IÖ och Naq diskuterar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sisko

Inläggav Sisko » 2009-12-01 15:34

JTarnstrom skrev:Återigen, Naqref har ju klartext talat om vad hans ambition med inläggen är och vad de bottnar i.

En länk för oss som inte lusläser forumet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 15:43

Birger skrev:Nu börjar kanske polletterna trilla ner. Tror jag.

Ni menar alltså att en eller flera personer har reggat sig på Faktiskt.se bara för att ge igen för "gammal ost" ??

Det är mycket tråkigt i så fall. Det hade varit betydligt trevligare om dessa i så fall reggat sig pga omvänt skäl. Dvs sudda bort gammalt groll och vara med och upplysa oss andra om detta med hifi-konstruktioner. Faktiskt.se har möjlighet som inget annat fora att driva sådana trådar oom vore ovärderliga för oss vanliga hifikonsumenter.

Detta har ju förvisso redan hänt. Många trådar har lärt mig massor och jag hoppas på mer. Skillnaden härvidlag är enorm mot andra fora som på sin höjd visar snygga bilder på överdimensionerade slutsteg. Att diskutera dessa slutsteg låter sig dock inte göras.

Det som vore intressant för mig som inte vet särskilt mycket om bakgrunderna till dom oenigheter som finns är om alla inblandade startade en tråd enkom för att ge SIN syn på historien. Peter S började men det var länge sedan det kom något nytt/gammalt i den tråden. Luften gick kanske ur efter att Rudling röjt ordentligt där.

Synd, för det var trots allt rätt intressant. Det var dock inte att förglömma Peters version. Det finns helt säkert andra mer motstridiga men det hade varit intressant att läsa dom också.

IÖ har ju också skrivit en del om sina erfarenheter men kanske inte så samlat i en enda tråd kanske.

Nåväl. Hoppas att någon eller några tänker efter lite för tänk om debattklimatet var lite lite annorlunda (mer försiktigt respektfullt mot varann) så att vi fick IÖ:s, Peter S, Larsens, Rudlings, Olle Mirchs, Alvings, Forsells och många andras synpunkter på både hifi-historia och framtid här på Faktiskt.se .. :)

I mina ögon mycket mycket intressant.

Jag tänker i alla fall fortsätta hoppas. :)

OT.

Birger, det är bra att fortsätta hoppas. Om någon nu till äventyrs tror att ovanstående fetmarkerade skulle ha något med mig att göra så är det helt och hållet fel. Jag skriver detta eftersom jag ser att mitt namn är på tapeten i denna tråd. Min registrering på faktiskt har en helt annan utgångspunkt än vad samtliga ovanstående personer spekulerar i. Att ge igen för gammal ost överlåter jag till andra att syssla med. Det är inte min avdelning. Jag kan också upplysa om att efter mitt senaste inlägg i Steindl-tråden angående turerna vad gäller Linnagenturen i Sverige så droppade Göran Rudling av. Det finns inte så mycket att tillägga liksom. Hade Göran haft det så hade han skrivit. Du skall heller inte tro att inte Göran vet exakt vad jag skrivit i det inlägget. Men du har rätt i att sådana långa inlägg tar både tid och energi att skriva.

För närvarande har jag även annat att syssla med, så var sak får sin tid.

Detta är exempel på vad jag skrev som första inlägg på faktiskt i Peter Steindl?-tråden:
petersteindl skrev:...Jag har observerat och funnit det mesta som står skrivet om denna tråds ämne och huvudperson inte vara i överrensstämmelse med faktum. Det verkar som om somliga anser sig veta mer om mig och mitt liv än vad jag själv vet, speciellt om dessa somliga kan ”fixa till verkligheten” för att gagna sina egna syften. Dock är jag själv mest lämpad att föra vittnesbörd i ärendet.

Jag skrev även detta:
...Jag dyker upp igen. Det finns åtskilligt att rätta till...

Inget av detta har förändrats.

Det är allt jag har att säga i denna tråd.

Jag överlåter tråden med varm hand till ämnet d v s IÖ och Naq.

Slut OT.

MvH
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-01 15:49

JonDahlberg skrev:
JTarnstrom skrev:Återigen, Naqref har ju klartext talat om vad hans ambition med inläggen är och vad de bottnar i.

Det börjar här, någonstans, och fortsätter sedan ett par sidor framåt:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 861#837861
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 15:58

petersteindl skrev:Jag kan också upplysa om att efter mitt senaste inlägg i Steindl-tråden angående turerna vad gäller Linnagenturen i Sverige så droppade Göran Rudling av. Det finns inte så mycket att tillägga liksom. Hade Göran haft det så hade han skrivit. Du skall heller inte tro att inte Göran vet exakt vad jag skrivit i det inlägget. Men du har rätt i att sådana långa inlägg tar både tid och energi att skriva.

Han kanske droppa av eftersom du hade fördelen att ha stort sett hela "faktiskt" bakom dig. Dock så har jag börjat ifrågasätta din påstående på sistone. På något sätt så verkar det som du har undankommit ifrågasättande tidigt, iaf det jag sett. Det är ju såklart fel, du ska ifrågasättas lika mycket som alla andra och bara för DU säger en sak om Linn gör inte det till en sanning, bara din version av det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-01 16:09

JTarnstrom skrev:Återigen, Naqref har ju klartext talat om vad hans ambition med inläggen är och vad de bottnar i. Behövs det mer?

och återigen så tycker jag mig se att det i grund och botten ändå handlar om sakfrågor som kanske i vissa lägen har fått personliga förtecken men som trots allt är sakfrågor. det du ger uttryck för är att det bara skulle vara en personlig "vendetta" utan sakfrågor och det stämmer inte enligt mig. att vissa vägrar bemöta sakfrågan gör det nog inte den personliga biten enklare och att det då dessutom springer runt en liten stenkastar mob och skriker karraktärsmord hela tiden gör verkligen inte saken bättre eller mindre personlig. Det är ok att inte svara på sakfrågan men då kan man säga att man inte har något intresse av det utan att komma med rökridåer och sen lämna diskussionen istället för att skrika om stalkers osv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 16:13

Att klaga på folk åsikter och bunta ihop dom till en "flock", precis som dom inte har egna åsikter utan endast framför "flockens" åsikter är rätt dumt och visar mest ens egna åsikter om vissa personer än den verkliga frågan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2009-12-01 16:15

JTarnstrom skrev:
JonDahlberg skrev:

Jag kan inte se någon ondska från Naq här. Det han gjort är väl att ifrågasätta huruvida vad IÖ sagt & skrivit om piP stämmer. Till detta har han ett flertal ggr sagt att piP är en mycket bra högtalare.
Som jag läser det så är det snarare IÖ's känslighet för kritik som fått både honom & ett antal andra att piska upp stämningen. Något som hade potentialen att bli en givande debatt blev bara tråkigt. :(

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 16:21

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:Jag kan också upplysa om att efter mitt senaste inlägg i Steindl-tråden angående turerna vad gäller Linnagenturen i Sverige så droppade Göran Rudling av. Det finns inte så mycket att tillägga liksom. Hade Göran haft det så hade han skrivit. Du skall heller inte tro att inte Göran vet exakt vad jag skrivit i det inlägget. Men du har rätt i att sådana långa inlägg tar både tid och energi att skriva.

Han kanske droppa av eftersom du hade fördelen att ha stort sett hela "faktiskt" bakom dig. Dock så har jag börjat ifrågasätta din påstående på sistone. På något sätt så verkar det som du har undankommit ifrågasättande tidigt, iaf det jag sett. Det är ju såklart fel, du ska ifrågasättas lika mycket som alla andra och bara för DU säger en sak om Linn gör inte det till en sanning, bara din version av det.

Det känns beryggande att veta att jag har hela Faktiskt bakom mig :) Men, du tror väl inte att Göran bryr sig om sånt? :)

Subjektivisten, min version är min version. Jag ger min version och det är fritt för granskning. Göran Rudling gick in i den tråden därför att han visste att jag hade fel på en punkt. Vad Göran inte visste var att jag visste andra saker som han inte visste och där han hade fel. Det är inte lätt att minnas allt perfekt över vad som hände för 27/8 år sedan.

Jag tog tag i saken ordentligt för att bena upp gamla fakta och sedan lade jag de på bordet. Därefter anser jag saken vara utredd och vad jag kan se, så anser även Göran Rudling det. Han hade inget ytterligare att tillföra.

Nog om detta. Kan inte denna tråd leva vidare med sitt egentliga ämne så är det väl dags att antingen byta namn på tråden eller stänga den, eller?

Uppriktigt sagt, jag har ingen lust att hålla på med OT.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 16:27

Tja, Guru tråden blev ju förstörd av detta trams och låst så det bästa vore väl om allt kom fram och snackades igenom. För min del så är inte Görans "icke-svar" någon som helst garanti att han hade fel eller dyl. Det borde ju inte vara svårt att mejla Linn och fråga dom rakt ut istället.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 16:31

Intressant hur fort vissa sätter stopp i VISSA trådar medans andra får dra iväg hur som helst. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=34110

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 16:44

subjektivisten skrev:Tja, Guru tråden blev ju förstörd av detta trams och låst så det bästa vore väl om allt kom fram och snackades igenom. För min del så är inte Görans "icke-svar" någon som helst garanti att han hade fel eller dyl. Det borde ju inte vara svårt att mejla Linn och fråga dom rakt ut istället.

Ja, det är just det. Jag är klar i den frågan. Är Göran inte klar så kan han ju ringa till Linn och fråga om mina minnesbilder stämmer? Vore han inte klar så hade han nog gjort det. Frågan är, kommer Ivor Tiefenbrun att ödsla tid på detta? Vad tror du? Jo, om han och Göran är kompisar så kanske Ivor gör det. Sedan finns det ytterligare en person som kan verifiera. Vem vet, det kanske görs. Under den tiden överlåter jag det med varm hand att du får tro på Göran Rudling. Han behöver lite anhängare.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2009-12-01 16:44

Det var en skojig tråd Subben refererade till...
Ost på er allesamman!
/D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-01 17:27

subjektivisten skrev:Att klaga på folk åsikter och bunta ihop dom till en "flock", precis som dom inte har egna åsikter utan endast framför "flockens" åsikter är rätt dumt och visar mest ens egna åsikter om vissa personer än den verkliga frågan.

ibland är dina inlägg helt underbara :lol: du kanske kan svara på en fråga!? vilka personer är det jag har åsikter om och som lyser igenom i mina inlägg? du verkar ju ha järnkoll och jag vet faktiskt inte vem/vilka du syftar på!

Du har verkligen ingen självdistans eller självinsikt alls, läs ditt eget inlägg igen och begrunda ditt eget beteende de senaste veckorna här på forumet!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 18:12

80-talet skrev:Du har verkligen ingen självdistans eller självinsikt alls, läs ditt eget inlägg igen och begrunda ditt eget beteende de senaste veckorna här på forumet!

Det är precis vad jag har och vet om mina brister. Du verkar dock leve i villfarelsen att du har full koll och ofelbar.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-01 18:31

80-talet skrev:
subjektivisten skrev:Att klaga på folk åsikter och bunta ihop dom till en "flock", precis som dom inte har egna åsikter utan endast framför "flockens" åsikter är rätt dumt och visar mest ens egna åsikter om vissa personer än den verkliga frågan.

ibland är dina inlägg helt underbara :lol: du kanske kan svara på en fråga!? vilka personer är det jag har åsikter om och som lyser igenom i mina inlägg? du verkar ju ha järnkoll och jag vet faktiskt inte vem/vilka du syftar på!

Du har verkligen ingen självdistans eller självinsikt alls, läs ditt eget inlägg igen och begrunda ditt eget beteende de senaste veckorna här på forumet!

Det var du som började tala om "flocken" denna gången, håller fullständigt med om det subjektivisten skrev. Att börja med att benämna de som har likartade åsikter i en viss fråga för en "flock" är väl inget bra sätt att skapa ett trevligt debattklimat?

Tänk om - tänk rätt!

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-12-01 18:50

Det var ju inte att han ifrågasatte att jag använde "flocken" för att det inte är poppis kan jag förstå, utan analysen som kom efteråt som var lustig. jag förstår mer än väl att ingen tycker om att buntas ihop men det konstiga är att jag inte skrivit hans namn och ändå tar han illa vid sig... så kan det gå :roll: .

Det handla heller inte om åsikter utan om att en del väljer att kräka ur sig sina åsikter när de vill och hur de vill om och om igen. typ som jag gör nu när jag tröttnat, för min del går det antagligen över snart när jag kräkt färdigt men vissa verkar leva i en konstant kräkbonanza som aldrig tar slut. det är bara varför man kräker som skiljer. ja, ta åt dig Subjektivisten.

Jag förstår inte vad jag skrivit, jag skriver relativt lite i likande frågor, som gör att jag framstår som ofelbar med full koll... allt jag skrivit i den här frågan är bara en lång klagosång som inte kommer att ge något eller betyder något för någon det är helller inte mitt syfte. jag är egosit och skriver för att jag är less. jag precis som alla andra har ju rätt att ge min syn på saken. skillnaden verkar vara att jag är medveten om begränsningarna i mitt inflytande. jag borde helt enkelt göra något annat tror jag tills vissa har kommit över revirpissandet och alfahannebråket lagt sig så man kan läsa om roliga saker igen.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2009-12-01 21:13

Lustigt att tråden heter "IÖ och Naq diskuterar", ingen av dem har haft en replik här sedan i fredags...
Verkar bara bli en gnällventil av hela tråden... :(
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-01 21:41

Wideglide skrev:Lustigt att tråden heter "IÖ och Naq diskuterar", ingen av dem har haft en replik här sedan i fredags...
Verkar bara bli en gnällventil av hela tråden... :(

Självklart :D Sen e jag ju inte förvånad över att deras diskussion uteblir. Har ju inte varit så go stämning direkt :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-12-01 21:52

petersteindl skrev:
subjektivisten skrev:Tja, Guru tråden blev ju förstörd av detta trams och låst så det bästa vore väl om allt kom fram och snackades igenom. För min del så är inte Görans "icke-svar" någon som helst garanti att han hade fel eller dyl. Det borde ju inte vara svårt att mejla Linn och fråga dom rakt ut istället.

Ja, det är just det. Jag är klar i den frågan. Är Göran inte klar så kan han ju ringa till Linn och fråga om mina minnesbilder stämmer? Vore han inte klar så hade han nog gjort det. Frågan är, kommer Ivor Tiefenbrun att ödsla tid på detta? Vad tror du? Jo, om han och Göran är kompisar så kanske Ivor gör det. Sedan finns det ytterligare en person som kan verifiera. Vem vet, det kanske görs. Under den tiden överlåter jag det med varm hand att du får tro på Göran Rudling. Han behöver lite anhängare.

MvH
Peter

Kraftigt OT:

Förresten- vet någon (förutom undertecknad ) varför Göran slutade att inneha agenturen ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-01 21:56

Richard skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Kraftigt OT:

Förresten- vet någon (förutom undertecknad ) varför Göran slutade att inneha agenturen ?

MvH
Någon 8)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-12-02 00:42

det här låyrt allvarligt. kaan vi pm:a någon

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-12-02 00:44

Richard skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Kraftigt OT:

ps. m edhåll

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-12-02 01:37

Britt-Gunnar skrev:ps. m edhåll

Såna däringa(hemlisar) kanske bäst avhandlas via pm.
eller vad tycker du.... :evil: :P (lycksökare där) ....
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-12-02 02:57

Laila skrev:
Britt-Gunnar skrev:ps. m edhåll

Såna däringa(hemlisar) kanske bäst avhandlas via pm.
eller vad tycker du.... :evil: :P (lycksökare där) ....

nää du ska intte vara ledsen, vi diskuterade mäst Pip och Maik :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-02 03:45

Ton skrev:
JTarnstrom skrev:
JonDahlberg skrev:

Jag kan inte se någon ondska från Naq här. Det han gjort är väl att ifrågasätta huruvida vad IÖ sagt & skrivit om piP stämmer. Till detta har han ett flertal ggr sagt att piP är en mycket bra högtalare.
Som jag läser det så är det snarare IÖ's känslighet för kritik som fått både honom & ett antal andra att piska upp stämningen. Något som hade potentialen att bli en givande debatt blev bara tråkigt. :(

Inte jag heller, men jag misstänker att problemet är att IÖ är husgud för en del. Och för dem så får man inte kritisera IÖ som Nagref gjort utan då samlar man styrkorna för vedergällning.Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-02 03:50

subjektivisten skrev:

Tänk likadant när även "andra" säger någonting, det är ju inte en "sanning" utan bara dennes version.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-02 12:15

Jag tycker absolut att IÖ:s kunskaper ska kunna ifrågasättas. Allas kunskaper ska kunna ifrågasättas. Det är den enda väg vi känner som bidrar till att vidga våra kunskaper men då ska det göras för att det är just själva kunskapsvidgandet man sätter i främsta rummet. Att utgå från att den andre ljuger, och att avslöja lögnen är det som kommer i första hand, är inte den rätta vägen.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-02 12:20

JTarnstrom skrev:Jag tycker absolut att IÖ:s kunskaper ska kunna ifrågasättas.

Det tror jag säkert att Ingvar vill också. Problemet här består väl mest i att experimentresultat är svåra att reproducera, när inte experimentet är tillräckligt noggrannt beskrivet med avseende på metod och resultat. Detta är inte (J)AES. Som tur är eller tyvärr, beroende på hur man ser det.

Jag skulle personligen gärna se mer av vetenskap och mindre av diskussion, men då ska jag väl inte hänga på ett diskussionsforum, kanske...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-12-02 12:26

Sen finns det en gräns för hur okunnig man får lov att vara för att ifrågasättandet skall vara relevant.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-12-02 12:30

Nattlorden skrev:Sen finns det en gräns för hur okunnig man får lov att vara för att ifrågasättandet skall vara relevant.

Det är därför jag aldrig ifrågasätter.
Sonos för hela slanten.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino