Jag tycker foto-exemplet är ganska bra, Strmbrg, men jag kan tycka att du släpper den här tanken lite för snabbt:
Strmbrg skrev:Samtidigt kan man likna mitt Photoshopande vid ett medvetet arbete i en ljudstudio eller en medveten placering av mickar i en konsertsal.
Alltså något som därefter skall återges ofärgat.
Alltså; i fotoexemplet har du en förmodad "ofärgande" återgivningskedja (grafikkort, monitor, rummet) där du sen ändrar "insignalen" till kedjan så att du upplever slutresultatet som mer tilltalande. Helt OK.
I ditt exempel med förstärkare så ändrar du i
återgivningskedjan för att få ett mer tilltalande resultat. Lite slarvigt översatt till ditt foto-exempel skulle detta motsvara att du köper en ny monitor (som i exemplet också är en sämre
återgivare än din nuvarande monitor) vilket gör att bilden du tagit ser mer tilltalande ut. Säg då att bilden du tog var genom ditt vardagsrumsfönster på en älg. Nästa gång du är ute och fotar är det kanske på en Vaxholmsbåt i skärgården. Vad är det som säger att de nya bilderna också ser mer tilltalande ut på den "älgkalibrerade" monitorn?
Min uppfattning är helt enkelt att det är bättre att alltid eftersträva naturtrogen återgivning i
apparaturen, för du vet aldrig hur din nästa skiva kommer att låta. Inom foto och bildåtergivning är det väl f.ö. närmast en självklarhet att en apparats förmåga att efterlikna verkligheten också är en uppenbar kvalitetsparameter som tillverkarna eftersträvar.
En kedja av kamera, dator & monitor är nog för gemene man lättare att bedöma m.a.p. återgivningskvaliteten, eftersom det ju är den miljön som man avbildade som är referensen för hur man vill att bilden ska se ut. Har man plåtat en skrotbil i skymningen vill man ju att bilden på skärmen ska se ut som samma bil i samma skymning. Inom musikvärlden är det i de allra flesta fall svårt att bedömma hur inspelningen ska låta för att vara "korrekt". Ungefär som att kalibrera och bedöma en datormonitor med en nedtankad film.
Sen i ditt exempel med att det var roligare att lyssna på musik med en "mer färgande" förstärkare, så tycker jag du ska fråga dig om problemet verkligen ligger i förstärkaren? Ingen kan ju ifrågasätta dina upplevelser, men risken bör man beakta att det är symtomen och inte "problemet" du behandlar. Bytet av förstärkaren till en "mer färgande" (om den nu verkligen var det) gjorde att det lät bättre om anläggningen, men den svagaste länken i systemet kanske är högtalare & rum? En åtgärd på dessa områden (med den "ofärgande" förstärkaren tillbaka i kedjan) kanske gör slutresultatet
ännu bättre än bara ett byte av stärkare?