dem man är här för att ta del av och inte av en massa personlig dynga som bäst hör hemma någon annanstans.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-01 12:55

JTarnstrom skrev:Jag har inte svårt att känna empati med någon som är utsatt för förföljelse eller mobbing. Är det fel? Är det fel att reagera när man ser att det förekommer? Själv skulle jag ha varit glad om någon hade sett och ingripit när jag utsatte andra för sådant obehag i skolan, eller när jag själv blev utsatt för det. Det vore ju illa om vi inte lärde oss något av våra erfarenheter. Hade jag sett någon bli förföljd, mobbad eller liknande på de arbetsplatser som jag har bevistat hade jag också reagerat (faktum är att jag gjorde det när det drabbade en vårdtagare, med resultat att en personal fick sparken). Varför skulle man agera annorlunda på ett forum? Det är även en god gärning gentemot den som utsätter andra för obehag att medvetandegöra dem om detta så att de kommer till insikt. De kanske inte är medvetna om hur deras beteende uppfattas och att det kan skada dem själva i långa loppet.

Det låter bra JTarnstrom, men i praktiken så följer varken du eller många andra här det synsättet utan det mobbas,förföljs, förlöjligas osv på olika sätt. Den STORA skillnaden ligger i vilken grupp man tillhör, dvs tillhör man rätt gruppering med de "rätta åsikterna"så kommer det försvar, men tillhör man fel grupp så får man stå ut med skiten.

Ps. Sedan så tycker jag att det ligger mycket i det som 80-talet skriver ovan.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2009-12-01 12:58

+1 på FBK's inlägg ovan.

Jag tycker de citat som Almen citerade ovan är tagna ur sitt sammanhang. Men visst började Peter göra inlägg här av en anledning, precis som Ingvar gjorde när han registrerade sig.

Gräv åt andra hållet, så kan man hitta liknande citat som är tagna ur sitt sammanhang.

Det krävs två (eller är det tre i denna dispyt kanske?) för att dansa, och fast det kanske är Peter och Naq som för just nu, så för Ingvar också.

Oavsett vem som får rätt i denna debatt så kommer där inte finnas några vinnare.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-01 13:08

JTarnstrom skrev:Vem har sagt att man inte klarar av att vara här? Du läser in väldigt mycket och drar slutsatser som du inte har någon aning om ifall de stämmer eller ej. Det kan knappast vara fel att eftersträva lite godare stämning och ett öppet klimat där saker faktiskt kan ifrågasättas utan att det ska handla om något annat än sakfrågor. Om man är intresserad av vad IÖ och Naqref (och andra) har att bjussa på av sina kunskaper så är det väl dem man är här för att ta del av och inte av en massa personlig dynga som bäst hör hemma någon annanstans.

Jag skulle kunna säga samma sak om er som tror sig se förföljelse av vissa medlemmar på forumet eller hur?! ni drar också slutsatser som ni inte vet stämmer, eller ni vet men har inga belägg för det förutom det ni själva tycker. men ta gärna fram objektiva bevis.

Jag vill precis som du skriver i andra delen av inlägget ha bättre stämning och jag är här för att läsa bland annat IÖs och Naqs inlägg, de som handla om sakfrågar iaf. Jag ser det dock som att flocken sprätter upp mer dynga än vad huvudpersonerna i dramat gör och de hjälper inte till att skapa någon bra stämning, det är dessutom irriterande. Den personliga Dyngan har inte har inte här att göra men ändå orkar ni prata om förföljelse och leta upp inlägg som bara piskar upp stämningen snarare än något annat. Det är det jag stör mig på. Jag vill inte tysta ner eller lägga locket på de som diskuterar bara de som vid sidan av står och hejjar med rätt och fel, in-/utgruppsbeteende och gatstenar.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-12-01 13:16

StefanL skrev:+1 på FBK's inlägg ovan.

Jag tycker de citat som Almen citerade ovan är tagna ur sitt sammanhang. Men visst började Peter göra inlägg här av en anledning, precis som Ingvar gjorde när han registrerade sig.

Gräv åt andra hållet, så kan man hitta liknande citat som är tagna ur sitt sammanhang.

Det krävs två (eller är det tre i denna dispyt kanske?) för att dansa, och fast det kanske är Peter och Naq som för just nu, så för Ingvar också.

Oavsett vem som får rätt i denna debatt så kommer där inte finnas några vinnare.

Tycker FBK och StefanL sammanfattar det hela bra. Att som om det vore en självklarhet måla ut ena sidan som förövare och den andra som offer känns inte vare sig konstruktivt eller sanningsenligt. Utifrån den ytterst begränsade bild man kan skapa sig utifrån det som skrivs det vill säga.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 14:44

Hmm, man kanske skulle titta på vad IÖ och Naq diskuterar :D Var tog tråden vägen? Leta, leta... :? Aha, här är den :)

8O Oj, jag måste ha kommit fel. Vart tog den vägen? Var det rätt tråd? Jag trodde att det var i denna tråd som IÖ och Naq diskuterade i :)

Bäst att fortsätta leta :) Eller har de redan diskuterat klart?

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-12-01 14:57

Nu börjar kanske polletterna trilla ner. Tror jag.

Ni menar alltså att en eller flera personer har reggat sig på Faktiskt.se bara för att ge igen för "gammal ost" ??

Det är mycket tråkigt i så fall. Det hade varit betydligt trevligare om dessa i så fall reggat sig pga omvänt skäl. Dvs sudda bort gammalt groll och vara med och upplysa oss andra om detta med hifi-konstruktioner. Faktiskt.se har möjlighet som inget annat fora att driva sådana trådar oom vore ovärderliga för oss vanliga hifikonsumenter.

Detta har ju förvisso redan hänt. Många trådar har lärt mig massor och jag hoppas på mer. Skillnaden härvidlag är enorm mot andra fora som på sin höjd visar snygga bilder på överdimensionerade slutsteg. Att diskutera dessa slutsteg låter sig dock inte göras.

Det som vore intressant för mig som inte vet särskilt mycket om bakgrunderna till dom oenigheter som finns är om alla inblandade startade en tråd enkom för att ge SIN syn på historien. Peter S började men det var länge sedan det kom något nytt/gammalt i den tråden. Luften gick kanske ur efter att Rudling röjt ordentligt där.

Synd, för det var trots allt rätt intressant. Det var dock inte att förglömma Peters version. Det finns helt säkert andra mer motstridiga men det hade varit intressant att läsa dom också.

IÖ har ju också skrivit en del om sina erfarenheter men kanske inte så samlat i en enda tråd kanske.

Nåväl. Hoppas att någon eller några tänker efter lite för tänk om debattklimatet var lite lite annorlunda (mer försiktigt respektfullt mot varann) så att vi fick IÖ:s, Peter S, Larsens, Rudlings, Olle Mirchs, Alvings, Forsells och många andras synpunkter på både hifi-historia och framtid här på Faktiskt.se .. :)

I mina ögon mycket mycket intressant.

Jag tänker i alla fall fortsätta hoppas. :)

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2009-12-01 15:01

Efter att ha läst tråden tänkte jag att jag skulle säga något...men ångrade mig...allt är redan sagt...

Så jag säger något snällt, det har ingen gjort på länge.
Helt utan ironi och sarkasm: Ingvar och Anders, ni båda är förmodligen två av sveriges mest innovativa, smarta, pålästa, förtroendeingivande konstruktörer, ha en riktigt trevlig jul båda två!
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-01 15:11

80-talet skrev:
JTarnstrom skrev:Vem har sagt att man inte klarar av att vara här? Du läser in väldigt mycket och drar slutsatser som du inte har någon aning om ifall de stämmer eller ej. Det kan knappast vara fel att eftersträva lite godare stämning och ett öppet klimat där saker faktiskt kan ifrågasättas utan att det ska handla om något annat än sakfrågor. Om man är intresserad av vad IÖ och Naqref (och andra) har att bjussa på av sina kunskaper så är det väl dem man är här för att ta del av och inte av en massa personlig dynga som bäst hör hemma någon annanstans.

Jag skulle kunna säga samma sak om er som tror sig se förföljelse av vissa medlemmar på forumet eller hur?! ni drar också slutsatser som ni inte vet stämmer, eller ni vet men har inga belägg för det förutom det ni själva tycker. men ta gärna fram objektiva bevis.

Återigen, Naqref har ju klartext talat om vad hans ambition med inläggen är och vad de bottnar i. Behövs det mer?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-01 15:31

Birger skrev:Ni menar alltså att en eller flera personer har reggat sig på Faktiskt.se bara för att ge igen för "gammal ost" ??

Jag vet inte om "ge igen för gammal ost" är rätt uttryckt. Om man vill tolka det välvilligt så kan det kanske från början ha varit en önskan om att presentera en alternativ historiebeskrivning, och då emanerande från grälet angående Carlsson-högtalarna/Larsen/Carlsson-stiftelsen.

Nu vet jag inte vad det är. :(

Nåväl. Hoppas att någon eller några tänker efter lite för tänk om debattklimatet var lite lite annorlunda (mer försiktigt respektfullt mot varann) så att vi fick IÖ:s, Peter S, Larsens, Rudlings, Olle Mirchs, Alvings, Forsells och många andras synpunkter på både hifi-historia och framtid här på Faktiskt.se .. :)

I mina ögon mycket mycket intressant.

Jag tänker i alla fall fortsätta hoppas. :)

Kan ju bara hålla med.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino