Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dåligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner?

Ja det är bra, äntligen försvinner den.
17
13%
Nej, det är inte bra.
53
40%
Det spelar ingen roll.
47
35%
Ingen uppfattning
17
13%

Antal röster : 134

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 14:39

Bra inlägg där MichaelG :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-02 16:00

MichaelG skrev:
celef skrev:det är en myt att det är mycket humbug inom hifivärlden, dom allra flesta företagen inom detta område är seriösa, likaså är hifiskribenterna, att kalla dessa humbuggare för att du inte delar deras åsikter är synnerligen oschysst. och tyvärr är ni flera. det är oxå irriterande att många så högröstande avkräver fakta när någonting påstås något, men agerar tvärtom när fakta presenteras om annat. trovärdigheten är därmed noll och debatterna blir därefter

Jag både håller med dig - och inte. Humbug (som ju ungefär betyder bedrägeri, eller att lura en mindre insatt) är ett starkt ord och förutsätter en medvetenhet om förhållandet mellan en produkts påstådda och verkliga egenskaper.

Om en kabeltillverkare verkligen tycker (och tror) att hans kabel har de förtjänster han anger - så är han ju per definition ingen bedragare. Om tillverkare av olika tweaks (tänk möss, plastspiraler, transparenta tejpremsor, nätkablar...) verkligen tycker att dessa produkter ger de förtjänster de anger - så är de ju inte heller några bedragare per definition.

Men om de anger egenskaper och tekniska förklaringsmodeller som inte har någon som helst bärighet i naturvetenskapen? Och om de samtidigt anger effekter som inte går att detektera på något vetenskapligt tillförlitligt sätt? Och när fackpress fortsätter att okritiskt återrredovisa dessa förklaringsmodeller och hörbara effekter helt utan vetenskapliga ansatser; Då är det väl ändå inte helt obefogat att klassificera verksamheten som sådan som gränsande till humbug?

Jämför med kejsarens nya kläder; Visserligen var det bara två skräddare som medvetet lurades (och det kanske bara finns enstaka producenter av "hifi-tillbehör" som vet att angivna egenskaper saknas i verkligheten) men hela den hop av lärde män och kvinnor som lovsjöng de icke-befintliga klädesplaggens kvalitet och skönhet, skulle jag ändå vilja klämma in i begreppet "humbug". Det handlade alltså inte om att det inte fanns förutsättningar för dem att veta bättre, utan det handlade om att de inte ville/vågade/orkade veta bättre.

Med detta sagt vill jag påpeka att det visst finns hifi-tillbehör som verkligen har funktion. Det finns hifi-kalbar som tweakar ljudet på det där litet speciella sättet som kanske någon önskar. Spikes eller kuddar under högtalarna ger dokumenterade hörbara effekter i vissa fall. Etc, etc.

Men eftersom det florerar såväl påståenden som vittnesmål som står i kontrast till beprövad vetenskap, så förstår jag inte varför du tycker det är konstigt om jag eller andra frågar efter dokumenterade testresultat när nya revolutionerande produkter presenteras.

Hälsn. Michael

ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för. men märkligt är ert extrema intresse för vad pressen skrivor om era hjärtekära märken, då av någon anledning räknas det som skrivs, men bara om det skrivs i positiva ordalag, ja märkligt är det
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 16:13

Vem säger att vi inte har läst dessa tidningar? :?
Hos mig ligger det säkert 400+ st hifitidningar och jag vill nog hävda det är fullt med trams i dom. Det handlar inte bara om kablar, kristaller mm utan vanliga påstående som typ "för att få samma ljudkvalité med surroundförstärkare så behöver du upp minst 2 gånger priset för stereoförstärkaren". Dyl och andra lögner/dogmer/trams är tidningarna fyllda med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-02 16:29

subjektivisten skrev:Vem säger att vi inte har läst dessa tidningar? :?
Hos mig ligger det säkert 400+ st hifitidningar och jag vill nog hävda det är fullt med trams i dom. Det handlar inte bara om kablar, kristaller mm utan vanliga påstående som typ "för att få samma ljudkvalité med surroundförstärkare så behöver du upp minst 2 gånger priset för stereoförstärkaren". Dyl och andra lögner/dogmer/trams är tidningarna fyllda med.

De bjuder på väl mycket tumregler tyvärr, vilket är tråkigt och vilseledande.
Ett annat problem är när kvaliteter uttalas på godtycklig basis, just därför bör man ha distans till de tester som görs, iaf där det handlar om enbart tyckande..
Senast redigerad av Goldfinger 2009-12-02 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-02 17:50

celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.

men märkligt är ert extrema intresse för vad pressen skrivor om era hjärtekära märken, då av någon anledning räknas det som skrivs, men bara om det skrivs i positiva ordalag, ja märkligt är det

Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?

Hälsn. Michael

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-02 19:57

MichaelG skrev:
celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.

men märkligt är ert extrema intresse för vad pressen skrivor om era hjärtekära märken, då av någon anledning räknas det som skrivs, men bara om det skrivs i positiva ordalag, ja märkligt är det

Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?

Hälsn. Michael

Den frågan borde besvaras av någon annan, Michael har jag aldrig sett som någon i den kategorin ovan beskrivna. Om jag nu måste lägga näsan i blöt.. :roll:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-02 20:07

hur vanligt är det att artiklarna innehåller jämförelser med hembiorecievers, jag bläddrade igenom ett gäng tidningar och hittade inga sådana rader
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-02 20:16

MichaelG skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. 1 Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.

Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? 2 Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?

Hälsn. Michael

1 det är en skillnad på att ogilla saker och att kalla en hel kår för att ägna sig åt humbugg

2 i min värld står du och dom på samma sida
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-12-02 20:21

Ja- myten om "att dyrt alltid är bättre" är en myt som får svårt att överleva nu, då endast tidningen "hifi&mystik" finns kvar, bland de tongivande svenska tidningarna. Men den tidningens tramserier är tyvärr etter värre. :?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-02 20:50

Richard skrev:

Ja- myten om "att dyrt alltid är bättre" är en myt som får svårt att överleva nu, då endast tidningen "hifi&mystik" finns kvar, bland de tongivande svenska tidningarna. Men den tidningens tramserier är tyvärr etter värre. :?

Dyrt är inte alltid bättre men tyvärr så är det, enligt mitt tyckande, oftast:wink:

Varför skulle myten få svårt att överleva bara för att HF har försvunnit när det finns en mängd utländska tidningar som ägnar sig åt detta, som ni uttrycker det, "trams"?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-02 21:52

celef skrev:1 det är en skillnad på att ogilla saker och att kalla en hel kår för att ägna sig åt humbugg

Absolut! Och någonstans går en gräns. Jag gissar att du och jag sätter den gränsen olika. :wink:

Hehe, jag och "dom" står på samma sida. Det låter olycksbådande. Det känns som om du och jag har olika grader av känslomässigt engagemang i det här med hifi. :)

Hälsn. Michael

Ps. Har jag svart hatt, eller vit hatt?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-02 21:57

Goldfinger skrev:[...]Om jag nu måste lägga näsan i blöt.. :roll:

Du får gärna lägga näsan i blöt. Dina inlägg är i allmänhet såväl sansade och bidragande. Att man inte alltid tycker precis likadant är bara utvecklande. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-12-03 00:58

Det är inte bra därför att jag tycker att de försökte ge en heltäckande bild med både utförliga mätningar och lyssning. Det var i stort sett den enda hifitidning jag läste om än väldigt sällan.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-03 01:19

Kan inte göra annat än hålla med celef i hans inlägg i denna tråd, mycket bra! Detta inlägget är huvudet på spiken så att säga. 8)

ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för. men märkligt är ert extrema intresse för vad pressen skrivor om era hjärtekära märken, då av någon anledning räknas det som skrivs, men bara om det skrivs i positiva ordalag, ja märkligt är det

Minst sagt märkligt! och komiskt tycker jag :lol:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-12-03 01:39

Goldfinger skrev:
Ett annat problem är när kvaliteter uttalas på godtycklig basis, just därför bör man ha distans till de tester som görs, iaf där det handlar om enbart tyckande..

Fast nu brukar väl alla här tycka att man får tycka vad man vill eftersom IÖ gör det?
Så om resultatet redovisas som subjektivt tyckande och inte som objektiva sanningar så gör det väl inget?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-03 10:24

subjektivisten skrev:
Hos mig ligger det säkert 400+ st hifitidningar och jag vill nog hävda det är fullt med trams i dom.

Så du började med att köpa en hifi-tidning och upptäckte att den var full med trams.
Så du köpte en hifi-tidning till och upptäckte att den också var full med trams.
Så du köpte en hifi-tidning till och upptäckte att den också var full med trams.
Etc. Tills du hade över 400 st.

Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-12-03 10:39

Ljud och Bild, (dvs Gamla Elektronikvärlden, och ännu äldre Radio och Television) har utökat sitt utrymme för hifi och hemmabio.
Deras delvis nya redaktion och sitt nya samarbete med en norsk tidning, innebär att många av hifi- och hemmabioartiklarna är skrivna från Norge. Dock har även där värdeskalorna flyttats ganska mycket till lyssna och tyck, jämfört med den tiden när Bertil Hellsten hade något att säga till om.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-12-03 10:40

Naqref skrev:Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st. ;)

Hur många hifitidningar har du?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-12-03 11:07

Personligen tycker jag inte att det är bättre att det skrivs mindre om HiFi eftersom jag använder prylarna för lyssna på musiken med.
Jag har aldrig läst en enda HiFi-tidning i tron att alla artiklarna vänder sig till alla människor och att subjektivt tyckande är absolut objektivt sant.
Jag kan inte se att det gagnar musiklyssningen att tidningar som skriver om det läggs ner.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-03 11:08

paa skrev:
Naqref skrev:Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st. ;)

Hur många hifitidningar har du?

Just nu kanske 10-15st (MoLten oräknad) av diverse slag. Några italienska, någon rysk, lite amerikanska någon engelsk och i princip bara de nummer av de svenska som recenserar produkter jag har varit inblandad i.

Men jag har kanske haft uppemot det tiodubbla. När de köptes så upptäckte jag inte att de innehöll en massa trams. Den insikten kom betydligt senare och då gavs de bort.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-03 11:19

Naqref skrev:[...]Etc. Tills du hade över 400 st.

Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st. ;)

:wink:

Nu kan jag ju inte tala för någon annan än mig själv, men när jag började läsa hifi-tidningar i början av -80-talet, sög jag åt mig allt som stod i dem som en svamp. Jag trodde att det var fakta och sanningar som publicerades och det var först efter några år jag blev litet fundersam när jag upptäckte att det som tvärsäkert uttalades i en artikel stod i direkt motsats till något som påståtts några år tidigare.

Men det var först i början av -90-talet - sedan jag läst några nummer av Musik- och ljudteknik - som jag på allvar började fundera över artiklarnas sanningshalt i olika ljudmagasin. Det var inte alls så att jag tog det som publicerades i Musik- och ljudtekning som sanningar, men det fanns en "vetenskaplig" approach som tilltalade mig. Och en ingång till musiklyssnande som stämde överens med hur jag såg på det. Och samtidigt vände man fullständigt uppochner på begreppen; nätkablar ska i normalfallet inte höras alls, EKK är en optimal högtalarkabel - om en dyrare låter annorlunda så är den sämre, mjukfötter är bättre än spikes, priset på prylarna är inte en kvalitetsfaktor, rummet, rummet och rummet, etc.

Den ena hifi-tidningen dreglade mest över nya, dyra apparater (ja, jag vet att jag överdriver :wink: ) medan den andra tidningen hade en trevlig skiva med som gjorde den köpvärd för mig. Och när de upphörde med skivan, så var det lätt att sluta köpa den tidningen också.

Så visst har det blivit en försvarlig hög med ljudtidskrifter under årens lopp för mig också. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-03 11:46

Jag köpte hifitidningar rätt så ofta förr i tiden.
Hifitidningsläsandet började för c:a 30 år sedan.

Mitt minnesintryck säger mej att tidningarna verkade mer seriösa för 30 år sedan än vad jag upplever de nummer som ges ut nuförtiden.

Jag utesluter inte att denna upplevelseskillnad i själva verket beror på mej själv.
Åtminstone till viss del.
Jag kanske har förändrats såväl som att tidningarna har gjort det?

Det verkade finnas ett större allvar i tidningarna förr. Man hade en lite annan attityd till prylarna man skrev om.
Det var inte "Wow! Vill ha!" "Vilken läcker maskin!" "Åker i åttor runt de andra!"
Det var mer av det torrare "Här har vi ett av de fyra slutstegen, uppställt på bänken för att genomgå Statens Provningsanstalts test."

Om apparatrekommendationerna var mer relevanta förr än nu vet jag inte.
Men det är det lite lågmälda allvaret jag saknar.
Någonting i tilltalet till läsaren.

Jag skulle uppskatta om det lite oftare förekom:
"Vi hör ingen skillnad." "Små skillnader finns, men de är så små att jag betraktar dem som ointressanta. "

Ambitionen verkar vara att allt skall rangordnas och särskiljas.
Jag saknar resonerande artiklar om väsentligheter contra oväsentligheter.
Gärna subjektivt hållet, det är bättre än ingenting.

De senaste åren har jag mest köpt tidningar för att ha som rent tidfördriv.
Jag tar det för vad det är och har stängt av den kritiska "hitta-sakfel-och-bli-förbannad-blicken".
Jag vill ju inte investera 50 eller 100 spänn bara för att bli arg.

När tex Hifi+ skrev om någon lite udda högtalare, kunde jag bli väldigt intresserad. Mest för att få ta viss del av konstruktionen. Absolut inte som köphjälp.
Jag läser lika gärna om påtagligt knäppa prylar som om seriösare konstruktioner.
Det är trevligt med fina bilder och fint papper, det är rogivande att bläddra i sådana tidningar.

Det verkar inte finnas så mycket att skriva om numera. Det är väldigt sällan det förekommer udda grunkor i tidningarna.
Grupptester av bioreceivrar eller 5000-kronorshögtalare intresserar väl bara den som för tillfället är i köpartagen. Eller?

Det är för mycket "Köpa-köpa" och för lite "Hm, kan det vara såhär det ligger till?.." eller "En analys av partialsvängningar i ett antal kabinett." "Dipolutstrålning i ett rum vid olika placeringar av högtalaren."

Vadsomhelst som tränger ut "Vad skall jag köpa-köpa-köpa-dominansen" vore tacksamt!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-03 12:15

Harryup skrev:
Goldfinger skrev:

Så om resultatet redovisas som subjektivt tyckande och inte som objektiva sanningar så gör det väl inget?

mvh/Harryup

Om det redovisas som subjektivt tyckande är det väl OK, men tyvärr oftast inte till någon större nytta för läsaren.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-12-03 13:04

celef skrev:
MichaelG skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. 1 Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.

Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? 2 Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?

Hälsn. Michael

1 det är en skillnad på att ogilla saker och att kalla en hel kår för att ägna sig åt humbugg

Ingen har väl påstått att "hela hifibranchen" ägnar sig åt humbug? Det jag skrev var att det "finns mycket humbug inom hifibranchen". Det är inte samma sak.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-03 13:25

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-03 13:26

Jag har nog skrivit följande ett antal gånger i olika sammanhang.

Jag tror inte att det är så väldigt mycket medvetet lureri i hifibranshen.
Däremot tror jag att hifibranshen består av väldigt många entusiaster som verkligen tror på det de gör.

I sin entusiasm överskattar de sina idéers bärkraft.
I sin entusiasm hör de mer än de kanske borde.

Det finns dessutom en generell fara i att tro att man förstår mer än man egentligen gör. Eller att inte se den komplexa helheten.
Nu talar jag inte om självgod uppblåsthet, utan om entusiastisk aningslöshet.

Det finns naturligtvis alltid undantag, men de flesta som ägnar sej mer eller mindre yrkesmässigt åt hifi - som skribent, säljare eller tillverkare - gör det säkerligen för att det finns ett genuint intresse i botten.

Jag är inte konspiratoriskt lagd.
Det kanske är jag som är den aningslöse?

Jag tror att grundproblemet är att stor entusiasm kan leda till snävsynthet och/eller blindhet för den sakliga verkligheten.

Den okunnige kan ibland vara okunnig även om sin egen okunnighet.
Den kunnige är ofta kunnig om sin okunnighet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-12-03 14:12

Jag tror helt enkelt att många överskattar vikten av vetenskaplighet inom hifi som fenomen, som hobby, eller ur konsumentperspektiv. Hifi är handlar egentligen inte om att vara helt vetenskaplig i sin strävan, utan om att ha KUL.

Det är lite gulligt med alla som försöker vara 100% logiska och rationella och i princip vägrar inse att det alltid kommer att finnas ganska stora "mänskliga faktorer" som kommer att sabba helheten för dem. Det finns lika stora placeboeffekter oavsett vilken väg man väljer, bara olika "smak" på den. Det är också de som kritiserar "oseriösa" tidningar utan att inse att de själva bara utgör en lite speciell sida av samma mynt.

Större tidningar har det nog jäkligt svårt som måste balansera mellan många olika läsares preferenser.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-03 14:39

phloam skrev:Hifi är handlar egentligen inte om att vara helt vetenskaplig i sin strävan, utan om att ha KUL.

Detta är uppenbarligen din uppfattning om hifi. Och det som är rätt för dig är ju naturligtvis rätt för dig.

Min uppfattning är dock en annan. För mig handlar hifi om möjligheten att få njuta av musik och välljud.

Ett vetenskapligt förhållningssätt blir då för mig: Varför låter det som det låter? Vilka faktorer gör vad för ljudet? Vilka åtgärder/förändringar ger vilka skillnader? Osv. Tack vare detta förhållningssätt inser jag att det konstiga ljudet i mitt rum beror på fladderekon. Och då undersöker jag alltså golv- och väggbeklädnader före nya högtalare när jag försöker åtgärda detta.

Ett ovetenskapligt förhållningssätt ställer överhuvudtaget inte dessa frågor. Där handlar det (som jag ser det) mer om att testa olika saker för att detta är kul. Och inget fel i det alls! Men det är inte mitt syfte med hifi.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-12-03 15:15

Strmbrg skrev:Jag har nog skrivit följande ett antal gånger i olika sammanhang.
<snip>

Bra inlägg!

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-12-03 15:18

MichaelG skrev:
phloam skrev:Hifi är handlar egentligen inte om att vara helt vetenskaplig i sin strävan, utan om att ha KUL.

Detta är uppenbarligen din uppfattning om hifi. Och det som är rätt för dig är ju naturligtvis rätt för dig.

Min uppfattning är dock en annan. För mig handlar hifi om möjligheten att få njuta av musik och välljud.

För min del handlar det inte om att ha kul. Köpa och bära hem lådor har mist sin lockelse för länge sedan. Jag är ute efter att njuta av musik. Detta ska rymmas inom en viss ekonomisk ram, användarvänlighet och (helst) en viss estetik.

Det hindrar inte att det är kul när det låter bra, inte heller innebär det nödvändigtvis någon form av vetenskaplighet när jag utvärderar utrustning eller inspelningar.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi