"All in" eller "All in" + extra allt är

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Vilken högtalarkombination tror ni blir bäst?

CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4
18
37%
CC-PC4 tillsammans med Profundus Y-4
4
8%
CC-PC2 tillsammans med InfraY-6
12
24%
CC-PC4 tillsammans med Infra Y-6
15
31%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-12-03 10:40

Ragnwald skrev:Håller med, fram för mer musik, skriven för 10Hz sättning.

http://74.125.77.132/search?q=cache:nbe ... clnk&gl=se
Tack Ragnwald, det där var mycket intressant!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-03 11:17

Citat:
Om infraljud (under 20 Hz) når vårt öra, registrerar hörseln övertonerna och flera olikakänselceller i öronsnäckan aktiveras samtidigt och hjärnan ger oss signalen om vilkengrundton (grundton = tonen innan övertonsserien) det borde vara som vi inte hör, eftersom vi strävar efter balans, grund, något att referera till.

Återigen, precis på samma vis som inom musiken där vi kan klart höra en grundton i ett ackord fastän ingen grundton finns med, på grund av övertonsserien.
Slut citat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 11:40

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:
Infra Y-6 kommer du att bli ruggigt nöjd med om du inte är en sådan som vill "spela jätte högt", och cc-pc1 antagligen också, men du kan köra på cc-pc2 "bara för att" och då har du ett system som klarar det du ger den + lite till. mer tryck behövs inte till film alls, jag vill inte spela högre än vad det systemet klarar till film i alla fall, det blir bara obehagligt... :roll:

Liten fundering. Spelar verkligen någon så högt att Y6 är begränsningen vid högre frekvenser (säg 30hz och uppåt)? Själv har jag mycket svårt att tro att jag ens skulle vara i närheten av att bottna ett system i stil med profundus Y4. Ljudtrycket blir ju helt ohyggligt högt i det spelade frekvensområdet.

jag spelar väldigt lätt så pass högt att infraY-6 ger upp, det är min subjektiva uppskattning av min lyssning hemma hos Nicke här på forumet och hur dom jobbade vid vissa scener i filmer.
Dock så pumpar dom på bra, riktigt bra och jag skulle absolut inte vara det minsta missnöjd med dom, men ska jag ha så att jag verkligen är helt nöjd till 100% och har lite headroom och känner att jag inte behöver något mer någonsin, då skulle jag behöva antagligen det dubbla... alltså profondusY-4 eller infraY-12.... 8O

såklart helt beroende på storleken på rummet ! :wink:

Som jag nämnde tidigare, jag kan såklart vara nöjd med ljudtrycket, men ändå vilja ha med headroom, dels för att helt kunna sluta bry mig om vad jag spelar upp och hur högt och dels för att disten bli lägre vid dessa höga ljudnivåer.

Som det e nu så är jag jätte nöjd med mitt system i förhållande till vad jag betalat för dom och i det rummet som dom står :)
men, om jag kunde välja så skulle jag naturligtvis haft mer kapabla toppar i alla fall, så att jag kunde maxa modulerna ordentligt utan +6dB vippan... 8)

Nu fattar jag ingenting. Hur stort är det rummet där Y6 inte räcker? Är det samma element i Infra och Profundus?

Om du läser mitt inlägg några snäpp ner så får du förklaring på vad jag menade, för jag var väldigt otydlig i inlägget som du citerade ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-03 11:40

Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 11:49

Min subjektiva upplevelse är att hemma hos "soleldTHX" här på forumet (pi60s +bs60) så låter det minst lika bra som hemma hos Nicke, bara ljudtrycket som skiljer...
Beror ju väldigt på rummet också, men jag tycker det låter ritkigt bra och "tight" hemma hos SoleldTHX.
Senast redigerad av DVD-ai 2009-12-03 12:16, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-03 12:10

Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 12:18

Jo men jag vet ju hur "sluten låter" vs portad, men jag tycker inte att skillnaden va så stor vid denna jämnförelse, men som sagt, så som jag skrev så va det ju i olika rum/ anläggningar i övrigt och dessutom under så kort tid att det som du säger är svårt att verkligen bilda sig en rättvis uppfattning.
Men löjligt bra lät det hemma hos Nicke i alal fall, och riktigt "pampiga" är dom, i56 ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-03 13:10

Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden. :wink:

Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen" :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-03 13:13

Hellspawn skrev:Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.

Jag ser ditt problem här. 23k kan vara mycket pengar och om det är värt det eller inte är högst individuellt.
Hur menar du att du inte lyssnar på våldsamma ljudnivåer? Referensnivå är, i alla fall för mig, så pass högt att jag sällan ser en film så med det ljudtrycket.

För övrigt tror jag att både infra y6 och prof y4 klarar av referensnivå vid rimligt stora rum. Infra har dock den egenheten att den återger hela LFE-kanalen. Om det är värt mellanskillnaden för dig är omöjligt för någon annan än dig att kommentera. Lyssna på så många system du kan hitta innan du bestämmer dig.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-03 14:05

Tyvärr så är det inte lätt att jämföra ett infra system med Profondus. Faktiskt riktigt svårt att ens kunna lyssna på ett av dessa system ...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 14:26

steveo1234 skrev:
Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.

Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen" :)

jag tycker inte att det är så stor skillnad...
klart att det finns alldeles för mycket portade lådor som låter just "lådor" och har dessutom denna "imponeringsfaktorn" men jag tycker inte att Profondus har denna alls, inte lika mycket i alla fall...
Infra låter enligt mig, och det lilla jag jämnfört, inte så olika förutom att dom helt klart kan gräva djupare! och det är underbart till film, men även till viss musik. Dock så är profondusX-2 redan så pass djupbaskapabelt att jag till musik med den kombinationen inte känner att jag "behöver" direkt djupare bas. och då är ju pY-2 (pY-4) båda mer kapabelt och dessutom spelar djupare :wink:
Så till musiklyssning så skulle jag antagligen köra på profondusY-4 men vill jag även ha optimalt till film så blir det nog Infra i sådant fall.
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-03 15:38

Hellspawn skrev:Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.

Mitt tips, eftersom du bygger din drömbio, go for it. Köp dom lite större frontarna och infra Y-6. Lite dyrare, men du slipper fundera i åratal "hade det blivit bättre?". IY-6 räcker i ljudtryck för alla, du bör även kunna hitta flera billiga slutsteg som klarar av 6 element utan problem.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-03 15:42

steveo1234 skrev:Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen" :)

Detta är kanske sant hos många portade subbar men jag vill hävda att skulle vi göra ett blindtest mellan infra och profundus, där vi använder ett filter kring området där profundus börjar falla, så kommer ingen skilja dom åt. Det är vad jag tror iaf.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-03 16:13

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer att köra på CC-PC2 samt Y-4. Det är det sunda valet :) Kommer spela högra än vad jag behöver samt ljudkvaliten kommer nog bli grym, speciellt eftersom IÖ gör hela rummet som en enhet med högtalarna. Sista Hz känns nästa bara läskig :). Behöver jag spelar starkare kan jag alltid byta upp frontarna men tror att detta räcker gott och väl.

IÖ kommer dock till mitt nya hus imorgon och skall rita främre väggen. Vi får väl se ifall något ändrar sig under morgondagen :) Annars kommer rubbet att beställas imorgon.

Användarvisningsbild
macivar

All in" eller "All in" + extra allt är

Inläggav macivar » 2009-12-03 16:19

Hellspawn: Säg till Ingvar att du vill ha motsvarande Tengils rum. i28 med PY-4. Det tycker jag i allafall. Magiskt är ordet om det systemet. Och nu när Ingvar är med från början bör det bli likvärdigt. Så i ditt fall, kör med CC-PC2 samt Y-4. Du blir nöjd!

/ Mikael

Inlägget före såg jag inte;)
Senast redigerad av macivar 2009-12-03 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 16:28

KUL ! :D

får man säga lycka till då och hoppas det går bra med ritandet och byggandet framöver ! :wink:

och framförallt på snabba leveranstider... 8)

Edit: glömde skriva att BILDER! vill vi såklart se också...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-03 21:12

Men.. fördelen med Infra är förstås den mer än avgrundsdjupa basåtergivningen vars förmåga begränsas enbart av rummet man brukar dem i, snarare än av basmodulerna själva (av det följer även ett impulssvar som saknar motstycke).

Kan du leva med denna vetskap gnagande. :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-03 21:50

Men.. jag som lyckats förtränga det, och så är du tvungen att ta upp det igen...
Det blir säkert Infra någon gång i framtiden för mig med, men inte än på ett tag... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-12-03 22:30

Y-4 kommer du bli mer än nöjd med inget snack om den saken.
Kommer bli ett grymt system.

Sitter själv och funderar på mitt nästa bygge... Custom Cinema cc-pc4 eller i56/i64. Det bygget kommer bli en del större än mitt nuvarande rum så det är nästan snudd på optimalt med de högre toppsystemen.
Bassystem blir infra Y-6 fast med möjlighet till att fördubbla om man vill, kan dock knappast tro att det ska behövas
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-03 23:47

Wolfie, i64s helt klart. :D

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-12-04 01:26

Kommer basmodulerna byggas in eller stå synliga längs med front väggen?

Fyra styckna stora bas lådor (Y) kanske inte ser så snyggt ut. De blir lite ensamma då topp lådor saknas. Istälet för några (4-6) Y, så kanske X (tio tummare) kan vara ett alternativ. Då i så många antal så det täcker hela front väggen längs med golvet. Kanske en fin bänk skiva straxt över, eventuellt med mysiga gosdjur på :)

Nu vet jag inte hur mycket luft X och Y elementen kan pumpa, men min gissning är att Y pumpar dubbelt så mycket som X (i slutna lådor). Är rummet 4,5 m brett så borde 16 InfraX få plats (27x54x40 cm). Jag tror detta skulle bli snyggare och så brukar många basar förespråkas på detta forum.

Då topparna är inbyggda vore det väl snyggt om basarna också är det :wink: Även om man inte vill fysiskt bygga in dom i väggen så går det att få det att se ut så. Gör ett 'fack' längst med golvet på front väggen som är ca 57 cm högt och 41 cm djupt. Där X modulerna kan stå, utan att ta plats ut i rummet. Rent praktiskt så byggs inte facket/hålet, utan den övre delen av väggen byggs ut (blir tjockare).

//Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-04 02:03

Han lär ju bygga in basarna om han ska ha in-wall frontar ;)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-12-04 08:56

subjektivisten skrev:Wolfie, i64s helt klart. :D

Hade förstås varit schysst, men 3st i64s är inte gratis :wink:
3st i56 är ju snäppet billigare.

Men så är det ju grymt skönt med inbyggda högtalare, akustikfix, placering
rubbet blir klart i en veva.
3xCC-PC4 lär ju räcka till...

Ljudtrycksmässigt för mig räcker mina nuvarande i28 till gott o väl men
men vill ju ha så mycket headroom som möjligt :lol:

Lär ju tänka på att jag ska skaffa en helt ny uppsättning slutsteg osv.
också... Tänkte nämligen smyga in mitt nuvarande system i vardags-
rummet i nya huset :lol:
Undrans va lätt det är att gömma undan i28 + Prof X-4 + ett Dynamic Precision steg + ett NAD 208... 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-04 13:49

Jo men om jag köper i64s så kommer jag köpa en i32s som center. Dom delas ändå kring 300 hz och jag tycker nog musik är det som kräver mer av frontarna, därav i64s. :)
Frågan är om Ino's in-walls är exakt lika bra som dom fristående. Rent spontant så är jag tveksam.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-12-04 13:58

subjektivisten skrev:Jo men om jag köper i64s så kommer jag köpa en i32s som center. Dom delas ändå kring 300 hz och jag tycker nog musik är det
Har du testade det? Tyckte det lät konstigt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-04 13:58

Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?! 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-12-04 14:03

Wolfie skrev:Men så är det ju grymt skönt med inbyggda högtalare, akustikfix, placering
rubbet blir klart i en veva.
3xCC-PC4 lär ju räcka till...

Håller med! Är det biorum så är det väl inte så mycket att tveka på. Bygg in, bygg in! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-12-04 14:07

DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?! 8)
Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låg till grund, eller om nån faktiskt har testat.

Jag har testade, men piP och iP som center och det lät jädrigt skumt, dock delade jag vid 200 hz.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-04 14:09

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?! 8)
Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låt till grund, eller om nån har testat.

Jag har testade, men piP och iP som center och det lät jädrigt skumt, dock delade jag vid 200 hz.

+1.
Det låter jättekonstigt. Varför delningsfrekvens mitt i rösten?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-04 14:16

_Fredrik_ skrev:
Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låg till grund, eller om nån faktiskt har testat.

ahh, ok :)

jo, det har (vad jag förstott...) med avikelser i akustisk fas att göra, som följd av att sluten kombinerat med portat.
Men kanske detta bara gäller pi60 + i14, det va i samband med den kombinationen som det kom på tal...

jag tycker också att 300Hz är lite väl högt på något sätt...
200Hz MAX tycker jag känns "bra" men jag kan ju ha helt fel...
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino