Tack Ragnwald, det där var mycket intressant!Ragnwald skrev:Håller med, fram för mer musik, skriven för 10Hz sättning.
http://74.125.77.132/search?q=cache:nbe ... clnk&gl=se
Moderator: Redaktörer
Tack Ragnwald, det där var mycket intressant!Ragnwald skrev:Håller med, fram för mer musik, skriven för 10Hz sättning.
http://74.125.77.132/search?q=cache:nbe ... clnk&gl=se
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:
Infra Y-6 kommer du att bli ruggigt nöjd med om du inte är en sådan som vill "spela jätte högt", och cc-pc1 antagligen också, men du kan köra på cc-pc2 "bara för att" och då har du ett system som klarar det du ger den + lite till. mer tryck behövs inte till film alls, jag vill inte spela högre än vad det systemet klarar till film i alla fall, det blir bara obehagligt...
Liten fundering. Spelar verkligen någon så högt att Y6 är begränsningen vid högre frekvenser (säg 30hz och uppåt)? Själv har jag mycket svårt att tro att jag ens skulle vara i närheten av att bottna ett system i stil med profundus Y4. Ljudtrycket blir ju helt ohyggligt högt i det spelade frekvensområdet.
jag spelar väldigt lätt så pass högt att infraY-6 ger upp, det är min subjektiva uppskattning av min lyssning hemma hos Nicke här på forumet och hur dom jobbade vid vissa scener i filmer.
Dock så pumpar dom på bra, riktigt bra och jag skulle absolut inte vara det minsta missnöjd med dom, men ska jag ha så att jag verkligen är helt nöjd till 100% och har lite headroom och känner att jag inte behöver något mer någonsin, då skulle jag behöva antagligen det dubbla... alltså profondusY-4 eller infraY-12....![]()
såklart helt beroende på storleken på rummet !![]()
Som jag nämnde tidigare, jag kan såklart vara nöjd med ljudtrycket, men ändå vilja ha med headroom, dels för att helt kunna sluta bry mig om vad jag spelar upp och hur högt och dels för att disten bli lägre vid dessa höga ljudnivåer.
Som det e nu så är jag jätte nöjd med mitt system i förhållande till vad jag betalat för dom och i det rummet som dom står![]()
men, om jag kunde välja så skulle jag naturligtvis haft mer kapabla toppar i alla fall, så att jag kunde maxa modulerna ordentligt utan +6dB vippan...
Nu fattar jag ingenting. Hur stort är det rummet där Y6 inte räcker? Är det samma element i Infra och Profundus?
Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden.
Hellspawn skrev:Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.
steveo1234 skrev:Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden.
Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen"
Hellspawn skrev:Våndas fortfarande... Ifall man lyssnar på en vanlig film eller musik, dvs inga infratoner. Kommer infrasystemet vara bättre? Som jag ser på det i dagsläget så finns det inte speciellt mycket material "därnere" för att motivera 23.000kr extra. Kan dock förändras i framtiden. Jag är däremot intresserad av bättre ljudkvalite. Så frågan blir, är det en märkbar skilnad under vanliga förutsättningar. Jag lyssnar inte på våldsamma ljudnivåer så båda systemen tror jag är tillräckligt kapabla ljudtrycksmässigt.
steveo1234 skrev:Ett portat system låter precis som vilket färgning som helst ofta imponerande i början. Det är först efter en tids lyssning som man börjar upptäcka "imponatoreffekten" runt avstämningsfrekvensen och det tar ännu lite längre tid att börja irritera sig på den. Som tur är (?) så märker de flesta inte av den förrän man jämför med slutet system. Själv gick jag från ett portat bassystem (19hz) till ett större slutet system och min första reaktion var "Vart tog basen vägen"
subjektivisten skrev:Wolfie, i64s helt klart.
Wolfie skrev:Men så är det ju grymt skönt med inbyggda högtalare, akustikfix, placering
rubbet blir klart i en veva.
3xCC-PC4 lär ju räcka till...
Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låg till grund, eller om nån faktiskt har testat.DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?!
_Fredrik_ skrev:Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låt till grund, eller om nån har testat.DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?!
Jag har testade, men piP och iP som center och det lät jädrigt skumt, dock delade jag vid 200 hz.
_Fredrik_ skrev:Det var delningen av center vid 300 hz jag avsåg. Jag undrade om det mest ett "Ingvar har sagt det" som låg till grund, eller om nån faktiskt har testat.DVD-ai skrev:Ingvar säger ju att dom ska vara likvärdiga, eller är det bara jag som fått för mig att han "säger det"... ?!
Jag har testade, men piP och iP som center och det lät jädrigt skumt, dock delade jag vid 200 hz.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster