"All in" eller "All in" + extra allt är

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Vilken högtalarkombination tror ni blir bäst?

CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4
18
37%
CC-PC4 tillsammans med Profundus Y-4
4
8%
CC-PC2 tillsammans med InfraY-6
12
24%
CC-PC4 tillsammans med Infra Y-6
15
31%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-04 14:30

Ja det är Ingvar som sa något dyl, att dela centern högt för att slippa problem med basen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-04 16:18

subjektivisten skrev:Ja det är Ingvar som sa något dyl, att dela centern högt för att slippa problem med basen.

Det va väll Fasen, inte basen.. ?!

men det rimmar ju bra så... :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-04 16:23

Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-12-04 17:24

Mich skrev:Kommer basmodulerna byggas in eller stå synliga längs med front väggen?

Fyra styckna stora bas lådor (Y) kanske inte ser så snyggt ut. De blir lite ensamma då topp lådor saknas. Istälet för några (4-6) Y, så kanske X (tio tummare) kan vara ett alternativ. Då i så många antal så det täcker hela front väggen längs med golvet. Kanske en fin bänk skiva straxt över, eventuellt med mysiga gosdjur på :)

Nu vet jag inte hur mycket luft X och Y elementen kan pumpa, men min gissning är att Y pumpar dubbelt så mycket som X (i slutna lådor). Är rummet 4,5 m brett så borde 16 InfraX få plats (27x54x40 cm). Jag tror detta skulle bli snyggare och så brukar många basar förespråkas på detta forum.

Då topparna är inbyggda vore det väl snyggt om basarna också är det :wink: Även om man inte vill fysiskt bygga in dom i väggen så går det att få det att se ut så. Gör ett 'fack' längst med golvet på front väggen som är ca 57 cm högt och 41 cm djupt. Där X modulerna kan stå, utan att ta plats ut i rummet. Rent praktiskt så byggs inte facket/hålet, utan den övre delen av väggen byggs ut (blir tjockare).

//Michael

Jag har exakt samma högtalaremodeller som trådskaparen kommer att skaffa. Jag har dolt mina Y-moduler (som är ganska slarvigt målade) bakom ett helt stycke högtalartyg som hänger ned från en hylla. De blir då osynliga. Kolla mitt galleri så fattar du.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-04 18:48

Mvh//David

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2009-12-05 03:03

DVD-ai skrev:
_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?

Nej, och jag hatar bassboostade testosteronanläggningar... :evil:

Det ska låta klart, perfekt ocg bra ljudceneri, Levande är något av det viktigaste, men möjligheten ska finnas att spela så att man får ont i magen.

Alltså, jag är en finlyssnare men vill kunna "ful-lyssna" när andan faller på liksom...
är inte det ok ?!

Jag tänker verkligen inte ifrågasätta ditt lyssningsöra och jag gillar hög volym men efter läst och deltagit i tidigare diskussioner har jag förstått att du måste ju verkligen gilla extrema dB nivåer? Jag jobbar som ljudtekniker både live och i studio och det har hänt att jag fått nivån uppmätt till över 120dB på mixplats utomhus och då har jag ansett att det har varit riktigt, riktigt högt. (Dessa volymer brukar dock inte spelas vid publik.)

100dB som är gränsen live (för folk under 18 år) har jag försökt lösa på bl.a. sticky fingers (GBG) och det är ju sjukt svårt, det är ju nästan bara att glömma ett ak.trumset. Man känner sig verkligen begränsad som tekniker när scenljudet är lika högt som utljudet. 115dB (som nu är max peakvolym vid livespelningar med publik över 18år) tycker jag dock är en lämplig volym.

Mina pip tycker jag ordnar galna volymer i rum under 15 kvm. Med prof.X tycker jag inte det finns någon begränsning i rum under 30 kvm.

Tanken är alltså inte att kritisera dig DVD-ai utan mer att klargöra för andra att du kanske gillar betydligt mycket högre volymer än vad iaf mina trumhinnor skulle klara av. Eller har jag fel?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-05 12:41

henrikwiklund skrev:
DVD-ai skrev:
_Fredrik_ skrev:Va bra då vet jag. Kommer du från bilstereosvängen?

Nej, och jag hatar bassboostade testosteronanläggningar... :evil:

Det ska låta klart, perfekt ocg bra ljudceneri, Levande är något av det viktigaste, men möjligheten ska finnas att spela så att man får ont i magen.

Alltså, jag är en finlyssnare men vill kunna "ful-lyssna" när andan faller på liksom...
är inte det ok ?!

Jag tänker verkligen inte ifrågasätta ditt lyssningsöra och jag gillar hög volym men efter läst och deltagit i tidigare diskussioner har jag förstått att du måste ju verkligen gilla extrema dB nivåer? Jag jobbar som ljudtekniker både live och i studio och det har hänt att jag fått nivån uppmätt till över 120dB på mixplats utomhus och då har jag ansett att det har varit riktigt, riktigt högt. (Dessa volymer brukar dock inte spelas vid publik.)

100dB som är gränsen live (för folk under 18 år) har jag försökt lösa på bl.a. sticky fingers (GBG) och det är ju sjukt svårt, det är ju nästan bara att glömma ett ak.trumset. Man känner sig verkligen begränsad som tekniker när scenljudet är lika högt som utljudet. 115dB (som nu är max peakvolym vid livespelningar med publik över 18år) tycker jag dock är en lämplig volym.

Mina pip tycker jag ordnar galna volymer i rum under 15 kvm. Med prof.X tycker jag inte det finns någon begränsning i rum under 30 kvm.

Tanken är alltså inte att kritisera dig DVD-ai utan mer att klargöra för andra att du kanske gillar betydligt mycket högre volymer än vad iaf mina trumhinnor skulle klara av. Eller har jag fel?

Jo, exakt ! 8)

Men bara till viss musik , och jag tycker inte att det är så farligt högt egentligen... :roll:
"Och då kommer någon och påstår att jag måste ha nedsatt hörsel" Men det har jag inte enligt hörseltest hos doktorn, jag har till och med extra bra förmåga att höra höga frekvenser. 20KHz var inga problem då, 22Khz ca fungerade precis sedan va det problem... (för ca 1 år sedan, kan vara lägre nu men...)
SÅ, jag vet ej, min hörsel är helt enkelt "tålig" eller vad man ska kalla det... ?!
För på din beskrivning så känner jag inte igen mig, nu menar jag alltså detta med piP och moduler. Jag har väldigt lätt att maxa mina iPs och Profundus i mitt 12kvm rum (beroende av musik, med "Melody Gardot" så gör jag det inte gärna... men med Headhunterz så är det en annan femma ;) ). Jag tycker inte att det är "sådär" högt, dock så är det såklart högt och inget snack om saken, men jag vill även ha headroom.
Nu när jag spelar någon krävande låt (iPs begränsar i området 80-300Hz) på den nivån, då är jag antagligen väldigt näxa max på mina iPs och det gillar jag inte... Jag känner en slags "obehag" till att vara så nära gränsen... så bara därför så skulle jag vilja ha kraftigare saker även i mitt lilla rum. Sedan så skulle jag antagligen inte spela så värt mycket högre än vad jag gör nu. För som jag förklarat så är jag som sagt "nöjd" med ljudtrycket jag har nu, men inte nöjd med att vara nära gränsen...
Så om jag kunde få bort det där med "nära gränsen" ur ekvationen så skulle det bli prima helt enkelt! För ska ärligheten fram så lyssnar jag inte gärna så mycket högre än vad mitt system klarar av på 12kvm. Det är bara obehagligt och onödigt...
Men om jag hamnar i ett större rum så måste jag helt klart ha större grejer för då kommer det jag har nu att inte klara av jobbet. så i framtiden så är i32s och pY-4 eller liknande högt upp på listan 8i ett större rum då antagligen), då har jag det ljudtryck jag vill ha och samtidigt (förhoppningsvis) lagom med headroom.

Ingen fara, jag tar inte detta på fel sätt, att försöka förstå andra människors tänkande och sätt att fungera på, det tillhör liksom och är bara roligt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-10 16:23

Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden. :wink:

Mycket bra beskivet,tror som du ragnwald,tyckte själv i början vart basen tog vägen allt blev liksom lenare/mjukare,att gå infra vägen passar mig som handsken,sen undrar jag varför subbe o dvd-ai snackar om infraY-12 ....vi drev ju inte mina Y6 till absurdum tex som max var ju 0 ref,knacka scenen från nemo är ju +10dB den med :wink:
det fanns mer o ge gubbar om ni nu saknade det
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-10 19:15

Infra Y12 är nog perfekt för mig eftersom jag har spelar så profundus Y-2 bottnat = ca infra Y-6. Jag ligger en bra bit över den nivån du spelade när vi hälsa på. Dock vet jag inte än om det är värt att köpa infra basmoduler på grund av ljudet, jag uppfatta ingen förbättring mot profundus Y-4. Dock kan det vara av möbleringsfördelar med infra för min del. :)

pip och profundus X-2 hade jag spelat sönder för länge sedan. :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-12-10 20:01

Betänk också att pY2 inte är = infraY6 i hela arbetsområdet..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-10 21:31

I know men jag vill inte ha ett flaskhalsfrekvensområde. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-11 09:54

Nicke skrev:
Ragnwald skrev:Helt klart ska man långtidslyssna ett infrasystem, för att riktigt upptäcka och förstå fördelarna korrekt.
Imponatorbasen runt 30Hz, är bara mumma för otränade nybörjaröron. Jämför toppsystemens imponatordiskant (stark och onaturlig), som blir en pina i längden. :wink:

Mycket bra beskivet,tror som du ragnwald,tyckte själv i början vart basen tog vägen allt blev liksom lenare/mjukare,att gå infra vägen passar mig som handsken,sen undrar jag varför subbe o dvd-ai snackar om infraY-12 ....vi drev ju inte mina Y6 till absurdum tex som max var ju 0 ref,knacka scenen från nemo är ju +10dB den med :wink:
det fanns mer o ge gubbar om ni nu saknade det

Nee... Jag sa som sagt att om jag ska vara 100% nöjd (extremt svårt... men då krävs det verkligen mycket good feel också) så är det nog InfraY-12 typ som gäller...
Men om jag hade infraY-6 så skulle jag vara så pass nöjd med ljudtrycket att jag förmodligen alldrig skulle skaffa något mer.

Förstår du skillnaden, att vara 100% nöjd (alltså total "nirvara", slutet på allt letande och 100% total inreharmoni + fred på jorden, stilen typ... :lol: ) och att vara nöjd och inte känna att man har någon anldening att uppdatera (inte värt 60kkr till för att få dom där sista %) eller att man inte har plats som man kan avara m.m.

jag skulle sitta nöjd, förmodligen hur länge som helst med InfraY-6 :)
Men jag skulle fortfarande ha något litet, litet som gnager i mig... Och med "viss" musik så skulle jag kunna få dom att krokna (är jag övertygad om, men kan såklart inte lova då jag inte testat...) och jag vill liksom inte ens kunna göra det, för att jag ska vara i nirvana :wink:
Men, InfraY-6 är allt man "behöver" och mycket mer, jag skulle vara barnsligt nöjd med dom, och som sagt antagligen inte bry mig om att hålla på och leta nya bsystem.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-11 11:12

Oki,hur upplevde ni skillnaden mellan infra systemets slutna låda jämfört med P-seriens portade,impulssvar mm det är svårt att redogöra kanske,men prova iallafall :)
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-11 12:01

Jag tycker att ditt system lät med "tight" i basen, lite mer naturligt och följsamt på något sätt... :)
Men jag härleder inte det till att du har just Infra för en jag har fått leka lite mer med placeringen hemma ;)

Så lätt ska du inte få det... :P
Jag har i stort sätt bara slängt ut mina moduler i rummet och blev genast så pas nöjd att jag inte orkat flytta dom, jag har inte heller mätt upp någonting så jag vet inte hur responsen ser ut... Men jag är väldigt sugen på det ! och så tänkte jag att jag ska placera modulerna i en "sfär" runt mig i stället för längs med framväggen som jag har nu. Jag ska testa olika placeringar nu i veckan som kommer och även nu i helgen.

Lite mätnignar kanske kommer upp på pP-4 om någon är intresserad, finns i mitt galleri på MHB i sådant fall, bara att klicka på länken :)

Edit: det jag kan säga på en gång är totalt förkrossande med din settupp mot min settupp (och dom P anläggningar jag hört) är djupbasen, sjukligt djupt och helt underbart med dessa infra toner!
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-11 14:05

Nicke skrev:Oki,hur upplevde ni skillnaden mellan infra systemets slutna låda jämfört med P-seriens portade,impulssvar mm det är svårt att redogöra kanske,men prova iallafall :)

Mot mina Y profundus så upplevde jag ingen skillnad. Ska försöka leta från på matrial som verkligen lyfter fram infrafördelarna nästa gång.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-11 17:39

Så du upplevde ingen skillnad mot dina y-4 vs mina infra . . . .

Ps: Terminator salvation är grym,köp den : )
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-12 00:00

Njet, inte med dom klippen. Det lättaste borde ju vara klipp där man endast har en 8-10 hz ton och inte bara massa andra toner samtidigt.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-12 14:47

Vad tyckte ni om 56òrna då,tror mest fokus hamnade på basmodulerna men men
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-12 14:52

En av anledningarna varför jag vill lyssna igen. :D
Hos knoppen så lät dom bäst när man satt 4 meter ifrån dom.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-12-12 14:58

jag är väldigt intresserad av att lyssna på ett större ino system nån gång i framtiden...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-12 15:02

subjektivisten skrev:Njet, inte med dom klippen. Det lättaste borde ju vara klipp där man endast har en 8-10 hz ton och inte bara massa andra toner samtidigt.

Kör "The hurt locker" med kapitlet där det skjuts med 0.50cal. Om det inte känns som att någon står och slår med en slägga mot soffan så är nått fel :)
Bild

Den delen är dessutom ett bra test på subwooferns decay. Ljudet exploderar och tystnar riktigt riktigt fort. En "sämre" subwoofer med hög avstämning kommer att sakna halva ljudet. En riktigt dålig subwoofer kommer knappt att låta alls..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-12 15:44

Nu snackar vi,hur i hela friden har du fått tag på denna????
vetat om denna länge,har den on order men inte förräns januari ; )
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-12 15:48

Nicke skrev:Nu snackar vi,hur i hela friden har du fått tag på denna????
vetat om denna länge,har den on order men inte förräns januari ; )

Förbeställd för mig också, men, jag kunde inte vänta tills den kom. :p
En film som handlar om explosioner på små avstånd är svår att bara..vänta på.
Rekommenderas starkt då den var riktigt spännande!

Bild

EDIT: Den finns dock att få tag på nu om man har bråttom och inte förbeställt redan: http://www.dvdland.it/nicom1/p_559220/b ... u_ray.html
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-12 19:00

Nicke skrev:Vad tyckte ni om 56òrna då,tror mest fokus hamnade på basmodulerna men men

Dom var otroligt mycket snyggare i verkligheten än på bild, och dom lät precis lia bra som man kan förvänta sig. Otroligt bra stereo perspektiv och separation och knappt att det behövdes någon center alls ju ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-12 20:01

KarlXII skrev:Vad blir det för bashögtalare?
Jag tror för övrigt att Y-4 uppfyller alla förväntningar du kan tänkas ha.

Jag har ångrat mig. Satsa på infra. :D
Det är helt enkelt apläckert vid filmtittning.

Varför inte ett x-12? Funkar rätt fint här... :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-12 20:05

Men faller inte dina redan vid 25 hz?
Hos mig är det spikrakt till 20 hz och har inte mätt under det.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-12 20:28

subjektivisten skrev:Men faller inte dina redan vid 25 hz?
Hos mig är det spikrakt till 20 hz och har inte mätt under det.

Brukar den här typen av högtalare göra det? ;)
Jag tror inte så mycket på mina mätningar i det nedre basregistret, ECM8000 är ingen höjdare för basmätningar tyvärr.

Dessutom, skulle så vara fallet är det ju bara att pilla lite på filtret.
Jag är ganska nöjd med återgivningen som den är nu.
Golvet gungar och fönstren åker nästan ut - vad kan man mer begära? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-12 20:45

Mina profondusP-4 ger full outpot ner till ca 24Hz, som det står i manifestet så jag klagar inte :)
Sedan faller det av... men 24Hz F0 (inte fallit något) är inte så dåligt.... :D
Senast redigerad av DVD-ai 2009-12-15 15:48, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-12 22:14

Golvet gungar och fönstren åker nästan ut - vad kan man mer begära?

känner igen fenomenet trots jag bara har åtta små ynkliga

fö så finns filmen hos alternativa källor
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-12-13 11:27

David_A skrev:Det är farligt att ge sig in i ljudtrycksträsket. Man har en tendens att tänja sin maximala nivå hela tiden :wink:

:lol:
Mvh Nicke

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino