Richard skrev:i skrev:Bertil, du har ingen som helst skyldighet att sätta dig in i grälet. Rent sakmässigt har jag inte sett något märkligt i vare sig det du sägs ha sagt eller vad som står i manifestet eller kombinationen. (Även om man kan övertolka det senare.)
Det hela handlar om en viss tendens till grälsjuka och analorienterad detaljfanatism hos en del.
Precis.
1. Mycket snack och väldigt litet verkstad, dock. Först skall högtalaren piP snackas ned, dess konstruktör nedsvärtas, och sedan skall högtalaren pK lanseras med buller och brak. Agendan är smärtsamt klar.
2. Det är ju bara tre som hört pK, överhuvudtaget.
3. Ändå är det över 100 som köpt den allaredan. Frekvensgången skiljer sig något on axis, vilket kommer att göra att de som gillar piP inte kommer att gilla pK, och tvärtom, är min gissning.
Äpplen och päron, alltså. Precis som piM och MuPPs- som ju låter ganska olika. Jag anser själv att piM låter ungefär dubbelt så bra som MuPPs, men den förstnämnda är ju hela 5 gånger dyrare.
4.1
Den inre referensen hos de båda konstruktörerna Naqref och IÖ är helt olika.4.2 Alltså tillverkar de högtalare som låter olika. Mätningarna visar ju också på det.
Skillnaden är att pK är en konstruktion som består av element "som blivit över i ladan", och som råkade finnas tillbuds. Säkert goda element var för sig -
5. men någon matchning klangmässigt mellan diskant och baselement har ju inte skett, - för att finna den perfekta harmonin vid delningen. Man har inte provat 20-30 elementkombinationer vid konstruktionen, som ju bara tog någon dag att färdigställa,
6. med hjälp av dator.
Resultatet kan kanske bli rätt bra ändå, säkert bättre än många andra välrenommerade konstruktioner. Kanske rent av i klass med LTS-högtalaren F1, som ju IÖ konstruerade på bara någon dag.
1. Orginell historiebeskrivning. pK lanserades först kritiken mot piP kom senare när vi började mäta på dom. Min kritik mot IÖ har funnits sedan han gick ut med buller och bång och rackade ner på Larsen.
Sedan har det ju faktiskt varit mycket verkstad. På två och en halv månad är i princip hela projektet avklarat. Berätta gärna för mig vem som har klarat av det i Sverige tidigare.
2. Snarare ett dussin. Och senast även BA.
3. Har du inte läst vad IÖ skriver? Man ska inte förlita sig på tonkurvan on axis.
4.1 Helt rätt då vi är helt separata biologiska individer med helt olika erfarenheter.
4.2 Intressant slutsats. Jag skulle dock inte säga att den formellt logiskt är helt vattentät. Det finns faktiskt inga hinder för att vi skulle kunna göra högtalare som låter väldigt lika trots att vi har olika inre referenser.
5. Helt rätt då det inte går att klangmatcha en diskant med en bas. Det säger sig självt. Däremot går det att med utgångspunkt av deras spridningsmönster och avrullningar bedöma hur bra de passar ihop så att man får ett konsekvent ljud och att filtret blir optimerat för detta. I stor mån kan man kompencera för elementens olika spridningsegenskaper genom att utforma filterna olika. Sedan beror det även på hur lådan är utformad.
6. Här får åtm jag uppfattningen att du anser att det är dåligt med datorstödd design. Här vill jag korrigera den villfarelsen. Med en dator kan man göra exakt samma saker som med papper och penna. Skrivandet går möjligen lika snabbt medan andra delar går mycket snabbare. Att algebraiskt lösa ekvationer kan man göra i Maple på en bråkdel av vad det tar att skriva ut svaret ens. På tio sekunder kan jag med ett av mina specialskrivna program räkna ut resultatet och få det plottat med många tusentals permutationer. Saker som skulle ta flera veckor att göra "manuellt" även med en modern miniräknare.
Ett av mina egna forskningsprojekt är att m h a genetiska algoritmer att ta fram en helt optimerad högtalare med ursprung i hundratals variabler. Det går inte att göra manuellt. Men det tar mindre än några timmar om man sätter premisserna rätt även med en halvantik dator. Det finns några knutar till att lösa men redan nu kan man optimera mer än man tror sig kunna göras om man har det begränsade perspektivet att människan är den enda som kan göra riktigt komplexa saker.