Moderator: Redaktörer
philip skrev:inte är det bättre step respons iallafall:
Goldfinger skrev:Teabinge skrev:
Bättre ljud? Någon beskriv det som att pi60 var till 95 % av perfektion, pi60s kanske 97 %. Kan verkligen MAXX-spöket komma upp till 99 % så är det ju bra. Men enstaka extra procent för ett kanske 20-30 ggr högre pris.![]()
Mama mia....
Jösses vad tramsigt, den uträkningen skulle jag gärna ta del av, och vad den baserades på?
Att ange någonting i procent av hur bra någonting skulle kunna vara, hur gör man då?
Och hur bra jämfört med vad? Jämfört med någonting absolut kompromisslöst utan ekonomisk aspekt, men som ändå är nära nog omöjligt att uppnå, eller jämfört med vad man kan åstadkomma för just det pris Pi60 kostar att göra?
steveo1234 skrev:Det finns ju ingen anledning att anta att MAXX-3 låter bättre än pi60 bara för att den är dyrare. Det man kan säga med rätt stor säkerhet är dock att den klarar av att spelar starkare och generellt har bättre passform och ytbehandling.
Richard skrev:steveo1234 skrev:Det finns ju ingen anledning att anta att MAXX-3 låter bättre än pi60 bara för att den är dyrare. Det man kan säga med rätt stor säkerhet är dock att den klarar av att spelar starkare och generellt har bättre passform och ytbehandling.
Varför tror du att den kan spela starkare, och vid vilka frekvenser menar du? Tror du att lavindisten är lägre i de dyrare högtalarna, och varför tror du det, i sådana fall ? ( om du nu tror det )*
* i själva verket tror jag istället att pi60 är bättre på de flesta områdena- just beroende på den begränsade utvecklingstiden till de dyrare högtalarna. Det går inte att göra världens bästa högtalare på en, eller bara två veckor. Eller två månader.
philip skrev:inte är det bättre step respons iallafall:
Kraniet skrev:men för en rättvis jämförelse bör man ju beakta priset som pi60 skulle kosta om den såldes på "vanligt" sätt. vad kostar gurus variant, qm60? det är väl lite närmare priset på den ovan nämnda sonus faber iaf?
annars har trådskaparen rätt i att det är lite befängt. Speciellt högtalare som wilson som inte riktigt verkar basera sig på "sund" ingenjörskonst. Priset är knappast en speciellt bra måttstock på kvalité heller även om det rimligtvis finns en viss miniminivå på vad det kostar med all forskning och utveckling.
B&W, Revel, Infinity och JBL är väl några av de få som verkligen vet vad de håller på med men deras bästa högtalare kostar inte så våldsamt mycket i jämförelse.
lennartj skrev:Ino kan slänga sig i väggen när det gäller transparens.
Lyssningen på Marten Momento drivna av Hesselvall-förstärkaren var fullständigt magisk, men med en märkbar slankhet i botten.
subjektivisten skrev:lennartj skrev:Ino kan slänga sig i väggen när det gäller transparens.
Lyssningen på Marten Momento drivna av Hesselvall-förstärkaren var fullständigt magisk, men med en märkbar slankhet i botten.
Din åsikt, jag tror inte jag delar den om vi säger så
Dock kan man undra vad du gör på Ino delen och skriver så? Jag är inte på Carlsson delen och skriver att dom är junk.
Ragnwald skrev:Hur såg rummet ut, där din lyssning ägde rum?
philip skrev:steveo1234 skrev:
Finns det någon oberoende mätning av pi60´s stegsvar gjord med SAMMA metod?
vad insinuerar du här egentligen?
Richard skrev:steveo1234 skrev:Det finns ju ingen anledning att anta att MAXX-3 låter bättre än pi60 bara för att den är dyrare. Det man kan säga med rätt stor säkerhet är dock att den klarar av att spelar starkare och generellt har bättre passform och ytbehandling.
Varför tror du att den kan spela starkare, och vid vilka frekvenser menar du? Tror du att lavindisten är lägre i de dyrare högtalarna, och varför tror du det, i sådana fall ? ( om du nu tror det )*
* i själva verket tror jag istället att pi60 är bättre på de flesta områdena- just beroende på den begränsade utvecklingstiden till de dyrare högtalarna. Det går inte att göra världens bästa högtalare på en, eller bara två veckor. Eller två månader.
pingvinlakrits skrev:...alltså kan en högtalare ha ett mer osexigt namn än MAXX3?
Det låter som ett märke som säljs ur en van på parkeringsplatsen i Skärholmen...
...eller ett penis enlargement pill...
(inte för att pi60 är speciellt sexigt alls som namn men MAXX3 känns som en riktigt vådlig vurpa)
lennartj skrev:Min åsikt står jag för.
Den väger TUNGT om du frågar alla som känner alla i den svenska HiFi-ankdammen!
subjektivisten skrev:lennartj skrev:Ino kan slänga sig i väggen när det gäller transparens.
Din åsikt, jag tror inte jag delar den om vi säger så
Dock kan man undra vad du gör på Ino delen och skriver så? Jag är inte på Carlsson delen och skriver att dom är junk.
subjektivisten skrev:lennartj skrev:Min åsikt står jag för.
Den väger TUNGT om du frågar alla som känner alla i den svenska HiFi-ankdammen!
Sorry, din åsikt väger inte mer än vem som helst. Du har din åsikt, jag har min. Vi verkar ha helt olika synvinklar på hifi. Men att komma med rena uppmaningar att vi som gillar ino ska inse saker är befängt. Du om någon borde förstå viktigt med ödmjukhet för andras åsikter och inte komma med med dina egna åsikter och köra det som fakta för alla andra.
På vägen till god musikåtergivning är mätningar och fakta till god hjälp, men de är bara indicier av varierande värde i förhållande till vad individen uppfattar som bättre eller sämre återgivning i HiFi-sammanhang. Där finns bara ett antal mossiga normer för ingående komponenter som är av mycket begränsat värde.
I slutänden är HiFi en ren bedömningssport, om man ser det så.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster