Mellanregister?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Mellanregister?

Inläggav Kraniet » 2005-01-30 17:10

Då Ingenjörn börjat, om än i liten skala, vistas här igen så kan man kanske fråga hur det gick med idén om att ta fram ett ordentligt mellanregister? Tror det är fler än jag som blev intresserade av det hela :)

edit: ändrade då tråden mer kom att handla om mellanregister i allmänhet.
Senast redigerad av Kraniet 2005-02-05 14:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-30 19:11

8O 8O 8O

Vadå mellanregister?
Vad är ett mellanregister..

Mellan vilka frekvenser skall denne "mellanregister" arbeta med?

:wink: :? 8O
NN

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-30 19:26

Antagligen med ett urvalt område någonstans mellan 250Hz och 5000Hz kan man ju tänka sig :)
eller var det bara en ironisk fråga? 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-30 19:57

Öhman tycker väl det är fegt att konstruera med mellanregister?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-30 20:03

Elementet i pi60s har ju redan ett mycket brett frekvensområde
där elementet uppför sig mycket välartat.

Vad ska ett NYTT mellanregister ha för fantastiska egenskaper?
NN

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-30 20:11

paa skrev:Öhman tycker väl det är fegt att konstruera med mellanregister?

Det tror jag inte alls att han tycker. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-30 20:25

NNord skrev:Elementet i pi60s har ju redan ett mycket brett frekvensområde
där elementet uppför sig mycket välartat.

Vad ska ett NYTT mellanregister ha för fantastiska egenskaper?

Han kanske vill göra ett element som inte behöver fungera lika bra i de lägsta oktaverna så tillverkningskostnad minskar samtidigt som dom har samma kvaliteer i högre oktaver :)

Jag gissar vilt nu alltså eftersom jag inte ens visste att Ingvar planerar att tillverka ett nytt mellanregister.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-30 21:04

Kanske en länk till inlägget så ni slipper spekulera mer än nödvändigt?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 9455#69455
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-30 21:16

Tack Nagref! Jag tänkte leta rätt på det där själv men nu gjorde du ju jobbet åt mig :)

Jag tycker i vilket fall det låter jätteintressant då detta är något som verkligen hamnat i skymundan idag sen denna tvåvägshysteri som råder kom..

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-30 21:45

mmm det e precis vad jag hade ågren för att få till, finns inget mellanregister som tål lite effekt från 300Hz å samtidigt har bra kvaliteer upp till över 3000Hz.

För min del har jag spånat på 4vägare bara för det med SS 12M från 900-3500Hz ungefär, kanske drar den lite längre för att få ner disten i diskanten, får se efter mätningar :p

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-30 22:35

lazyworm skrev:mmm det e precis vad jag hade ågren för att få till, finns inget mellanregister som tål lite effekt från 300Hz å samtidigt har bra kvaliteer upp till över 3000Hz.

För min del har jag spånat på 4vägare bara för det med SS 12M från 900-3500Hz ungefär, kanske drar den lite längre för att få ner disten i diskanten, får se efter mätningar :p

Om du kan leva med att dela vid 400 hz istället så lär ATC sm75-150s middomen vara svårslagen när det gäller de kvaliteter du efterfrågar.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-30 22:46

ATC, det är dom som gör studiohögtalare va?
Har för mig att dom e rätt sjyssta !!

Föresten, va det sånna du hade i dina högtaare Patrik?
NN

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-30 22:52

Stämmer att jag använder middomarna. En invändning är att det är lite surt att behöva dela så högt som vid 400 hz. Jag skulle klara mig med en mid med andra egenskaper eftersom jag kan dela uppåt strax över 1 khz.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-30 23:01

har du fått tag på dome? jag menade dina baselement..
hur ser dessa dome:ar ut 8O

använder du samma basar och diskanter då?
NN

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-30 23:06

Här är en bild på domen:
Bild
Observera att motorns storlek gör att dom måste monteras bakifrån baffeln...
Köpte dom från ARVA. Kika i min medlemspresentation för bilder.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-30 23:14

vilken satans best, är den kapabel?
nästan lika stor som horndrivern på K2

shit man
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-30 23:44

Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-30 23:48

Kan med 99.9% säkerhet säga att det element Öhman kommer att ta fram inte kommer att vara en dome... Det utan att pratat närmare med IÖ om elementet men om man vet hur stora domar beter sig så inser man det lätt... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-30 23:56

Naqref skrev:Kan med 99.9% säkerhet säga att det element Öhman kommer att ta fram inte kommer att vara en dome... Det utan att pratat närmare med IÖ om elementet men om man vet hur stora domar beter sig så inser man det lätt... 8)

Nej, det förstår jag... Samtidigt undrar jag hur ett konelement ska vara konstruerat för att återge fron 400 hz till 4 k och kunna tåla mkt effekt samt sprida rätt.
På vilket sätt beter sig ATC-domen dåligt inom sitt arbetsområde jämfört med ett konelement med liknande specar?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-30 23:59

På vilket sätt beter sig ATC-domen dåligt inom sitt arbetsområde jämfört med ett konelement med liknande specar?
Ett enkelt svar är att spridningen delar på sig mer mot högre frekvenser och att domen lättare bryter upp strukturellt pga membranformen.

När du trycker mitt på en dome så ger den efter (inverteras från mitten) och om den rätar ut sig så säger den "plopp". Trycker du på en kon uppochnervänd så får du ett bättre motstånd och konen behåller formen längst inne (ger med sig längst ut först).
Senast redigerad av Martin 2005-01-31 00:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-31 00:01

Martin skrev:
Ett enkelt svar är att spridningen delar på sig mer mot högre frekvenser och att domen lättare bryter upp strukturellt pga membranformen.

Det blir väl en ringradiator, och dom är ju populära!
Annars är väl Yamahas berylliummellandome underskattad?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-31 00:03

Martin skrev:

Visst är det så, och förhoppningsvis under någolunda kontrollerade former. Men för att jämföra element undrar jag fortfarande hur ett motsvarande konelement skulle se ut. Det måste ju också ha vissa egenskaper....

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-01-31 00:25

Slänger över den här tråden till Teknik.

/Hali
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-31 10:32

ATC domen, är den mjuk menar ni?
NN

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-31 11:32

domes har rätt dålig formstbilitet. dels har du ju beteendet som beskrivs ovan där fronten av domen kollapsar och den blir "platt". stora domes har ochkså problem med "rocking" alltså att den kränger från sida till sida. Detta är u något som diskantdomes också kan råka ut för men då de är mindre är de ju enklare att få stabila.
En av orsakerna till att ATC är en av de bästa (den bästa?) domen har mycket att göra med att de med hjälp av ordentligt magnetsystem och dubbla spindlar mm fått den så stabil som möjligt.

Den ska tydligen låta väldigt väldigt bra medan de flesta middomar beskrivs som "barking dogs" på många håll..

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-31 11:51

Om man med ett superkompetent mellanregisterelement menar följande är jag superintresserad:

- Avsett att helt arbeta i det baffelstödda området
- Extremt hög känslighet (på bekostnad av slaglängd alltså), gärna 94-95 dB i det baffelstödda området
- Låg distorsion i arbetsområdet
- Snäll och fin avrullning uppåt (alltså inga styva membran med okontrollerbara uppbrytningar)
- God spridning, återigen inte "mycket eller lite" utan sådan att den tillsammans med övriga element i det kompletta systemet bildar en vettig helhet (klang)
- Resonansfritt beteende då element under kort tid utsätt för ineffekter långt över den statiska effekttåligheten

När jag till slut ska bli klar att bygga mitt monster-trevägs-sido(topp)system kommer ett sådant element att passa optimalt. Nuvarande bästa kandidat anser jag vara PX17-LTS, som ju lutar lite åt bas/mellanregisterelement-hållet så att säga.

Nog måste det finnas fler än jag som tycker att detta är hyperintressant? Till och med på ett lite maniskt sätt!? :wink:

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-01-31 11:53

Och ja, jag gissar att bästa grundbulten till ett sådan element är ett konformigt membran i ett material med låg ljudhastighet.

8)

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-31 12:05

Saxar in Öhmans inlägg från den andra tråden..

Hej alla!

Appropå PX17-LTS (som jag ju är skyldig till):

Det här kanske är fel tråd att göra detta inlägg, men jag har en vansinnig idé: Att ta fram ett "superultimat" mellanregisterelement, konstruerat helt utan hänsyn till kostnad eller eget behov/efterfrågan (jag gör ju själv inte ens några trevägshögtalare! Fast jag nog håller tre- och fyrvägsprinciperna såsom de främsta, inte minst för att de medger högtalarkonstruktion på högsta nivå, utan att man behöver lägga ett halvt decennium på varje element såsom för tvåvägsanvändbara element), men med största tänkbara hänsyn till trenne egenskaper:

1. Extremt optimerad spridning (skall kunna användas delad med flacka filter även uppåt 6 kHz för en som vill.

2. Extremt jämn tonkurva.

3. Extremt låg distorsion i registret 300 Hz och uppåt.

4. Nä, tre punkter var det, inte fyra.

Fast självklart skall känsligheten vara tillräcklig för alla tänkbara hemmaoptimerade högprestanda-högtalare, med vilket jag menar högtalare med rimligt format men äkta fullregisterprestanda.

Detsamma gäller effekttåligheten (som faktiskt är viktigare ju högre ljudkvalitet / lägre förvrängning man når, eftersom dylikt tenderar att rendara högre avspelnngsnivå).

Jag vet inte riktigt varför jag vill göra ett element i stil med det skissade, men det känns som om det fattas, på ett liksom maniskt sätt... Det finns massor av hyggliga mellanregisterelement att köpa, men inget som är helt perfekt. Antingen är distorsionen alldeles för hög (den harmoniska eler lavindistorsionen) eller också är uppbrytningen svårbemästrad, eller också är massor av saker fel... Kort sagt, den som vill bygga sig en fenomenal trevägare kan åstadkomma massor av trevliga lösningar med köpbara baselement, och diskanter med trevliga egenskaper (ehuru rätt olika varandra) finns det gott om, men mellanregistret är ofta sämre från köpbara dedicerade mellanregisterelement, än från 6,5" bas/mellanregisterelement. Bortsätt ifrån spridningsegenskaperna (och ofta tonkuran över 2 kHz) blir 6,5" ett bättre val som mellanregister, än riktiga +5"-mellanregisterelement! Helt snurrigt, egentligen.

Nåväl, för att det skall vara någon vits med att ta fram ett dyligt element måste någon vilja använda det. Det är ju en sjuhelsikes utvecklingsarbete att åstadkomma ett dyligt element (jag har dock småjobbat redan ett par år på konceptet...).

Min tanke (jag har talat lite löst med Morello och Nagref, men dom vet ingenting om detta inlägg som jag skriver nu) är att nämnda två personer utformar ett par (eller fler) kul förslag på fina byggbara högtalare runt elementet, som erbjuds den som inte vill konstruera från noll.

Ingenting är självklart bestämt ännu, men om frågan är fri, frågar jag nu: Om det skulle vara så att jag konstruerar ett mellanregisterelement i stil med ovanstående skiss, skulle någon vara intresserad av att bygga kuliga högtalare runt det?

Vh, iö

PS. Jag skriver inget mera på ett tag nu, men jag kommer förstås att läsa kommentarerna på detta inlägg.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-01-31 12:08

jonasp skrev:Om man med ett superkompetent mellanregisterelement menar följande är jag superintresserad:

- Avsett att helt arbeta i det baffelstödda området
- Extremt hög känslighet (på bekostnad av slaglängd alltså), gärna 94-95 dB i det baffelstödda området
- Låg distorsion i arbetsområdet
- Snäll och fin avrullning uppåt (alltså inga styva membran med okontrollerbara uppbrytningar)
- God spridning, återigen inte "mycket eller lite" utan sådan att den tillsammans med övriga element i det kompletta systemet bildar en vettig helhet (klang)
- Resonansfritt beteende då element under kort tid utsätt för ineffekter långt över den statiska effekttåligheten

När jag till slut ska bli klar att bygga mitt monster-trevägs-sido(topp)system kommer ett sådant element att passa optimalt. Nuvarande bästa kandidat anser jag vara PX17-LTS, som ju lutar lite åt bas/mellanregisterelement-hållet så att säga.

Nog måste det finnas fler än jag som tycker att detta är hyperintressant? Till och med på ett lite maniskt sätt!? :wink:

/Jonas
Eftersom jag själv håller på med precis samma sak som du verkar vara i planerings stadiet av, nämligen ett 3-vägs sido /top system så kan jag bara hålla med. Tyvärr har ju PX17-LTS lite väl låg känslighet, men två kanske skulle kunna fungera :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-01-31 14:31

Alexi skrev:Eftersom jag själv håller på med precis samma sak som du verkar vara i planerings stadiet av, nämligen ett 3-vägs sido /top system så kan jag bara hålla med. Tyvärr har ju PX17-LTS lite väl låg känslighet, men två kanske skulle kunna fungera :twisted:

Låg känslighet? I vilket register menar du? Som rent mellanregister torde väl känsligheten snarast vara att betrakta som hög.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Nästa

Återgå till Teknikforum