edit: ändrade då tråden mer kom att handla om mellanregister i allmänhet.
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Öhman tycker väl det är fegt att konstruera med mellanregister?
NNord skrev:Elementet i pi60s har ju redan ett mycket brett frekvensområde
där elementet uppför sig mycket välartat.
Vad ska ett NYTT mellanregister ha för fantastiska egenskaper?
lazyworm skrev:mmm det e precis vad jag hade ågren för att få till, finns inget mellanregister som tål lite effekt från 300Hz å samtidigt har bra kvaliteer upp till över 3000Hz.
För min del har jag spånat på 4vägare bara för det med SS 12M från 900-3500Hz ungefär, kanske drar den lite längre för att få ner disten i diskanten, får se efter mätningar :p
Naqref skrev:Kan med 99.9% säkerhet säga att det element Öhman kommer att ta fram inte kommer att vara en dome... Det utan att pratat närmare med IÖ om elementet men om man vet hur stora domar beter sig så inser man det lätt...
Ett enkelt svar är att spridningen delar på sig mer mot högre frekvenser och att domen lättare bryter upp strukturellt pga membranformen.På vilket sätt beter sig ATC-domen dåligt inom sitt arbetsområde jämfört med ett konelement med liknande specar?
Martin skrev:Ett enkelt svar är att spridningen delar på sig mer mot högre frekvenser och att domen lättare bryter upp strukturellt pga membranformen.På vilket sätt beter sig ATC-domen dåligt inom sitt arbetsområde jämfört med ett konelement med liknande specar?
Martin skrev:Ett enkelt svar är att spridningen delar på sig mer mot högre frekvenser och att domen lättare bryter upp strukturellt pga membranformen.På vilket sätt beter sig ATC-domen dåligt inom sitt arbetsområde jämfört med ett konelement med liknande specar?
Hej alla!
Appropå PX17-LTS (som jag ju är skyldig till):
Det här kanske är fel tråd att göra detta inlägg, men jag har en vansinnig idé: Att ta fram ett "superultimat" mellanregisterelement, konstruerat helt utan hänsyn till kostnad eller eget behov/efterfrågan (jag gör ju själv inte ens några trevägshögtalare! Fast jag nog håller tre- och fyrvägsprinciperna såsom de främsta, inte minst för att de medger högtalarkonstruktion på högsta nivå, utan att man behöver lägga ett halvt decennium på varje element såsom för tvåvägsanvändbara element), men med största tänkbara hänsyn till trenne egenskaper:
1. Extremt optimerad spridning (skall kunna användas delad med flacka filter även uppåt 6 kHz för en som vill.
2. Extremt jämn tonkurva.
3. Extremt låg distorsion i registret 300 Hz och uppåt.
4. Nä, tre punkter var det, inte fyra.
Fast självklart skall känsligheten vara tillräcklig för alla tänkbara hemmaoptimerade högprestanda-högtalare, med vilket jag menar högtalare med rimligt format men äkta fullregisterprestanda.
Detsamma gäller effekttåligheten (som faktiskt är viktigare ju högre ljudkvalitet / lägre förvrängning man når, eftersom dylikt tenderar att rendara högre avspelnngsnivå).
Jag vet inte riktigt varför jag vill göra ett element i stil med det skissade, men det känns som om det fattas, på ett liksom maniskt sätt... Det finns massor av hyggliga mellanregisterelement att köpa, men inget som är helt perfekt. Antingen är distorsionen alldeles för hög (den harmoniska eler lavindistorsionen) eller också är uppbrytningen svårbemästrad, eller också är massor av saker fel... Kort sagt, den som vill bygga sig en fenomenal trevägare kan åstadkomma massor av trevliga lösningar med köpbara baselement, och diskanter med trevliga egenskaper (ehuru rätt olika varandra) finns det gott om, men mellanregistret är ofta sämre från köpbara dedicerade mellanregisterelement, än från 6,5" bas/mellanregisterelement. Bortsätt ifrån spridningsegenskaperna (och ofta tonkuran över 2 kHz) blir 6,5" ett bättre val som mellanregister, än riktiga +5"-mellanregisterelement! Helt snurrigt, egentligen.
Nåväl, för att det skall vara någon vits med att ta fram ett dyligt element måste någon vilja använda det. Det är ju en sjuhelsikes utvecklingsarbete att åstadkomma ett dyligt element (jag har dock småjobbat redan ett par år på konceptet...).
Min tanke (jag har talat lite löst med Morello och Nagref, men dom vet ingenting om detta inlägg som jag skriver nu) är att nämnda två personer utformar ett par (eller fler) kul förslag på fina byggbara högtalare runt elementet, som erbjuds den som inte vill konstruera från noll.
Ingenting är självklart bestämt ännu, men om frågan är fri, frågar jag nu: Om det skulle vara så att jag konstruerar ett mellanregisterelement i stil med ovanstående skiss, skulle någon vara intresserad av att bygga kuliga högtalare runt det?
Vh, iö
PS. Jag skriver inget mera på ett tag nu, men jag kommer förstås att läsa kommentarerna på detta inlägg.
Eftersom jag själv håller på med precis samma sak som du verkar vara i planerings stadiet av, nämligen ett 3-vägs sido /top system så kan jag bara hålla med. Tyvärr har ju PX17-LTS lite väl låg känslighet, men två kanske skulle kunna fungerajonasp skrev:Om man med ett superkompetent mellanregisterelement menar följande är jag superintresserad:
- Avsett att helt arbeta i det baffelstödda området
- Extremt hög känslighet (på bekostnad av slaglängd alltså), gärna 94-95 dB i det baffelstödda området
- Låg distorsion i arbetsområdet
- Snäll och fin avrullning uppåt (alltså inga styva membran med okontrollerbara uppbrytningar)
- God spridning, återigen inte "mycket eller lite" utan sådan att den tillsammans med övriga element i det kompletta systemet bildar en vettig helhet (klang)
- Resonansfritt beteende då element under kort tid utsätt för ineffekter långt över den statiska effekttåligheten
När jag till slut ska bli klar att bygga mitt monster-trevägs-sido(topp)system kommer ett sådant element att passa optimalt. Nuvarande bästa kandidat anser jag vara PX17-LTS, som ju lutar lite åt bas/mellanregisterelement-hållet så att säga.
Nog måste det finnas fler än jag som tycker att detta är hyperintressant? Till och med på ett lite maniskt sätt!?![]()
/Jonas
Alexi skrev:Eftersom jag själv håller på med precis samma sak som du verkar vara i planerings stadiet av, nämligen ett 3-vägs sido /top system så kan jag bara hålla med. Tyvärr har ju PX17-LTS lite väl låg känslighet, men två kanske skulle kunna fungera
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster