Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:celef skrev:det är en myt att det är mycket humbug inom hifivärlden, dom allra flesta företagen inom detta område är seriösa, likaså är hifiskribenterna, att kalla dessa humbuggare för att du inte delar deras åsikter är synnerligen oschysst. och tyvärr är ni flera. det är oxå irriterande att många så högröstande avkräver fakta när någonting påstås något, men agerar tvärtom när fakta presenteras om annat. trovärdigheten är därmed noll och debatterna blir därefter
Jag både håller med dig - och inte. Humbug (som ju ungefär betyder bedrägeri, eller att lura en mindre insatt) är ett starkt ord och förutsätter en medvetenhet om förhållandet mellan en produkts påstådda och verkliga egenskaper.
Om en kabeltillverkare verkligen tycker (och tror) att hans kabel har de förtjänster han anger - så är han ju per definition ingen bedragare. Om tillverkare av olika tweaks (tänk möss, plastspiraler, transparenta tejpremsor, nätkablar...) verkligen tycker att dessa produkter ger de förtjänster de anger - så är de ju inte heller några bedragare per definition.
Men om de anger egenskaper och tekniska förklaringsmodeller som inte har någon som helst bärighet i naturvetenskapen? Och om de samtidigt anger effekter som inte går att detektera på något vetenskapligt tillförlitligt sätt? Och när fackpress fortsätter att okritiskt återrredovisa dessa förklaringsmodeller och hörbara effekter helt utan vetenskapliga ansatser; Då är det väl ändå inte helt obefogat att klassificera verksamheten som sådan som gränsande till humbug?
Jämför med kejsarens nya kläder; Visserligen var det bara två skräddare som medvetet lurades (och det kanske bara finns enstaka producenter av "hifi-tillbehör" som vet att angivna egenskaper saknas i verkligheten) men hela den hop av lärde män och kvinnor som lovsjöng de icke-befintliga klädesplaggens kvalitet och skönhet, skulle jag ändå vilja klämma in i begreppet "humbug". Det handlade alltså inte om att det inte fanns förutsättningar för dem att veta bättre, utan det handlade om att de inte ville/vågade/orkade veta bättre.
Med detta sagt vill jag påpeka att det visst finns hifi-tillbehör som verkligen har funktion. Det finns hifi-kalbar som tweakar ljudet på det där litet speciella sättet som kanske någon önskar. Spikes eller kuddar under högtalarna ger dokumenterade hörbara effekter i vissa fall. Etc, etc.
Men eftersom det florerar såväl påståenden som vittnesmål som står i kontrast till beprövad vetenskap, så förstår jag inte varför du tycker det är konstigt om jag eller andra frågar efter dokumenterade testresultat när nya revolutionerande produkter presenteras.
Hälsn. Michael
subjektivisten skrev:Vem säger att vi inte har läst dessa tidningar?![]()
Hos mig ligger det säkert 400+ st hifitidningar och jag vill nog hävda det är fullt med trams i dom. Det handlar inte bara om kablar, kristaller mm utan vanliga påstående som typ "för att få samma ljudkvalité med surroundförstärkare så behöver du upp minst 2 gånger priset för stereoförstärkaren". Dyl och andra lögner/dogmer/trams är tidningarna fyllda med.
celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.
men märkligt är ert extrema intresse för vad pressen skrivor om era hjärtekära märken, då av någon anledning räknas det som skrivs, men bara om det skrivs i positiva ordalag, ja märkligt är det
MichaelG skrev:celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.
men märkligt är ert extrema intresse för vad pressen skrivor om era hjärtekära märken, då av någon anledning räknas det som skrivs, men bara om det skrivs i positiva ordalag, ja märkligt är det
Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?
Hälsn. Michael
Hos mig ligger det säkert 400+ st hifitidningar och jag vill nog hävda det är fullt med trams i dom. Det handlar inte bara om kablar, kristaller mm utan vanliga påstående som typ "för att få samma ljudkvalité med surroundförstärkare så behöver du upp minst 2 gånger priset för stereoförstärkaren". Dyl och andra lögner/dogmer/trams är tidningarna fyllda med.
MichaelG skrev:celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. 1 Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.
Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? 2 Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?
Hälsn. Michael
Richard skrev:subjektivisten skrev:Vem säger att vi inte har läst dessa tidningar?![]()
Ja- myten om "att dyrt alltid är bättre" är en myt som får svårt att överleva nu, då endast tidningen "hifi&mystik" finns kvar, bland de tongivande svenska tidningarna. Men den tidningens tramserier är tyvärr etter värre.
celef skrev:1 det är en skillnad på att ogilla saker och att kalla en hel kår för att ägna sig åt humbugg
2 i min värld står du och dom på samma sida
Goldfinger skrev:
De bjuder på väl mycket tumregler tyvärr, vilket är tråkigt och vilseledande.
Ett annat problem är när kvaliteter uttalas på godtycklig basis, just därför bör man ha distans till de tester som görs, iaf där det handlar om enbart tyckande..
subjektivisten skrev:
Hos mig ligger det säkert 400+ st hifitidningar och jag vill nog hävda det är fullt med trams i dom.
Naqref skrev:Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st.
paa skrev:Naqref skrev:Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st.
Hur många hifitidningar har du?
Naqref skrev:[...]Etc. Tills du hade över 400 st.
Personligen hade jag upptäckt att de var fyllda med trams så hade jag nog slutat köpa dom redan vid 3-10st.
Harryup skrev:Goldfinger skrev:
De bjuder på väl mycket tumregler tyvärr, vilket är tråkigt och vilseledande.
Ett annat problem är när kvaliteter uttalas på godtycklig basis, just därför bör man ha distans till de tester som görs, iaf där det handlar om enbart tyckande..
Så om resultatet redovisas som subjektivt tyckande och inte som objektiva sanningar så gör det väl inget?
mvh/Harryup
celef skrev:MichaelG skrev:celef skrev:ni skeptiker verkar tro att hifipressen bara skriver om sådant ni själva verkar brinna mot, men så är det ju självklart inte, det finns annat skojigt men det väljer ni att blunda för.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag upplever inte att jag "brinner mot" något bara för att jag är skeptisk till påståenden som jag inte förstår. Och exakt vad blundar jag för? Eller menar du att hifi-tidningar innehåller olika saker? Ja, det gör de. Och somt är kul att läsa tycker jag. 1 Men inte tillräckligt mycket (för mig) för att jag ska köpa dem längre.
Nu skrev du visserligen detta i ett svar till mig, men jag tror att du blandar och ger ganska friskt. Jag har inga "hjärtekära märken". Varför skulle jag ha det? Har du det? 2 Eller tänker du på att det finns personer som blir glada när det skrivs positivt om svenska märken? Men vad har det med mig och min skepsism inför hifi-hokus-pokus att göra?
Hälsn. Michael
1 det är en skillnad på att ogilla saker och att kalla en hel kår för att ägna sig åt humbugg
2 i min värld står du och dom på samma sida
phloam skrev:Hifi är handlar egentligen inte om att vara helt vetenskaplig i sin strävan, utan om att ha KUL.
MichaelG skrev:phloam skrev:Hifi är handlar egentligen inte om att vara helt vetenskaplig i sin strävan, utan om att ha KUL.
Detta är uppenbarligen din uppfattning om hifi. Och det som är rätt för dig är ju naturligtvis rätt för dig.
Min uppfattning är dock en annan. För mig handlar hifi om möjligheten att få njuta av musik och välljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster