Vad har MAXX-3 som inte pi60 har?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-12-04 16:35

inte är det bättre step respons iallafall:

Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-04 17:25

philip skrev:inte är det bättre step respons iallafall:

Bild

Finns det någon oberoende mätning av pi60´s stegsvar gjord med SAMMA metod?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Teabinge

Re: Vad har MAXX-3 som inte pi60 har?

Inläggav Teabinge » 2009-12-04 18:05

Goldfinger skrev:
Teabinge skrev:
Bättre ljud? Någon beskriv det som att pi60 var till 95 % av perfektion, pi60s kanske 97 %. Kan verkligen MAXX-spöket komma upp till 99 % så är det ju bra. Men enstaka extra procent för ett kanske 20-30 ggr högre pris. 8O

Mama mia....

Jösses vad tramsigt, den uträkningen skulle jag gärna ta del av, och vad den baserades på?
Att ange någonting i procent av hur bra någonting skulle kunna vara, hur gör man då?
Och hur bra jämfört med vad? Jämfört med någonting absolut kompromisslöst utan ekonomisk aspekt, men som ändå är nära nog omöjligt att uppnå, eller jämfört med vad man kan åstadkomma för just det pris Pi60 kostar att göra?

Den formuleringen, om procenten, hittade jag i någon tråd här på forat. Var nog mest menat som ett försök att uttrycka hur pass mycket bättre pi60s var jfrt med pi60. Mer bildligt uttryckt än bokstavligt, vetenskapligt.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-12-04 18:50

steveo1234 skrev:

vad insinuerar du här egentligen?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-04 19:21

philip skrev:
steveo1234 skrev:

troligen är han nyfiken på mätresultatet mätt på pi60 som jämförelse
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-04 19:40

subjektivisten skrev:Högre pris med. Det ska man inte underskatta :)

Det räknas in i imponatorfaktorn så klart.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-12-04 20:16

steveo1234 skrev:Det finns ju ingen anledning att anta att MAXX-3 låter bättre än pi60 bara för att den är dyrare. Det man kan säga med rätt stor säkerhet är dock att den klarar av att spelar starkare och generellt har bättre passform och ytbehandling.
:)

Varför tror du att den kan spela starkare, och vid vilka frekvenser menar du? Tror du att lavindisten är lägre i de dyrare högtalarna, och varför tror du det, i sådana fall ? ( om du nu tror det )*

* i själva verket tror jag istället att pi60 är bättre på de flesta områdena- just beroende på den begränsade utvecklingstiden till de dyrare högtalarna. Det går inte att göra världens bästa högtalare på en, eller bara två veckor. Eller två månader.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-04 21:02

Richard skrev:
steveo1234 skrev:Det finns ju ingen anledning att anta att MAXX-3 låter bättre än pi60 bara för att den är dyrare. Det man kan säga med rätt stor säkerhet är dock att den klarar av att spelar starkare och generellt har bättre passform och ytbehandling.

Varför tror du att den kan spela starkare, och vid vilka frekvenser menar du? Tror du att lavindisten är lägre i de dyrare högtalarna, och varför tror du det, i sådana fall ? ( om du nu tror det )*

* i själva verket tror jag istället att pi60 är bättre på de flesta områdena- just beroende på den begränsade utvecklingstiden till de dyrare högtalarna. Det går inte att göra världens bästa högtalare på en, eller bara två veckor. Eller två månader.

jag skulle tippa på att <200Hz eller något i den stilen så får pi60(s) smisk i ljudtryck, men över så tror jag att pi60(s) vinner. över delningen någonstans så tror jag att pi60(s) totalt söndermosar diskanterna hoss "MAXXX" högtalarna.

bara min "uppskattning" :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-12-04 21:38

philip skrev:inte är det bättre step respons iallafall:

Bild

Senast redigerad av Britt-Gunnar 2009-12-05 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Mårten kan!

Inläggav lennartj » 2009-12-04 22:45

Ino kan slänga sig i väggen när det gäller transparens.
Lyssningen på Marten Momento drivna av Hesselvall-förstärkaren var fullständigt magisk, men med en märkbar slankhet i botten. Jag har hört många entusiast-tweakade och high-end anläggningar, men det här var den mest genomlysta, precisa och samtidigt livs levande återgivning jag någonsin hört.
Det här var MYCKET bättre än demon av the Lars drivande Marten Design Coltrane Supreme.
Givetvis spelade jag vid båda tillfällena mina egna favoritskivor.

Wilsons MAXX3 har jag inte hört, men MAXX2 var inget under av transparens. Någon gav pi60s 97 %, jag skulle inte ranka MAXX2 högre, snarare lägre, men Marten Momento skulle jag ge 99%.
Dilemmat är att inget högpassfilter i världen kommer att kunna användas utan att sabotera den enastående transparensen utan man måste nog med yttersta noggrannhet kalibrera in ett subwoofersystem som möter Memento-högtalarna längst ner fur att få den ultimata fullregisteråtergivningen.
Senast redigerad av lennartj 2009-12-04 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-04 23:00

Hur såg rummet ut, där din lyssning ägde rum?
Den som vet mest, tror minst.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-12-04 23:14

...alltså kan en högtalare ha ett mer osexigt namn än MAXX3?

Det låter som ett märke som säljs ur en van på parkeringsplatsen i Skärholmen...

...eller ett penis enlargement pill...

(inte för att pi60 är speciellt sexigt alls som namn men MAXX3 känns som en riktigt vådlig vurpa)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-12-04 23:17

men för en rättvis jämförelse bör man ju beakta priset som pi60 skulle kosta om den såldes på "vanligt" sätt. vad kostar gurus variant, qm60? det är väl lite närmare priset på den ovan nämnda sonus faber iaf?

annars har trådskaparen rätt i att det är lite befängt. Speciellt högtalare som wilson som inte riktigt verkar basera sig på "sund" ingenjörskonst. Priset är knappast en speciellt bra måttstock på kvalité heller även om det rimligtvis finns en viss miniminivå på vad det kostar med all forskning och utveckling.
B&W, Revel, Infinity och JBL är väl några av de få som verkligen vet vad de håller på med men deras bästa högtalare kostar inte så våldsamt mycket i jämförelse.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-05 02:25

Kraniet skrev:men för en rättvis jämförelse bör man ju beakta priset som pi60 skulle kosta om den såldes på "vanligt" sätt. vad kostar gurus variant, qm60? det är väl lite närmare priset på den ovan nämnda sonus faber iaf?

annars har trådskaparen rätt i att det är lite befängt. Speciellt högtalare som wilson som inte riktigt verkar basera sig på "sund" ingenjörskonst. Priset är knappast en speciellt bra måttstock på kvalité heller även om det rimligtvis finns en viss miniminivå på vad det kostar med all forskning och utveckling.
B&W, Revel, Infinity och JBL är väl några av de få som verkligen vet vad de håller på med men deras bästa högtalare kostar inte så våldsamt mycket i jämförelse.

+1 ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Mårten kan!

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 03:46

lennartj skrev:Ino kan slänga sig i väggen när det gäller transparens.
Lyssningen på Marten Momento drivna av Hesselvall-förstärkaren var fullständigt magisk, men med en märkbar slankhet i botten.

Din åsikt, jag tror inte jag delar den om vi säger så ;)
Dock kan man undra vad du gör på Ino delen och skriver så? Jag är inte på Carlsson delen och skriver att dom är junk.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-12-05 04:20

Brist på (det sista i )"transparens" = Junk ???
eller varför skriver du så ? Eller, var får jag
skriva att jag tycker så. ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 04:33

Man får skriva vad man tycker men det känns ju meninglöst att någon hänger på en forumsdel som han inte är intresserad av. Jag hänger inte på Vintage eller Carlsson för jag är inte intresserad av det.
Och om dom nya högtalarna är som tidigare Martenhögtalare så lär den där rörförstärkaren haft stora problem = hyffsat färgad återgivning. Kolla mätningarna på Coltrane i stereophile ;)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-12-05 04:51

subjektivisten skrev:
Lyssningen på Marten Momento drivna av Hesselvall-förstärkaren var fullständigt magisk, men med en märkbar slankhet i botten.

Dock kan man undra vad du gör på Ino delen och skriver så? Jag är inte på Carlsson delen och skriver att dom är junk.

Vad menar du????
97% för en tjugondel av priset för att få 99%, det kallar inte jag för junk.
Det är makalöst prisvärt!!!

Vänder vi på skalan menar jag dock att riggen hos Mårten Design transparensmässigt är tre gånger närmare Nirvana än vad jag hittills hört någon Ino-rigg med pi60-varianter prestera.
Leifs mastodontgarderober med banddiskanter kommer nog till 98% på samma subjektiva skala.
Ino-fantasterna behöver fatta att Ino är inte bäst i världen även om de är prisvärda.

Jag har aldrig påstått att Carlsson är bäst i världen, bara att de fungerar bra i ett rum som jag trivs i utan att det är ett dedikerat bio/hifi-rum.
Carlsson med bra kringutrustning är dock ganska avslöjande och mina öron+hjärna har noterat att cr80s inte är helt transparent hos mig.
Allt är inte färdigoptimerat ännu, men till våren kanske det är dags att utvärdera om cr80es är gott nog eller om jag behöver leta vidare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 05:10

Du är rolig Lennart. Ena stunden säger du att "Ino-fantasterna behöver fatta att Ino är inte bäst i världen" för att samtidigt hävda att Martens högtalare är mycket bättre. Snälla du, inse det är din åsikt bara. Jag har hört flera högtalare från Marten och ljudet har varit långt ifrån bra dom gångerna. Och med tanke på förra Coltrane, som ser ut såhär

Bild

Så kan man undra om dom nya är liknande. Då lär den rörförstärkaren få stora problem, ja förutom att dne har rätt dåligt med kraft. Fast många är ju vana komprimerad återgivning så dom märker nog inte det.

Jag har varit runt och lyssnat på allt som varit intressant dom senaste 2 åren och hittils så har jag inte funnit något som är lika bra som dom större Ino anläggningarna (pi60s eller delade). Enligt mig så är det dom bästa jag hört, oavsett pris. Att du anser cr80s inte är transparent är ju bara din åsikt. Knappast något faktum.
Senast redigerad av subjektivisten 2009-12-05 05:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-12-05 05:15

Ragnwald skrev:Hur såg rummet ut, där din lyssning ägde rum?

Vilken av lyssningarna?
Jag har inte hört Wilson i samma rum som Mårten.
Wilson MAXX2 har jag hört hemma i Björn Wimans Svanå-rum och Wilson Alexandria i ett åttakantigt rum på Elite Plaza Hotel , det senare var ingen höjdarupplevelse.
Mårtenlyssningarna har varit i det stora Svanårummet på Chalmersgatan.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-12-05 05:41

Min åsikt står jag för.

Den väger TUNGT om du frågar alla som känner alla i den svenska HiFi-ankdammen!

Jag är inte blyg, vilket du nog har märkt.

På vägen till god musikåtergivning är mätningar och fakta till god hjälp, men de är bara indicier av varierande värde i förhållande till vad individen uppfattar som bättre eller sämre återgivning i HiFi-sammanhang. Där finns bara ett antal mossiga normer för ingående komponenter som är av mycket begränsat värde.
I slutänden är HiFi en ren bedömningssport, om man ser det så.

En monitoranläggning i ett inspelnings- eller mastrings-kontrollrum bör och ett THX-certifierat bio-rum skall uppfylla ett antal objektiva kriterier.
Då kan man hänga upp det på diverse objektiva siffror.

Användarvisningsbild
lennartj

In vino veritas

Inläggav lennartj » 2009-12-05 05:58

Det är lika bra att jag erkänner att det slunkit ner några glas vin (för mycket?) men jag ska inte vara så feg att jag editerar eller raderar något.
Framåt lördagseftermiddagen ska jag förhoppningsvis gå i svaromål, om det finns anledning. :oops:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-12-05 07:30

[quote="subjektivisten"]Du är rolig Lennart. Ena stunden säger du att "Ino-fantasterna behöver fatta att Ino är inte bäst i världen" för att samtidigt hävda att Martens högtalare är mycket bättre.
tycker du det är motsägelsefullt :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-05 11:02

philip skrev:
steveo1234 skrev:

Jag insinuerar ingenting. Det gör jag aldrig. Vill jag säga någonting så gör jag det.
Min fråga är lika enkel som den är tydlig.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-05 11:04

Richard skrev:

Fler och större element med liknande slaglängd i större volym gör det i alla fall för mig sannolikt att högtalaren klarar av att spela högre.

Hur du får ihop nått så totalt stenkorkat att jag skulle tro någonting ALLS om lavindistorsionen så får du nog gå kurs i läsförståelse. Dina halmgubbar får du spara till de som är intresserade av att leka retoriklekar.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-05 11:07

pingvinlakrits skrev:...alltså kan en högtalare ha ett mer osexigt namn än MAXX3?

Det låter som ett märke som säljs ur en van på parkeringsplatsen i Skärholmen...

...eller ett penis enlargement pill...

(inte för att pi60 är speciellt sexigt alls som namn men MAXX3 känns som en riktigt vådlig vurpa)

Jag tror att namnet fungerar bättre i USA än i Sverige...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-12-05 11:15

lennartj; det gläder mig att du hittat något som bättre motsvarar din högtalarsmak. Alla borde ju förstå att det är högst subjektivt och din upplevelse kan ingen ta ifrån dig. :)

Det där ordet transparens är ju något som jag inte alltid får grepp om värdeladdningen i - eftersom det oftast är kopplat till en subjektiv upplevelse.

När det gäller cr80s-filtret så är det en massa variabler som spelar in som inte är helt lätt att kartlägga så bristen på "transparens" gissar jag ligger någon annanstans. Jag skriver gissar för jag kan ju inte veta i ditt fall. Men det förvånar mig att du själv tror att du kan härröra avvikelser i under 80Hz till filtret (!) och inte rummet. I övre registret är ju distorsionen i cr80s mycket låg enligt publicerade mätresultat och såpass låg att jag tvivlar på att det är filtret du hör och inte något annat i kedjan.

Själv har kag ju cr80es filtret så jag känner mig nöjd med feelgood-faktorn även om mitt rum inte tillåter en perfekt integration i övrigt. Hade vi bott nästgårds hade du gärna fått låna filtret och prova lite. :)

Vad gäller Ino's större system i övrigt så är det fortfarande det bästa jag hört - rent subjektivt - även om jag hört en del annat som varit ruskigt bra. Men helheten från topp till botten som Ino har gett har INGEN annan gett - hittills. Ibland har man hört något som lovat gott i början men sedan har man snabbt "tröttnat" eftersom det man imponerats av varit just framträdande - på bekostnad av något annat.

En av de få personer jag har absolut förtroende för när det gäller detektering av avvikelser i tonkurva och brister hos högtalare är en person som ofta får ställa upp som referensöra (inte av Ino men det har förekommit det med) och som jag skulle våga gissa hör bättre än de flesta på det här forumet har fastnat för Ino - men han gillar inte allt inom Ino.

Han har bland annat sågat min nuvarande anläggning rätt hårt - men han har fog för sina påståenden som han menar på är en kombination av rums och placeringsförhållanden och det har lett till en omfördelning av resurserna och det blev klart bättre. Då ska man veta att många varit här och blivit imponerande av återgivningen innan ändringarna.

Han har ägt pi60s med bs60 tidigare och tycker det varit det bästa, rent återgivningsmässigt, av det han hört på den här planeten, under de rumsförhållanden som han hade då. Det räcker för mig som kvitto.
Idag har han lite fetare rigg (minst sagt...) som har andra förtjänster men har kvar pi60s (dock utan bs60) som "reserv".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 12:59

lennartj skrev:Min åsikt står jag för.

Sorry, din åsikt väger inte mer än vem som helst. Du har din åsikt, jag har min. Vi verkar ha helt olika synvinklar på hifi. Men att komma med rena uppmaningar att vi som gillar ino ska inse saker är befängt. Du om någon borde förstå viktigt med ödmjukhet för andras åsikter och inte komma med med dina egna åsikter och köra det som fakta för alla andra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-05 12:59

subjektivisten skrev:

Hmm, men här tycker jag faktiskt att du har lite "fel" :)

klart han måste få uutrycka sin åsigt i frågan, och det är ju faktiskt något som handlar om Ino så det är ju OT (On topick... :P )
Mvh//David

Användarvisningsbild
lennartj

Inga fakta, bara åsikter.

Inläggav lennartj » 2009-12-05 16:08

subjektivisten skrev:
lennartj skrev:Min åsikt står jag för.

Sorry, din åsikt väger inte mer än vem som helst. Du har din åsikt, jag har min. Vi verkar ha helt olika synvinklar på hifi. Men att komma med rena uppmaningar att vi som gillar ino ska inse saker är befängt. Du om någon borde förstå viktigt med ödmjukhet för andras åsikter och inte komma med med dina egna åsikter och köra det som fakta för alla andra.

Om du vill märka ord, var vänlig citera något jag skrivit i den här tråden som skulle vara fakta och inte mina åsikter.

Vi tar det igen:

På vägen till god musikåtergivning är mätningar och fakta till god hjälp, men de är bara indicier av varierande värde i förhållande till vad individen uppfattar som bättre eller sämre återgivning i HiFi-sammanhang. Där finns bara ett antal mossiga normer för ingående komponenter som är av mycket begränsat värde.
I slutänden är HiFi en ren bedömningssport, om man ser det så.

Jag hoppas våra moderatorer varnar mig innan semester när jag roar mig med att retas lite med dem jag tycker tar HiFi på för stort allvar. :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino