pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-01 13:43

HSIVP skrev:
Naqref skrev:
subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Din egentliga fråga är vad Richard har för agenda kanske? ;)

Frågan är vad din är? Ska en admin håller på såhär?

Jag varken modererar eller administrerar denna tråd.

Duktigt av dig att inte svara på frågan, du vet mycket väl att han menar ditt betende som admin är ifrågasatt. Som Admin ska man försöka vara lite bättre och mer neutral än du lyckats med den senaste tiden. Tycker att det är väldigt trist att du "spårat ur" och saknar den tidigare Naqref.

Vilka är skillnaderna mellan den tidigare Nagref och nuvarande utgåva :?: Skulle vara mycket intressant att veta för en som inte läser varje tråd och ord på forumet.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-12-01 13:48

HSIVP skrev:
Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Duktigt av dig att inte svara på frågan, du vet mycket väl att han menar ditt betende som admin är ifrågasatt. Som Admin ska man försöka vara lite bättre och mer neutral än du lyckats med den senaste tiden. Tycker att det är väldigt trist att du "spårat ur" och saknar den tidigare Naqref.

Märkligt resonemang.
Jag är varken admin eller kompis med någon här. Får jag härja fritt då?

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-12-01 13:55

Peter, har du fått någon ny info om membranen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 14:29

Ton skrev:Peter, har du fått någon ny info om membranen?

Jag pratade med Scan-Speak igår och de hade nyheten att de räknade med att membranen skulle dyka upp idag och därför skulle jag kontakta dem i dag efter kl 14 för att få information. Så lite senare idag kommer jag att ha någon form av besked.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-01 14:39

Richard skrev:
i skrev:Bertil, du har ingen som helst skyldighet att sätta dig in i grälet. Rent sakmässigt har jag inte sett något märkligt i vare sig det du sägs ha sagt eller vad som står i manifestet eller kombinationen. (Även om man kan övertolka det senare.)

Det hela handlar om en viss tendens till grälsjuka och analorienterad detaljfanatism hos en del.

Precis.

1. Mycket snack och väldigt litet verkstad, dock. Först skall högtalaren piP snackas ned, dess konstruktör nedsvärtas, och sedan skall högtalaren pK lanseras med buller och brak. Agendan är smärtsamt klar.

2. Det är ju bara tre som hört pK, överhuvudtaget.

3. Ändå är det över 100 som köpt den allaredan. Frekvensgången skiljer sig något on axis, vilket kommer att göra att de som gillar piP inte kommer att gilla pK, och tvärtom, är min gissning.

Äpplen och päron, alltså. Precis som piM och MuPPs- som ju låter ganska olika. Jag anser själv att piM låter ungefär dubbelt så bra som MuPPs, men den förstnämnda är ju hela 5 gånger dyrare.

4.1 Den inre referensen hos de båda konstruktörerna Naqref och IÖ är helt olika.

4.2 Alltså tillverkar de högtalare som låter olika. Mätningarna visar ju också på det.

Skillnaden är att pK är en konstruktion som består av element "som blivit över i ladan", och som råkade finnas tillbuds. Säkert goda element var för sig -
5. men någon matchning klangmässigt mellan diskant och baselement har ju inte skett, - för att finna den perfekta harmonin vid delningen. Man har inte provat 20-30 elementkombinationer vid konstruktionen, som ju bara tog någon dag att färdigställa,
6. med hjälp av dator.
Resultatet kan kanske bli rätt bra ändå, säkert bättre än många andra välrenommerade konstruktioner. Kanske rent av i klass med LTS-högtalaren F1, som ju IÖ konstruerade på bara någon dag.

1. Orginell historiebeskrivning. pK lanserades först kritiken mot piP kom senare när vi började mäta på dom. Min kritik mot IÖ har funnits sedan han gick ut med buller och bång och rackade ner på Larsen.

Sedan har det ju faktiskt varit mycket verkstad. På två och en halv månad är i princip hela projektet avklarat. Berätta gärna för mig vem som har klarat av det i Sverige tidigare.

2. Snarare ett dussin. Och senast även BA.

3. Har du inte läst vad IÖ skriver? Man ska inte förlita sig på tonkurvan on axis. ;)

4.1 Helt rätt då vi är helt separata biologiska individer med helt olika erfarenheter.

4.2 Intressant slutsats. Jag skulle dock inte säga att den formellt logiskt är helt vattentät. Det finns faktiskt inga hinder för att vi skulle kunna göra högtalare som låter väldigt lika trots att vi har olika inre referenser.

5. Helt rätt då det inte går att klangmatcha en diskant med en bas. Det säger sig självt. Däremot går det att med utgångspunkt av deras spridningsmönster och avrullningar bedöma hur bra de passar ihop så att man får ett konsekvent ljud och att filtret blir optimerat för detta. I stor mån kan man kompencera för elementens olika spridningsegenskaper genom att utforma filterna olika. Sedan beror det även på hur lådan är utformad.

6. Här får åtm jag uppfattningen att du anser att det är dåligt med datorstödd design. Här vill jag korrigera den villfarelsen. Med en dator kan man göra exakt samma saker som med papper och penna. Skrivandet går möjligen lika snabbt medan andra delar går mycket snabbare. Att algebraiskt lösa ekvationer kan man göra i Maple på en bråkdel av vad det tar att skriva ut svaret ens. På tio sekunder kan jag med ett av mina specialskrivna program räkna ut resultatet och få det plottat med många tusentals permutationer. Saker som skulle ta flera veckor att göra "manuellt" även med en modern miniräknare.

Ett av mina egna forskningsprojekt är att m h a genetiska algoritmer att ta fram en helt optimerad högtalare med ursprung i hundratals variabler. Det går inte att göra manuellt. Men det tar mindre än några timmar om man sätter premisserna rätt även med en halvantik dator. Det finns några knutar till att lösa men redan nu kan man optimera mer än man tror sig kunna göras om man har det begränsade perspektivet att människan är den enda som kan göra riktigt komplexa saker.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-12-01 14:46

Richard skrev:4.2 Alltså tillverkar de högtalare som låter olika. Mätningarna visar ju också på det.

Jag trodde det var själva poängen med den nya högtalaren. Vill man ha en högtalare som låter som piP så köper man väl en sådan, inte konstruerar en ny...

Jag tycker dessutom att det är märkligt att somliga lyckas börja bråka i den här tråden, också. Vad är problemet?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-12-01 15:30

Naqref skrev:Ett av mina egna forskningsprojekt är att m h a genetiska algoritmer att ta fram en helt optimerad högtalare med ursprung i hundratals variabler. Det går inte att göra manuellt. Men det tar mindre än några timmar om man sätter premisserna rätt även med en halvantik dator. Det finns några knutar till att lösa men redan nu kan man optimera mer än man tror sig kunna göras om man har det begränsade perspektivet att människan är den enda som kan göra riktigt komplexa saker.

Du har inte lust å skriva mer om det där eller är det företagshemligheter? :)
Eller det kanske låter roligare än vad det är om man inte tittar på själva implementationen då?

Självanpassande system för optimering/konstruktion är hur som helst jävligt ballt :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 15:52

petersteindl skrev:
Ton skrev:Peter, har du fått någon ny info om membranen?

Jag pratade med Scan-Speak igår och de hade nyheten att de räknade med att membranen skulle dyka upp idag och därför skulle jag kontakta dem i dag efter kl 14 för att få information. Så lite senare idag kommer jag att ha någon form av besked.

MvH
Peter

Det här är senaste nytt angående diskanterna:

Scan-Speak skrev:Hej Peter,

Vi har netop modtaget membranerne til diskant enhederne, vi er i gang med at kvalitets kontrollere dem, forhåbentligt er de perfekte, jeg kontakter dig i morgen formiddag med en opdateret status.

Med venlig hilsen / Best regards:
Jann U. Evers
Director of Sales
SCAN-SPEAK

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-12-01 16:51

Bra med lite goda nyheter :D

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2009-12-01 16:54

sebatlh skrev:
HSIVP skrev:
Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Märkligt resonemang.
Jag är varken admin eller kompis med någon här. Får jag härja fritt då?

Vad är märkligt, anser du att även poliser ska få härja fritt och hålla på hur som helst? "Härjar du fritt" så ska moderatorerna hantera det.

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2009-12-01 16:58

FBK skrev:
HSIVP skrev:
Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Vilka är skillnaderna mellan den tidigare Nagref och nuvarande utgåva :?: Skulle vara mycket intressant att veta för en som inte läser varje tråd och ord på forumet.

Enligt min mening var han mer välbalanserad. En kille jag helt enkelt respekterade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-01 17:26

subjektivisten skrev:

Min agenda i vilket hänseende? Att konstruera pK eller när jag som ovan försöker vända ett av argumenten mot någon som inte egentligen kan ha något intresse i denna tråd och som inte tar till sig det som skrivs och försöker vid varje tillfälle leta fel.

Inget fel med det senare men det verkar vara av samma smått patologiska variant som jag beskylls ha när jag försöker påpeka vissa av piP:s brister. ;)

Så om Richard beskyller mig att ha en agenda varför får jag inte fråga om vad Richard har för en? Eller du? Ni har ju egentligen inga kopplingar till detta mig veterligen så vad driver er? Eller har ni kopplingar?

Ska en admin göra vad? Konstruera en högtalare. Argumentera emot? Eller vad avser ni?

Fråga till dig och HSIVP: Skulle det vara mer ok om jag inte var admin och ändå betedde mig på detta påstådda sätt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-01 17:39

HSIVP skrev:
Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Att jag är ifrågasatt som admin vet jag. Men bara av en enda individ. Förutom Mayro. Nämligen Mattias. Finns det fler? I övrigt känner jag ett tämligen solitt stöd som admin. Och vem är det som säger att en Admin ska vara neutral? Skulle alla adminer tvingas att vara neutrala så skulle det troligen inte uppstått ett enda forum ö h t. Förutsättningen för att man blir admin är nämligen att man är engagerad. Och i o m engagemanget så är man inte neutral. Vår garant för att få en lite mer neutral posistion för forumet var snarare att engagera individer med olika utgångspunkt. Nu förfelas det lite i o m att alla kör antingen med Ino eller Carlsson/Larsen. Men det blir ju inte mer neutralt om fler av oss är renodlade Ino-fantaster. Snarare motsatsen. Jag misstänker snarare att ditt och Mattias missnöje bottnar i att jag inte så entydigt står på samma sida som jag gjorde tidigare. Men det betyder inte att jag är en annan person. Lika lite som Mattias byte från den "subjektiva" sidan till den "objektiva" gjorde honom till en helt annan person.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-01 17:41

Fråga till dig och HSIVP: Skulle det vara mer ok om jag inte var admin och ändå betedde mig på detta påstådda sätt?

det tycker jag
det hade varit en helt annan femma om två vanliga forummedlemmar hade bråkat
och inte som nu en adm och kompis till de andra modsen

pst jag är fullt medveten om att jag inte heter hsivp
fö tycker jag det är tråkigt att träta med dig nagref
det är mycket roligare att träta med v8 han retar upp sig på ett roligare sätt

"här är det jag som be......... osv" :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-01 19:40

en admin behöver inte vara neutral. det är orimligt att avkräva. Administratörer är som folk i allmänhet. För det mesta. Ibland är de lite mer... :)

Men en admin får inte vara jävig i situationer där man måste fatta beslut som innebär ngn form av sanktion. Om så är förutsätts att andra admin kan ta över adminstrerandet.

Det bör vara tydligt i vilken egenskap man gör tex inlägg på ett debattforum.

Tror tydligheten är extra viktig för en administratör.

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2009-12-01 19:51

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:
Naqref skrev:

Personligen tycker jag inte att det är ok uppföra sig på ett elakt sätt, oavsett om man är admin eller ej.
Men är man admin tycker jag att man bör vara mer neutral och inte föra sina egna korståg på forumet. Du förstår precis vad jag menar så det känns lite onödigt att behöva skriva ner det.

HSIVP

Inläggav HSIVP » 2009-12-01 20:05

Naqref skrev:
HSIVP skrev:
Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Att jag är ifrågasatt som admin vet jag. Men bara av en enda individ. Förutom Mayro. Nämligen Mattias. Finns det fler? I övrigt känner jag ett tämligen solitt stöd som admin.

Jag kan inte kommentera hur många det är som tycker om dig som admin eller ej (det vet inte du heller), oavsett handlar det om hur du har dragit ut på ett korståg.

Och vem är det som säger att en Admin ska vara neutral? Skulle alla adminer tvingas att vara neutrala så skulle det troligen inte uppstått ett enda forum ö h t.

Nähä, en admin/moderator kan naturligtvis tycka precis vad som helst men bör handla och bete sig på ett objektivt sätt. Tycker att det är opassande av en moderator som har "makt" att hålla på som du gjort.

Förutsättningen för att man blir admin är nämligen att man är engagerad. Och i o m engagemanget så är man inte neutral. Vår garant för att få en lite mer neutral posistion för forumet var snarare att engagera individer med olika utgångspunkt. Nu förfelas det lite i o m att alla kör antingen med Ino eller Carlsson/Larsen. Men det blir ju inte mer neutralt om fler av oss är renodlade Ino-fantaster. Snarare motsatsen

Jag vet vad som var grundtanken med starten av detta forumet eftersom att jag var med i diskussionerna med både Hali och besan när det begav sig.

Jag misstänker snarare att ditt och Mattias missnöje bottnar i att jag inte så entydigt står på samma sida som jag gjorde tidigare. Men det betyder inte att jag är en annan person. Lika lite som Mattias byte från den "subjektiva" sidan till den "objektiva" gjorde honom till en helt annan person.

Det är det som är poängen, klart att du ska få tycka som just du vill. Vilket läger du tillhör spelar inte mig någon personligen någon roll, jag är för mångfald och uppskattar att folk tycker olika. Men jag uppskattar inte det sättet du har varit på den senaste tiden, i övrigt tycker jag att du oftast skött ditt jobb som moderator bra.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-01 21:03

i övrigt tycker jag att du oftast skött ditt jobb som moderator bra.

det måste jag skriva under på med
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-01 21:19

petersteindl skrev:

Vi har netop modtaget membranerne til diskant enhederne, vi er i gang med at kvalitets kontrollere dem, forhåbentligt er de perfekte, jeg kontakter dig i morgen formiddag med en opdateret status.

Jann U. Evers
Director of Sales
SCAN-SPEAK

Innebär detta att diskanterna kommer att vara klara till träffen i Skillingaryd nu på lördag?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 21:31

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:

Jann U. Evers
Director of Sales
SCAN-SPEAK

Innebär detta att diskanterna kommer att vara klara till träffen i Skillingaryd nu på lördag?

Det beror på om Scan-Speak godkänner de första 20 exemplaren som de kommer att montera i morgon förmiddag. Om de är godkända :) så blir det partaj på lördag :D om de inte är godkända :evil: så [s]blir det till att damma av den där Bahamasresan[/s] får Scan-Speak komma med nytt bud 8)

I morgon vet jag mer.

MvH
Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-01 21:33

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:

Jann U. Evers
Director of Sales
SCAN-SPEAK

Det beror på om Scan-Speak godkänner de första 20 exemplaren som de kommer att montera i morgon förmiddag. Om de är godkända :) så blir det partaj på lördag :D om de inte är godkända :evil: så [s]blir det till att damma av den där Bahamasresan[/s] får Scan-Speak komma med nytt bud 8)

I morgon vet jag mer.

MvH
Peter

Hur ligger det till med mid/basarna

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 21:35

Den här avdelningen heter Do it yourself och den här tråden handlar om pK, eller åtminstone borde. Det finns en annan avdelning som heter Kommentarer och synpunkter har jag hört. Borde inte adminfrågor behandlas i därför avsedda trådar i kommentaravdelningen? Jag bara undrar? Det är bara små funderingar liksom.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 21:41

boom skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:

Jann U. Evers
Director of Sales
SCAN-SPEAK

I morgon vet jag mer.

MvH
Peter

Boom, du är en sann Cato d.ä. :) Romare. För din del ser det bra ut :) Jag skulle tro att du kan få ett par pK till, dock var John tveksam till att han hade alla komponenter till delningsfiltrena. Jag skall kolla upp läget.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-01 21:44

petersteindl skrev:Den här avdelningen heter Do it yourself och den här tråden handlar om pK, eller åtminstone borde. Det finns en annan avdelning som heter Kommentarer och synpunkter har jag hört. Borde inte adminfrågor behandlas i därför avsedda trådar i kommentaravdelningen? Jag bara undrar? Det är bara små funderingar liksom.

MvH
Peter

Jag framförde önskemål om splittning av tråden på sidan 6.
Fast då tyckte jag att det skulle finnas en "jag vill boka"-tråd och en utvecklings-tråd. Nu hade man ju önskat en "pk-gnabb"-tråd också. :wink:

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-12-01 21:50

Den här tråden ska handla om pK.
Övrig diskussion får tas i andra trådar...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-12-01 22:05

petersteindl skrev:
Richard skrev: ... Skillnaden är att pK är en konstruktion som består av element "som blivit över i ladan", och som råkade finnas tillbuds. Säkert goda element var för sig - men någon matchning klangmässigt mellan diskant och baselement har ju inte skett, - för att finna den perfekta harmonin vid delningen. Man har inte provat 20-30 elementkombinationer vid konstruktionen, som ju bara tog någon dag att färdigställa, med hjälp av dator...

Richard, jag tror du har missuppfattat hela situationen eftersom du beskriver elementen såsom de "blivit över i ladan och råkade finnas tillbuds". Detta känns som ett hån mot mig och företaget Bremen och din insinuation är helt taget ur luften och är en onödig och en helt felaktig spekulation, ty jag vet att jag lagt ner mycken möda under flera års tid med att få ihop mid/woofern med diskanten så att de blir såsom ett matchande par vad gäller de parametrar som jag anser viktiga.

Dock anser jag frågeställningen vad gäller att matcha ihop högtalarelement som relevant eftersom jag ju faktiskt bemödar mig om att matcha just högtalarelement i flervägssystem och eftersom jag lägger ned stor möda på just det så anser jag det vara viktigt. Det har varit ett av mina strävanden under hela utvecklingstiden av Bremenäggen och det är en sak jag lärt mig av erfarenhet sedan 70-talet.

Jag matchar spridningsegenskaper vid delningen samt några parametrar till då jag konstruerar högtalare och då jag väljer högtalarelement samt då jag utvecklar högtalarelement, så att det blir så nära en integrerad enhet som möjligt vad gäller statiska, dynamiska, akustiska och psykoakustiska parametrar såsom jag vill ha det. Vad jag prioriterar och värdesätter tänker jag dock inte gå in på förrän Bremens ägghögtalare finns för leverans på marknaden. Det är Bremens företagshemlighet och den ingår i Bremens kommande marknadsföring som är tänkt att offentliggöras i samband med lanseringen.

Nu är pK en helt annan typ av låda och med helt andra akustiska parametrar än Bremenäggen och i äggen finns det dessutom två diskanter, men det spelar ingen roll för de parametrar som jag prioriterar och därför har matchat mellan diskant och mid/woofer bibehålls i båda fallen :)

Jag kan berätta en sak till och det är att om jag hade ansett att min mid/woofer skulle hamna i dåligt sällskap d v s tillsammans med en diskant som jag inte ansåg passande så hade jag aldrig släppt Bremens mid/woofer till Naqrefs projekt. Jag har tillräckligt många års erfarenhet av att just matcha element så att de passar ihop. Richard, du behöver inte vara ängslig.

MvH
Peter

Jag ber om ursäkt för det som jag har fetstilat, om det inte stämmer. Jag trodde du hade dessa element liggande på lager- och att naqref sedan konstruerade ihop dessa (diskanten och baselementet) till en passande högtalare. Har jag fått något om bakfoten ?
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-12-01 22:08

Naqref skrev:
subjektivisten skrev:

Min agenda i vilket hänseende? Att konstruera pK eller när jag som ovan försöker vända ett av argumenten mot någon som inte egentligen kan ha något intresse i denna tråd och som inte tar till sig det som skrivs och försöker vid varje tillfälle leta fel.

Inget fel med det senare men det verkar vara av samma smått patologiska variant som jag beskylls ha när jag försöker påpeka vissa av piP:s brister. ;)

Så om Richard beskyller mig att ha en agenda varför får jag inte fråga om vad Richard har för en? Eller du? Ni har ju egentligen inga kopplingar till detta mig veterligen så vad driver er? Eller har ni kopplingar?

Ska en admin göra vad? Konstruera en högtalare. Argumentera emot? Eller vad avser ni?

Du har fel om du tror att jag är ointresserad av högtalarekonstruktioner. Däremot är det förbluffande få av de som köpt pK, som frågat om de relevanta frågorna. Har det tänkts tillräckligt mycket vid konstruktionen? Kan något förbättras ?
Frågorna är relevanta om namnet pK ( som ursprungligen stod för "pip-killer" ) skall bli en killer på riktigt- eller bara på låtsas.

Men ni har ju verkligen svarat på nästan alla obekväma frågor- så nu kommer jag inte ställa en enda till :!:

Nu återstår väl bara subjektiva lyssningsintryck från olika personer som byggt högtalaren.
Odogmatisk sekt- granskare

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-01 23:01

petersteindl skrev:
boom skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:

Jann U. Evers
Director of Sales
SCAN-SPEAK

I morgon vet jag mer.

MvH
Peter

Boom, du är en sann Cato d.ä. :) Romare. För din del ser det bra ut :) Jag skulle tro att du kan få ett par pK till, dock var John tveksam till att han hade alla komponenter till delningsfiltrena. Jag skall kolla upp läget.

MvH
Peter

Det var roligt att höra.

Användarvisningsbild
PuckoPelle
inaktiv

Inläggav PuckoPelle » 2009-12-02 00:18

Richard skrev:Jag trodde du hade dessa element liggande på lager- och att naqref sedan konstruerade ihop dessa (diskanten och baselementet) till en passande högtalare. Har jag fått något om bakfoten ?
Du har åtminstonde inte läst tråden, så jag undrar var uppfattningen kommer ifrån?

MagnusÖstberg ställde ifrågasättande de här frågorna i början på tråden och fick svar.
Bättre med en rosa pudel än att själv få göra en...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-02 00:24

Richard skrev:Nu återstår väl bara subjektiva lyssningsintryck från olika personer som byggt högtalaren.

Vi gör så här: du får låna mitt par för egna mätningar/lyssningar. Därefter kan du få racka ner på dem så mycket du vill.

Kan du tills dess ligga lågt?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum