Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dåligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner?

Ja det är bra, äntligen försvinner den.
17
13%
Nej, det är inte bra.
53
40%
Det spelar ingen roll.
47
35%
Ingen uppfattning
17
13%

Antal röster : 134

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-01 19:48

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-01 20:15

jag tycker det är bedrövligt att vissa tycks glädjas åt andras olycka, spott å spe
Bikinitider

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-12-01 20:25

Ja, det är ju ett hån mot de stackare som inte har nåt vettigare att göra än att köpa exotiska dyrkablar som rekommenderats av HF...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-01 20:58

celef skrev:jag tycker det är bedrövligt att vissa tycks glädjas åt andras olycka, spott å spe

Välkommen till Faktiskt.se
Ps. Finns inte något annat forum i svedala där det finns så pass gott om sådana människor. Men som tur är, så är det en minoritet.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-01 21:18

FBK skrev:
celef skrev:jag tycker det är bedrövligt att vissa tycks glädjas åt andras olycka, spott å spe

Ps. Finns inte något annat forum i svedala där det finns så pass gott om sådana människor. Men som tur är, så är det en minoritet.

Tycker nog inte att man kan dra en sådan slutsats, Många här är väl kritiska mot hur mycket humbug det finns i hifivärlden, det är väl delvis därför detta forumet finns. Så när en tidning, som delvis representerar detta humbug, går i graven så är det väl inte så konstigt att vissa här tycker att det är lika bra? Det är väl inte samma sak som att man är sadister som gläds åt andras olycka?

Jag tyckte själv att tidningen var trevlig då man fick skivor till, men utan dem är tidningen pointless från mitt perspektiv. Alltså bryr jag mig inte ett skit om den gått i graven. E jag en skadeglad jävel nu?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-01 21:22

UnholyRishna skrev:Alltså bryr jag mig inte ett skit om den gått i graven. E jag en skadeglad jävel nu?

Nej, bara om du hade blivit glad över att den gått i graven.

Säger sig väl självt...

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-01 21:28

Lust skrev:
UnholyRishna skrev:Alltså bryr jag mig inte ett skit om den gått i graven. E jag en skadeglad jävel nu?

Nej, bara om du hade blivit glad över att den gått i graven.

Säger sig väl självt...

Jo men tror du att någon verkligen är "glad" över detta, såsom i "där fick de jävlarna, nu ska jag ta mig en bärs och mysa när jag tänker på detta"? :wink:

Och om så är fallet, tror du de är många till antalet?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-01 21:34

Hittills 9 st enligt omröstningen.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-01 21:36

Lust skrev:Hittills 9 st enligt omröstningen.

Wow, det var många! :wink:
Sen tycker inte jag att det nödvändigtvis bör innebära att man är skadeglad för att man röstar på det alternativet. SJälv valde jag dock en mer neutral approach.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-01 21:42

UnholyRishna skrev:

Wow, det var många!

10 % av alla de "många" som röstat...

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-01 21:45

Lust skrev:
UnholyRishna skrev:

Wow, det var många!

10 % av alla de "många" som röstat...

Tycker det är rätt lite i detta sammanhanget. Sen skrev jag dessutom något mer. Jag kan ha fel, men jag kan också ha rätt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 21:48

johanrohm skrev:Läs tidskrifterna som skönlitteratur istället. Det är bättre för hjärtat. :P

Varför ska jag köpa något jag inte tror på? Brukar du göra det?
På samma sätt som jag önskar alla "Nigeriabrev" och liknande saker försvinner så är det glädjande att en hifitidning som lurar dess läsare också försvinner :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-01 21:50

UnholyRishna skrev: Jag kan ha fel, men jag kan också ha rätt.

Ja, där får du rätt. Känns det bra?

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-01 21:53

Lust skrev:
UnholyRishna skrev: Jag kan ha fel, men jag kan också ha rätt.

Ja, där får du rätt. Känns det bra?

Varför så otrevlig?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-12-01 21:55

UnholyRishna skrev:Jag kan ha fel, men jag kan också ha rätt.

Låter som inledningen till Rise med PIL :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-01 21:56

Tengil skrev:

Vh Christer

Och det är? :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-01 21:59

En skön sång utan skönsång. (J. Rotten)

UnholyRishna skrev:
Varför så otrevlig?

Tycker jag inte.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-12-01 22:09

UnholyRishna skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer

Och det är? :)

http://www.youtube.com/watch?v=wzNjmIWbns4

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 22:33

Så jäkla bra låt! Vill se reunionspelningarna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-01 23:01

fridefors skrev:Ja, det är ju ett hån mot de stackare som inte har nåt vettigare att göra än att köpa exotiska dyrkablar som rekommenderats av HF...

Stackare och stackare,, de har ju valt det själv, då är det värre med systematiskt baktal, tycker du inte det?

Och NEJ jag försvarar inte dyra kablar (var man nu drar gränsen för det)
Senast redigerad av Goldfinger 2009-12-01 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-01 23:02

fridefors skrev:Ja, det är ju ett hån mot de stackare som inte har nåt vettigare att göra än att köpa exotiska dyrkablar som rekommenderats av HF...

Verkligen synd om oss stackars satar som har lurats att köpa dessa "dyrkablar" i stället för lampsladd, stora dyra för/slutsteg i stället för en Denon receiver, etc :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-02 03:22

Panelguy skrev:

Verkligen synd om oss stackars satar som har lurats att köpa dessa "dyrkablar" i stället för lampsladd, stora dyra för/slutsteg i stället för en Denon receiver, etc :wink:

Hmm, vi kan ju inte tänka själva... Tur att vi har S med flera som skyddar oss ifrån all ond Hifi där ute.
Undrar om Stereophile testar dyrare kablar än EKK?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
PuckoPelle
inaktiv

Inläggav PuckoPelle » 2009-12-02 08:26

UnholyRishna skrev:
FBK skrev:

Tycker nog inte att man kan dra en sådan slutsats, Många här är väl kritiska mot hur mycket humbug det finns i hifivärlden, det är väl delvis därför detta forumet finns. Så när en tidning, som delvis representerar detta humbug, går i graven så är det väl inte så konstigt att vissa här tycker att det är lika bra? Det är väl inte samma sak som att man är sadister som gläds åt andras olycka?

Jag tyckte själv att tidningen var trevlig då man fick skivor till, men utan dem är tidningen pointless från mitt perspektiv. Alltså bryr jag mig inte ett skit om den gått i graven. E jag en skadeglad jävel nu?

Kommentar FBK?
Bättre med en rosa pudel än att själv få göra en...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-02 11:41

UnholyRishna skrev:
FBK skrev:

det är en myt att det är mycket humbug inom hifivärlden, dom allra flesta företagen inom detta område är seriösa, likaså är hifiskribenterna, att kalla dessa humbuggare för att du inte delar deras åsikter är synnerligen oschysst. och tyvärr är ni flera. det är oxå irriterande att många så högröstande avkräver fakta när någonting påstås något, men agerar tvärtom när fakta presenteras om annat. trovärdigheten är därmed noll och debatterna blir därefter
Bikinitider

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-02 11:55

Jag tror att du övertolkar. Att tycka att det rent objektivt är "bra" att en produkt som saknar efterfrågan (=tillräckligt stor köpvillighet hos konsumenter för att kunna garantera en utgivning) nog för att kunna överleva går i graven har ju ingenting med skadeglädje att göra.

Däremot är det ju en intressant fråga huruvida marknaden till 100% ska få avgöra vad som ska få finnas eller inte. Idag finns olika former av statligt stöd som ger såväl olika tidsskrifter som andra kulturyttringar möjlighet att överleva trots bristande efterfrågan. I princip tycker jag detta är bra. I praktiken ser jag en del problem.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-02 12:18

MichaelG skrev:

Jag tror att du övertolkar. Att tycka att det rent objektivt är "bra" att en produkt som saknar efterfrågan (=tillräckligt stor köpvillighet hos konsumenter för att kunna garantera en utgivning) nog för att kunna överleva går i graven har ju ingenting med skadeglädje att göra.

Jag gör min tolkning av "Ja det är bra, äntligen försvinner den" och du gör din.

Vem av oss som övertolkar står skrivet i stjärnorna.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-02 12:27

celef skrev:det är en myt att det är mycket humbug inom hifivärlden, dom allra flesta företagen inom detta område är seriösa, likaså är hifiskribenterna, att kalla dessa humbuggare för att du inte delar deras åsikter är synnerligen oschysst. och tyvärr är ni flera. det är oxå irriterande att många så högröstande avkräver fakta när någonting påstås något, men agerar tvärtom när fakta presenteras om annat. trovärdigheten är därmed noll och debatterna blir därefter

Jag både håller med dig - och inte. Humbug (som ju ungefär betyder bedrägeri, eller att lura en mindre insatt) är ett starkt ord och förutsätter en medvetenhet om förhållandet mellan en produkts påstådda och verkliga egenskaper.

Om en kabeltillverkare verkligen tycker (och tror) att hans kabel har de förtjänster han anger - så är han ju per definition ingen bedragare. Om tillverkare av olika tweaks (tänk möss, plastspiraler, transparenta tejpremsor, nätkablar...) verkligen tycker att dessa produkter ger de förtjänster de anger - så är de ju inte heller några bedragare per definition.

Men om de anger egenskaper och tekniska förklaringsmodeller som inte har någon som helst bärighet i naturvetenskapen? Och om de samtidigt anger effekter som inte går att detektera på något vetenskapligt tillförlitligt sätt? Och när fackpress fortsätter att okritiskt återrredovisa dessa förklaringsmodeller och hörbara effekter helt utan vetenskapliga ansatser; Då är det väl ändå inte helt obefogat att klassificera verksamheten som sådan som gränsande till humbug?

Jämför med kejsarens nya kläder; Visserligen var det bara två skräddare som medvetet lurades (och det kanske bara finns enstaka producenter av "hifi-tillbehör" som vet att angivna egenskaper saknas i verkligheten) men hela den hop av lärde män och kvinnor som lovsjöng de icke-befintliga klädesplaggens kvalitet och skönhet, skulle jag ändå vilja klämma in i begreppet "humbug". Det handlade alltså inte om att det inte fanns förutsättningar för dem att veta bättre, utan det handlade om att de inte ville/vågade/orkade veta bättre.

Med detta sagt vill jag påpeka att det visst finns hifi-tillbehör som verkligen har funktion. Det finns hifi-kalbar som tweakar ljudet på det där litet speciella sättet som kanske någon önskar. Spikes eller kuddar under högtalarna ger dokumenterade hörbara effekter i vissa fall. Etc, etc.

Men eftersom det florerar såväl påståenden som vittnesmål som står i kontrast till beprövad vetenskap, så förstår jag inte varför du tycker det är konstigt om jag eller andra frågar efter dokumenterade testresultat när nya revolutionerande produkter presenteras.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-02 13:07

celef skrev:
UnholyRishna skrev:
FBK skrev:

det är en myt att det är mycket humbug inom hifivärlden, dom allra flesta företagen inom detta område är seriösa, likaså är hifiskribenterna, att kalla dessa humbuggare för att du inte delar deras åsikter är synnerligen oschysst. och tyvärr är ni flera. det är oxå irriterande att många så högröstande avkräver fakta när någonting påstås något, men agerar tvärtom när fakta presenteras om annat. trovärdigheten är därmed noll och debatterna blir därefter

En myt? Så du tycker på allvar att t.ex. hallographer, shaktistenar, guldsäkringar, målade och avmagnetiserade cd-skivor samt kablar för en kvarts miljon är fullt fungerande och seriösa produkter?
Framförallt när de beskrivs ge skillnader som är "som natt och dag" dessutom. Vet ingen annan hobby där det florerar så mycket tvivelaktiga produkter som inom just HiFi. Skulle vara inom alternativa läkekonster samt kristaller mm.

Håller i övrigt med om allt som michaelG skrev, och om det är ordet "humbug" som irriterar så kan vi väl säga som så att det förmodligen inte finns särskilt många sådana produkter ( avsiktligt lurendrejeri), om vi utgår från MichaelG's definition. kanske bara ska kalla dem "tekniskt ickefungerande" istället. Att de sen ger "upplevda" skillnader är en helt annan sak.

Kommer själv ihåg när jag bytade högtalarkablar för ett tag sen, hörde stora skillnader då, kunde höja 3 extra db på stärkaren utan att det lät lika vasst som innan. Skummt, kunde det verkligen vara så stor skillnad mellan de olika kablarna??? Nästa dag körde jag upp volymen på samma nivå, och körde samma låt. Då var vassheten tillbaks. Det var således inte kablarna som gjorde skillnaden utan min egen hjärna. Och för att inte kabeldebatten ska blossa upp igen så ja, jag tror att det finns små skillnader på kablar, men att de inte behöver vara dyra för att vara bra..

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2009-12-02 13:19

Max_Headroom skrev:

High Fidelity hade också skivrecensioner. Det bästa tipset jag har fått där är "Raoul and the Kings of Spain" som jag i min tur tipsat om här på forumet, fast knappt någon här verkar fatta hur bra skivan egentligen är. Den kan alltså vara en av dom 10 bästa som någonsin gjorts och kommer att göras! Ett mästerverk, således.

Tack för tipset - riktigt bra faktiskt :)
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-02 13:19

Lust skrev:
MichaelG skrev:

Jag gör min tolkning av "Ja det är bra, äntligen försvinner den" och du gör din.

Vem av oss som övertolkar står skrivet i stjärnorna.

Nej, det står inte skrivet i stjärnorna. Jag är en av dem som tyckte att det var bra. Jag valde det alternativet för att det bäst stämmer med vad jag tycker. Jag är inte det minsta skadeglad. Och jag tycker det är synd att tidningen utvecklats på ett sådant sätt att varken jag, eller tillräckligt många andra vill köpa den längre.

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi